• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort startbatteriet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har funderat över, om man har lithium batteri i bodelen.... Är det då ok att ta bort startbatteriet :swoon:
Jag har 200A lifepo4 batteri och inser att där finns kraft nog att starta motorn från mitt lithium batteri... Så varför måste jag ha kvar startbatteriet :rolleyes:
Hur ser ni på detta?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du får väl testa. Koppla bort startbatteriet och koppla bms:en med startkablar.
Tror inte den brinner upp. De flesta slår ju bara ifrån om lasten blir för stor.
Frisk kopplat, hälften brunnet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter... Ifall det är ditt smart123 bms så styr det reläer, alltså reläet eller klent kablage sätter strömbegränsning.

Sen vill jag reservera mej för tipset på LFP-startbatteriet, jag vet inte hur det funkar i en gammal bil, då även det troligen kommer att stoppa laddningen när det är fulladdat(?), jag har inte satt mig in i hur dessa startbatterier beter sig,
länken var mest för att visa att det finns lithium-startbatterier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter... Ifall det är ditt smart123 bms så styr det reläer, alltså reläet eller klent kablage sätter strömbegränsning.

Sen vill jag reservera mej för tipset på LFP-startbatteriet, jag vet inte hur det funkar i en gammal bil, då även det troligen kommer att stoppa laddningen när det är fulladdat(?), jag har inte satt mig in i hur dessa startbatterier beter sig,
länken var mest för att visa att det finns lithium-startbatterier.
Hej igen Peter...

Du kan vara lugn för efter ditt första inlägg i tråden så inser jag att det är inte så enkelt som jag hade hoppats på...
Men mina kablar hade nog klarat det då jag har 25mm koppar kabel mellan startbatteriet och bodelsbatteriet... Men bara ett 200A relä som bms:en styr... Troligen hade reläet brunnit upp...
Och sätta in ett sådant lfp batteri som du länkade till gör jag inte... Med tanke på laddningen....
Men visst är det kul att fundera.... Även om det inte alltid blir som man hade hoppats på...
Din och min bms hade säkert klarat starten... Medan många med typ droopin lfp batteri hade inte klarat det....
Nä nu får jag fundera på något annat....
Ha en god natt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Peter... Ifall det är ditt smart123 bms så styr det reläer, alltså reläet eller klent kablage sätter strömbegränsning.

Sen vill jag reservera mej för tipset på LFP-startbatteriet, jag vet inte hur det funkar i en gammal bil, då även det troligen kommer att stoppa laddningen när det är fulladdat(?), jag har inte satt mig in i hur dessa startbatterier beter sig,
länken var mest för att visa att det finns lithium-startbatterier.

Winston-batteriet har ingen BMS.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det är vinter. Värmen är inte på. Batteriet är kallt och kan inte ta mot laddning. Då kommer det knappast att fungera eller.
Det går att hamna i den situationen.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Även ett blysyra batteri har rätt dålig med effekten vid 20 minus grader.
Generellt ska man så långt det är möjligt undvika att kallstarta diesel motorer.
Göran i Björnarbo
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det gäller inte att kunna starta motorn. Lithium batterier går inte att ladda om det är för kallt. Då måste man hålla batteriet varmt på något sätt innan man kan använda bilen. Det finns flera sätt att göra det på.
Laddningen från generatorn kommer inte att fungera alls om batteriet är för kallt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gäller inte att kunna starta motorn. Lithium batterier går inte att ladda om det är för kallt. Då måste man hålla batteriet varmt på något sätt innan man kan använda bilen. Det finns flera sätt att göra det på.
Laddningen från generatorn kommer inte att fungera alls om batteriet är för kallt.
Med min tanke så tror jag de flesta har sitt lfp batteri i uppvärmt utrymme. Så då blir det inte ladd problem pga kylan.. ;) :bye:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Min lösning är att inte starta utan motorvärmare vid minusgrader. men å andra sidan är det ju en kallstart av motorn även om det är varmt ute . Men när det är minus 20 grader och man drar igång en diesel utan värmare. Då låter det riktigt illa.
Fricampar man vid låga temperaturer ska man nog se till att ha startbatteriet varmt.
Våra arbetsmaskiner där är det elektrisk motorvärmare som gäller vid minus grader.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min lösning är att inte starta utan motorvärmare vid minusgrader. men å andra sidan är det ju en kallstart av motorn även om det är varmt ute . Men när det är minus 20 grader och man drar igång en diesel utan värmare. Då låter det riktigt illa.
Fricampar man vid låga temperaturer ska man nog se till att ha startbatteriet varmt.
Våra arbetsmaskiner där är det elektrisk motorvärmare som gäller vid minus grader.
Göran i Björnarbo

Hur har du tänkt dej motorförvärmningen och även värmning av startbatteriet vid fricamping?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Då får man göra som förr. Bära in batteriet i värmen. Tappa ur motor oljan, ta in den också i värmen kanske diska ur grötkastrullen, och värma oljan på gasol spisen. Vill man vara lite lyxig kan man ha ett speciellt kärl för motoroljan, förr praktiserades det även att man eldade under oljetråget.
Startar man dieslar idag i kallt väder är det vanliga någon form av bränsle driven motorvärmare.
På våran veteran kan man via bodelens vattenburna värme. Värma motorn.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är det typ +5 eller kallare när jag är ute och fricampar startar jag den originalmonterade Webaston som värmer motor och cockpit på diesel/12V,
mest för att skona motorn, samt så klart få snabb värme i cockpiten, spar även lite gasol på kuppen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då får man göra som förr. Bära in batteriet i värmen. Tappa ur motor oljan, ta in den också i värmen kanske diska ur grötkastrullen, och värma oljan på gasol spisen. Vill man vara lite lyxig kan man ha ett speciellt kärl för motoroljan, förr praktiserades det även att man eldade under oljetråget.
Startar man dieslar idag i kallt väder är det vanliga någon form av bränsle driven motorvärmare.
På våran veteran kan man via bodelens vattenburna värme. Värma motorn.
Göran i Björnarbo

Ja, då har du att göra när du är ute! Men det där är väl mest teorier, det finns rätt många dieslar därute som överlever trots kallstarter,
även vår, den är forfarande i gott skick trots kallstarter och 26.000mil. En annan variant vore naturligtvis att alltid ha husbilen i varmgarage? ;)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det där gäller inte mig. Tänkte bara köra på sommaren.
Är det typ +5 eller kallare när jag är ute och fricampar startar jag den originalmonterade Webaston som värmer motor och cockpit på diesel/12V,
mest för att skona motorn, samt så klart få snabb värme i cockpiten, spar även lite gasol på kuppen.
Det där är nog den lösningen som jag skulle praktisera vid vinterkörning.
Ingen kan övertyga mig om att det är en god idé att starta en diesel motor som är riktigt kall.
Finns en del intressanta filmer på You Tube där det kallstartas dieslar för dom som älskar att höra motorer plågas.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har jag, midsommartemp. +10-18 grader året runt, men utsikten på min camp e värdelös... roligare att beskåda färg som torkar :oops:

Tänkte kanske även på resor..? Förbokat varmgarage, begränsar naturligtvis de möjliga resmålen, men inga kallstarter, var nu gränsen går för det? 80 Grader? :)
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Brukar använda motorvärmare vid minusgrader, så det blir kallstarter.
Vid nollgradigt väder låter inte motorn så illa som vid minus 20.
Var gränsen för kallstart går vet jag inte.
Tror att Scania har forskat på området .
Göran i Björnarbo
 
Toppen