• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring att börja husbilslivet.

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Hej alla husbilsklubbare!

Jag är inte där än, men med mitt medlemskap här så hoppas jag att steget att skaffa husbil och på ett sätt förändra mitt liv blir lite närmre verkligheten. Jag hoppas att ni, framförallt erfarna husbilsentusiaster har lust och ork att läsa mina rader och tankar.

Jag är 34 år gammal och har sedan mina studier jobbat på många olika platser i Sverige. Jag har alltid varit något av en rastlös själ och ofta bytt bostadsort då jag efter några år känner att jag vill se och uppleva något nytt. Det har vart roligt och lärorikt på många sätt. Samtidigt så känner jag mig trött på krånglandet med flytt och allt därtill när andan faller på att sticka iväg. Jag har sedan ett drygt år börjat fundera och drömma om en riktigt fin husbil. Jag är konstant inne på blocket och har börjat fundera på att sälja min bostadsrätt i Stockholm, skaffa en mindre lägenhet nära uppväxtorten och köpa en husbil!

Jag arbetar som konsultsjuksköterska och styr med dagens arbetsmarknad väldigt fritt vart jag arbetar. Med en husbil så skulle min arbetsgivare utan problem betala för camping, bränsle och samtliga omkostnader när jag reser runt. Detta istället för lägenheter och tidvis hotell som det är idag. Jag tycker med allt resande att det vore skönt att åka runt i mitt ”hem”och ta detta med mig.

Utöver fördelen med husbil under mina arbetsperioder så är fiske och naturen mina stora intressen. Bilen jag söker bör därför även vara lämplig för fricamping. Jag arbetar nu i Norrbotten och jag kommer om möjligt fortsätta att ta uppdrag här uppe då jag trivs otroligt bra här.

Med dessa rader vänder jag mig till er för goda råd, tankar och allt annat ni önskar dela med er av. Här följer lite blandade frågor, svara gärna på en, alla eller kommentera mina tankar ovan!

- Bilval:
då jag arbetar mycket i norr så måste bilen vara välisolerad och lämplig för riktigt kallt väder. 30-35 minusgrader förekommer. Efter många timmars googlande så har jag visuellt och planlösningsmässigt fastnat för dethleffs Grand alpa. Kommentera gärna min fundering på denna modell eller ge mig råd om andra lämpliga bilar. Jag tänker mig något mellan 800 000 - 1,3 miljoner. Absolut maxtak på 1,5. Jag vill heller inte ha en för liten bil. Om någon får för sig att kommentera körkortsbehörighet så har jag BC-kort och stor vana av att framföra stora bilar

- Bo i husbil under längre tid:
Då jag arbetar mycket så kommer jag i perioder bo i husbilen under lång tid. Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med sig av tankar och berättelser om hur det är. Fördelar/Nackdelar. Hur många campingar har året runt-camping? Tror ni att i brist på camping att det är enkelt att få hyra en parkeringsplats eller stå på en tomt mot betalning?(med el). Hur löser ni det med tvätt av kläder om camping eller ståplats ej har tvättmöjligheter?

-Fricamping

Då en stor del med husbil utöver arbetet är att kunna dra ut i naturen, bo och fiska så undrar jag lite vad ni anser att jag behöver i batteri/solpanelsväg? Jag vill med mitt större ekipage kunna dra ut gärna en vecka. Ha värme/ac, ha datorn inkopplad(laptop), kolla på tv på kvällarna och ha en trådlös router. Jag vill gärna ha elkapacitet i överkant. Hur många paneler/batterier?

-När det nya blir vardag:

Ni som bott i husbil länge(av egen fri vilja). Är det lika fantastiskt som ni föreställt er eller ledsnade ni efter hand?

Tack för att du orkade läsa mina nybörjartankar! Önskar er alla en fin dag!

MVH /P
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag bor året runt i hb, i september är det mitt 13 år...
Det finns många saker som jag inte tänkte på när jag flyttade in i en 8 meters 5års gamla hb...
Bla så åldras hb mycket fortare än vad vi gör... Min hb är nu inne på sitt artonde år och fram till idag har jag fått byta kylaren, kompressorn till ac:n, byt alla fönster då solen "torkar ut plastfönster"
Byt alla bromsrör, byt turbon, mm... mm... Listan kan göras lång.
Skulle jag skaffat en annan så hade det blivit en "amerikansk" då de är välgjorda för att bo i, framförallt mer isolering.
Köper man en modern europeisk hb så är det mycket smeck man köpt... Kolla bara så många som klagar över spruckna duschgolv. Kallras, fukt problem... mm.
Vidare så skall man veta att i en europeisk hb så finns det många ställen där det har fuskat eller ingen alls isolering...

Så lycka till..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag bor året runt i hb, i september är det mitt 13 år...
Det finns många saker som jag inte tänkte på när jag flyttade in i en 8 meters 5års gamla hb...
Bla så åldras hb mycket fortare än vad vi gör... Min hb är nu inne på sitt artonde år och fram till idag har jag fått byta kylaren, kompressorn till ac:n, byt alla fönster då solen "torkar ut plastfönster"
Byt alla bromsrör, byt turbon, mm... mm... Listan kan göras lång.
Skulle jag skaffat en annan så hade det blivit en "amerikansk" då de är välgjorda för att bo i, framförallt mer isolering.
Köper man en modern europeisk hb så är det mycket smeck man köpt... Kolla bara så många som klagar över spruckna duschgolv. Kallras, fukt problem... mm.
Vidare så skall man veta att i en europeisk hb så finns det många ställen där det har fuskat eller ingen alls isolering...

Så lycka till..

Du måste skilja på de olika europeiska husbilsfabrikaten, det finns enkla sommarbilar och upp till mycket välbyggda bilar som klarar alla klimat.
sedan måste man ju ha klart för sig att de flesta husbilar inte är avsedda för att bosätta sig permanent, utan är avsedda att vara fritidsfordon.
Husbilar som kan lämpa sig att bosätta sig i kan ju t.ex. vara, Hymer äldre/större modeller, Niesmann, Concorde,, Carthago och naturligtvis Phoenix, Wochner med flera liknande, men då behöver antingen kassan vara välmatad, eller så får man söka bland äldre bilar. Jag skulle för min del mycket hellre välja en äldre av någon av dessa, än en ny bil för t.ex. 1 miljon.
Och att amerikanska husbilar skulle vara av så mycket bättre kvalitet det betvivlar jag verkligen, de är stora och tunga men bättre, knappast.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du måste skilja på de olika europeiska, husbilsfabrikaten, det finns enkla sommarbilar och upp till mycket välbyggda bilar som klarar alla klimat.
sedan måste man ju ha klart för sig att de flesta husbilar inte är avsedda att bosätta sig permanent i, utan är avsedda att vara fritidsfordon.
Husbilar som kan lämpa sig att bosätta sig i kan ju t.ex. vara, Hymer äldre/större modeller, Niesmann, Concorde, och naturligtvis Phoenix, Wochner
med flera liknande, men då behöver antingen kassan vara välmatad eller så får man söka bland äldre bilar. Jag skulle för min del mycket hellre
välja en äldre av någon av dessa än en ny bil för t.ex. 1 miljon.
Och att amerikanska husbilar skulle vara av så mycket bättre kvalitet det betvivlar jag verkligen, de är stora och tunga men bättre, knappast.
En kompis köpte en helt ny. Han köpte en detleff speciell vinter tillverkad husbil...
Båda vatten tankarna var inte isolerad, ingen isolering bakom styvutrymmen ovanför styrhytten, och alltid mycket kallras från styrhytten.. Duschgolvet svinkallt om vintern... Det finns säkert fler missar i hans model vinter bil scandinavia..
Oftast har amerikanska hb 5-7cm isolering i väggarna, medan våra eu hb har bara 3 cm.... Om det inte har ändrat sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En kompis köpte en helt ny. Han köpte en detleff speciell vinter tillverkad husbil...
Båda vatten tankarna var inte isolerad, ingen isolering bakom styvutrymmen ovanför styrhytten, och alltid mycket kallras från styrhytten.. Duschgolvet svinkallt om vintern... Det finns säkert fler missar i hans model vinter bil scandinavia..
Oftast har amerikanska hb 5-7cm isolering i väggarna, medan våra eu hb har bara 3 cm.... Om det inte har ändrat sig.

Tillverkar Detleffs verkligen några speciella vinterbilar, jag har inte uppfattat det så, snarare o.k. tresäsongersbilar. Men var inte tankarna isolerade
och uppvärmda eller låg i dubbelgolv var det ju ett felköp. Man måste ju kolla själv vad man köper också. Antar att det var en halvintegrerad, det är ju den sämsta varianten p.g.a. den oisolerade förarhytten. Med en sådan är det ju absolut nödvändigt med ett rejält heltäckande utvändigt täcke om innerklimatet skall bli drägligt på vintern.
Och när det gäller USA-husbilarna så beror det ju inte bara på isoleringens tjocklek, utan också vilken isolering som används och hur bilen är byggd i övrigt. Det har t.o.m. funnits/finns amerikanska husbilar som är isolerade med mineralull (Rockwool eller motsvarande).
Kolla med folk som har hyrt husbilar i USA, vad dom tycker om kvaliteten på husbilarna..!
Och det finns definitivt europeiska husbilar med 40-50mm högklassig isolering.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En helintregrerad = mycket kallras från styrhytten. ... Och sen är de livsfarliga vid krock...

Nu är du väl helt ute och cyklar, de mest välisolerade bilarna är ju helintegrerade p.g.a. att isoleringen går ända fram i huset, på en bra helintegrerad
kan det räcka med ett dubbelt jalusie innanför vindrutan för att få ett bra klimat i hela bilen, och ändå kunna utnyttja hela utrymmet.
Alkovbilar kan ju också fungera, men då måste man ju avstå en del av bilen när det är kallt, för de har ju samma problem med förarhytten som halvintegrerade.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
En bra start är att fråga här på forumet som du gjort! Här finns massor med kunskap och gåda råd och tips om man kan hålla sig till vad du skrev i ditt inlägg. Sedan tycker jag att du ska samla ihop det du själv anser vara viktigt och så får du helt enkelt åka runt eller kontakta husbilsfirmor i Sverige. Det den ena bilen har finns inte i den andra etc, så någonstans måste du själv lista det du anser vara viktigast. Isolering och rejäl värmare låter som A och O i ditt fall. Vill du fricampa mycket kanske du inte ska välja det bilar från det större segmentet beroende på vart du tänker dig. Helintegrerad låter som ett bra val osv....
Lycka till och berätta hur dina efterforskningar går!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Även vår Concorde fungerar bra i alla årstider. Kanske inte så förvånande.

Amerikanska husbilar har en kvalitetsskillnad från bottenlöst träsk till att Volkner verkar taffliga.
Konsumentskyddet är svagt för husbilar i USA (svagare än för bilar), därför kan dessa rent kassa bilarna fortsätta att säljas.

Kvalitetsmärken i 4-5 miljonersklassen har ofta mineralull i väggarna och plast eller gummiduk som takbeklädnad.

Ref isolerad förarhytt.
Så här ser det ut på Concorde Liner. Röda strecken visar Alu-XPS-Alu konstruktionen, torpedväggen är isolerad.
1678626412774.png

Här ser man resten av konstruktionen. Detta är vinterdugligt, bäst i Europa.
(tillsammans med Morelo, för Phoenix, Ni-Bi vet jag ej.)

1678626652803.png
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Hade jag varit i din situation hade jag tittat på en begagnad Nordic med vattenburen värme kompletterad med värmeväxlare så du kan värma bodelen från motorn när du kör. Nordic har isolerad vägg mellan bodel och förarhytt som gör mycket för värmehushållningen under kalla perioder.

Åk i detta något år så får du själv en ganska klar uppfattning om vad du behöver och inte behöver och då skaffa det som passar dig bäst.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu är du väl helt ute och cyklar, de mest välisolerade bilarna är ju helintegrerade p.g.a. att isoleringen går ända fram i huset, på en bra helintegrerad
kan det räcka med ett dubbelt jalusie innanför vindrutan för att få ett bra klimat i hela bilen, och ändå kunna utnyttja hela utrymmet.
Alkovbilar kan ju också fungera, men då måste man ju avstå en del av bilen när det är kallt, för de har ju samma problem med förarhytten som halvintegrerade.
Då har du missat det viktigaste... De stora rutor i en helintegrerad hb... Det är som att sitta i ett drivhuset både om sommar och vinter....
Det finns de som har dubbla isolerglas, men inte alla...
För att klara en svensk vinter har jag tillverkat en isolerad mellanvägg mellan styrhytten och bodelen....
Alternativ är annars att bränna mycket gas (truma värmaren)
Även ett drivhus kan man få varm om vintern... Men det kostar och är ändå inte en vinter bostad.. :rolleyes:;)

Jo en sak till Montreal.... Hur många hela år har du bott i en husbil...?
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.836
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej alla husbilsklubbare!

Jag är inte där än, men med mitt medlemskap här så hoppas jag att steget att skaffa husbil och på ett sätt förändra mitt liv blir lite närmre verkligheten. Jag hoppas att ni, framförallt erfarna husbilsentusiaster har lust och ork att läsa mina rader och tankar.

Jag är 34 år gammal och har sedan mina studier jobbat på många olika platser i Sverige. Jag har alltid varit något av en rastlös själ och ofta bytt bostadsort då jag efter några år känner att jag vill se och uppleva något nytt. Det har vart roligt och lärorikt på många sätt. Samtidigt så känner jag mig trött på krånglandet med flytt och allt därtill när andan faller på att sticka iväg. Jag har sedan ett drygt år börjat fundera och drömma om en riktigt fin husbil. Jag är konstant inne på blocket och har börjat fundera på att sälja min bostadsrätt i Stockholm, skaffa en mindre lägenhet nära uppväxtorten och köpa en husbil!

Jag arbetar som konsultsjuksköterska och styr med dagens arbetsmarknad väldigt fritt vart jag arbetar. Med en husbil så skulle min arbetsgivare utan problem betala för camping, bränsle och samtliga omkostnader när jag reser runt. Detta istället för lägenheter och tidvis hotell som det är idag. Jag tycker med allt resande att det vore skönt att åka runt i mitt ”hem”och ta detta med mig.

Utöver fördelen med husbil under mina arbetsperioder så är fiske och naturen mina stora intressen. Bilen jag söker bör därför även vara lämplig för fricamping. Jag arbetar nu i Norrbotten och jag kommer om möjligt fortsätta att ta uppdrag här uppe då jag trivs otroligt bra här.

Med dessa rader vänder jag mig till er för goda råd, tankar och allt annat ni önskar dela med er av. Här följer lite blandade frågor, svara gärna på en, alla eller kommentera mina tankar ovan!

- Bilval:
då jag arbetar mycket i norr så måste bilen vara välisolerad och lämplig för riktigt kallt väder. 30-35 minusgrader förekommer. Efter många timmars googlande så har jag visuellt och planlösningsmässigt fastnat för dethleffs Grand alpa. Kommentera gärna min fundering på denna modell eller ge mig råd om andra lämpliga bilar. Jag tänker mig något mellan 800 000 - 1,3 miljoner. Absolut maxtak på 1,5. Jag vill heller inte ha en för liten bil. Om någon får för sig att kommentera körkortsbehörighet så har jag BC-kort och stor vana av att framföra stora bilar

- Bo i husbil under längre tid:
Då jag arbetar mycket så kommer jag i perioder bo i husbilen under lång tid. Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med sig av tankar och berättelser om hur det är. Fördelar/Nackdelar. Hur många campingar har året runt-camping? Tror ni att i brist på camping att det är enkelt att få hyra en parkeringsplats eller stå på en tomt mot betalning?(med el). Hur löser ni det med tvätt av kläder om camping eller ståplats ej har tvättmöjligheter?

-Fricamping

Då en stor del med husbil utöver arbetet är att kunna dra ut i naturen, bo och fiska så undrar jag lite vad ni anser att jag behöver i batteri/solpanelsväg? Jag vill med mitt större ekipage kunna dra ut gärna en vecka. Ha värme/ac, ha datorn inkopplad(laptop), kolla på tv på kvällarna och ha en trådlös router. Jag vill gärna ha elkapacitet i överkant. Hur många paneler/batterier?

-När det nya blir vardag:

Ni som bott i husbil länge(av egen fri vilja). Är det lika fantastiskt som ni föreställt er eller ledsnade ni efter hand?

Tack för att du orkade läsa mina nybörjartankar! Önskar er alla en fin dag!

MVH /P
Härlig läsning. Tack för att du delar med dig av dina tankar! Jag är ingen referens vad gäller permanent boende i husbil. Däremot har jag funnits i Husbilsklubben sedan 2007. Du har hamnat helt rätt när det gäller att få de råd och tips du söker, här på Husbilsklubben. Detta är en fantastisk referens-, kunskaps och lösningsdatabas. Helt outstanding! Sedan kan vi alla ibland vara väl övertygade om just vår lösning. Så ta oss med en nypa salt. Använd dit sunda förnuft. Betrakta det vi skriver mer som åsikter än fakta. Det finns absolut fakta också. Vi är helt enkelt en stor, men inte alltid helt förädlad samling data, så var lite källkritisk. Sen ska det bli förbaskat kul att följa din resa. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då har du missat det viktigaste... De stora rutor i en helintegrerad hb... Det är som att sitta i ett drivhuset både om sommar och vinter....
Det finns de som har dubbla isolerglas, men inte alla...
För att klara en svensk vinter har jag tillverkat en isolerad mellanvägg mellan styrhytten och bodelen....
Alternativ är annars att bränna mycket gas (truma värmaren) a
Även ett drivhuset kan man få varm om vintern... Men det kostar och är ändå inte en vinter bostad.. :rolleyes:;)

Jo en sak till Montreal.... Hur många hela år har du bott i en husbil...?

Jag tror knappast jag behöver bo heltid i husbil för att kunna utvärdera konceptet, då skulle jag bli väldigt besviken
på min analytiska förmåga. Däremot har jag bott i husbil i alla temperaturer och förhållanden
mellan ca -25 grader och hård vind till +35 grader, och alltifrån snöstorm till strålande solsken.
Och eftersom jag har en helintegrerad husbil är jag väl förtrogen med konceptets för- och -nackdelar. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, och en sak till bland alla andra tankar.....
Kolla upp och krångla så mycket som möjligt även om det blir jobbigt, så du vet så mycket som möjligt om vad som finns, och för att komma på vad du verkligen vill ha innan köp.
När man har kommit en bit på vägen till kunskap så kan det kanske vara lätt att se "pärlan" och tycka att det är bäst att slå till så den inte försvinner....... Men tänk ändå hela tiden på att det finns rätt gott om husbilar till salu, så köp inget i halvpanik och för snabbt.

(Men å andra sidan sett så skulle kanske inte jag råda om det, för jag velade för länge när jag för några år sedan hittade "min" husbil i större format. Perfekt på alla sätt, men lite stor kanske. Jag var där två gånger och tittade och kollade (verklig lågmilare). När jag till slut åkte iväg 13 mil för att handla............ Så var den såld dagen innan :msn_wall:.
Men som sagt.......)

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Om du vill ha dräglig inomhustemp på vintern bör du nog ha nära till ett ställe att få gasol från,på heldygnsanvändning
med 2 kw el i botten räcker en p11 3-4 dygn i temp under -5.Om du använder campingplats ska du då använda bilen att pendla med till jobbet?Isåf.är det nog bra med en separat värmare för motorn,annars töms startbatteriet om man bara kör en liten sträcka varje dag.Bilen prioriterar bodelsbatterierna först på de flesta.Vår höst o sommar är nog inga problem att bo i nästan vilken bil som helst,men vintern bör man nog tänka lite i förväg på vad som kan bli problem.
(skrivet i välmening,inte för att avskräcka)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsklubbare!

Jag är inte där än, men med mitt medlemskap här så hoppas jag att steget att skaffa husbil och på ett sätt förändra mitt liv blir lite närmre verkligheten. Jag hoppas att ni, framförallt erfarna husbilsentusiaster har lust och ork att läsa mina rader och tankar.

Jag är 34 år gammal och har sedan mina studier jobbat på många olika platser i Sverige. Jag har alltid varit något av en rastlös själ och ofta bytt bostadsort då jag efter några år känner att jag vill se och uppleva något nytt. Det har vart roligt och lärorikt på många sätt. Samtidigt så känner jag mig trött på krånglandet med flytt och allt därtill när andan faller på att sticka iväg. Jag har sedan ett drygt år börjat fundera och drömma om en riktigt fin husbil. Jag är konstant inne på blocket och har börjat fundera på att sälja min bostadsrätt i Stockholm, skaffa en mindre lägenhet nära uppväxtorten och köpa en husbil!

Jag arbetar som konsultsjuksköterska och styr med dagens arbetsmarknad väldigt fritt vart jag arbetar. Med en husbil så skulle min arbetsgivare utan problem betala för camping, bränsle och samtliga omkostnader när jag reser runt. Detta istället för lägenheter och tidvis hotell som det är idag. Jag tycker med allt resande att det vore skönt att åka runt i mitt ”hem”och ta detta med mig.

Utöver fördelen med husbil under mina arbetsperioder så är fiske och naturen mina stora intressen. Bilen jag söker bör därför även vara lämplig för fricamping. Jag arbetar nu i Norrbotten och jag kommer om möjligt fortsätta att ta uppdrag här uppe då jag trivs otroligt bra här.

Med dessa rader vänder jag mig till er för goda råd, tankar och allt annat ni önskar dela med er av. Här följer lite blandade frågor, svara gärna på en, alla eller kommentera mina tankar ovan!

- Bilval:
då jag arbetar mycket i norr så måste bilen vara välisolerad och lämplig för riktigt kallt väder. 30-35 minusgrader förekommer. Efter många timmars googlande så har jag visuellt och planlösningsmässigt fastnat för dethleffs Grand alpa. Kommentera gärna min fundering på denna modell eller ge mig råd om andra lämpliga bilar. Jag tänker mig något mellan 800 000 - 1,3 miljoner. Absolut maxtak på 1,5. Jag vill heller inte ha en för liten bil. Om någon får för sig att kommentera körkortsbehörighet så har jag BC-kort och stor vana av att framföra stora bilar

- Bo i husbil under längre tid:
Då jag arbetar mycket så kommer jag i perioder bo i husbilen under lång tid. Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med sig av tankar och berättelser om hur det är. Fördelar/Nackdelar. Hur många campingar har året runt-camping? Tror ni att i brist på camping att det är enkelt att få hyra en parkeringsplats eller stå på en tomt mot betalning?(med el). Hur löser ni det med tvätt av kläder om camping eller ståplats ej har tvättmöjligheter?

-Fricamping

Då en stor del med husbil utöver arbetet är att kunna dra ut i naturen, bo och fiska så undrar jag lite vad ni anser att jag behöver i batteri/solpanelsväg? Jag vill med mitt större ekipage kunna dra ut gärna en vecka. Ha värme/ac, ha datorn inkopplad(laptop), kolla på tv på kvällarna och ha en trådlös router. Jag vill gärna ha elkapacitet i överkant. Hur många paneler/batterier?

-När det nya blir vardag:

Ni som bott i husbil länge(av egen fri vilja). Är det lika fantastiskt som ni föreställt er eller ledsnade ni efter hand?

Tack för att du orkade läsa mina nybörjartankar! Önskar er alla en fin dag!

MVH /P
Kontakta Nordic Vi bygger husbilar i Kristinehamn
De tillverkar husbilar för åretruntbruk och lyssnar på dina behov. De bygger även om en begagnad Nordic för att passa ens föränderliga behov.
De hjälper även med kontakt till de i Norrland som har Nordic husbilar så du har en chans att diskutera vinterbruk och se bil på plats.
 
Toppen