• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett och dusch i samma utrymme

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kombinert er det normale, separat dusch må en normalt opp på større og dyrere modeller for å finne. Det er viktigere å søke på andre viktige punkter, eksempelvis om en ønsker queen bedd, høy eller lav seng, lite eller stort lasterum. Sittegruppeform L, C, barløsning eller dinette. For dinette halv eller hel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi prioriterar olika, jag skulle aldrig köpa en bil med toa bak,det ger för lite lastutrymme,jag vill tex. kunna köra in våra cyklar i lastutrymmet utan att plocka i sär dom.
Jag har haft två Kabe med kombinerad toa/dusch kommer inte bli några fler,man blöter ned hela toaletten vid dusch, visserligen finns det dörrar men det är inte en bra lösning enligt mig.
Den bil jag har idag har separat dusch, stort garage, detta är det optimala för oss.
Vi har även provat långbäddar,fransk säng, queenbed, det sista alternativet passar oss bäst.
Nu är det ju långt ifrån din fråga,men häng inte upp köpet på en fråga bara utan se till helheten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi prioriterar olika, jag skulle aldrig köpa en bil med toa bak,det ger för lite lastutrymme,jag vill tex. kunna köra in våra cyklar i lastutrymmet utan att plocka i sär dom.
Jag har haft två Kabe med kombinerad toa/dusch kommer inte bli några fler,man blöter ned hela toaletten vid dusch, visserligen finns det dörrar men det är inte en bra lösning enligt mig.
Den bil jag har idag har separat dusch, stort garage, detta är det optimala för oss.
Vi har även provat långbäddar,fransk säng, queenbed, det sista alternativet passar oss bäst.
Nu är det ju långt ifrån din fråga,men häng inte upp köpet på en fråga bara utan se till helheten.

Om man vill ha en kort bil (under 7 m) med garage och separat dusch är det väl egentligen bara tvärställd säng bak som fungerar, annars blir ju kök och dinett patetiskt små.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man vill ha en kort bil (under 7 m) med garage och separat dusch är det väl egentligen bara tvärställd säng bak som fungerar, annars blir ju kök och dinett patetiskt små.
Vill du ha en kort bil,så måste man prioritera,något måste bort,tvärställd säng är uteslutet för vår del i en bil,så vi har valt en 7,4m bil.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Vi prioriterar olika, jag skulle aldrig köpa en bil med toa bak,det ger för lite lastutrymme,jag vill tex. kunna köra in våra cyklar i lastutrymmet utan att plocka i sär dom.
Jag har haft två Kabe med kombinerad toa/dusch kommer inte bli några fler,man blöter ned hela toaletten vid dusch, visserligen finns det dörrar men det är inte en bra lösning enligt mig.
Den bil jag har idag har separat dusch, stort garage, detta är det optimala för oss.
Vi har även provat långbäddar,fransk säng, queenbed, det sista alternativet passar oss bäst.
Nu är det ju långt ifrån din fråga,men häng inte upp köpet på en fråga bara utan se till helheten.
Eftersom vi har hyrt x antal husbilar och kommit fram till att en separat dusch som tar rätt stort utrymme och används väldigt lite jämfört med ha en garderob istället t.ex. Därav val av kombinerad toa/dusch, queenbed, aut. skinn, ca 8,5m m.m.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Kombinert er det normale, separat dusch må en normalt opp på større og dyrere modeller for å finne. Det er viktigere å søke på andre viktige punkter, eksempelvis om en ønsker queen bedd, høy eller lav seng, lite eller stort lasterum. Sittegruppeform L, C, barløsning eller dinette. For dinette halv eller hel.
Naturligtvis så ingår även dom önskemålen vid val av husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eftersom vi har hyrt x antal husbilar och kommit fram till att en separat dusch som tar rätt stort utrymme och används väldigt lite jämfört med ha en garderob istället t.ex. Därav val av kombinerad toa/dusch, queenbed, aut. skinn, ca 8,5m m.m.

Om du skall ha en bil på 8,5 m borde det ju inte hänga på ungefär 80x50cm dusch för om du får plats eller inte, duschen går ju dessutom väldigt bra att använda som torkrum för kläder och skor, eller tillfälligt lagringsrum för annat, vi har en kylbox där när vi inte duschar, ibland hänger skidkläderna på tork o.s.v. Med kombinerad toa/dusch får man också diverse väggar eller handfat som skall vikas undan eller fällas bort när man skall använda toautrymmet och man får alltid torka av allt efter dusch om man inte vill bli blöt nästa gång man går på toa. Om du skulle ha en bil under 7m hade jag ju förstått dina prioriteringar bättre. :)
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Efter att ha haft tre husbilar var vi ganska klara över vad vi ville ha; liten smidig bil under 7 m, lättviktare, bra utrymme invändigt, inget garage som tär på innerutrymmet, kombinerad toa/dusch( inget behov av sep dusch som bara används några få min per dag). Efter snart åtta år med vår Burstner Nexxo 660 trivs vi fortfarande med den, vi har kikat på nyare modeller men inte hittat något som passar oss bättre. Koffertutrymmet är ju inte jättestort men ännu har vi inte lyckats att fylla det med vår packning och vi har bra marginal till totalvikten 3500 kg. Det verkar som separat dusch har blivit ett mode under senare år och som passar många men inte alla, hoppas att det kommer att finnas valmöjligheter i framtiden.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Om du skall ha en bil på 8,5 m borde det ju inte hänga på ungefär 80x50cm dusch för om du får plats eller inte, duschen går ju dessutom väldigt bra att använda som torkrum för kläder och skor, eller tillfälligt lagringsrum för annat, vi har en kylbox där när vi inte duschar, ibland hänger skidkläderna på tork o.s.v. Med kombinerad toa/dusch får man också diverse väggar eller handfat som skall vikas undan eller fällas bort när man skall använda toautrymmet och man får alltid torka av allt efter dusch om man inte vill bli blöt nästa gång man går på toa. Om du skulle ha en bil under 7m hade jag ju förstått dina prioriteringar bättre. :)
Jag är tacksam för alla synpunkter som kommer från er alla. Men nu gällde min fråga inte för eller nackdelar med kombinerad toa/dusch. Utan jag ville ha er hjälp med vilka fler husbilar förutom Kabe I810 som har just kombinerad toa/dusch. Eftersom det är en sak som står på vår lista, över vad vi vill ha. Så jag ser gärna att ni som har/vet vilka fabrikat gärna modell hjälper mig och andra med att hitta det. ;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Eftersom vi har hyrt x antal husbilar och kommit fram till att en separat dusch som tar rätt stort utrymme och används väldigt lite jämfört med ha en garderob istället t.ex. Därav val av kombinerad toa/dusch, queenbed, aut. skinn, ca 8,5m m.m.
Om det är runt 8,5 meter det gäller så förstår jag att det inte är så många att välja på. Sen skriver du queenbädd och då minskar urvalet ännu mer. De jag tidigare nämnde är långbäddar och under 8 meter så de faller bort, liksom de flesta andra förslagen i tråden. Kan inte på rak arm komma på någon mer än Kaben, men det finns säkert.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Om det är runt 8,5 meter det gäller så förstår jag att det inte är så många att välja på. Sen skriver du queenbädd och då minskar urvalet ännu mer. De jag tidigare nämnde är långbäddar och under 8 meter så de faller bort, liksom de flesta andra förslagen i tråden. Kan inte på rak arm komma på någon mer än Kaben, men det finns säkert.
Nu kanske jag var lite otydlig igen ;) eftersom detta kommer att bli vår första husbil så vet jag inte precis vilken storlek, men dom vi tittat på ligger mellan 8 till 8,5 m. Kan även bli kortare om den har det man önskar sig. Vet oxå att man måste kompromissa om vad som ska ingå.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Fördelen är som vid all annan köksverksamhet - skilja på mat och sopor. Sen föredrar vi att leva husbilslivet istället för att ha med en massa grejor som man ska mecka med. 2 stolar, ett bord, en solscreen, en markisvev räcker för oss. Inga kablar, vattenslangar, verktyg och sånt.
Lite off topic men... ;) En egen vattenslang tycker jag du ska ta med, man vet aldrig var den allmänna slangen varit...

3DE1FD6D-FB00-4AD5-8DB0-2D63AE3AC2A0.jpeg
 
Toppen