• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steglös termostat?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Just nu skulle jag vilja ha en steglös termostat :msn_weird:
Men jag vet inte ens om det finns sådana att köpa.. Skall ha den till en värmefläkt..... Tänkte den skulle varva ner fläkten steglös istället för att stänga helt.... Någon som vet om sådana termostater finns.... Den skall då vara på 12v....
:rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja.. :yes:
I fm monterade och löddade jag in ett till relä som samtidigt stänger ner fläkten (12v) när termostaten stänger...
Nu är detta bara en tillfällig koppling då jag väntar på leveransen av en digital rums termostat
Efter flera tim körning nu på fm så har än så länge inte överhettningsskyddet löst ut.:spinny: även om termostaten stänger vid inställd temp...
Däremot fick jag ändra hysteriken från 1° Dif till 2°....då det blev för mycket klickande :swoon:

Så något måste jag ju ha gjort "fel" eftersom det mot alla odds fungerar nu :twitcy::bye:
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej,
Men det beror väl på hur värmaren är konstruerad. Jag har flera kupévärmare som fungerar så.
//Conny
På min första värmare 1970 en adax gick fläkten hela tiden, jag flyttade en kabel och den blev mycket trevligare och stannade fläkten när värmen stängdes av. För ett par år sedan köpte jag efterföljaren som var exakt likadan utom att man märkt om effekten eftersom Vattenfall och co sa att nu är det 230v som gäller även om de inte byggt om nätet alls.
Den är kopplad likadant som jag gjorde inga problem.
Men den är gjord helt i plåt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag köpte en värmefläkt enl bild men fläkten gick alltid så jag gjorde som bengtic och kopplade den över termostaten. Då gick överhettningsskyddet åt skogen. Som tur var hade jag ett i reserv, men nu verkar de inte finnas att få tag på varken hos Clas eller Kjell så jag vågar inte prova igen. Annars kunde man gått upp några grader så hade det kanske klarat sig. Alternativet är att skita i det helt och hållet.

1608916925990.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bergis att överhettningsskyddet utlöser med en sådan koppling p g a eftervärme från elementet. Jag har provat. :msn_sad:
Det har jag också hävdat sedan trådstart :)
Den bästa effekt styrningen får du av att ta en triac-termostat som reagerar på temperaturen i luftflödet strax efter värme batteriet.
Då kan du sedan köra i princip vilken styrning du vill på fläkt motorn.
Sedan har du en rumstermostat som styr värmebehovet dvs temperaturen i bilen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag köpte en värmefläkt enl bild men fläkten gick alltid så jag gjorde som bengtic och kopplade den över termostaten. Då gick överhettningsskyddet åt skogen. Som tur var hade jag ett i reserv, men nu verkar de inte finnas att få tag på varken hos Clas eller Kjell så jag vågar inte prova igen. Annars kunde man gått upp några grader så hade det kanske klarat sig. Alternativet är att skita i det helt och hållet.

Visa bilaga 203939
Den kör jag också med för snabb uppvärmning av stugan och garaget.
Tycker det är till dess fördel att fläkten alltid går.
Blir jämnare värme.
Har en nästan lika dan som fläkten stannar med termostaten vilket inte alls funkar lika bra...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
På min första värmare 1970 en adax gick fläkten hela tiden, jag flyttade en kabel och den blev mycket trevligare och stannade fläkten när värmen stängdes av. För ett par år sedan köpte jag efterföljaren som var exakt likadan utom att man märkt om effekten eftersom Vattenfall och co sa att nu är det 230v som gäller även om de inte byggt om nätet alls.
Den är kopplad likadant som jag gjorde inga problem.
Men den är gjord helt i plåt.
De behöver inte bygga om nätet, transformatorerna är ställbara mellan t ex 220, 230 och 240 V. Men det vet du nog redan, du är väl elektriker har jag för mej :)
 
F

F.d. 22252

Guest
De behöver inte bygga om nätet, transformatorerna är ställbara mellan t ex 220, 230 och 240 V. Men det vet du nog redan, du är väl elektriker har jag för mej :)
Nej jag är bara kattskinnselektriker.
Men voltmeter har jag, tror det var så här att många hade problem med överspänning och klagade och vlle ha ersättning.
Nära en transformator har man ofta en för hög spänning speciellt om någon lastar ner en annan fas.
Jag tror att de flesta apparater bara märktes om eller fick 220-230v som märkning.
Numera klarar ju det mesta stora variationer på nätet så problemet är litet.
Men växte upp i en by med tvåfassystem altså finns ingen nolla utan bara två faser med 110v till jord. ett pappersbruk hade en generator i ett vattendrag och vi fick det som blev över från fabriken och det var en påse blandat. Men tvhandlaren hade fullt jobb.
Jag har ju mätt spånningar på nätet och kan inte minnas 230v någonstans men ofta runt 227v och så har det nog varit hela tiden beroende på var man bor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den kör jag också med för snabb uppvärmning av stugan och garaget.
Tycker det är till dess fördel att fläkten alltid går.
Blir jämnare värme.
Har en nästan lika dan som fläkten stannar med termostaten vilket inte alls funkar lika bra...
Jag hade tänkt att ha den som reservvärme om det blir väldigt kallt på vintern när vi äker söderöver. At ha fläkten gående i 6 månader är kanske inte så bra. Jag får fundera ut något.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nej jag är bara kattskinnselektriker.
Men voltmeter har jag, tror det var så här att många hade problem med överspänning och klagade och vlle ha ersättning.
Nära en transformator har man ofta en för hög spänning speciellt om någon lastar ner en annan fas.
Jag tror att de flesta apparater bara märktes om eller fick 220-230v som märkning.
Numera klarar ju det mesta stora variationer på nätet så problemet är litet.
Men växte upp i en by med tvåfassystem altså finns ingen nolla utan bara två faser med 110v till jord. ett pappersbruk hade en generator i ett vattendrag och vi fick det som blev över från fabriken och det var en påse blandat. Men tvhandlaren hade fullt jobb.
Jag har ju mätt spånningar på nätet och kan inte minnas 230v någonstans men ofta runt 227v och så har det nog varit hela tiden beroende på var man bor.
"Ändringen" från 220 till 230 var som jag förstod det en anpassning till verkligheten. Spänningen från sista trafo före abonnent ändrades inte, utan höjningen var för att lågspänningsnätet generellt hade blivit några procent bättre. Och variationer över tid och geografi finns ju fortfarande.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt att ha den som reservvärme om det blir väldigt kallt på vintern när vi äker söderöver. At ha fläkten gående i 6 månader är kanske inte så bra. Jag får fundera ut något.

Kanske detta kan vara något.... Den är tyst i vart fall :twitcy:

[Kr66.17 36% OFF]220V 50cm Width Healthy Floor Heating Infrared Underfloor Heating Carbon Film Heater Electric Floor Warming Mat Home Textiles from Home and Garden on banggood
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kanske detta kan vara något.... Den är tyst i vart fall :twitcy:

[Kr66.17 36% OFF]220V 50cm Width Healthy Floor Heating Infrared Underfloor Heating Carbon Film Heater Electric Floor Warming Mat Home Textiles from Home and Garden on banggood
Jag har allaredan golvvärme i delar av huset, men den är inte dimensionerad att hålla värmen i hela huset vid sträng kyla.
 
Toppen