• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkvärd insändare i Corren

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
det som står på skylten är MAX hastighet o inte på något sätt tvunget att hålla.
jag kör den hastighet under max som passar mej vid värja tillfälle (ibland över )
typ på en 90 väg kan jag köra 70 om jag tycker det känns skönt
så skiter jag högaktningsfullt i om dom bakom tycker jag kör för sakta
Att skita högaktningsfullt i sina medtrafikanter bidrar inte till en god trafikmiljö..., tvärtom!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skulle aldrig drömma om att hålla 80 på tyska motorvägar. Sen kör vi aldrig 5-6 timmar på en dag. Max 4, särskilt när vi tuggar asfalt på motorväg. Prioriterar i stället tid utanför bilen. Skillnaden i förbrukning mellan 80 och 100 är ca 1 dl. På andra vägar än motorvägar är det en helt annan lunk. Men vi är alla olika! :)
Man lägger sig mellan ett par lastbilar och lunkar med där. När jag körde lastbil utomlands så körde jag i 80-85, fungerade hur bra som helst ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Njae, det funkar inte så bra längre. Det finns nästan inga lastbilar som håller under 90. De flesta ligger mellan 90 och 100. Mäter GPS-fart.
Kör dom så fort så får de köra om mig. Senaste åkeriet jag körde på, blåvita bilar med en gås på sidan hade icke en bil som gick över 85 och bromsade automatiskt vid 87, förvisso bara inrikestrafik men ve den som inte höll hastigheten, det blev alldeles för dyra bränslekostnader.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jag erkänner att jag tillhör den där gruppen som kör så fort som trafikförhållanden tillåter det på landsvägarna. Om det sägs "90" på skylten så kör vi 95 enligt mätaren, ibland vågar vi 100. Ändå händer det, att det finns andra som vill kör om oss och då försöker vi alltid att göra det så smidigt som möjligt för den som är snabbare. Tvärtom, om det finns en motorsnigel på vägen, vare sig en EPA eller farfar och farmor som njuter av omgivningen, så är det ingen stor grej. Man väntar på ett säkert tillfälle och kör om den annan bil. Inga skäl att bli arg på nån.

Jag håller dock inte med när det påstås att man inte skulle köra snabbare än drygt 80 km/t men en husbil. Det spelar ju en roll vilken slags HB det nu är - en lastbil-baserad bil skulle köras försiktigt, medan våran plåtis känns bra upp til 130. En gång (i Tyskland och innan jag uppvägde bilen till 4250 kg) visade mätaren även 160, och det var så där bra, men inget jag skulle rekommendera. Det är inte hastigheten i och för sig som är problemet, det är bara hur föraren och bilen reagerar vid en undanmanöver. Inte särskilt utrymme för manövrar med en billig stel bakaxel och hög tyngdpunkten, i samband med begränsade erfarenheter. Slutsatsen är att vi är tillfreds med 110 km/t enligt mätaren till och med på motorvägar även om det finns högre tillåtna hastigheter.

Och det stämmer, från och med ca. 90 får man observera en stigande förbrukning. Säkert ännu högre med en alkov-HB.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll hur fort man kör idag, det kommer alltid ifatt någon som vill om, förförra året hade jag en envis V90 bakom mej på enfilig, var tvungen att öka till 200km/h med min vardagslastbil innan den lossna från mitt baksug, det visade sig vara poliser i den familjebilen, blev dyrt, nuförtiden är det roligare att vara bromskloss och spara lite av min usla pension.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag erkänner att jag tillhör den där gruppen som kör så fort som trafikförhållanden tillåter det på landsvägarna. Om det sägs "90" på skylten så kör vi 95 enligt mätaren, ibland vågar vi 100. Ändå händer det, att det finns andra som vill kör om oss och då försöker vi alltid att göra det så smidigt som möjligt för den som är snabbare. Tvärtom, om det finns en motorsnigel på vägen, vare sig en EPA eller farfar och farmor som njuter av omgivningen, så är det ingen stor grej. Man väntar på ett säkert tillfälle och kör om den annan bil. Inga skäl att bli arg på nån.

Jag håller dock inte med när det påstås att man inte skulle köra snabbare än drygt 80 km/t men en husbil. Det spelar ju en roll vilken slags HB det nu är - en lastbil-baserad bil skulle köras försiktigt, medan våran plåtis känns bra upp til 130. En gång (i Tyskland och innan jag uppvägde bilen till 4250 kg) visade mätaren även 160, och det var så där bra, men inget jag skulle rekommendera. Det är inte hastigheten i och för sig som är problemet, det är bara hur föraren och bilen reagerar vid en undanmanöver. Inte särskilt utrymme för manövrar med en billig stel bakaxel och hög tyngdpunkten, i samband med begränsade erfarenheter. Slutsatsen är att vi är tillfreds med 110 km/t enligt mätaren till och med på motorvägar även om det finns högre tillåtna hastigheter.

Och det stämmer, från och med ca. 90 får man observera en stigande förbrukning. Säkert ännu högre med en alkov-HB.
Kan man väga upp en plåtis 4250 kilo?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Som det har blivit i Stockholms regionen.
Det har många, verkligen många gånger när jag har kört på kombinerad gågata och bilväg. Hastighetsbegränsningen är satt till 7km/tim på såna vägar.
Det som brukar hända numera är att bilisterna tutar, ljusblinkar, skriker i sina bilar och kör om med gaspedalen i botten om jag håller laglig fart.
Allt för att vinna några sekunder i tid.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
det inte jag som skapar den dåliga trafikmiljö, det dom som ligger bakom o hetsar.
dom har INGEN laglig rätt att hetsa mej, så därför bryr jag mej inte
vill dom hetsa låt dom göra det, men skyll inte på mej
Omålade poliser är kända för att "trycka upp farten" genom att ligga sjukt nära i baken till olaglig fart och sen vara duktiga att bötfälla, hänt några kompisar till mej.
Så jag håller med dej :cool:
 

bertillilja

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20477
Medlemskap
2024
Det går utmärkt att hålla ca 80 på tyska motorvägar, gjorde det för fjorton dagar sedan. Vi har en 33år gammal bensinare med alkov, den drar 1,2l vid 80 ökar man till 90 så drar den 1,45. Det blir en del pengar man sparar med lite lägre fart. Tyska tradare höll ca 85 märkte jag, böterna är nog rätt saftiga om länsman kollar dom
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det går utmärkt att hålla ca 80 på tyska motorvägar, gjorde det för fjorton dagar sedan. Vi har en 33år gammal bensinare med alkov, den drar 1,2l vid 80 ökar man till 90 så drar den 1,45. Det blir en del pengar man sparar med lite lägre fart. Tyska tradare höll ca 85 märkte jag, böterna är nog rätt saftiga om länsman kollar dom
Ja så är det, nya bilar är spärrade på 85, sedan så finns ett fåtal som naturligtvis fuskar med det men tyska polisen är ganska vassa när de stoppar dem.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Kan man väga upp en plåtis 4250 kilo?

I mitt fall skedde det på efterhand. Förutsättningen var dock att min Citroen Jumper kom med den så-kallade "heavy" chassi (16" hjul, starkare bromsar) och i samband med luftfjädring på bakaxeln var det lätt att uppväga. Ducato och sina syskon finns upp till 4500 kg i totalvikt för kommersiella bilar, så inga problem där.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Ja så är det, nya bilar är spärrade på 85, sedan så finns ett fåtal som naturligtvis fuskar med det men tyska polisen är ganska vassa när de stoppar dem.
Böterna är dock låga i Tyskland, och min erfarenhet på tyska motorvägar är emellertid att lastbilarna rullar vanligtvis med hastigheter mellan 90 och 95 enligt mätaren. Det finns mycket trafik från utomlands i Tyskland (det är ett rent transitland) och alla lastbilar har ingen spärr, eftersom det finns andra länder inom EUn där högre max hastigheter är tillåtna. Resultatet blir många elefant-tävlingar på alla körbanor som finns.
Nej, det är skönare i Sverige, tro på mig.
 
F

F.d. 73249

Guest
kan berätta att det koster 30 euro att köra 9 km för fort i harz. 69 på 60 väg
se så det inte alltid jag kör långsamt :)
fick just ett brev med mitt nylle i bilen från en tysk farbror :twitcy:
 
Toppen