• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärd insändare i Corren

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Håller helt och hållet med dig. Själv så har jag lite förkärlek till vackra vägar (mc vägar). Har en sån karta. Där råder ofta 80 km. Om jag är ute på större vägar så försöker jag hålla koll i backspeglarna och inte hindra trafiken o skapa irritation. Är det 2 till 1 väg så ökar jag hastigheten när det blir en filigt för att inte hindra trafikrytmen
Ja den var ju intressant :) de jag har legat bakom brukar sänka hastigheten från 100 till 80 eftersom de upplever att vägbanan blir trång.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många gånger känns det som om att alla måste köra om bara för att det ligger en husbil framför. Trots att husbilen håller begränsningen och ibland över.
Beroende var jag ska och vart jag åker och trafiksituation så anpassas hastigheten men ofta ligger jag på 10-15 över skyltad hastighet.
Trots detta är det många, ett flertal på varje resa, som gör vansinnes omkörningar för att komma förbi men sedan sänker farten så mycket att jag ligger och nosar dem i rumpan efter en kilometer....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I 100 km/h tar det 6 minuter att avverka 1 mil, i 90 tar det 6,6 minuter och i 80 7,5 minuter så jag känner inte att jag är någon bromsklots i 80 som jag tycker är en utmärkt hastighet för husbilar.
Sitter på en camping i Dalmatien i Kroatien. Vi har kört hit på 6 dagar. Vi kör ganska korta dagsetapper, för att få eftermiddag och kväll på en ställplats i en stad eller på en camping. Vi snittar drygt 100 km/h. Med ditt resonemang skulle det tagit oss 1,5 dagar till att komma hit! Nu ska vi betydligt längre söderut, så vi föredrar en god marschhastighet, de gånger vi behöver tugga asfalt. Upplever att vår 3,5 tonnare, ganska basic Ducato, går väldigt bra upp till 120 km/h. Där hamnar vi dock bara vid omkörningar. Men som jag ser det är det inte i första hand hastigheten som är den springande punkten. Det är ansvaret för att underlätta för annan trafik. Där upplever jag att dessvärre att inläggen i frågan är väldigt splittrade!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
När jag började åka husbil anno datsumal :D så gick vår husbil som bäst/billigast vid 70-75 km/h en LT 31 med en sex cylinder bensinare
När man såg i backspegeln att det började bilda köer bakom då körde man in på en parkeringsficka och släppte förbi kön , men nu har vi en motor som kan hålla alla hastighetsbegränsningar , och jag upplever också att ligger jag i 100 km/h på motorväg så ska bilarna om iaf för att man kan inte ligga bakom en husbil verkar det som.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
De som vill köra om, underlättar jag omkörningen för. Märker ingen större skillnad när jag kör husbil eller personbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag lunkar på i samma fart som de tunga fordonen, varför stressa och bränna onödigt med soppa :cool:

Vill jag köra fort har jag andra fordon lämpade för det,
men det är jobbigt med indraget körkort, knappt värt det :rolleyes:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sitter på en camping i Dalmatien i Kroatien. Vi har kört hit på 6 dagar. Vi kör ganska korta dagsetapper, för att få eftermiddag och kväll på en ställplats i en stad eller på en camping. Vi snittar drygt 100 km/h. Med ditt resonemang skulle det tagit oss 1,5 dagar till att komma hit! Nu ska vi betydligt längre söderut, så vi föredrar en god marschhastighet, de gånger vi behöver tugga asfalt. Upplever att vår 3,5 tonnare, ganska basic Ducato, går väldigt bra upp till 120 km/h. Där hamnar vi dock bara vid omkörningar. Men som jag ser det är det inte i första hand hastigheten som är den springande punkten. Det är ansvaret för att underlätta för annan trafik. Där upplever jag att dessvärre att inläggen i frågan är väldigt splittrade!
Som "gammal" yrkesförare så har jag ju kört ett par ggr neråt. Jag har lärt mig att det inte är topphastigheten som avgör utan medelhastigheten. Med buss ner till Kroatien (Zagreb) tar det ca 28 timmar. Otaliga är de ggr man blivit omkörd av samma bil flera ggr när man harvar på i en jämn lunk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar stämma, ca 5,5h snabbare vid 100 jämfört med 80 km/h härifrån Gullaskruv. Men det är klart att delas körsträckan upp på korta dagsetapper kan det kanske gå att komma upp i halvannan dag.

Det bästa med den inledande insändarskribentens skrivelse är att han har fullt körkort (och då hoppas jag att han inte menar prickar) men tror ändå att angivna hastigheter är inte maxhastigheter utan "föreslagen maxhastighet". En väsentlig skillnad!

//Michael, medlem
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det är ett dilemma. Vi är ju oftast ute för att njuta av turen/naturen/kulturen. Inte bara att köra så snabbt som möjligt till nästa stellplats.
Själv tycker jag att största bekymmer är stressen att ha en/flera efter sig och kör åt sida så snart det är möjligt. Men på de småvägar vi väljer finns inte så många möjligheter.
Nu är problemet i Sverige måttligt i förhållande till Tyskland där normal maxhastighet är 100 km/tim och också utnyttjas. Smala vägar med alléer och mycket få P-platser utmed B, L och K-vägar.
Vi får nog leva med att en och annan blir sur på oss.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.230
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sitter på en camping i Dalmatien i Kroatien. Vi har kört hit på 6 dagar. Vi kör ganska korta dagsetapper, för att få eftermiddag och kväll på en ställplats i en stad eller på en camping. Vi snittar drygt 100 km/h. Med ditt resonemang skulle det tagit oss 1,5 dagar till att komma hit! Nu ska vi betydligt längre söderut, så vi föredrar en god marschhastighet, de gånger vi behöver tugga asfalt. Upplever att vår 3,5 tonnare, ganska basic Ducato, går väldigt bra upp till 120 km/h. Där hamnar vi dock bara vid omkörningar. Men som jag ser det är det inte i första hand hastigheten som är den springande punkten. Det är ansvaret för att underlätta för annan trafik. Där upplever jag att dessvärre att inläggen i frågan är väldigt splittrade!
Njae snarare 5-6 timmar längre tid, så en timmes körning mera om dagen och 1,5-2 dl bränslebesparing/mil
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Som "gammal" yrkesförare så har jag ju kört ett par ggr neråt. Jag har lärt mig att det inte är topphastigheten som avgör utan medelhastigheten. Med buss ner till Kroatien (Zagreb) tar det ca 28 timmar. Otaliga är de ggr man blivit omkörd av samma bil flera ggr när man harvar på i en jämn lunk.
Hej
Det är samma erfarenheter som jag har gjort. Högre hastighet kräver högre koncentration vilket är mer tröttande och kräver därför oftast fler pauser. Jag har också upplevt att på en 50 mila sträcka bli omkörd av samma fordon flera gånger, förarna i dessa fordon har uppskattningsvis hållit 20-30 km högre hastighet än vad jag då gjort men de har ändå inte nått målet tidigare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla husbil Herbet som är utrustad med en 75Hk bensinare.
Den har även en alkov. Vid motvind går det inte alltid att komma upp i 80km/tim.
Då får jag ligga och varva på fyrans växel.
Att försöka komma upp i 90 km/tim vid motvind går helt enkelt inte om inte jag ska varva sönder motorn. Jag gör vad kan för att underlätta omkörningar.
Min gamla Herbet körs mer eller mindre hela tiden i väggrenen om det finns en sådan.
Svänger åt sidan ibland och stannar för att släppa förbi bakomvarande bilar.

Förr brukade vi kolla på vädret på tv innan vi bestämde vart vi skulle åka dagen efter.
Helst för att få medvind för gamla Herbet. Det var innan smarttelefonerna fanns.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Njae snarare 5-6 timmar längre tid, så en timmes körning mera om dagen och 1,5-2 dl bränslebesparing/mil
Skulle aldrig drömma om att hålla 80 på tyska motorvägar. Sen kör vi aldrig 5-6 timmar på en dag. Max 4, särskilt när vi tuggar asfalt på motorväg. Prioriterar i stället tid utanför bilen. Skillnaden i förbrukning mellan 80 och 100 är ca 1 dl. På andra vägar än motorvägar är det en helt annan lunk. Men vi är alla olika! :)
 
F

F.d. 73249

Guest
det som står på skylten är MAX hastighet o inte på något sätt tvunget att hålla.
jag kör den hastighet under max som passar mej vid värja tillfälle (ibland över )
typ på en 90 väg kan jag köra 70 om jag tycker det känns skönt
så skiter jag högaktningsfullt i om dom bakom tycker jag kör för sakta
 
Toppen