• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort startbatteriet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har funderat över, om man har lithium batteri i bodelen.... Är det då ok att ta bort startbatteriet :swoon:
Jag har 200A lifepo4 batteri och inser att där finns kraft nog att starta motorn från mitt lithium batteri... Så varför måste jag ha kvar startbatteriet :rolleyes:
Hur ser ni på detta?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har funderat över, om man har lithium batteri i bodelen.... Är det då ok att ta bort startbatteriet :swoon:
Jag har 200A lifepo4 batteri och inser att där finns kraft nog att starta motorn från mitt lithium batteri... Så varför måste jag ha kvar startbatteriet :rolleyes:
Hur ser ni på detta?
På de std lithiumbatterier som jag tittat på brukar det tydligt stå att de inte skall användas som startbatteri. Motivet är väl att de inte klarar det effektuttag som krävs vid start. Men det borde ju finnas en gräns beronde på hur stor batterbank man har på bodelssidan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problem kan komma både när du ligger vid low-V-shut down, då kan du inte starta motorn för att ladda,
sen vid high-V-shut down så kopplas bobatteriet bort, är då motorn igång kan div. utrustning i bildelen skadas.
Jag skulle inte rek. dej att lyfta ur startbatteriet.
Tack Peter....
Skönt när någon tänker längre än vad jag gör ;) :bye:
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Bruker du Lithium batteri til start går batteriet til helv..... Det blir kostbart å kjøpe nye Lithiumbatterier hver gang du har startet bilen :)
Ganske mye billigere å kjøpe et vanlig startbatteri hver uke tror jeg.
Kanskje startbatteriet faktisk kan benyttes i flere år!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bruker du Lithium batteri til start går batteriet til helv..... Det blir kostbart å kjøpe nye Lithiumbatterier hver gang du har startet bilen :)
Ganske mye billigere å kjøpe et vanlig startbatteri hver uke tror jeg.
Kanskje startbatteriet faktisk kan benyttes i flere år!!
Varför skulle lithium batteriet inte klara detta.. ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fråga som har slagit mig. Varför du funderat på detta? Är det bara rent allmänt eller har du något annat i tankarna.
Jag tänkte....med mitt 200Ah lfp4 batteri och 1kW solpaneler så slog det mig..... varför släpa runt på ett startbatteri när jag nu har så mycket "kraft" i mitt lithium batteri..:rolleyes:

Sen svarade PeterK och då inser jag att det var inte så enkelt som jag tänkte. :(

Och sen svarade scottogmeg..... och då blev jag väldig fundersam på hans svar, då jag vet att man kan starta en stor dieselmotor med ett litet lifepo4 batteri.... :eek:

Sen skrev Montreal att BMS:en klarar inte de höga strömmar som starten kräver..... därför undrade jag över hur stor är dessa strömmar ?

För visst hade det varit bra för oss som har lithium batteri, om vi kunde tagit bort startbatteriet.... eller hur? :bye:




 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du har en fyrcylindrig diesel så drar glödstiften ca 120A vid glödning (ligger sedan kvar på glöd tillsammans med startmotorn) och startmotorn ca 150-200A.
Så under ca 5-10sek så ligger det på 270-320A.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du har en fyrcylindrig diesel så drar glödstiften ca 120A vid glödning (ligger sedan kvar på glöd tillsammans med startmotorn) och startmotorn ca 150-200A.
Så under ca 5-10sek så ligger det på 270-320A.

Frågan är vid vilken temperatur, en startmotor på en diesel vid -20 är nästa kortslutning en stund, en BMS lär nog brinna upp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Frågan är vid vilken temperatur, en startmotor på en diesel vid -20 är nästa kortslutning en stund, en BMS lär nog brinna upp.

Eftersom du skriver att BMS:en lär nog brinna upp, så kollade jag min BMS inställningar (hittade ingen specifikation där det står typ max Amp) men däremot kan jag ställa in min BMS så att den mäter 500A .... då bör den väl klara detta....eller brinner den också upp.?
 
Toppen