• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring att börja husbilslivet.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Elverk fungerar bra. Har själv ingen erfarenhet av det i husbilslivet men jag vet att Honda har gott rykte. Skulle jag själv ha ett så hade det blivit ett Champion som kan gå både på bensin och gasol.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur fungerar det med ett elverk? Låter det mycket? Förbrukning? Vilka märken rekommenderas?

Elverk fungerar bra om du står utan grannar. Ett bra elverk som du kan lita på (Honda) kostar 10-25' Kr.
Jag skulle i ditt ställe hellre lägga pengarna på en rejäl batteribank, solceller och sedan skaffa en uppställningsplats
med bra 16A elanslutning, kanske på en campingplats för de kallaste månaderna.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej,du är ju uppe i norr passa på att söka där uppe flera husbilsfirmor som måste veta vad som gäller för värme
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hur fungerar det med ett elverk? Låter det mycket? Förbrukning? Vilka märken rekommenderas?
Nu stack du huvudet in i ett getingbo
Elverk fungerar jättebra.
De låter ingenting, rätt placerat o rätt avstånd så är de helt tysta.
En tankning, 1.8 liter varar från kväll till gryningen, vid enbart batteriladdning. Det fyller upp batterierna.
Det finns många fabrikat, original o kopior. Men det är bara ett som gäller: Honda 10i. Dyrt men pålitligt.

Tyvärr så finns det husbilsåkare som råkat ut för elverksmarodörer och de luftar ofta sina synpunkter. Värst är det på Elmiamässans eftermiddag då det låter som en gräsklippartävling… Men räds inte, man får det man betalar för.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Elverk fungerar bra. Har själv ingen erfarenhet av det i husbilslivet men jag vet att Honda har gott rykte. Skulle jag själv ha ett så hade det blivit ett Champion som kan gå både på bensin och gasol.
Hej !
Min Honda 10i kör jag på gasol. Det är bekvämt att inte behöva ha med sig olika bränslen. Att ge råd till andra är jättesvårt, när vi har så olika behov. Vi köpte bilen ny 2018,har inga solceller och standardbatterierna räcker fortfarande minst tre dygn utan laddning och det är mer än väl för våra behov. De få gånger jag kört elverket så har det varit på någon av trafikverkets rastplatser. Efter som mastervolten laddar med 60a så behöver inte Hondan gå så länge. Anledningen till att jag föredrar elverk framför solceller är att vi vill stå i skugga och ha det så svalt som möjligt för oss själva och hunden. Något som vi kom fram till på en av våra turer i södra Europa.
BBa
 

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Ännu fler givande svar! Tack . Jag ska kika runt på lite firmor samt även beställa husbilsboken. Jag hade ett telefonmöte med Nordic och enligt dom så finns det inga el-alternativ som klarar att värma en bil när det blir kallare än -20(utan gasol).

Min fundering då jag kommer att ha en på camping när jag åker och jobbar är portabla varmluftselement. Är detta något ni använder i era bilar? Borde det med en välisolerad bil och alde vattenburen vara ett annat bra alternativ? Vilka temperaturer tror ni man klarar sig i då? Utan gasolstöttning?

Mvh P
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Min åsikt om husbilsliv, i synnerhet permanentboende, är att om utgångspunkten är att man inte vill använda gasol så skall man bara glömma hela iden!
Om man har rädsla för gasol, och det är många som har, så får man nog börja med den biten.

I all välmening.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ännu fler givande svar! Tack . Jag ska kika runt på lite firmor samt även beställa husbilsboken. Jag hade ett telefonmöte med Nordic och enligt dom så finns det inga el-alternativ som klarar att värma en bil när det blir kallare än -20(utan gasol).

Min fundering då jag kommer att ha en på camping när jag åker och jobbar är portabla varmluftselement. Är detta något ni använder i era bilar? Borde det med en välisolerad bil och alde vattenburen vara ett annat bra alternativ? Vilka temperaturer tror ni man klarar sig i då? Utan gasolstöttning?

Mvh P

Det beror på elanslutningens storlek, om du har 16A anslutning kommer pannan 3Kw och övrig förbrukning nästa att ta all tillgänglig energi.
Därutöver måste du stötta med gas. Alternativt skaffa ytterligare elmatning. Att bo i husbil permanent i norrland på vintern är inte så enkelt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det beror på elanslutningens storlek, om du har 16A anslutning kommer pannan 3Kw och övrig förbrukning nästa att ta all tillgänglig energi.
Därutöver måste du stötta med gas. Alternativt skaffa ytterligare elmatning. Att bo i husbil permanent i norrland på vintern är inte så enkelt.
Hej !
Det är inte svårt att bo i husbil i Norrland på vintern, men det kräver en hel del energi.
BBa
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej i vissa lägen och tillräckligt stor husbil så måste en liten anpassad braskamin vara det rätta....... Och naturligtvis även på rätt ställe med tanke på grannar och rök. Det verkar som just det är rätt poppis om man tittar på de här programmen där man bygger kanalbåtar för permanent boende.

M.v.h. JANKRO.
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Du måste skilja på de olika europeiska husbilsfabrikaten, det finns enkla sommarbilar och upp till mycket välbyggda bilar som klarar alla klimat.
sedan måste man ju ha klart för sig att de flesta husbilar inte är avsedda för att bosätta sig permanent, utan är avsedda att vara fritidsfordon.
Husbilar som kan lämpa sig att bosätta sig i kan ju t.ex. vara, Hymer äldre/större modeller, Niesmann, Concorde,, Carthago och naturligtvis Phoenix, Wochner med flera liknande, men då behöver antingen kassan vara välmatad, eller så får man söka bland äldre bilar. Jag skulle för min del mycket hellre välja en äldre av någon av dessa, än en ny bil för t.ex. 1 miljon.
Och att amerikanska husbilar skulle vara av så mycket bättre kvalitet det betvivlar jag verkligen, de är stora och tunga men bättre, knappast.
Hej vi har bott i våran Euramobil Intregra i 13 år och bara varit i Sverige på vintern (Skåne)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Om du tänker på kanalbåtar såsom Narrowboats i UK så eldas de ofta med kol, samt stöttas med gasol eller dieselvärmare för värme och varmvatten på sommarhalvåret och vintertid om man inte har kamin med inbyggd värmeväxlare. På en resa i UK såg jag en ombyggd ambulans, ni vet sådan engelsk med ringklocka fram i stället för siren, som hade en vedkamin installerad. I utrustningen ingick bågsåg och yxa för att ta vara på grenar och stormfällda träd utefter vägarna. Bränslekostnaden för värme torde hålla sig ganska låg.

//Michael, medlem
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Intressant tanke. Jag har aldrig permanentbott i hb men kör året runt.
Du behöver ha alde-värme och dubbelgolv och något att täcka vindrutan med.
Åk runt och titta på många och skriv upp för-och nackdelar med olika husbilar.
Fundera över vilken planlösning som passar just dig. Tänk på att det blir ditt hem. Du kan spara in en hel del golvyta om du kan tänka dig en nedfällbar säng. Då är ju sängen ur vägen när den inte används. Om du inte specialbygger eller kan tvätta på jobbet behöver du komma in på camping med jämna mellanrum för att tvätta och fylla vatten.
Det bästa men kanske inte roligaste är om du hittar en camping som ligger så att du kan gå/cykla/åka kollektivt till jobbet. Om du inte väljer en bil under 6 meter så blir det troligen krångligt med parkering varje dag på jobbet. Du behöver elanslutning minst 10 ampere. Fricamping i Norrland på vintern tar en oerhörd massa gasol.
 
Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Apropå toa. Jag hade tittat på förbränningstoa. Det drar en del gasol men ökar din frihet väsentligt.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag googlade runt lite. Hade jag varit som du hade jag kollat Frankia Youkon. Frankia har gott rykte och den här verkar smidig. Dessutom kan du få den med fyrhjulsdrift vilket är bra med ditt naturintresse.
Jag vet inte mycket om den men kan ju vara värt att kolla.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.386
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är jag sällan i Norrland och vintercampar men väl på Flatruet, Sälen m.fl. platser i fjällvärden.
Jag har ingen utpräglad vinterbil (inte dubbelgolv eller vattenburen värme).
Med gasol går det att hålla värmen i bilen med luftvärme utan problem ner mot och under -30.
Dock går det åt väldigt mycket gasol men det går åt i princip samma mängd även om du skulle ha vattenburen värme.

Ovan gäller vid fricamping. Står du däremot på camping (vilket är att föredra när det är under -5) så behöver man något att stötta elpatronen i luftvärmaren med om det är under -15 till -20. Använder man den inbyggda stöttningen så blir det gasol men det funkar minst lika bra med en extra värmefläkt.

Många campingar jag stått på vintertid har 16A i stolpen vilket gör att man både kan ha sin elpatron, eventuell golvvärme (vilket är skönt om man saknar dubbelgolv) och en extra värmefläkt.

För matlagning kan man då använda en kokplatta och behöver således inte använda någon gasol.

Att köpa ett elverk för värmning av bilen eller laddning av batterierna är ett dyrt sätt.
Om bensinen du matar elverket med är 100% energi så kommer du att få ut värme eller batteriladdning för motsvarande runt 20-30% resten är förluster.

Bättre att satsa lite pengar på en större batteribank så du klarar några dygns fricamping utan att behöva starta motorn.

Då kan du välja fricamping när det passar och då ta bilen istället för kommunalt till jobbet (och få batterierna laddade under transporten) eller stå på camping och åka kommunalt utan att behöva tänka på värme och laddade batterier....
 
Toppen