• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärd insändare i Corren

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
nu blir det till ordklyveri
jag menar ju inte att jag kan köra 10 km/t på motorväg om jag vill, men typ 70 på 80 väg
det trode jag ni förstod
nu lägger jag ner detta o går o pysslar om min husbil
Kan trösta dig med att jag idag avverkat kustvägen, väg 8, från Split, via Makarska rivieran, ner mot Dubrovnik. En fantastiskt vacker väg. Skyltad hastighet varierar mellan 30 och 90 km/h. Jag var nog inte över 60 en enda gång! Vi njöt verkligen av vägen och de fantastiska vyerna. Men det innebar också att jag vid minst ett 10-tal tillfällen stannade till vid busshållplatser och liknande, för att släppa förbi bakomvarande. Många firmabilar, yrkesmän och arbetspendlare. Så fungerar jag!
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Äsch, ut med mer trafikpoliser, jordbruksmaskiner, mopedbilar och EPA/A-traktorer på landsvägarna så får vi gemensamt ned den hektiska trafikrytmen.
Ja just det, bort med viltstängslen med, lite spänning måste det ju finnas kvar i trafiken.;)
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Vad är för låg hastighet vet, att jag kan få böter om jag kör för sakta. Men vad är bötfälld förlåg hastighet på en skyltad väg med. 80 90 100 ?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad är för låg hastighet vet, att jag kan få böter om jag kör för sakta. Men vad är bötfälld förlåg hastighet på en skyltad väg med. 80 90 100 ?
Jag vet inte men lurar på att 20 40 och 60 i ovanstående är för sakta. Men då gissar jag bara.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag vet inte men lurar på att 20 40 och 60 i ovanstående är för sakta. Men då gissar jag bara.
Förstår inte hela denna diskussion om hastigheten, ponera, jag kör med vår husbil på en skyltad 100 väg i 85 km. Om jag istället kör lastbilen med släp på samma sträcka i 85 km hade då trådskaparen varit lika irriterad på mig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en vän som brukar experimentera med olika bilar för att se hur han kan få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Han fick böter på E4 för han körde för sakta.
Han sa att polisen följt honom en mil och först trott att han var full.
Han körde strax under 80 i nedförsbackar och runt 40 uppför och snittade strax över 60.
Polisen tyckte det var för sakta och ojämn körning på 110 väg....
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Jag har en vän som brukar experimentera med olika bilar för att se hur han kan få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Han fick böter på E4 för han körde för sakta.
Han sa att polisen följt honom en mil och först trott att han var full.
Han körde strax under 80 i nedförsbackar och runt 40 uppför och snittade strax över 60.
Polisen tyckte det var för sakta och ojämn körning på 110 väg....
Och där gjorde Polisen rätt
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag kör 60-70 på 70 väg, 70-80 på 80 väg, 80-90 på 100 väg och motorväg. Det här gör jag för att:
• sparar i stort 2 dl diesel per mil
• motorljud och vägljud blir lägre
• hinner kolla på omgivningarna
• hör vad passageraren säger
• det är avkopplande
Behövs det fler skäl?
Sen lämnar jag plats (saktar in lite) för omkörande på 2-1 väg. Kör in på parkering/busshållplats om kö bakom och det passar i övrigt.
Nackdelen för bakomvarande är att jag kör högst 90 på 2-1 väg som är märkt 100. Dom får vänta till nästa 2-filiga vägsträcka.
Undantag, såklart, om jag ser utryckningsfordon bakom. Då gasar jag på allt vad Fiatmotorn orkar med.
Så ser mitt ”körschema” ut och om någon tutar ilsket för det här vid omkörning, så tutar jag tillbaka!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det var ju ett jäkla tjatande om hastigheter hit och dit. Det väsentliga är att vi hjälps åt i trafiken. Vi har fortsatt kustvägen ner till Dubrovnik, fortsatt fantastiskt vacker väg längst ute vid kusten. Mycket kurvor och nivåskillnader, men inte särskilt dramatisk. Jag håller oftast lägre hastighet än skyltat. Ca 12 mil på 3 timmar. Men utnyttjar alla busshållplatser, P-platser och andra möjligheter att släppa förbi bakomvarande. Fortsatt väldigt trivsam resa.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Jag har en vän som brukar experimentera med olika bilar för att se hur han kan få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Han fick böter på E4 för han körde för sakta.
Han sa att polisen följt honom en mil och först trott att han var full.
Han körde strax under 80 i nedförsbackar och runt 40 uppför och snittade strax över 60.
Polisen tyckte det var för sakta och ojämn körning på 110 väg....
Hej
Kan du ta fram "svart på vitt" på att det inte är en hörsägen.
Mvh Klas Nilsson
 
F

F.d. 68090

Guest
Jag har en vän som brukar experimentera med olika bilar för att se hur han kan få ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Han fick böter på E4 för han körde för sakta.
Han sa att polisen följt honom en mil och först trott att han var full.
Han körde strax under 80 i nedförsbackar och runt 40 uppför och snittade strax över 60.
Polisen tyckte det var för sakta och ojämn körning på 110 väg....
Nyfiken fråga, men var på E4:n inträffade detta? Låter väldigt märkligt med en fart mellan 40 0ch 80 km/t, måste varit en väldigt kuperad del av E4:n, fast då borde ju farten ökat mer än till 80...
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag föredrar 80-vägar. Perfekt hastighet för vår bil. Där det är 90 eller mer så anpassar jag mig till trafikrytmen så gott det går men håller max 90km/h. Hastigheterna enligt GPS...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nyfiken fråga, men var på E4:n inträffade detta? Låter väldigt märkligt med en fart mellan 40 0ch 80 km/t, måste varit en väldigt kuperad del av E4:n, fast då borde ju farten ökat mer än till 80...
Han pendlar mellan Norrköping och Stockholm. Och han blev stoppad någon mil innan Norrköping.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Det var ju ett jäkla tjatande om hastigheter hit och dit. Det väsentliga är att vi hjälps åt i trafiken. Vi har fortsatt kustvägen ner till Dubrovnik, fortsatt fantastiskt vacker väg längst ute vid kusten. Mycket kurvor och nivåskillnader, men inte särskilt dramatisk. Jag håller oftast lägre hastighet än skyltat. Ca 12 mil på 3 timmar. Men utnyttjar alla busshållplatser, P-platser och andra möjligheter att släppa förbi bakomvarande. Fortsatt väldigt trivsam resa.
Ja det är väl hastigheter och användningen av blinkers i en cirkulationsplats som det tycks mest om. :) Kul med livlig tråd.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har väldigt sällan upplevt något problem med kö efter en husbil som inte håller den skyltade hastigheten. Vad är förresten kö, jag kallar inte det inte för kö om det ligger en fyra, fem bilar efter en husbil eller annat fordon en liten stund. Jag tycker däremot att inte använda blinkers, och då menar jag i alla situationer där man ska använda blinkers inte bara vid rondell borde rendera i indraget körkort med krav på ny uppkörning.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Man ser ibland en förklaring att man tar det lite lugnt ute på vägen för att hinna se något när man är ute och kör.
Men ska man hinna titta på omgivningarna vid sidan av vägen och samtidigt vara en säker och uppmärksam trafikant så är det väl max 20 km/h som gäller? Kör du 50km/h och en unge springer ut framför husbilen...
 
Toppen