• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige genom östra Europa i Coronatider

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Denna gång hade jag rätt "lösenord".... gränspolisen läste brevet från den Svenska Ambassaden, och sen sa de ...kör...
några hundra meter in i Tjeckien är där en mack, så jag kan fylla på diesel och köpa vingetta....på andra sidan gatan ligger ett stort nöjesfält.... men (tyvärr:twitcy:) är stängt... annars hade det nog varit en himla massa trafik, nu är gatorna tomma och jag kör genom en massa småbyar... här är ganska så backigt så i nerförsbacken kan det gå undan... men precis innan småbyarna sitter det en typ "radar" som visar din hastighet och ofta kommer jag för fort i nerförsbackarna så ibland får jag trycka rejält på bromsen.... i nästa sekund funderar jag över om de har registrerat mig för hög hastighet.... för en sak är säkert då blir det nog 3-4 böter som söker upp mig i Sverige :swoon:
polisbilar står också lite här och där, alla som är utanför sin bostad måste bära mask... men jag ser en och annan som inte bär mask....färden går mot Prag....och sen vidare norrut.... Här precis som i Rumänien ser jag snabba bilar som verkligen bränner på allt vad de kan nu när motorvägen är nästan tom..... inte roligt när en bil kör om lika fort som ett jetplan.:eek:.... Här är en del vägbyggen men vi håller ändå ca 90km... och det bäöljande landskapet gör ibland att min bil inte kan köra snabbare än 70 ide långa uppbackarna.... på en av topparnar ser jag en massa rök.... väl uppe så står en flott sportbil och brinner bra i motsatta körfilen... jag har pulversläckare...men inser att den skulle inte räcka till.... så jag kör på..... efter ca 1 mil möter vi två brandbilar.... det hade nog varit bättre med en sopbil tänker jag för nu kan där inte vara mycket kvar på den bilen....under resan i Tjekien gör jag ett par stopp så hundarna och jag får röra på oss....och vid ungf. 16.00 kommer vi till gränsövergången mot Tyskland.... Polisen ber om mitt pass och undrar om jag är på väg hem.... ja... ok då kan du köra och så ger han tillbaka mitt pass..... jaha det var inte mycket kontroll mot Tyskland... ställer in Gps:ren på Rostock... och kör på... ser några trevliga byar från motorvägen och tänker på hur gott det hade varit med en jägarschnitzel :)..... men inser snart att jag skall vara glad om jag så bara kan få tag i en Curry wurst mitt Kartofell sallad :rolleyes:.... och nu när vi står på en rastplats längs autobahn... inser jag att även curry wursten kan jag nog glömma :msn_cry:.... men på båten till Trelleborg skall jag minsann ha en enorm stor räkmacka...det längtar jag efter.... hoppas kunna åka med färjan i morgon kväll.

Enda nackdelen med denna resa är att jag börjar känna mig som ett virus.... för när jag väl kommer in i ett land ... då skall jag snabbt som tusan ta mig ut ur landet, och när jag väl tror att jag nu skall få ett andrum i det landet jag kommer till , då är det samma visa .... snabbt igenom landet till nästa land... o.s.v. ...o.s.v. ingen vill ha en i landet.... :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok hoppas inga nya problem vart åker du sen är fisk som gäller

Nä först blir det bilbesiktning kl 11:20 imorgon.... (om det inte blir körförbud) så har jag en tandläkare tid på torsdag hos min tandläkare i Malmö.... däremellan skall jag träffa två av mina barn som bor i Malmö (jag har 2 bläckfiskar med mig) tänkte bjuda dem på Drunk octopus med grekisk sallad :swoon:
Kan säga att mina barn (bara 5 st) vet inte att jag kommer till Sverige. Så jag tänkte göra något prank :twitcy:för var och en av dem.

Sen får jag se vad sommaren har att ge...... men det blir en dag i taget..:yes: Husbilen behöver nog en hel del omvårdnad .....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Bra jobbat! Det måste ha varit en riktigt tuff resa för er:applaus::applaus::applaus:
Misstänker att du behöver sova ut ordentligt i några dagar nu.

Ta de lugnt och passa på att njuta av svensk försommar och familj/vänner, men givetvis på behörigt avstånd ;)

Ha de gott!

//Jocke
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nä först blir det bilbesiktning kl 11:20 imorgon....
Dagens mest spännande händelse!!!:eek: :p:D Får vi se kopia på protokollet?
Personligen är jag inte skeptisk, jag antar att han där uppe är snäll mot dig idag också, varför skulle han inte det? Har de besiktning där uppe också?
Du vet att jag gärna skojar med dig! Lycka till kompis!:D
Welcome home! :bye:Julian, Stina & Mira
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
Bra jobbat! Det måste ha varit en riktigt tuff resa för er:applaus::applaus::applaus:
Misstänker att du behöver sova ut ordentligt i några dagar nu.

Ta de lugnt och passa på att njuta av svensk försommar och familj/vänner, men givetvis på behörigt avstånd ;)

Ha de gott!

//Jocke

Tack Jocke.

Värst är det nog med bilen... En gammal gubbe klarar sig alltid... Men tack för din omtanke

Första vän visade sig inte vara bland oss längre... Min bilmeckare i Malmö har gått bort. Må han vila i frid
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dagens mest spännande händelse!!!:eek: :p:D Får vi se kopia på protokollet?
Personligen är jag inte skeptisk, jag antar att han där uppe är snäll mot dig idag också, varför skulle han inte det? Har de besiktning där uppe också?
Du vet att jag gärna skojar med dig! Lycka till kompis!:D
Welcome home! :bye:Julian, Stina & Mira

Jaså du vill se hur det gick kan säga att jag tycker att han där uppe har varit god mot mig... Med tanke på att det är nästan 10 år sedan bilen var på besiktningen....
Så här kommer resultatet..

IMG_20200421_141324.jpg
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Med tanke på att det är nästan 10 sedan bilen var på besiktningen....

Om det där är de ända anmärkningarna man får efter 10 år så förstår jag inte varför Fiat får så mycket skit från många människor :)

Det där protokollet ska du vara nöjd med.

P.s tråkigt med vännen/meken. Beklagar d.s

//Jocke
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jaså du vill se hur det gick ;)kan säga att jag tycker att han där uppe har varit god mot mig... Med tanke på att det är nästan 10 år sedan bilen var på besiktningen....
Så här kommer resultatet..

Visa bilaga 191992
Klockrent. Lite fel får man ta o me tanke på att åkt + 200 km på 9 år så e du duktig på att ta hand om ditt hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen