• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tp-link archer mr600 ac1200 - alternativ för strömförsörjning

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag är på jakt efter ny mobil-router i stället för min Aircard. MR 600 verkar populär. Nu till min fundering. Ni som kopplar direkt till batteriet, hur gör ni?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Köpte en teltonika 240 tål inspänning mellan 9-30v har jag för mig. Hade en Huawei router kopplad direkt 12v innan. Inköpt 2017. Men började strula när man var på landet (dålig täckning)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så du menar att jag tar reda på vilken som tråd som är + och vilken som är - och sedan ansluter dessa på lämpligt ställe?
Jag har också kopplat direkt på+-,kört med MR200 sedan MR600 flera år utan problem,routern fungerar bra, har kört några veckor i norra Sverige nu utan problem med uppkoppling (Telia), jag har standard antenn.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Kanon
Tack för alla svar. Har bytt taklucka i toa och dörrhögtalare idag. A0F1F2CC-C0C6-4EC8-AC52-476E8FE00BFD.jpeg
Kommer att byta till en MR600 direkt på batteri
 

Adria2018

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26621
Medlemskap
2024
Jag är på jakt efter ny mobil-router i stället för min Aircard. MR 600 verkar populär. Nu till min fundering. Ni som kopplar direkt till batteriet, hur gör ni?
Hej. eftersom min router spännings matas via en nät transformator 240VAC/12VDC och att det följde med en extra sladd för 12V (cigg,uttg) så skiftar jag manuellt beroende om jag har tillgång till 240VAC eller ej.
Jag har routern placerad i skåpet där tv är placerad, där det finns uttag12VDC samt 240VAC, funkar för mej.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vad är smartaste/enklaste sättet att ta reda på vad som är plus- respektive minuskabel om man ska klippa den medföljande som går till adaptern för att koppla direkt mot batteri, alternativt använda en omvandlare från Kjell/Clas och inte använda cigguttag-kontakten? Kopplar man fel lär det väl bli lite dålig stämning...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är smartaste/enklaste sättet att ta reda på vad som är plus- respektive minuskabel om man ska klippa den medföljande som går till adaptern för att koppla direkt mot batteri, alternativt använda en omvandlare från Kjell/Clas och inte använda cigguttag-kontakten? Kopplar man fel lär det väl bli lite dålig stämning...
Jag satte i 230V transformatorn och mätte vad som var +- på uttaget som sätts i routern,klippte sedan kabeln anslöt 12V till ändarna och mätte åter på kontakten så jag fick rätt polaritet innan jag anslöt till routern.
Kanske har du någon gammal mobilladdare med samma typ av kontakt som du kan skrota och behålla routerns 230v.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad är smartaste/enklaste sättet att ta reda på vad som är plus- respektive minuskabel om man ska klippa den medföljande som går till adaptern för att koppla direkt mot batteri, alternativt använda en omvandlare från Kjell/Clas och inte använda cigguttag-kontakten? Kopplar man fel lär det väl bli lite dålig stämning...
Om du tittar på adaptern så brukar det finnas en liten bild på vad som är + och -.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Jag är på jakt efter ny mobil-router i stället för min Aircard. MR 600 verkar populär. Nu till min fundering. Ni som kopplar direkt till batteriet, hur gör ni?
Har min MR600 kopplad till cigguttag 12 Volt idag. Fungerar fint, men har beställt en konverter 5 volt till 12 volt och kommer att koppla den till ett av USB-uttagen på min LTC-TV. Har redan en CromeCast kopplad till andra USB-uttaget till TV'n. På så sätt kommer TV'n stänga ner både router och ChromeCast när man stänger av den. Enligt YouTube så fungerar konvertern till routern. Länk till konverter Praktisk 1,3 Meter 1A Nätkabelmodul Step Up Module Converter Boost Adapterkabel Dc 5V Till 12V Usb B | Wish
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du tittar på adaptern så brukar det finnas en liten bild på vad som är + och -.

Jag satte i 230V transformatorn och mätte vad som var +- på uttaget som sätts i routern,klippte sedan kabeln anslöt 12V till ändarna och mätte åter på kontakten så jag fick rätt polaritet innan jag anslöt till routern.
Alla som jag träffat på har minus på den yttre och plus på den inre. Om du kommer fram till ngt annat med Wizards och Olof Gs ska du nog kolla en extra gång...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla som jag träffat på har minus på den yttre och plus på den inre. Om du kommer fram till ngt annat med Wizards och Olof Gs ska du nog kolla en extra gång...
Problemet är i andra änden när du klippt kablarna så har du två svarta gäller att koppla rätt där,men helt riktigt brukar alltid plus vara på inre.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag vet att några kör sin mr600 direkt på 12V i bilen men jag fegade ur och använder en sån här.
Mycket bra idé. Jag har en sån som jag haft till datorn men sist köpte jag en Lenova som har en platt kontakt och den fanns förstås inte med i satsen som är några år. Ska försöka få tag i en sån kontakt någonstans.
 
Toppen