• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett och dusch i samma utrymme

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Du kan väl söka själv....:) :)
// Janne
Ja, det är ju det jag gjort/försökt. Men hur hittar/söker jag det jag vill ha bland alla olika modeller som det finns på marknaden? Därav mitt försök att höra med alla som har kunskap av modeller med det jag söker. Tar gärna emot råd av dig om du kan säga dom rätta sökorden.;)
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Ja, det är ju det jag gjort/försökt. Men hur hittar/söker jag det jag vill ha bland alla olika modeller som det finns på marknaden? Därav mitt försök att höra med alla som har kunskap av modeller med det jag söker. Tar gärna emot råd av dig om du kan säga dom rätta sökorden.;)
Alla tillverkare har nog sina kataloger tillgängliga på nätet för nedladdning så varför inte ägna en kväll åt att bläddra igenom katalogernas olika planlösningar. Som du skriver är det ju bara du som vet exakt vad du tycker passar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Alla tillverkare har nog sina kataloger tillgängliga på nätet för nedladdning så varför inte ägna en kväll åt att bläddra igenom katalogernas olika planlösningar. Som du skriver är det ju bara du som vet exakt vad du tycker passar.

Det finns uppskattningsvis mellan 500 och 800 husbilsmodeller på den svenska marknaden, fördelade på ca 55 fabrikat, så det torde nog gå åt mer än en kväll.

Pålle
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Det finns uppskattningsvis mellan 500 och 800 husbilsmodeller på den svenska marknaden, fördelade på ca 55 fabrikat, så det torde nog gå åt mer än en kväll.

Pålle
Det var precis vad jag har gjort.... efter att jag gått igenom ca 378 modeller, och många sömnlösa nätter,o_O så tänkte jag att det måste finnas ett forum som har stenkoll på det jag söker.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har en Hymer B 614 SL, som har dusch och toa i samma utrymme. Även, har vi sängen på "tvären". HB:en är 7,3 m lång, vilket är också anledningen till valet av HB:en. När man åker runt i europa så är många städer väldigt trånga. Då underlättar en kortare HB. Hymer har en fiffig konstruktion i "badrummet" där man viker undan handfatet när man duschar. Funkar utmärkt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kombinasjonn queenbed og kompakt bad er veldig uvanlig, de få jeg har sett gjennom årene har vært franske, italienske og spanske fabrikanter og fra de forskjellige produsenters toppmodeller. Veldig få av disse har vært markedsført i de nordiske land.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Väldig få bilar finns med denna kombination som söks,precis som Knut skriver,kanske ni får ändra lite i prioriteringen för att få bättre fler träffar,varför är separat dusch ett absolut icke krav?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det normale sammen med queenbed er toa på ene siden og dusch og vaskerum på andre. Veldig få andre varianter, N+B Flair hadde i noen få år en variant med vask på en vegg ved fotenden på sengen og toa på en side og dusch på andre siden. Duschen kunne den gangen benyttes som høy garderobe. Wellness bad på nyere modeller har mistet muligheten for garderob, har ikke sjekket om de nå finnes uten det store duschhode midt i taket på duschen.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Väldig få bilar finns med denna kombination som söks,precis som Knut skriver,kanske ni får ändra lite i prioriteringen för att få bättre fler träffar,varför är separat dusch ett absolut icke krav?
Svaret finns i tidigare inlägg, men kan ta det igen. Efter att ha hyrt x antal olika hb modeller så har vi kommit fram till att det lilla vi använt duschen ( vi står oftast på ställplats/camping eller hos bekanta, den tar ett utrymme som skulle kunna användas till något bättre t.ex förvaring. Samt att man får ett större utrymme när man sitter på toaletten oxå. (Kabe I810) Ja, man kan använda duschutrymmet till allt möjligt, men varför inte försöka hitta det man vill ha från början. Det finns även andra saker som jag undrar över, som t.ex varför det inte skulle räcka med 2 st "spisplattor" = mer köksutrymme eller 2st hoar istället. Att hitta/söka efter den optimala hb är ju mer än halva nöjet. :msn_smiley:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Har nu läst igenom tråden igen för att förstå rätt och som Knut och Olof G är inne på är den kombinationen ni söker med queenbädd och kombinerad toa och dusch mycket ovanlig. Jag med flera har kommit med förslag men ingen mer än Kaben har väl den lösningen. En fråga till dock för att vara säker på vad ni är ute efter, hur gammal/dyr bil är ni ute efter?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vi är inne på våran tionde husbil nu och samtliga har haft gemensam toa och dusch. Vi har haft en Burstner med QB och en Carthago med QB, tyvärr kommer jag inte ihåg modellbeteckningarna nu.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Det finns även andra saker som jag undrar över, som t.ex varför det inte skulle räcka med 2 st "spisplattor" = mer köksutrymme eller 2st hoar istället. Att hitta/söka efter den optimala hb är ju mer än halva nöjet. :msn_smiley:
Vi har tre plattor, lagar "alltid" mat i husbilen men har aldrig använt alla tre samtidigt! Skulle hellre se större avstånd så man kan använda mer normala grytor, stekpanna. Däremot har vi två diskhoar, varav en är grundare. Mycket användbart!
 
Toppen