• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta bort startbatteriet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.774
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag har funderat över, om man har lithium batteri i bodelen.... Är det då ok att ta bort startbatteriet :swoon:
Jag har 200A lifepo4 batteri och inser att där finns kraft nog att starta motorn från mitt lithium batteri... Så varför måste jag ha kvar startbatteriet :rolleyes:
Hur ser ni på detta?
 
Jag har funderat över, om man har lithium batteri i bodelen.... Är det då ok att ta bort startbatteriet :swoon:
Jag har 200A lifepo4 batteri och inser att där finns kraft nog att starta motorn från mitt lithium batteri... Så varför måste jag ha kvar startbatteriet :rolleyes:
Hur ser ni på detta?
På de std lithiumbatterier som jag tittat på brukar det tydligt stå att de inte skall användas som startbatteri. Motivet är väl att de inte klarar det effektuttag som krävs vid start. Men det borde ju finnas en gräns beronde på hur stor batterbank man har på bodelssidan.
 
Problem kan komma både när du ligger vid low-V-shut down, då kan du inte starta motorn för att ladda,
sen vid high-V-shut down så kopplas bobatteriet bort, är då motorn igång kan div. utrustning i bildelen skadas.
Jag skulle inte rek. dej att lyfta ur startbatteriet.
 
Problem kan komma både när du ligger vid low-V-shut down, då kan du inte starta motorn för att ladda,
sen vid high-V-shut down så kopplas bobatteriet bort, är då motorn igång kan div. utrustning i bildelen skadas.
Jag skulle inte rek. dej att lyfta ur startbatteriet.
Tack Peter....
Skönt när någon tänker längre än vad jag gör ;) :bye:
 
Bruker du Lithium batteri til start går batteriet til helv..... Det blir kostbart å kjøpe nye Lithiumbatterier hver gang du har startet bilen :)
Ganske mye billigere å kjøpe et vanlig startbatteri hver uke tror jeg.
Kanskje startbatteriet faktisk kan benyttes i flere år!!
 
Bruker du Lithium batteri til start går batteriet til helv..... Det blir kostbart å kjøpe nye Lithiumbatterier hver gang du har startet bilen :)
Ganske mye billigere å kjøpe et vanlig startbatteri hver uke tror jeg.
Kanskje startbatteriet faktisk kan benyttes i flere år!!

Det finns lithium startbatterier utan BMS att köpa.
 
Bruker du Lithium batteri til start går batteriet til helv..... Det blir kostbart å kjøpe nye Lithiumbatterier hver gang du har startet bilen :)
Ganske mye billigere å kjøpe et vanlig startbatteri hver uke tror jeg.
Kanskje startbatteriet faktisk kan benyttes i flere år!!
Varför skulle lithium batteriet inte klara detta.. ?
 
En fråga som har slagit mig. Varför du funderat på detta? Är det bara rent allmänt eller har du något annat i tankarna.
 
En fråga som har slagit mig. Varför du funderat på detta? Är det bara rent allmänt eller har du något annat i tankarna.
Jag tänkte....med mitt 200Ah lfp4 batteri och 1kW solpaneler så slog det mig..... varför släpa runt på ett startbatteri när jag nu har så mycket "kraft" i mitt lithium batteri..:rolleyes:

Sen svarade PeterK och då inser jag att det var inte så enkelt som jag tänkte. :(

Och sen svarade scottogmeg..... och då blev jag väldig fundersam på hans svar, då jag vet att man kan starta en stor dieselmotor med ett litet lifepo4 batteri.... :eek:

Sen skrev Montreal att BMS:en klarar inte de höga strömmar som starten kräver..... därför undrade jag över hur stor är dessa strömmar ?

För visst hade det varit bra för oss som har lithium batteri, om vi kunde tagit bort startbatteriet.... eller hur? :bye:




 
Om du har en fyrcylindrig diesel så drar glödstiften ca 120A vid glödning (ligger sedan kvar på glöd tillsammans med startmotorn) och startmotorn ca 150-200A.
Så under ca 5-10sek så ligger det på 270-320A.
 
Om du har en fyrcylindrig diesel så drar glödstiften ca 120A vid glödning (ligger sedan kvar på glöd tillsammans med startmotorn) och startmotorn ca 150-200A.
Så under ca 5-10sek så ligger det på 270-320A.

Frågan är vid vilken temperatur, en startmotor på en diesel vid -20 är nästa kortslutning en stund, en BMS lär nog brinna upp.
 
Frågan är vid vilken temperatur, en startmotor på en diesel vid -20 är nästa kortslutning en stund, en BMS lär nog brinna upp.

Eftersom du skriver att BMS:en lär nog brinna upp, så kollade jag min BMS inställningar (hittade ingen specifikation där det står typ max Amp) men däremot kan jag ställa in min BMS så att den mäter 500A .... då bör den väl klara detta....eller brinner den också upp.?
 
Glömde lägga in bilden från manualen.....så här kommer den
 

Bilagor

  • BMS Amp.jpg
    BMS Amp.jpg
    370 KB · Visningar: 25
Tillbaka
Toppen