• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige genom östra Europa i Coronatider

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen mer en tim tillbaka är vi nu i Ungern... Gränskontrollen var mycket enklare än de två andra jag har korsat.... inget av vad gränspolisen tidigare sa verka stämma. De tog min temp, kollade passet... satte en TRANSIT dekal på framrutan och gav mig en karta, sen fick jag köra.... på baksidan av kartan står transit reglerna.... och där står inget om att jag inte får stanna och sova, så nu skall det bli skönt att krypa till kojs... efter en himla ansträngande dag....
Att lyssna på alla andra än de som verkligen tar hand om mig vid gränskontrollen har visat sig ha till 100% fel..... så nu kör vi vidare i morgon mot Österrike och Tjeckien..... som säkert tar emot mig med öppna armar :eek:

:bye: Tack för att ni orkar följa och läsa allt jag skriver.... och God natt :msn_sleep:

IMG_20200417_231724.jpgIMG_20200417_231804.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Natten var lugn.... Jag somnade som direkt... Och vaknade vid 06 tiden.... Tänkte ta ut hundarna.... Men det var inte enkelt.... Då de brukar sova till mint 08....
Sen startade vi och fortsatte färden norrut... Kan hålla hastighet ca 110-120....så km rullar på....
Efter en stund ser jag skyltarna till Budapest....???. Var säker på i natt att vi passerat Budapest.... Tur att jag inte fortsatte i natt....
Här är lite trafik så det är lätt att köra.... Plötsligt hörs det flap flap flap flap flap..... Från bilen någonstans där framme... Ett däck?... Eller kan det vara en rem?.... Herre gud va jag nu blir fundersam... Flap flap flap, flap.... Oj tänk ifall firman i Bulgarien som bytte vattenpumen har skadat en rem.... Flap flap flap flap.... Nä jag måste kolla innan en olycka händer... Kör in till kanten på med varningsblinkers.... Öppna motorhuven.... Jag varken ser eller hör något nu..... Shiit.... Vad gör man nu.... In i bilen och kör vidare.... Ljudet kommer snabbt tillbaka... Flap flap flap flap.... Måste försöka hitta en verkstad innan skadan blir för stor..... Flap flap flap flap..... Hörs det hela tiden.... Släpper på kopplingen för att se om ljudet är kvar.... Ibland tycker jag att det är borta och ibland tycker jag att det är kvar..... Plötsligt börja hela husbilen gunga i längdsriktningen... Here gud håller framvagnen på att lösa eller.... Snabbt in till kanten igen.... Ut och kolla.... Men ser inget..... Och vet inte vad jag skall göra.... Ser ingen nöd telefon och på transit kartan finns det inte några service nummer.... De har nog tänkt att det är förbjudet att få motor problem när man kör transit tänkte jag.... Mycket tveksam beslutar jag mig för att köra vidare, även om risken är där att jag kan förlora hela mitt "hem" om jag får en allvarlig motor skada..... Flap flap flap flap..... Och så kommer de otrevliga gungningar.... Jag håller ca 60.... Men det känns som om jag körde puckelpist med husbilen....
Lika plötsligt som ljudet kom försvann det.... Även sjögången..... :wideeyed:
Och så låter allt normalt..... Då slog det mig att detta fenomen har jag varit med om en gång tidigare för flera år sedan. Dessa händelser händer på en viss asfalt (med någon form av skarv) där det låter som om något gummi slår hårt mot vägen eller i motorrumet..... Gungningarna kommer när det är en viss längd på skarven i vägbanan och att husbilen har det exakta "rätta" avståndet avståndet mellan fram och bakhjulen som behövs för att få bilen i gugning... Eller Som vissa kanske skulle sagt rätt frekvens.... Kan säga att det känns väldigt obehagligt men är helt ofarligt..... Utom för hjärnan :swoon::twitcy:

Nu har vi ca 80km kvar till Österrike
 
Senast ändrad:

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Vi hade ett liknande fenomen med Saab 900 i USA på 80-talet. På vissa motorvägar, t.ex. väster om NYC, var skarven på en distans/frekvens som fick hela drivlinan (motor+växellåda) att hoppa i motorrummet. Man fick utveckla en hydraulisk motorfäste för att åtgärda detta.
Tack Peter för alla dina intressanta inlägg och lycka till!
Jeff
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi anländer till Österrike på fm.... gränspolisen frågar efter mitt pass.... och säger sen... skall du köra transit igenom Österrike?.... Ja .... och så får jag tillbaka passet... och bilens papper, sen säger han du kan köra..... så jag kör direkt.... men kommer snabbt på att jag måste ändra på Gps:en..... och sån tur jag har så är där en bensinstation precis efter övergången, kör in där och hittar en parkering.... jag programerar in nu reseväg genom Österrike... går ut och kollar så allt ser ok ut med bilen och scooter där bak och skall precis hoppa in i bilen.... när jag får syn på ett Western union "låda" ....som visserligen är stängd, men här kom tanken på vägskatten.... herre gud tänkte jag så lätt det var att bara köra iväg,
Jag har fått många fina tips i en annan tråd om vägskatt i Österrike.... men allt är som borta i mitt huvud nu..:swoon:.... men jag står ju på en parkering vid bensinmacken så jag går in och pratar med dem.... han vill först sälja mig ett "klistermärke" och så säger han det är upp till 3.5 ton.... här känner jag direkt köp det :cool:.... men lugnar mig lite.... och säger att bilen är på 4.5ton.... då måste du har en elektronisk go dosa.... okey vad kostar det .... 100.-€..... hur många axlar har din bil.... 3 st.... då blir det 104.-€.... shiit ju mer jag pratar här ju dyrare blir det tänker jag.... och så börja han förbereda för betalningen.... när jag samtidigt säger det är den dyraste mil kostnad jag någonsin varit med om, inte konstigt att jag har undvikit Österrike, 17 mil till Tjeckien kostar 104.-€........ oj vänta lite jag trodde att du skulle köra till tyskland, skall du till Prag... så kostar det bara 80.-€..... killen ställer in Go.... och säger du behöver nu bara klistra fast den i framrutan sen är det bara att köra.....
Runt Wien är det mycket vägbyggen.... och självklart hamnade jag fel... men det var under 1 mil att komma tillbaka... Väl ifån Wien så smalnar vägen till en filig... Och jag kan inte låta bli att känna mig "lurad"..
I byn Kleinhaugsdorf ligger gränsövergången.. Just nu är här en tillfällig gränsstation... Poliserna önska mig lycka till.... Och så ler alla..... Den tjeckiska gränsstation är också en tillfällig station... De vill se mina papper och så säger de på mycket dåligt engelska att gränsen är stäng... Skall jag köra transit så måste svenska ambassaden skriva ett dokument om vad mitt syfte med att åka in i landet är...
De vill ha en kopia... Jag förklarar att jag har ingen skrivare i bilen... Och efter en stund förklarande godkänner de en elektronisk kopia.
Så nu var det bara att vända tillbaka till Österrike... Poliserna ler och säger släppte de inte in dig... Jag blir hänvisad till en parkering där jag kan stanna till att börja med över natten.... Sen ringer jag UD.... Förklarar min situation och vad jag behöver.... 20 min senare har jag det som ett e-mail... :yes:
Läser igenom dokumentet och ser att där är flera fel.... Fel datum.. Och fel klockslag när jag tänker korsa gränserna.... Ringer till UD igen... Och förklarar, vi skall se vad som blev fel säger de....
Tiden går och inget hör jag från UD.... Men ungf. 19.30 lokal tid ringer de.... Vi ser att det blev ett missförstånd mellan mig och min kollega.. Vi kommer att sända dig ett nytt i kväll. :yes:
Och under tiden jag avslutar denna dag så kom det nya dokument :spinny:
Så nu är det bara att hålla tummarna så jag kommer in i Tjeckien i morgon.......
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske så enkelt som däckseperation. Kolla efter en bula på däcken. Den kärran har väl inte åkt så många mil på ett par dygn som nu ;). Blir mer o mer flap flap eller obalans.

Inte denna gång.. Ljudet försvann ju när jag kom in på en annan typ av asfalt....
Nä sist jag körde långt var när jag körde ifrån Pireus för att fiska nära Dakhla i W. S..... Och sen tillbaka :eek: :eek:
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi anländer till Österrike på fm.... gränspolisen frågar efter mitt pass.... och säger sen... skall du köra transit igenom Österrike?.... Ja .... och så får jag tillbaka passet... och bilens papper, sen säger han du kan köra..... så jag kör direkt.... men kommer snabbt på att jag måste ändra på Gps:en..... och sån tur jag har så är där en bensinstation precis efter övergången, kör in där och hittar en parkering.... jag programerar in nu reseväg genom Österrike... går ut och kollar så allt ser ok ut med bilen och scooter där bak och skall precis hoppa in i bilen.... när jag får syn på ett Western union "låda" ....som visserligen är stängd, men här kom tanken på vägskatten.... herre gud tänkte jag så lätt det var att bara köra iväg,
Jag har fått många fina tips i en annan tråd om vägskatt i Österrike.... men allt är som borta i mitt huvud nu..:swoon:.... men jag står ju på en parkering vid bensinmacken så jag går in och pratar med dem.... han vill först sälja mig ett "klistermärke" och så säger han det är upp till 3.5 ton.... här känner jag direkt köp det :cool:.... men lugnar mig lite.... och säger att bilen är på 4.5ton.... då måste du har en elektronisk go dosa.... okey vad kostar det .... 100.-€..... hur många axlar har din bil.... 3 st.... då blir det 104.-€.... shiit ju mer jag pratar här ju dyrare blir det tänker jag.... och så börja han förbereda för betalningen.... när jag samtidigt säger det är den dyraste mil kostnad jag någonsin varit med om, inte konstigt att jag har undvikit Österrike, 17 mil till Tjeckien kostar 104.-€........ oj vänta lite jag trodde att du skulle köra till tyskland, skall du till Prag... så kostar det bara 80.-€..... killen ställer in Go.... och säger du behöver nu bara klistra fast den i framrutan sen är det bara att köra.....
Runt Wien är det mycket vägbyggen.... och självklart hamnade jag fel... men det var under 1 mil att komma tillbaka... Väl ifån Wien så smalnar vägen till en filig... Och jag kan inte låta bli att känna mig "lurad"..
I byn Kleinhaugsdorf ligger gränsövergången.. Just nu är här en tillfällig gränsstation... Poliserna önska mig lycka till.... Och så ler alla..... Den tjeckiska gränsstation är också en tillfällig station... De vill se mina papper och så säger de på mycket dåligt engelska att gränsen är stäng... Skall jag köra transit så måste svenska ambassaden skriva ett dokument om vad mitt syfte med att åka in i landet är...
De vill ha en kopia... Jag förklarar att jag har ingen skrivare i bilen... Och efter en stund förklarande godkänner de en elektronisk kopia.
Så nu var det bara att vända tillbaka till Österrike... Poliserna ler och säger släppte de inte in dig... Jag blir hänvisad till en parkering där jag kan stanna till att börja med över natten.... Sen ringer jag UD.... Förklarar min situation och vad jag behöver.... 20 min senare har jag det som ett e-mail... :yes:
Läser igenom dokumentet och ser att där är flera fel.... Fel datum.. Och fel klockslag när jag tänker korsa gränserna.... Ringer till UD igen... Och förklarar, vi skall se vad som blev fel säger de....
Tiden går och inget hör jag från UD.... Men ungf. 19.30 lokal tid ringer de.... Vi ser att det blev ett missförstånd mellan mig och min kollega.. Vi kommer att sända dig ett nytt i kväll. :yes:
Och under tiden jag avslutar denna dag så kom det nya dokument :spinny:
Så nu är det bara att hålla tummarna så jag kommer in i Tjeckien i morgon.......
Glöm inte skicka in en kopia på registreringsbeviset,annars blir det ännu dyrare.
Det står nog i det finstilta du fick med boxen,har för mig att du har 14dagar på dig att skicka in.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Glöm inte skicka in en kopia på registreringsbeviset,annars blir det ännu dyrare.
Det står nog i det finstilta du fick med boxen,har för mig att du har 14dagar på dig att skicka in.
När vi fixade vår GoBox i höstas vid ankomst till Österrike tog de kopia på reg.beviset så vi behövde inte skicka in något.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tror och tror?? Han däruppe kanske tror på bättre tider? :cool:Jag själv tror inte på nån'ting men är ditt tillstånd i ordning kommer du genom! Å andra sidan frågar jag mig vad du i Tjeckien skall uträtta. Nu, när du har GoBox, är det väl bara att tuta sig igenom Österrike, gränsen med Tyskland skall vara en bagatell! Lycka till, god resa och välkommen till "västra civilisationen"! :)Nu är du snart i Malmö, det var ett tag!o_O
:bye:Julian
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen