• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalett och dusch i samma utrymme

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Vilka husbilar/fabrikat har toa och dusch tillsammans, som i tex Kabe 810. Sökt, men finns för många fabrikat. Önskar hjälp av er som sitter inne med den kunskapen.
//Martin
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vilka husbilar/fabrikat har toa och dusch tillsammans, som i tex Kabe 810. Sökt, men finns för många fabrikat. Önskar hjälp av er som sitter inne med den kunskapen.
//Martin
Det finns nog i någon/några modeller hos de flesta märken. Själv har jag haft det i en Hymer, en NB och i två plåtisar. Ett platsbesparande alternativ som dessutom ger bättre plats i både toa och dusch.
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Vilka modeller? Har inte sett det på varken Hymer, NB. Helt rätt, det är platsbesparande och bättre lnne på toan jag är ute efter. Är ute efter en husbil typ, Kabe 810.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vilka modeller? Har inte sett det på varken Hymer, NB. Helt rätt, det är platsbesparande och bättre lnne på toan jag är ute efter. Är ute efter en husbil typ, Kabe 810.
Kan svara på rak arm NB Arto 74 och 79. Finns fler... Vilken Kabe 810 menar du, finns flera varianter tex LT eller LGB? lättare att tala om vilka som liknar då...
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Börjar med att Tacka för alla svar. Skulle gått hit på en gång så hade jag sparat många söktimmar ;) Ska uppdatera min fråga! Det jag är ute efter är "typ" Kabe I810 LQB aut. Det är den som jag utgått från och skulle passa oss. Men skulle vilja se om det fanns andra fabrikat som har liknande "Combi toa/dusch"
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Börjar med att Tacka för alla svar. Skulle gått hit på en gång så hade jag sparat många söktimmar ;) Ska uppdatera min fråga! Det jag är ute efter är "typ" Kabe I810 LQB aut. Det är den som jag utgått från och skulle passa oss. Men skulle vilja se om det fanns andra fabrikat som har liknande "Combi toa/dusch"
Ska den vara helintegrerad?
 

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Problemet jag har är att det är svårt att söka på just "husbil+combi toa/dusch" Är det någon som vet om just det utrymmet har något speciellt namn?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet jag har är att det är svårt att söka på just "husbil+combi toa/dusch" Är det någon som vet om just det utrymmet har något speciellt namn?

Inte utan att man blir lite fundersam om vad det är så viktigt med detta så att du verkar hänga upp hela husbilsköpet på den detaljen?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har en helintegrerad Hymer B588 Biancoline 2016 med dusch o toa tillsammans.
Tycker också att det är en bra lösning.
//Sture
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Inte utan att man blir lite fundersam om vad det är så viktigt med detta så att du verkar hänga upp hela husbilsköpet på den detaljen?
För oss var det viktigt vid vårt husbilsköp: Dusch/toa ihop längst bak. sen sovdel med skåp/gardrober, sen kök/kyl och till sist matplats. Alltså långt mellan dinetten och toan. Resten är ju bara 4 hjul och en motor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För oss var det viktigt vid vårt husbilsköp: Dusch/toa ihop längst bak. sen sovdel med skåp/gardrober, sen kök/kyl och till sist matplats. Alltså långt mellan dinetten och toan. Resten är ju bara 4 hjul och en motor.

Vad är fördelen med långt avstånd mellan dinetten och toan..? Vi har toa med separat dusch längst bak, och kök direkt framför, vad gör det för skillnad? Egentligen tycker jag att toa längst bak är en sämre lösning eftersom man inte kan ha ett ordentligt garage.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vad är fördelen med långt avstånd mellan dinetten och toan..? Vi har toa med separat dusch längst bak, och kök direkt framför, vad gör det för skillnad? Egentligen tycker jag att toa längst bak är en sämre lösning eftersom man inte kan ha ett ordentligt garage.
Fördelen är som vid all annan köksverksamhet - skilja på mat och sopor. Sen föredrar vi att leva husbilslivet istället för att ha med en massa grejor som man ska mecka med. 2 stolar, ett bord, en solscreen, en markisvev räcker för oss. Inga kablar, vattenslangar, verktyg och sånt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fördelen är som vid all annan köksverksamhet - skilja på mat och sopor. Sen föredrar vi att leva husbilslivet istället för att ha med en massa grejor som man ska mecka med. 2 stolar, ett bord, en solscreen, en markisvev räcker för oss. Inga kablar, vattenslangar, verktyg och sånt.

Tycker nog att elkabel och någon form av vattenslang är rätt viktigt för att kunna använda husbilen. Att använda vattenslangen som finns på platsen när man skall fylla går ju bort, vem vet var den har varit..? :wideeyed: Kabeln är en säkerhetsdetalj, i varje fall på vintern, även om vi bara har använt den ett par gånger på alla år. Snökedjorna skulle också passa bra där. Och cyklarna skulle jag gärna ha inomhus, och när vi har släpet med MC med oss vore det inte så dumt att förvara kläder och hjälmar i garaget. Den uppblåsbara kajaken skulle också passa bra där, när den är med..? Så det finns många användningar för garaget om man har många intressen! :)
 
Senast ändrad:
Toppen