• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring att börja husbilslivet.

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Efter har fricampat på vintern i några säsonger så skulle jag satsa på:
*Aldevärme och dubbelgolv
*Minst 200AH Litiumbatterier
*Elverk (för vintern)
*Minst 200W Solceller (för sommaren)

Har själv haft en 2019 Dethleffs Trend A7877-2. Den ska vara "vinteranpassad". En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå. Hela garagegolvet var oisolerat vilket resulterar i stor mängd kondens på golvet bak. Hela hytten är också oisolerad, så helintegrerad är att föredra. Skulle jag bo konstant i husbil på vintern skulle jag verkligen välja en bil som är gjord för ordentligt vinterbruk.

Nordic nämns ofta och är säkert en riktigt bra vinterbil. Att dock betala dom pengarna för en bil som är närmast fyrkantig och ser ut som den är byggd 1988 är ju upp till var och en att bestämma.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej. Vi är inne på tredje bilen med exakt samma specifikation på inredning mm. I huvudsak åker vi bara höst vinter o vår. Bilen fungerar perfekt i kallaste vinter. Sök gärna specen på Rapido I96. Skall du bo heltid så underlättar det med en vinteröppen camping, servicebyggnad och närhet till 230volt 16A. Må gott, det gör vi.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Efter har fricampat på vintern i några säsonger så skulle jag satsa på:
*Aldevärme och dubbelgolv
*Minst 200AH Litiumbatterier
*Elverk (för vintern)
*Minst 200W Solceller (för sommaren)

Har själv haft en 2019 Dethleffs Trend A7877-2. Den ska vara "vinteranpassad". En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå. Hela garagegolvet var oisolerat vilket resulterar i stor mängd kondens på golvet bak. Hela hytten är också oisolerad, så helintegrerad är att föredra. Skulle jag bo konstant i husbil på vintern skulle jag verkligen välja en bil som är gjord för ordentligt vinterbruk.

Nordic nämns ofta och är säkert en riktigt bra vinterbil. Att dock betala dom pengarna för en bil som är närmast fyrkantig och ser ut som den är byggd 1988 är ju upp till var och en att bestämma.
Och vad jag förstår har nordic fortfarande träreglar i hela bodelen.. 80 tal med mögelrisk.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Och vad jag förstår har nordic fortfarande träreglar i hela bodelen.. 80 tal med mögelrisk.
"Livstidsgaranti" vad gäller fukt ifall bilen fukttestas och servas varje år...So far so good..som det heter.
Varje husbil är ju också kundanpassad så det blir, som alltid, kompromisser här och där.
 

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Hej igen husbilsvänner! Va kul att så många svarat sedan mitt inlägg imorse, verkligen tacksam för det . Jag ska förtydliga mig lite så kanske vi kan klämma ut fler fina tankar från er.

Det blir ju inte ett permanentboende men ibland långa perioder. Jag kommer ej att pendla med bilen till arbetet utan gå, ta buss eller det som finns tillgängligt. Jag kommer i den mån det finns stå på camping eller annan plats med el, uppvärmningen vintertid skall kunna skötas med el. Så vad behöver jag för uppvärmningssystem för att ha det varmt och skönt utan att stötta med gas?

Fricamping kommer endast att ske vår, sommar höst. Rimligtvis när det är 5-10 grader ute. Vintertid så vill jag bara bo bekvämt i bilen utan att köra runt .

Jag märker att det finns många tankar kring vilken typ av bil och isolering man bör välja. Ska söka runt på alla modeller ni skrivit men kom gärna med fler tips. Budget som sagt: 800 000 - 1,5 miljon. Jag är redo att lägga mycket pengar på att ha det, varmt, rymligt och trivas bra i min bil .

Brukar husbilsfirmorna kunna installera solpaneler/extrabatterier eller ha bra kontakter för detta? Viktigt att det blir ordentligt gjort så att försäkring är giltig osv. Någon sa något om 200w solceller. Om jag fläskar på med 300-400 w och har en rejäl batteribank, är det då rimligt att kunna stödvärma, laptop, tv och kylskåp under en veckas tid? Naturligtvis kan man ju stötta med gas men är glad om jag har en väldigt rejäl batterilösning med solceller för mina äventyr vår, sommar, höst .

Jag har ingen stor erfarenhet av de olika toalettlösningar som finns. Läste på något ställe att det inte är optimalt att göra ”nr 2” i en vanlig ”kasett-toa?”. Era tankar på det? Bökigt att tömma?

Vore också roligt att höra er erfarenhet om att bo på campingar och träffa andra hudvagnsägare. Har det vart lätt att lära känna folk, träffa nya vänner och att få hjälp av andra med frågor/problem när man är ute? Jag är en ganska social prick och det vore superkul att lära känna nytt folk när man reser runt i landet .

Fortsätt gärna bomba mig med era tankar. Åter igen tack för ett så varmt mottagande här .

MVH /P
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Brukar husbilsfirmorna kunna installera solpaneler/extrabatterier eller ha bra kontakter för detta? Viktigt att det blir ordentligt gjort så att försäkring är giltig osv. Någon sa något om 200w solceller. Om jag fläskar på med 300-400 w och har en rejäl batteribank, är det då rimligt att kunna stödvärma, laptop, tv och kylskåp under en veckas tid? Naturligtvis kan man ju stötta med gas men är glad om jag har en väldigt rejäl batterilösning med solceller för mina äventyr vår, sommar, höst .

Jag har ingen stor erfarenhet av de olika toalettlösningar som finns. Läste på något ställe att det inte är optimalt att göra ”nr 2” i en vanlig ”kasett-toa?”. Era tankar på det? Bökigt att tömma?


MVH /P

Hejsan, några av dina frågor.
Om du menar att kunna använda elen från solpaneler som blir lagrad i batteribanken för att värma upp/stödvärma själva bilen så finns det inte ens en liten chans att få ut någon användbar värme ur det. Men du kan få ut så det räcker för att hålla fläktar, pumpar och även. en dieseldriven värmare igång som kräver lite mer energi än gasolvärmare, samt ström till lampor, datorer, laddning av tel. och TV och kanske ett kompressordrivet kylskåp. Kylskåp är ju för det mesta gasoldrivna och kräver knappt ingen ström då, men absolut inte för elvärme till själva bilen.
Däremot så kan du med tillräckligt med solpaneler och batteri få till bra genomluftning av bilen om den står i sol på sommaren.

Men naturligtvis måste solen skina genom molnen ibland även de mörkare årstiderna, samt både tidig vår och sen höst så sjunker laddningen från solpaneler betydligt p.g. av dålig vinkel på solen i förhållande till solpanelerna, och korta dagar.

Och så, toalett med kassett. Det finns olika tankar om det, men jag och många andra föredrar nog toaletter med kassetter, Kanske en extra kassett att ta till för smidighetens skull och för att få en tidsfrist för tömning.
Tömma en kassett går alltid att göra även på ett helt legitimt sätt om man kollar läget när man är på något ställe längre tid som verkar vara/bli din grej. Det går ju även att tömma i en vanlig toalett (på rätt ställe) i värsta fall.
Att tömma en tank måste ske på rätt ställe (och innebär även att hela bilen måste vara med) och det är inte ens säkert att du kan hitta sådan tömning i närheten på något av de ställen som du kommer att långbo på.
Att det skulle vara krångligt att använda en kassettoa fullt ut...... har många svårt att förstå, för med rätt metod att tömma är inte ens det något problem, möjligen om man är lite kracklig av sig, men det stadiet har väl de flesta sjuksystrar jobbat bort redan vid utbildningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Hejsan, några av dina frågor.
Om du menar att kunna använda elen från solpaneler som blir lagrad i batteribanken för att värma upp/stödvärma själva bilen så finns det inte ens en liten chans att få ut någon användbar värme ur det. Men du kan få ut så det räcker för att hålla fläktar, pumpar och även. en dieseldriven värmare igång som kräver lite mer energi än gasolvärmare, samt ström till lampor, datorer, laddning av tel. och TV och kanske ett kompressordrivet kylskåp. Kylskåp är ju för det mesta gasoldrivna och kräver knappt ingen ström då, men absolut inte för elvärme till själva bilen.
Däremot så kan du med tillräckligt med solpaneler och batteri få till bra genomluftning av bilen om den står i sol på sommaren.

Men naturligtvis måste solen skina genom molnen ibland även de mörkare årstiderna, samt både tidig vår och sen höst så sjunker laddningen från solpaneler betydligt p.g. av dålig vinkel på solen i förhållande till solpanelerna, och korta dagar.

Och så, toalett med kassett. Det finns olika tankar om det, men jag och många andra föredrar nog toaletter med kassetter, Kanske en extra kassett att ta till för smidighetens skull och för att få en tidsfrist för tömning.
Tömma en kassett går alltid att göra även på ett helt legitimt sätt om man kollar läget när man är på något ställe längre tid som verkar vara/bli din grej. Det går ju även att tömma i en vanlig toalett (på rätt ställe) i värsta fall.
Att tömma en tank måste ske på rätt ställe (och innebär även att hela bilen måste vara med) och det är inte ens säkert att du kan hitta sådan tömning i närheten på något av de ställen som du kommer att långbo på.
Att det skulle vara krångligt att använda en kassettoa fullt ut...... har många svårt att förstå, för med rätt metod att tömma är inte ens det något problem, möjligen om man är lite kracklig av sig, men det stadiet har väl de flesta sjuksystrar jobbat bort redan vid utbildningen.

M.v.h. JANKRO.

Tack för bra svar Jankro! Får värma bilen med gasol när jag fricampar. När jag står på camping så behöver jag ha bra eldriven uppvärmning i bilen, vad skall man ha då?

Haha nått problem med toalett-tömning har jag absolut inte . Sjuksyster är immun mot de flesta kroppsvätskor, var mer att jag förstått det som att det kan vara svårt att tömma en kassett om det inte bara är ”flytande” innehåll. Men då är det inget problem att uträtta både 1 och 2 i dom om jag förstått dig rätt?

Så om vi räknar bort värmen (som jag får driva med gasol när jag fricampar). Hur många batterier(storlek?). Tror ni jag behöver för att under en vecka driva pumpar, laptop, tv, kylskåp, lampor, mobil-laddning? Vi tänker bort solpanelerna som jag får se som en bonus under ljusa dagar

MVH P
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för bra svar Jankro! Får värma bilen med gasol när jag fricampar. När jag står på camping så behöver jag ha bra eldriven uppvärmning i bilen, vad skall man ha då?

Haha nått problem med toalett-tömning har jag absolut inte . Sjuksyster är immun mot de flesta kroppsvätskor, var mer att jag förstått det som att det kan vara svårt att tömma en kassett om det inte bara är ”flytande” innehåll. Men då är det inget problem att uträtta både 1 och 2 i dom om jag förstått dig rätt?

Så om vi räknar bort värmen (som jag får driva med gasol när jag fricampar). Hur många batterier(storlek?). Tror ni jag behöver för att under en vecka driva pumpar, laptop, tv, kylskåp, lampor, mobil-laddning? Vi tänker bort solpanelerna som jag får se som en bonus under ljusa dagar

MVH P
Kort svar på din fråga är att om du ska kunna värma bilen med den inbyggda elpatronen i värmaren så är det Alde vattenburen som gäller. Trumas "elvärmeelement" är inte till mycket nytta tyvärr men stöttar du med gasol kommer du inte att frysa i en bil med Truma om bilen fö är designad för vinterbruk. Jag har 600+ Ah Lithium och jag kan driva det elektriska och Aldevärmare i 10 dygn utan en gnutta sol. Jag använder ca 60 Ah/dygn och då laddar vi 2 datorer och jag har CPAP som går ca 8 timmar/dygn, sparar inte på belysning eller tittande på TV via dator. LED lampor i all innerbelysning. Toaletten i vår bil används till vad den ska användas till och det är definitivt inga problem att tömma den, sedan så sköljer man den bara med vatten en gång extra ibland. Vi brukar dra ner en dl såpa i tanken när den är tom så sköts rengöringen ganska effektivt per automatik. En bra investering är SOG som gör att "avgaserna" från tanken leds ut ur bilen genom ett kolfilter, med en sådan behöver du inte bekymra dig för dålig lukt inne i bilen även en varm dag. Har du inte SOG så går det ju att använda toasaneringsvätska/tabletter för att motverka lukten. Vi använder det inte då vi anser att det är en miljöbelastning samt ett ganska dyrt kapitel så SOG är ganska fort intjänad. Att sätta in en elshunt är även det en bra investering, med den så kan du hålla en bra koll på din elförbrukning och vad du har kvar i dina batterier.



Det finns många som säljer dessa tillbehör så sök på nätet för att hitta det billigaste alternativet. Länkarna är bara för att du ska veta vad du ska leta efter.

Ska du ha så stor batteribank, över 300Ah s är det billigast och bäst att bygga själv, batterier med den effekten som är färdigbyggda är i regel ganska stora annars. Våra 600 tar ugf lika stora som 2 st 80-90 Ah blybatterier.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När det gäller vinterbonade bilar så finns det en hel del, vi har fastnat för Carthago, bra kvalitet rakt igenom, E-line har alltid vattenburen värme, i de andra serierna finns det som tillval och väldigt många har det, de är bra isolerade med dubbelglas osv i de helintegrerade modellerna. KABE är en annan bil med bra isolering, vi har tittat på sådana men det är något med dem som vi inte gillar, kan inte peka på något direkt men så är det, inget kan passa alla :)

Här finns lite att läsa 5 Vinteranpassade Husbilar för Året-Runt Bruk - CampingExperten
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Att försöka ge råd till någon vad för bil och fabrikat man skall välja är lite vanskligt.
Tycke och smak styr mycket av valet av bil.
Mitt tips är följande.
1. Ha inte bråttom utan se undersök vad som finns prata med olika husbilsägare ( visst det man har själv är i det flesta fall bäst)
vilket inte alltid stämmer.
2. Kolla av marknaden besök handlare, mässor och liknande.
3. Vinterbil självklart Nordic har jobbat länge med vinterbilar finns även bra andra
4. Integrerad eller Halvintegrerad, Alkovbil, Plåtis skall vara isolerad även i förarhytten. vattenburen värme med värmeväxlare är ett plus.
5. Om du inte skall bo permanent i bilen så tänk även på storleken.
6. Eftersom du verkar gilla friluftsliv så en inte allt för stor bil utan en mindre och smidig kanske att föredra.
7. Tänk på garantier och fukttester, testerna skall helst vara gjord av oberoende instans.
8. Ta hjälp av någon som har husbil som du eller någon annan känner när ni tittar närmare på bilen du funderar på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Haha nått problem med toalett-tömning har jag absolut inte . Sjuksyster är immun mot de flesta kroppsvätskor, var mer att jag förstått det som att det kan vara svårt att tömma en kassett om det inte bara är ”flytande” innehåll. Men då är det inget problem att uträtta både 1 och 2 i dom om jag förstått dig rätt?

MVH P
Hej igen, :p om vi skall gå in lite på detaljer med kassett i olika situationer med lite finare språk så kan man säga så här.

Om man åker omkring med bilen under tiden man fyller upp en kassett så är det inte något problem med naturlig vätska kontra fastare innehåll i kassetten, det skakas omkring under färd och blandas samt blir lätt att tömma.

Om man står still utan att färdas med bilen under tiden man fyller upp en kassett så kan man ändra lite på förfarandet.
Dels så kan man börja med lite mer vatten i kassetten från början i stället för skvätten som man alltid bör ha i från början.
Dels så kan man typ framåt kvällskvisten ;) gå ut och öppna toaluckan på bilen, ta tag i kassetten, lossa spärren och med några snabba ryck fram och tillbaka skvalpa omkring på innehållet för att fördela den ev. lilla kulle av fastare innehåll som kan byggas upp mitt i kassetten.
Just den lilla tvåminutersgrejen ibland kan i dubbel bemärkelse lösa upp..... eventuella tömningsproblem av kassetten när man inte åker omkring med bilen.

Sedan bör man använda "vitt" lite finare toapapper från vanlig affär till toan, som löser upp sig lagom bra.
Det finns dyrt toapapper i campingbutikerna som löser upp sig bra och lätt, och påstås vara bra till kassettoaletterna.... Problemet med det pappret är att det löser oftast upp sig så lätt att det sker redan när man använder det.......... Nog om det.

Hoppas det blev rumsren förklaring. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Hej igen, :p om vi skall gå in lite på detaljer med kassett i olika situationer med lite finare språk så kan man säga så här.

Om man åker omkring med bilen under tiden man fyller upp en kassett så är det inte något problem med naturlig vätska kontra fastare innehåll i kassetten, det skakas omkring under färd och blandas samt blir lätt att tömma.

Om man står still utan att färdas med bilen under tiden man fyller upp en kassett så kan man ändra lite på förfarandet.
Dels så kan man börja med lite mer vatten i kassetten från början i stället för skvätten som man alltid bör ha i från början.
Dels så kan man typ framåt kvällskvisten ;) gå ut och öppna toaluckan på bilen, ta tag i kassetten, lossa spärren och med några snabba ryck fram och tillbaka skvalpa omkring på innehållet för att fördela den ev. lilla kulle av fastare innehåll som kan byggas upp mitt i kassetten.
Just den lilla tvåminutersgrejen ibland kan i dubbel bemärkelse lösa upp..... eventuella tömningsproblem av kassetten när man inte åker omkring med bilen.

Sedan bör man använda "vitt" lite finare toapapper från vanlig affär till toan, som löser upp sig lagom bra.
Det finns dyrt toapapper i campingbutikerna som löser upp sig bra, och påstås vara bra till kassettoaletterna.... Problemet med det pappret är att det löser oftast upp sig så lätt att det sker redan när man använder det.......... Nog om det.

Hoppas det blev rumsren förklaring. M.v.h. JANKRO.
Tacksam för vårt skitsnack! . Mycket bra info
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Kort svar på din fråga är att om du ska kunna värma bilen med den inbyggda elpatronen i värmaren så är det Alde vattenburen som gäller. Trumas "elvärmeelement" är inte till mycket nytta tyvärr men stöttar du med gasol kommer du inte att frysa i en bil med Truma om bilen fö är designad för vinterbruk. Jag har 600+ Ah Lithium och jag kan driva det elektriska och Aldevärmare i 10 dygn utan en gnutta sol. Jag använder ca 60 Ah/dygn och då laddar vi 2 datorer och jag har CPAP som går ca 8 timmar/dygn, sparar inte på belysning eller tittande på TV via dator. LED lampor i all innerbelysning. Toaletten i vår bil används till vad den ska användas till och det är definitivt inga problem att tömma den, sedan så sköljer man den bara med vatten en gång extra ibland. Vi brukar dra ner en dl såpa i tanken när den är tom så sköts rengöringen ganska effektivt per automatik. En bra investering är SOG som gör att "avgaserna" från tanken leds ut ur bilen genom ett kolfilter, med en sådan behöver du inte bekymra dig för dålig lukt inne i bilen även en varm dag. Har du inte SOG så går det ju att använda toasaneringsvätska/tabletter för att motverka lukten. Vi använder det inte då vi anser att det är en miljöbelastning samt ett ganska dyrt kapitel så SOG är ganska fort intjänad. Att sätta in en elshunt är även det en bra investering, med den så kan du hålla en bra koll på din elförbrukning och vad du har kvar i dina batterier.



Det finns många som säljer dessa tillbehör så sök på nätet för att hitta det billigaste alternativet. Länkarna är bara för att du ska veta vad du ska leta efter.

Ska du ha så stor batteribank, över 300Ah s är det billigast och bäst att bygga själv, batterier med den effekten som är färdigbyggda är i regel ganska stora annars. Våra 600 tar ugf lika stora som 2 st 80-90 Ah blybatterier.
Jag kan varmt rekommendera att du installerar en SOG.
Jag minns från husvagnstiden cirka 40 år tillbaka att det alltid luktade toalettsaneringsvätska i vagnen. När vi blev med husbil för snart tio år sedan så hade vi en vakuumtoalett (samma som i en del fritidsbåtar). Nu behövdes det ingen saneringsvätska i tanken. Däremot behövde vi speja i toalettrummet med "lukta gott" efter nr 2. Så länge vakuumtoaletten klarar att hålla vakuum och manöverpedalen för spolning och lucköppning fungerar, så är den trevlig. Det blir sönderslaget till en brun vätska.
När den inte fungerar som den ska så står man där utan tillgång till toalett. Vi bytte därför till en "traditionell" kassettoalett + SOG.
Då upptäckte vi verkligen fördelarna med en SOG!
Fläkten startar, när man öppnar spjället mellan toalettstol och kassett och suger luften från toalettstolen, genom kasseten och ut. Resultatet är att det inte behövs någon saneringsvätska i kassetten och att man behöver spreja med något "lukta gott" i toalettrummet. Nackdelen är att innehållet i kassetten inte är en homogen brun vätska som rinner lätt.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
På tal om ski.sn..k! Har du haft hund så är du van vid påsar och de kan du använda till toapapper så fyller du inte kassetten så snabbt och du kan även ha en extra kassett i reserv ifall du inte kan tömma direkt när den blir full
 

Sjuksyster

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36237
Medlemskap
2023
Efter har fricampat på vintern i några säsonger så skulle jag satsa på:
*Aldevärme och dubbelgolv
*Minst 200AH Litiumbatterier
*Elverk (för vintern)
*Minst 200W Solceller (för sommaren)

Har själv haft en 2019 Dethleffs Trend A7877-2. Den ska vara "vinteranpassad". En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå. Hela garagegolvet var oisolerat vilket resulterar i stor mängd kondens på golvet bak. Hela hytten är också oisolerad, så helintegrerad är att föredra. Skulle jag bo konstant i husbil på vintern skulle jag verkligen välja en bil som är gjord för ordentligt vinterbruk.

Nordic nämns ofta och är säkert en riktigt bra vinterbil. Att dock betala dom pengarna för en bil som är närmast fyrkantig och ser ut som den är byggd 1988 är ju upp till var och en att bestämma.

Hur fungerar det med ett elverk? Låter det mycket? Förbrukning? Vilka märken rekommenderas?
 
Toppen