• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige genom östra Europa i Coronatider

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag fick jag ett "svar" i från "han där uppe".... så nu har jag beslutat att köra hem till Sverige, efter 9,5 år ute i Europa och lite i Afrika. Jag hade visserligen hoppats på att få fira 10 år i HB. hemifrån Sverige, men det får bli nästa gång....
Turen hem går från Grekland, Bulgarien, Serbien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Tyskland och så Danmark.
Hoppas att den svenska Ambassaden svarar snabbt och att alla i varje land svarar.... och att det finns en möjlighet att köra transit genom landet... om inte vet jag i vart fall vem jag skall skälla på...


Tog ut en rutt på michelin route finder ...

Vägen HEM.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är Ungerns svar

Hej Peter,
I Ungern är situationen följande:
Ungern har infört inreseförbud för utländska medborgare (undantaget EES-medborgare med ungerskt uppehållstillstånd).
Det finns dock möjlighet att transitera genom Ungern landvägen, villkorat till att den resande accepterar att genomgå hälsokontroll vid gränsen, ej uppvisar misstänkta covid-19 symptom och kan uppge ett giltigt skäl för önskad genomresa. Resenären får endast färdas genom Ungern på en av polisen angiven rutt, och får endast stanna vid särskilt utmärkta bensinstationer.


Så lång allt väl.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kom svaret från Serbien

Hej Peter,
Tyvärr har Serbien stängt sina gränser för utländska medborgare. Serbiska medborgare som återvänder från utlandet hänvisas till karantän i 28 dagar. Därav är Serbien inte att rekommendera som transitland hem till Sverige.
Ytterligare information om situationen i Serbien kan du läsa här: http://www.mfa.gov.rs/en/themes/covid173202019
Precis som ambassaden i Budapest, rekommenderar vi att du håller dig uppdaterad via vår hemsida och appen UD Resklar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jaha det ser ut som om att jag måste planera om.... jag får resa via Rumänien och Polen eftersom de tillhör EU...

För de som undrar så är allt klart med hundarna, men tack ändå

Blev erbjuden en plats i bergen hos en vän utanför Neapolis... han sa att han har lika mycket ammunition som mat, och de har mat och vapen för många personer i minst 3 månader.... :swoon:

Det blev nu via Rumänien, Ungern och Österrike.....

Ny reseplan hem reviderad 08-04-2020.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kom svaret från Slovakien och Österrike

Hej Peter!
Ambassaden i Wien täcker Österrike och Slovakien så jag besvarar din fråga angående transit genom dessa två länder. För information om vad som exakt gäller för transit genom de andra länderna ber jag dig att invänta svar från de andra svenska ambassaderna alternativt vända dig till respektive lands ambassad.
I Slovakien gäller obligatorisk 14-dagars-karantän för inresande och endast vissa undantagsgrupper (exempelvis godstransportörer eller personer som har uppehållstillstånd/uppehållsrätt i Slovakien) får resa in i Slovakien. Andra personer får inte resa in till eller transitera genom landet.

Transit genom Österrike är tillåten om man inte gör något uppehåll i landet. Österrike har infört gränskontroller mot Tyskland, Italien, Liechtenstein, Schweiz, Ungern och Slovenien. Resenärer från dessa länder måste vid inresa till Österrike uppvisa friskhetsintyg, inte äldre än fyra dagar. Medborgare och andra personer bosatta i Österrike erbjuds som alternativ att acceptera en två veckor lång karantän hemma. Dock får resenärer passera från ovan nämnda länder genom Österrike, utan krav på friskhetsintyg, förutsatt att inget uppehåll görs i Österrike.

För genomresa i Österrike krävs alltså enligt den information ambassaden har inget särskilt intyg. Dock är det bra om du har något bevis på att du är bosatt i Sverige och befinner dig på transitresa hem. Ett svenskt personbevis från Skatteverket och en färjebiljett är bra att ha med sig även för resan genom Tyskland.

Då svenska husbilsägare har haft problem att passera gränser på andra ställen i Europa har vi utfärdat ett dokument som kan underlätta din passage genom Österrike och även Tyskland, ett s.k. laissez-passer intyg (”låt passera”). Intyget bifogas.

Läs mer på ambassadens i Wien reseinformationssida om Österrike och Slovakien:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kom svaret från Tjeckien

Hej Peter.
För TJECKIEN gäller följande:

EU-medborgare tillåts transitera genom landet på väg till sina hemländer. MEN det kräver en note från ambassaden till det tjeckiska inrikesministeriet. Denna note måste även du skriva ut och ha med dig. Ambassaden kan hjälpa till med att skicka en sådan note till inrikesministeriet och även maila dig den kopia du behöver.
I noten behövs information om namn och passnummer på samtliga personer i bilen samt registreringsnummer och vilka gränsövergångar ni kommer att använda in i och ut ur Tjeckien. Observera att det endast är ett fåtal gränsövergångar öppna in i och ut ur landet. Dessa är emellertid till stor del de stora övergångarna som ter sig naturliga för transit. Man måste också bära skydd över näsa och mun hela tiden (dock inte om man sitter ensam i bil).

Precis som mina kollegor hänvisar jag till vår Sweden Abroad-sida samt tjeckiska inrikesministeriets hemsida där all information om resande för utländska medborgare finns.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Känns spontant som att det kanske är bättre att stanna där du är, om det är möjligt.(?)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer svaret från Tyskland....

Hej Peter
Fortfarande kan svenskar resa genom Tyskland om man är på väg hem till Sverige.

Tyska gränspolisen kan kräva bevis på att resan genom Tyskland är en transitresa. Det är bra att ha tex. färjebiljetter bokade i förväg. Ett dokument som visar att man är bosatt i Sverige, som ert utdrag från Skatteverket, är bra att kunna visa upp.

Under denna link hittar du vilka gränsövergångar som är öppna, https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/downloads/DE/veroeffentlichungen/2020/liste-grenzuebergangsstellen.html

Hoppas att din resa går bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Känns spontant som att det kanske är bättre att stanna där du är, om det är möjligt.(?)

Jodå jag kan stanna här säkert hur länge jag vill..... och det är inte corona viruset som skrämmer mig.... det är efterdyningarna av allt som händer nu som skrämmer mig... :eek: och då vill jag inte vara i den östra delen av Europa.... :eek: ännu mindre i Grekland där 90% av folket har vapen... :eek:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu får jag hoppas allt går väl.... än så länge är det bara Bulgarien och Rumäniens ambassader som inte har svarat....
Beställde tid hos besiktningen i Trelleborg den 28-04...... Sist bilen blev besiktad i Sverige var för 8 år sedan :swoon:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kom och tänka på en sak, du har troligen inte rest så mycket med doggsen senaste tiden.
Vet inte hur reglerna är i eu totalt, men här hemma skall säkerhetsele, eller fast monterad bur användas, bara en tanke :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kom de sista "puzzelbitarna" så allt föll nu på plats.... Svar från Rumänien

Hej Peter,
Nedan gäller för transitering genom Rumänien ifrån Bulgarien till Ungern.

För transitering genom Rumänien med privatbil ifrån Bulgarien krävs ett tillstånd ifrån utrikesministeriet som ordnas via ambassaden. För att tillståndet ska godkännas så måste en giltig färdplan kunna uppvisas samt att tillstånd för transitering genom Ungern ha ordnats i förväg.
Till Ungern får för närvarande endast ungerska medborgare, och EES-medborgare med ungerskt uppehållstillstånd, resa in i landet.
Ungerns gränspolis har dock meddelat att det finns möjlighet att ansöka om tillstånd för transit.

Detta görs till e-postadressen: ugyfelszolgalat@orfk.police.hu

Till varje individuell ansökan bör följande information bifogas:

- Namn
- Passnummer
- Kopia på pass
- Uppgift om planerad tidpunkt för inresa/utresa (tid och plats för gränsövergång)
- Uppgift om fordon (registreringsnummer)

Nödvändiga hälsokontroller utförs vid gränsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak är nog säker att så som jag nu kommer att bli kontrollerad (tänkte på hälsan) vid alla gränsövergångarna... så får jag säkert reda på alla sjukdommar jag kan ha....eller att jag är frisk som en nötkärna.. :twitcy:
Resan börjar till helgen....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen