• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steglös termostat?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Just nu skulle jag vilja ha en steglös termostat :msn_weird:
Men jag vet inte ens om det finns sådana att köpa.. Skall ha den till en värmefläkt..... Tänkte den skulle varva ner fläkten steglös istället för att stänga helt.... Någon som vet om sådana termostater finns.... Den skall då vara på 12v....
:rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet du har är att den normala termostaten är av on off typ förmodligen med en enkel bimetaltermostat.
Dessa är väldigt långsamma att reglera och helt mekaniska med en stor hysteres alltså skillnad i till från läge.
Har hittat en som borde fungera med triacstyrning som fungerar mer eller mindre steglöst och då blir det en jämn värme hela tiden. Om du manuellt kan minska fläkten kommer den reglera och anpassa tempen och höja värmen för att kompensera. Ska du ha riktiga saker så handlar det om dyra termostater som lämnar en spänning på 0-10 volt för att styra en regulator passar ju mera för industrilokaler.
Finns ju billigare men då handlar det om elektroniska on-off som jag tror kan fungera bra eftersom de har en snabbare reglering problemet är att alla on off sliter lite mer på elementet eftersom det blir stora tempskillnader.
Borde ju vara lätt att koppla in den, clas ohlson har en som kopplas i eluttaget men den verkar inte bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Säkert en bra grej Bengt... Den verkar fungera som en motor shunt som jag hade i husets vattenburna värmesystem.:spinny:
Men kanske inte vad jag tänkte mig i hb.... :rolleyes:
Jag kom på idag att jag kan använda mig av termostatens signal som styr reläet... Där ifrån går signalen ner till ett växel relä... På den ena ingång har jag kopplat en motor styrning som håller bäst varv för att skicka ut värmen i rören..
Och på den andre anslutningen en annat motor styrning med låg fart på fläkten....
Det blir kanske lite kaka på kaka men skulle säkert fungerat... :rolleyes:
Medan jag väntar på min digitala termostat.... Och får se vad den har för möjligheter...
 
F

F.d. 22252

Guest
Det låter lite knepigt hur du gjort, men en shunt är ju en ventil som skickar en större eller mindre del av varmvattnet på recirkulation. Den där är ju en termostat som kontinuerligt reglerar effekten med en triac och pulsbreddstyrning ungefär som man har på en elborrmaskin. Jag är ju ingen expert men jag har ju undervisat i reglerteknik på gymnasiet gren automation. termostaten har ju en pi reglering så det finns ju lite intelligens i den.
Försök att rita upp allting så kanske du får en mer klar bild av hur du ska göra, är väldigt att hamna i ett feltänk. Tror knappast man behöver så avancerad reglering. Men man använder ibland det du benämner kaka på kaka reglering att en regulator styr en storhet och samtidigt styr en annan regulator men det blir ganska svårt att programmera p i och d rätt eftersom det inte finns någon autoinställning som fungerar när det är kaskadkopplat. Men såna lösningar behöver man bara om det finns stora fördröjningar i systemet så att regleringen måste tänka i förväg.
Det som var roligt var ett program som hade alla möjligheter att styra och man kunde göra en bild direkt på skärmen som visade hela systemet med temperatur flöden eller vad man nu byggde. Det enda som behövdes var ett I/O -kort så det blev faktiskt inte så dyrt heller. Men det är helt klart overkill.
Jag tror jag såg en liknande lösning med app till telefonen eller surfplatta som styr via wifi.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Varför inte använda ett 2-poligt växlande relä? Kopplat så att när värmeelementet är är tillslagen så är relät draget och kopplar in höghastighet på fläkten. När värmeelementet kopplas från av termostaten släpper relät och kopplar in låghastighet på fläkten. Låghastighet får man fixa med ett motstånd, dimmer ed.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varför inte använda ett 2-poligt växlande relä? Kopplat så att när värmeelementet är är tillslagen så är relät draget och kopplar in höghastighet på fläkten. När värmeelementet kopplas från av termostaten släpper relät och kopplar in låghastighet på fläkten. Låghastighet får man fixa med ett motstånd, dimmer ed.

Det är ju så jag skrev.... Kaka på kaka....För det första så måste högsta varvtal ner då fläkten blåser för mycket, så där behövs en speed reglering..... När reläet slår ifrån då vill jag ha en lägre hastighet.... Så där kommer andra speed reglering in.. ..
Elementet är på 230v medan fläkten är på 12v.....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du måste missförstått. på ett 2 poligt växlande 230V relä är manöverströmmen (spolens ström/spänning) skild från från bryt/växlings-funktionen som då kan manövrera 12 V. Elementets termostat drar relät när elementets varme slås på. Då är det kopplat så att fläkten går på höghastighet. När termostaten slår ifrån växlar relät (släpper) och den utgången går via ett motstånd e d till fläkten som då går ner till valt varvtal.
Vill du ha ner maxhastigheten på fläkten så prova att koppla en lämplig diod i serie med fläkten. Då får den bara ca halva effekten.
Det blir, så vitt jag kan se, inte "kaka på kaka" utan är förmodligen den enklaste löningen om man kan acceptera en fast låghastighet på fläkten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Wizard....

Möjligt att jag missförstod dig. Och kanske vi pratar olika termer.... Men kanske menar samma sak :rolleyes:
Sänder över en bild på reläet som jag hade liggande, och där är spolen 12v... Precis som du skrev....

Oj glömde bilden... Men här kommer den

IMG_20201221_155041.jpg
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Följer med spänning denna tråd, men studsade till vid förslaget att använda en diod för att halvera effekten då jag rätt eller fel (?) antog att det var 12 V likström.
//Conny
 
F

F.d. 22252

Guest
Man kan i de fall det enbart är en resistiv belastning och växelström få halva spänningen vilket kan ge 25% av effekten.
Använder man en diod till 12 volt brukar man tappa 0,7 volt över dioden i framriktningen, har ibland använt ett par stycken när jag velat varva ner en fläkt så den blir tystare. men då handlar det om en borstmotor.
Tycker Wizards förslag verkar enkelt och fungerande, om man inte kan ta hjälp och inte behärskar tekniken ska man inte krångla till det för när det sen går sönder blir det svårt att fixa.
Ska man reglera värmen som går på 230v brukar man använda triac, tycker inte man ska meka med sånt själv utan köpa en färdig lösning blir säkert billigare, den regulator jag förslog har ju en triac utgång en inbyggd temp givare och en P I reglering som ställer in sej själv till en del. Eftersom en sån reglerar kontiunerligt så behövs ingen förändring av varv talaet som man kan behöva vid on off reglering där man vill varva ner i lägge off. man ställer varvtalet som man tycker passar och börvärde på regulatorn så kommer den att reglera in tempen automatiskt. Ändrar man varvtalet ändrar man ärvärdet och regulatorn reglerar in tempen efter det nya effektbehovet. Eftersom det inte finns D reglering lär man kunna få ett kvarstående fel som gör att ärvärde och börvärde inte stämmer men det kan man kompensera genom att ändra börvärdet eller stänga av och starta om regleringen. Normalt ska allt sköta sej självt och lagom ljummen värme levereras.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej Wizard....

Möjligt att jag missförstod dig. Och kanske vi pratar olika termer.... Men kanske menar samma sak :rolleyes:
Sänder över en bild på reläet som jag hade liggande, och där är spolen 12v... Precis som du skrev....

Oj glömde bilden... Men här kommer den

Visa bilaga 203825
Spolen skall va för 230 V och växlingsfunktionen kopplas till 12V.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det reläet måste ha en likströmsspole. Ska man ha för växelström blir det en kontaktor som är lite större och annorlunda gjord.

Reläet har likströms spole.... Och klarar 30A 250v.... Men fungerar ju också för 12v.... :bye:

Fläkt motorn är inte en brushless motor... Och är på 12 volt max 2A
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Antar att det är en vanlig motor om det bara är två kablar anslutna till den vore det tre vore det en trefasmotor med en del elektronik.
Om man inte vill krångla med någon styrelektronik så räcker det med någon slags resistor för att minska varvtalet eller som jag gjort ibland använda en glödlampa. Det blir lite knepigt om du ska göra som jag förstått.
Du ska altså styra ett dubbelrelä den ena del ska du styra elvärmen till från och den andra ska styra en nedvarvning av fläkten i läge från.
Vad som kommer att hända är ju att fläkten kommer att blåsa kalluft en stund innan det blir varmt sen när värmen går av kommer den fortsätta blåsa väme och pga trögheten i systemet så blir det ganska varmt eftersom fläkthastigheten är låg. Sen när det kallnat ner kommer ju fläkten gå för fullt på en ganska kall värmeslinga.
Det blir ju en helt fel reglering som ger en ständigt skiftande temperatur. -Om jag fattat rätt. Det finns en orsak att man använder intelligenta regleringar som jobbar med att förutse ändringar och kompensera för dem. Jag tror egentligen att det skulle kunna fungera som det är om du hade något bättre än en dålig bimetallstyrning till värmen det är nog den som är boven i dramat. såna sitter ju överallt i min gamla bil också i nästan alla fläktkaminer strykjärn. Och när de blir slitna behöver de minst 5 grader för att slå till och under tiden blir det kallt, när de sen slår till blir det för varmt. När de blir riktigt dåliga värmer de sig själva eftersom kontakten blir utsliten och orsakar gnistbildning.
Antar att den gamla regulatorn styr en kontaktor direkt och man brukar höra när de slår till och från.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om man matar ett relä för likspänning med växelspänning, klappar det. Detta för att när växelspänngen går genom nollpunkten är kraften på ankaret noll.
På växelströmsreläer fixar man detta genom att lägga in en kopparring. i en del av järnkärnan närmast ankaret Det induceras då en ström i kopparringen som ger ett magnetfäldt som är fasförskutet i förhällande till huvudflödet och ankaret har alltid en del kraft på sig, även i nollgenomgångarna.
Och visst finns det små Ac-reläer med 10 A kontakter.
2-poligt relä 240 V AC - Reläer
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Antar att det är en vanlig motor om det bara är två kablar anslutna till den vore det tre vore det en trefasmotor med en del elektronik.
Om man inte vill krångla med någon styrelektronik så räcker det med någon slags resistor för att minska varvtalet eller som jag gjort ibland använda en glödlampa. Det blir lite knepigt om du ska göra som jag förstått.
Du ska altså styra ett dubbelrelä den ena del ska du styra elvärmen till från och den andra ska styra en nedvarvning av fläkten i läge från.
Vad som kommer att hända är ju att fläkten kommer att blåsa kalluft en stund innan det blir varmt sen när värmen går av kommer den fortsätta blåsa väme och pga trögheten i systemet så blir det ganska varmt eftersom fläkthastigheten är låg. Sen när det kallnat ner kommer ju fläkten gå för fullt på en ganska kall värmeslinga.
Det blir ju en helt fel reglering som ger en ständigt skiftande temperatur. -Om jag fattat rätt. Det finns en orsak att man använder intelligenta regleringar som jobbar med att förutse ändringar och kompensera för dem. Jag tror egentligen att det skulle kunna fungera som det är om du hade något bättre än en dålig bimetallstyrning till värmen det är nog den som är boven i dramat. såna sitter ju överallt i min gamla bil också i nästan alla fläktkaminer strykjärn. Och när de blir slitna behöver de minst 5 grader för att slå till och under tiden blir det kallt, när de sen slår till blir det för varmt. När de blir riktigt dåliga värmer de sig själva eftersom kontakten blir utsliten och orsakar gnistbildning.
Antar att den gamla regulatorn styr en kontaktor direkt och man brukar höra när de slår till och från.
Värmen styrs ju av termostaten så relät behöver inte blandas in. Det skall bara styra fläkten på signal från termostaten.
@Göte J: " På växelströmsreläer fixar man detta genom att lägga in en kopparring. i en del av järnkärnan närmast ankaret "
Rätt, men det går väl också att fixa med en kondensator.. Relät hinner knappast öppna och sluta så snabbt p g a trögheten i mekaniken. Det gäller väl snarast att få bort "brummet" i relät.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Värmeelementet är i princip en resistor/motstånd. Minskar du spänningen till hälften så minskar strömmen också till hälften och eftersom effekten är produkten av ström och spänning så kommer den att minska med 0.5 * 0.5 dvs. till 0.25.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
EBM PAPST har det mesta små fläktar men många olika spänningar och driftfall det finns också temperaturstyrningar. Tänk på efterkylning, man brukar säga 3 min efter avbruten eller reducerad elvärmetillskott.
 
Toppen