• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steglös termostat?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Just nu skulle jag vilja ha en steglös termostat :msn_weird:
Men jag vet inte ens om det finns sådana att köpa.. Skall ha den till en värmefläkt..... Tänkte den skulle varva ner fläkten steglös istället för att stänga helt.... Någon som vet om sådana termostater finns.... Den skall då vara på 12v....
:rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
EBM PAPST har det mesta små fläktar men många olika spänningar och driftfall det finns också temperaturstyrningar. Tänk på efterkylning, man brukar säga 3 min efter avbruten eller reducerad elvärmetillskott.

Men hur är det då med de värmefläktar på 230 v som du kan köpa nästan överallt.... På de stannar ju både värmen och fläkten samtidigt när termostaten slår ifrån.. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har fastnat på att en halvering växelströmsspänningen med som exempel en diod, bara ger 25% av effekten. Kan någon förklara?
//Conny
Värmeelementet är i princip en resistor/motstånd. Minskar du spänningen till hälften så minskar strömmen också till hälften och eftersom effekten är produkten av ström och spänning så kommer den att minska med 0.5 * 0.5 dvs. till 0.25.
Men nu är det ju inte DC, utan AC där den ena halvperioden tas bort. Det är att jämföra med om du har DC och kör PWM med 50% pulsvidd, så nog blir det halv effekt. Eller försvinner 3/4 med den bortklippta halvperioden? o_O ;)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Spelar ingen roll om det är AC eller DC. Det är samma formel P = I * V med tillägget för AC: * cos(fasvinkeln) som nog i de flesta fall kan betraktas som 0 grader dvs. cos(vinkeln) = 1. Är värmeelementet kapacitivt eller induktivt då blir det litet annorlunda. Spänningen mäts med RMS-värdet så det är bara att sätta ingång och integrera fram det för att se om mina formler stämmer. Får jag tid i eftermiddag så kan jag tänka mig att göra det själv för att kolla.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Men nu är det ju inte DC, utan AC där den ena halvperioden tas bort. Det är att jämföra med om du har DC och kör PWM med 50% pulsvidd, så nog blir det halv effekt. Eller försvinner 3/4 med den bortklippta halvperioden? o_O ;)
Hej,
Det är nog jag som rört till det. Man halverar inte spänningen med en diod utan klipper halvperioden vilket ger 50 % effekt på ett element.
Inte att som jag förväxla det med att spänningen halveras som ger 25 %.
Så min fråga är om man kan köra en 230 V fläkt till exempelvis en kupévärmare på halva perioden?
//Conny
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll om det är AC eller DC. Det är samma formel P = I * V med tillägget för AC: * cos(fasvinkeln) som nog i de flesta fall kan betraktas som 0 grader dvs. cos(vinkeln) = 1. Är värmeelementet kapacitivt eller induktivt då blir det litet annorlunda. Spänningen mäts med RMS-värdet så det är bara att sätta ingång och integrera fram det för att se om mina formler stämmer. Får jag tid i eftermiddag så kan jag tänka mig att göra det själv för att kolla.
Lite idealiserat så har du ju sinuskurva för både ström o spänning. 50% av effekten utvecklas ju under vardera halvperioden, så om du klipper den ena så så blir ju effekten halverad.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hej,
Det är nog jag som rört till det. Man halverar inte spänningen med en diod utan klipper halvperioden vilket ger 50 % effekt på ett element.
Inte att som jag förväxla det med att spänningen halveras som ger 25 %.
Så min fråga är om man kan köra en 230 V fläkt till exempelvis en kupévärmare på halva perioden?
//Conny
Vad gäller själva värmeelementet är det ju OK, men när det kommer till fläktmotorn så kanske det uppstår lite konstiga fenomen. Och olika beroende på motortyp. Dags för någon med mer praktisk erfarenhet att rycka in :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Helt rätt. Feltänkt av mig
Vx-spänning så är RMS-värdet = toppvärdet/sqrt(2) och det är det som är 230V
Halvvågslikriktad så är RMS-värdet = toppvärdet/2 vilket ger 0.7*230V. Strömmen sjunker lika mycket så då blir effekten = 0.7 i kvadrat * ursprungseffekten = 0.5 ggr

MVH
hans
 
F

F.d. 22252

Guest
En motor gillar inte alls att köra på en diod, man måste skilja på när man kör med en reglering med triac. Här klipper man ju halva perioden inte nog med att man minskar medelspänningen det blir ju en lucka i spänningen som ger upphov till en induktiv mot emk. Man får nog räkna med att motorn ger ett lågt varv så fläkten blir kanske överhettad men eftersom det blir en massa förluster i motorn blir den varm också. Skulle tro att överhettningskyddet löser ut.
Jag skojade med en kollega en gång och satte dit en diod i lödpennan och den blev ju dåligt varm när han försökte löda. Ett annat roligt trick var ju att byta ut lödtennet mot en bit ståltråd. Han var ju övertygad ateist så då var det roligt att lägga en lapp med hälsning att en kund ringt - numret gick till dagens bibelord.... blev en del svärande.
Effekt räknas i Watt spänningen är i volt. man får inte förväxla äpplen och bananer. Toppspänningen bli lika men medelspänningen halverad och då blir strömmen halverad P är U gånger I. En rent resistiv belastning borde då få ca 25% effekt i watt, nu minskar ju resistiviteten i alla metaller när det blir kallare och det ger beroende på legering en ökad ström så det praktiska värdet på effekten kommer att bli något högre än 25%.
.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo det blev nog lite ellära, men jag har försökt vara tydlig med att det är ingen bra ide att reglera hastigheten samtidigt som man reglerar av värmen. Fast ska man styra ned den via relä behöver det inte vara avancerat alls eftersom det är ganska små strömmar. Enklast att testa med effektmotstånd vad som blir bra Elfa har ju det mesta. Finns ju små trebenta spänningregulatorer i 78 serien 7805 ger ju 5 volt osv. bara att ansluta mittenbenet till jord och 12 v in sen får man ju det som står på kretsen ut blir det varmt kan man ju skruva dit en plåt eller så dra fast den direkt i någon jordad plåt.
Men jag vill påstå att resultatet inte blir bra ett fast lämpligt varvtal och en snabb onoff reglering med liten hysteres kan fungera. Man kan ju inte reglera temperaturen med en fläkt det är den tillförda värmeeffekten som bestämmer effekten. Man kan visserligen styra farten på en bil med kopplingen men det blir inte bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo det blev nog lite ellära, men jag har försökt vara tydlig med att det är ingen bra ide att reglera hastigheten samtidigt som man reglerar av värmen. Fast ska man styra ned den via relä behöver det inte vara avancerat alls eftersom det är ganska små strömmar. Enklast att testa med effektmotstånd vad som blir bra Elfa har ju det mesta. Finns ju små trebenta spänningregulatorer i 78 serien 7805 ger ju 5 volt osv. bara att ansluta mittenbenet till jord och 12 v in sen får man ju det som står på kretsen ut blir det varmt kan man ju skruva dit en plåt eller så dra fast den direkt i någon jordad plåt.
Men jag vill påstå att resultatet inte blir bra ett fast lämpligt varvtal och en snabb onoff reglering med liten hysteres kan fungera. Man kan ju inte reglera temperaturen med en fläkt det är den tillförda värmeeffekten som bestämmer effekten. Man kan visserligen styra farten på en bil med kopplingen men det blir inte bra.

Ja du Bengt..... Du har nog också missat att värme elementet har en egen 230v termostat förutom ett övervärme skydd... Sen tänker jag montera en digital termostat i bodelen av husbilen...
Jag hoppas hitta en bra lösning :rolleyes: :bye:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
En motor gillar inte alls att köra på en diod,
Hej,
Jag har en invändning mot detta påstående med flera från en fd klasskamrat på Teknis som arbetade på danskarnas forskningsanstalt för vindkraftverk på RISÖ.
//Conny
Hej.
Er det en vekselstrømsmotor af kortslutningstypen, ingen kommutator og kul, fungere diode løsningen ikke. Jævnstrøms til vekselstrømsmotor, nej.
Er motortypen med kommutator, kobberlameller med kul. fungerer diode løsningen godt. Motoren bruges i damsugere, boremaskiner og ventilatorer.
Komutatormotorer kører fint på jævn og vekselstrøm.

Vekselstrømsmotorer reguleres med frekvensomformere. Løsningen er meget anvendt f.eks. nyere elektriske tog, i industrien, det er meget udbredt. .
En meget primitiv og dårlig til regulering af små vekselstrømsmotorer er en modstand i serie med motoren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Conny....

Tack för att du tar dig tid att svara...
Jo... Min tanke var att när 230v termostaten slår ifrån, så skulle fläkten gå ännu mer ner i varv (den är redan ner skruvad) så jag slipper kallluften som nu blåser in, samt jag får snabbare avkylning på elementet (osäker på om det behövs)
Efter att jag nu har sovit på saken så inser jag att det är enklare att också låta fläkten stanna när element slocknar.... Skall koppla det så, så snart jag får lite tid över nu i all jul bestyr :swoon: :twitcy:

Men en sak vill jag först säga och det är GOD JUL på er alla :santa-2-icon:
Sen vill jag också tacka alla er som ger här av era fantastiska kunskaper i denna tråd :spinny:... Och i alla andra trådar här på Hbk's forum :bye:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej Peter,
Klart att man svarar om man som jag är halvskåning och bla. bott i Malmö.
Jag har pratat med mina "strömförande" grannar varav en hade fått två kasserade kupévärmare som löste ut då de stod på högsta värme och element och fläkt slogs av samtidigt. Han menar att det är ett konstruktionsfel som man i nuvarande kupévärmare kommit till rätta med genom att ex. antingen dimensionerat om elementet eller flyttat givaren för överhettningsskyddet.
Sen vet jag inte om det enbart är en fördel att elementet kyls av då nästa start blir "kallstart"
//Conny
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om du vill varvtalsreglera en dc-motor, fungerar det bättre med konstantströmreglering istf konstant spänning.
Dvs om man använder en 7805 eller hellre en LM317 så tittar man u databladet. Där finns olika kopplingsexempel bl.a. konstantströmgenerator! Med konstant ström får motorn konstant varvtal (någorlunda) oberoende av belastning.
God Jul förresten.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej Conny....

Tack för att du tar dig tid att svara...
Jo... Min tanke var att när 230v termostaten slår ifrån, så skulle fläkten gå ännu mer ner i varv (den är redan ner skruvad) så jag slipper kallluften som nu blåser in, samt jag får snabbare avkylning på elementet (osäker på om det behövs)
Efter att jag nu har sovit på saken så inser jag att det är enklare att också låta fläkten stanna när element slocknar.... Skall koppla det så, så snart jag får lite tid över nu i all jul bestyr :swoon: :twitcy:

Men en sak vill jag först säga och det är GOD JUL på er alla :santa-2-icon:
Sen vill jag också tacka alla er som ger här av era fantastiska kunskaper i denna tråd :spinny:... Och i alla andra trådar här på Hbk's forum :bye:
Bergis att överhettningsskyddet utlöser med en sådan koppling p g a eftervärme från elementet. Jag har provat. :msn_sad:
 
Toppen