• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan ju undra varför TS undangömmer grandfathers ruels, som jag tycker borde vara inskriven med en code i kolumn 12 på våra körkort enligt Transportstyrelsen författningssamling TSFS 2012:60

Någon här som vet om grandfather's rules har en eu code..?

Screenshot_20240229_215611.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vill dela med mig av information jag nyligen fått gällande att köra husbil med totalvikt över 3,5 ton i Schweiz på B-kort taget före 1/7 1996. Framgår tydligt att det får man.
Det är ju konstigt att de nämner att eu-kod mellan 1-100... Skall framgå på körkortet (kolumn 12)...När den sista är 97..?
Jag har läst igenom alla som står i T S författningssamling 2012:60

Undra vad de tre sista står för.. :rolleyes:


Screenshot_20240229_222507_pdf.reader.pdfreader.pdfviewer.pdfreaderfree_edit_37350132310446.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kollade efter dessa koder här om dagen, och hittade dom igen hos ADAC.

Som vanligt, högerklick och översätt till valfritt språk, om man vill.

En bit ner på den länkade sidan finns en lista.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kollade efter dessa koder här om dagen, och hittade dom igen hos ADAC.

Som vanligt, högerklick och översätt till valfritt språk, om man vill.

En bit ner på den länkade sidan finns en lista.
Den tabellen var ju ganska så torftigt.... Googla... STFT 2012:60....
Då kommer du till transportstyrelsen författningssamling STFT 2012:60
Den tabellen är mycket mer detaljerad.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan tänka mig att det är flera som kör utan både gällande körbevis och försäkring utan att veta om det bara för att TS vägrar skriva något på körkortet om att körkortet varit icke gällande under en period.

Finns många som bara tittar på när körkortet utfärdades första gången utan att veta något om begränsningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ställde en fråga till Transportstyrelsen,fick svar:

Hej!

Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/2342.

Fråga: Jag har ett B- kort tagit 1976, vilket jag har rätt att köra hubil över 3,5 ton, skall resa till Schweiz, och trafikmyndigheten kräver ett intyg på att jag har rätt att köra min tunga husbil på B-kort.
Kan ni utförda ett intyg eller utdrag från körkorts registret där detta framgår?
Helst med engelsk och tysk översättning.
Jag har EUdirektivet utskrivit men man behöver ett papper från utfärdande myndigheten dvs. er.

Med vänlig hälsning, Olof Georgsson


Svar: Övergångsregeln gäller inom EU/ EES och Norge, Schweiz godtar ej denna övergångsregel så där krävs en högre behörighet för dessa fordon som har en registrerad totalvikt över 3500 kg.

Via EUR-Lex är det dock möjligt att hämta hem beslutet på alla de språk som för närvarande talas inom unionen. Den aktuella informationen står på sidorna 76-78 i den svenska utgåvan, och återfinns på ungefär samma ställe i övriga språkversioner. Det är också lämpligt att skriva ut de inledande sidorna i respektive dokument
Svaret du fick tycker jag är ett bevis på symtomen OMU.. Otillåten Myndighets Utlåtande ...

Du frågar efter ett dokument hos TS som du skall visa upp för ett annat lands myndighet....
Den svenska myndigheten svara dig ( säkert för att slippa skriva dessa dokument).. Att Schweiz godtar inte denna övergångsregler/dokument. ..

När har den svenska myndigheten fått befogenhet att uttala sig om ett annat lands godkännande av ett dokument.?

Mycket farlig situation när ett lands myndigheter försöker bestämma över ett annat lands myndigheter.. ..
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag är det ett riktigt skit väder blåst och regn..
Då får jag tid över till att läsa.... Så idag blev det körkortslagen :twitcy:

Jag har gått en tid och undrat över hur den svenska myndigheten ser på ett körkort utanför EU och EES...
Härunder kan du läsa lite...

6 kap. Utländska körkort​


Giltighet i Sverige​


1 § Ett utländskt körkort som är utfärdat i en stat inom EES gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om innehavare av ett sådant körkort är permanent bosatt i Sverige, gäller även bestämmelserna i 3 kap. 10 §. Ett sådant körkort jämställs med svenskt körkort vid tillämpningen av 4 kap. 4 eller 6-8 §§.

Även andra utländska körkort gäller i Sverige enligt sitt innehåll. Om körkortet inte är utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de konventioner om vägtrafik som har undertecknats i Genève den 19 september 1949 respektive i Wien den 8 november 1968, och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller dock körkortet endast tillsammans med
1) en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska, eller
2) ett internationellt körkort som är utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i ovannämnda konventioner eller i den konvention om vägtrafik som har undertecknats i Paris den 24 april 1926.

Ett körkort som inte är försett med ett fotografi av körkortshavaren gäller endast tillsammans med en identitetshandling med fotografi. Lag (2011:1580).

2 § Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige
1. om det är ogiltigt i den stat där det har utfärdats,
2. om det har bytts ut mot ett svenskt körkort,
3. om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat, eller
4. om körkortshavaren i fall som avses i 3 kap. 13 § första stycket 5 har förklarat att han vill behålla det svenska körkortet.

Är körkortet utfärdat i en stat utanför EES, gäller det inte i Sverige om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år.

Körkortet är inte ogiltigt enligt andra stycket under den tid en ansökan om utbyte enligt 7 § prövas.

Vad tycker NI.? ....
Svenska myndigheter godkänner tydligen utländska körkort (utanför EU och EES) enligt sitt innehåll..:swoon:.
Men den svenska myndigheten vill inte ge oss som berörs av grandfather's regeln fullt innehåll på våra svenska körkort så vi har samma möjlighet som de utanför EU och EES..
Får vi inte regeln på våra körkort hur skall vi då kunna låta ett annats lands myndighet utanför EU och EES att få själva avgöra om de vill godkänna innehållet då på det svenska körkort...
För som det är nu så tar ju den svenska myndigheten bort denna möjlighet för oss...
Skall vi accepterar detta..?

SJÄLVKLART... NEJ..!!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer ytterligare en intresant sak även om detta gäller för moped...


4 § Trots bestämmelserna i 2 kap. 1 och 3 §§ får en person som fyllt 15 år och som är bosatt utomlands men tillfälligt vistas här köra en moped som han eller hon fört in i landet, om den uppfyller de villkor som gäller för mopeder i hans eller hennes hemland. Detta gäller dock endast om den som har fört in mopeden får köra denna i hemlandet utan körkort, förarbevis eller därmed jämförlig handling. Lag (2009:189).


Här acceptera nu den svenska myndigheten andra länders vilkor även om det inte är samma vilkor här i Sverige...

Personbil klass 2 uppfyller villkoren i Sverige och inom EU och EES.

Men näu kan man ju undra över om det finns en internationell lag/regel som säger typ....
Att vi får köra utanför EU och EES bara fordonet uppfyller de vilkor för personbil (kl 2)/fordon i hans eller hennes hemland.. :rolleyes:
 
Toppen