• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärd insändare i Corren

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi är ju alla olika och irriterar oss på olika saker. Jag blir mest irriterad på de bilar som kör om på en 30- eller 50-sträcka trots att jag håller högsta tillåtna hastighet eller de lastbilar som jag legat precis bakom och som efter en 50-sträcka ligger 400-500 meter framför mig. Där kan vi tala om att visa hänsyn till sina medtrafikanter.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Böterna är dock låga i Tyskland, och min erfarenhet på tyska motorvägar är emellertid att lastbilarna rullar vanligtvis med hastigheter mellan 90 och 95 enligt mätaren. Det finns mycket trafik från utomlands i Tyskland (det är ett rent transitland) och alla lastbilar har ingen spärr, eftersom det finns andra länder inom EUn där högre max hastigheter är tillåtna. Resultatet blir många elefant-tävlingar på alla körbanor som finns.
Nej, det är skönare i Sverige, tro på mig.
Du får gärna tala om för mig vilka länder inom EU som har en högre hastighet än 80 för tunga lastbilar med släp. Kostar dyrt att köra för fort med tunga fordon på motorvägarna. Det finns sträckor med fartkameror där höjden mäts och sedan fotograferas bilen, detta är i nerförsbackar. Bussar klarar sig oftast men lastbilar åker dit. En kollega till mig fick för övrigt betala 800 Euro om jag inte missminner mig eftersom hans omkörning med bussen tog längre tid än 4 minuter.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag kör ca 4.000 mil om året med personbil. Jag ska ärligt erkänna att synen på hastighet är en annan när jag sitter i den jämfört med när jag är ute med husbilen. Och ja - jag vill nog köra om.
Det finns ändå nått att ta med sig från artikeln i Corren när man åker husbil - att ha förståelse för andra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ligger också gärna en bra bit över gällande hastighet med privatbilen dock ytterst sällan så fort att kortet hänger löst (inte kul att bli av med farfarsrättigheterna) för man vill ju gärna komma fram (kör 4-5 000mil per år i jobbet).

Men en å annan gång kommer det sådana där som har bråttom och kör om på insidan och kastar sig mellan filerna, då kan hornen växa ut och man låter de +400hk i motorn spöa en Bmw M eller merca Amg (då kan det gå lite fortare).

Som den gången på en kurvig landsväg när jag hade en passat flåsande precis i rumpan, tröttnade och gasade i från den.
Sedan sansade jag mig och stannade på en p-ficka för å släppa förbi passaten när han väl kom ikapp.
Han stannade dock bakom och en uniformerad polis klev ur och med ett leende säger "den går rätt duktigt den där Volvon"....
Det blev som tur var inga böter vi snackade bara bilar en stund :cool:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Intressant läsning, tack för det.
Om jag skulle vara petig då skulle jag vilja påpeka att det borde finnas vid varje trafikregel referens till konkret paragraf i gällande lagstiftning. Å andra sidan känns det konstigt att man ange 3 sekunder för regel 4, däremot inga exempel på hastighet vid regel 2 (hur låg är låg?), inte heller hur många decibel anses för hög musikspelande (regel 9)...är störande musik rap eller Mozarts Nattens Drottning ;≈))
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
En app som EU står bakom och som jag tycker ger mycket bra info om trafikregler m.m. är "Going abroad"
Tommy
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag och fler med mig kör ju vetran HB och har lite svårt att hålla föreskriven hastighet på motorvägar mm.
Som många andra letar man sig till rastplatser för att släppa förbi bakomvarande, håller åt sidan så mycket det går speciellt i uppförsbackar.
Men eftersom man också är på väg någonstans, kan man ju inte stanna varje kilometer även om man kanske känner så ibland.
Jag undviker helst rusningen runt städer på morgonen och kvällen när folk är på vag till och från arbetet. Vi/jag försöker att inte störa så mycket,
men vi är ju ändå trafikanter allihop med lite olika förutsättningar, och delar på vägarna gör vi ju. Så jag fortsätter lunka på runt 80 - 85 när det går,
men i uppförsbackar går hastigheten ned en del, och jag kan inget göra åt det.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Bara en högst personlig fundering: jag tror irritationsfaktorn i trafiken har ökat sedan rätt många 90-vägar blivit 80-vägar. Om då lättretad trafikant hamnar bakom en husbil som kör 70 eller lägre börjar det bli dålig stämning i den bilen. På dessa vägar är det ju dessutom ofta svårare att göra omkörningar. Att en husbil kör långsamt på 90, 100, eller 110-väg är nog lite enklare att ha överseende med och på dessa vägar finns det oftare omkörningsmöjlighet.
Men som sagt bara en fundering från mitt håll...
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag körde en lånad bil för ett tag sedan och det visade sig, att den hade en riktig glädjemätare.
Låg jag på 90 enligt mätaren, blev jag omkörd av precis "alla" lastbilar...
Började då misstänka, att det inte stod rätt till med den här hastighetsmätaren.
Det visade sig, att hastighetsmätaren visade en felmarginal på minst 15 % och mina 90 var egentligen inte ens 80.

Kör man med en sån bil på en 80-väg och tror sig köra laglydigt, så kör man egentligen inte mer än kanske 70...
Det kan ju faktiskt verka mycket provocerande, precis som T68 skriver.
Att ligga runt 70 på en rak och fin 80-väg, kan faktiskt reta gallfeber på den mest harmoniske föraren.
Yrkeschaufförerna kan tappa mycket av sin stipulerade körtid och kanske riskerar att spräcka sitt dagsschema.

Ansvaret vilar till stor del på trafiknämnderna, som sätter sina fartbegränsningar vid skrivbordet och inte tar minsta hänsyn
till hur vägen faktiskt är beskaffad i verkligheten. Många 80-sträckor är egentligen rena skämtet i vissa sammanhang.
Breda vägar, i skog och ödemark utan bebyggelse eller farliga korsningar begränsas till 80, bara för att där saknas mittvajer.

Övervägande del av bilisterna håller inte lagstadgad hastighet, för att det verkar vara helt och hållet omotiverat.
En del skiter fullständigt och högaktningsfullt i alla regler, men dessa förare läser nog inte ens den här insändaren.
Är det resultatet av vår nuvarande trafikpolitik, att vi som vardagsbilister tappat förtroendet för, att ta hänsyn till skyltad hastighet?
Vi nyttjar nog lite till mans marginalen på 30 km innan körkortet dras in, även fast det kanske ibland kostar en slant.

Det positiva i sammanhanget är, att vissa mycket irriterande 80-vägar faktiskt har höjts upp till 90-vägar efter massiv kritik.
Brunflo - Svenstavik väg 45 var tidigare skyltat till 80, men glädjande nog förra sommaren, så har hastigheten höjts till 90.
Jag tror, att trafiken på sträckan flyter på mycket bättre och lugnare efter den justeringen och att det blir färre idiot-omkörningar.

Ett ramaskri av guds nåde blev det i både TV och media, när trafikverket gick ut och ville sänka hastigheten till 80 km på E14,
enbart med den motiveringen, att där saknas mittvajer. Av den makabra idén blev det inte ens en tummetott.
Jamen, 14 meter bred asfalterad rak väg och med rätt lite trafik, hur tänkte man egentligen bakom skrivbordet?

Annars är jag av naturen den lite mer lugnare typen bakom ratten och har som pensionär inte så bråttom längre.
Får ibland höra från min hustru, att du måste nog gasa på lite mer... för nu blir nog "dom bakom" snart irriterade på mig. ;)
 
F

F.d. 73249

Guest
det kvitter hur iriterade folk blir på folk som kör under det som står på skylten.
det som står på skylten är MAX hastighet, om inte folk vill eller kan förstå det
har dom i min mening förbrukat rätten till att ha körkort....för alltid
det är JAG som bestämmer hur fort jag vill / kan köra o ingen dum stirrig jävel bakom
punkt slut
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sen har vi dragracingen vid trafikljusen. Kommer man inte iväg tillräckligt snabbt när det slår om till grönt tutas det bakom. Händer ofta i Stockholms regionen.

Här är ett exempel som hände när min dotter, kunde ha slutat helt galet.

Hon råkade just ut för en dragracing förare när det slog om till grönt, bilen bakom tutade.
Hon tutade tillbaka och körde iväg. Det som hände sen är ganska osannolikt och en massa tur. Hon han köra kanske ett par hundra meter när bilen som som stod bakom henne vid trafikljuset körde om på ett övergångsställe med gasen i botten.
Föraren sneddade in och tvärnitade framför henne. Hon blev rädd.

Sen kom en till bil och körde om på samma sätt, ganska osannolikt.
Den bilen tvärnitade framför den första omkörande bilen.
Ut ur den bilen hoppade två poliser som skrek på den galna föraren.
Han togs ur sin bil och trycktes upp mot polisbilen, civilare.

En osannolik historia med ett ännu mer osannolikt slut.
Vem vet hur det hade slutat om inte civil polisbilen hade råkat vara på samma plats.
100% tur.

Min sambo var också med i bilen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
det kvitter hur iriterade folk blir på folk som kör under det som står på skylten.
det som står på skylten är MAX hastighet, om inte folk vill eller kan förstå det
har dom i min mening förbrukat rätten till att ha körkort....för alltid
det är JAG som bestämmer hur fort jag vill / kan köra o ingen dum stirrig jävel bakom
punkt slut
Vid förarprov så kan du få underkänt om du kör för sakta. Det höll på hända min son..

Så var inte så tvärsäker i att du bestämmer hur sakta du vill köra..... och att det alltid är rätt.
 
F

F.d. 73249

Guest
javist man får inte köra hur sakta som helst, då det några andra regler
som sätts igång.
men 70 på en 80 väg är inte för sakta.
 
F

F.d. 68090

Guest
Kunde inte ta bort inlägget
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
det är JAG som bestämmer hur fort jag vill / kan köra o ingen dum stirrig jävel bakom
punkt slut
Helt rätt, men det är inte du som bestämmer hur sakta du får köra.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Vad som är " överdrivet låg hastighet" är väl upp till Polisen att bedömma.

 
F

F.d. 73249

Guest
Helt rätt, men det är inte du som bestämmer hur sakta du får köra.


Vad som är " överdrivet låg hastighet" är väl upp till Polisen att bedömma.

nu blir det till ordklyveri
jag menar ju inte att jag kan köra 10 km/t på motorväg om jag vill, men typ 70 på 80 väg
det trode jag ni förstod
nu lägger jag ner detta o går o pysslar om min husbil
 
Toppen