• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Steglös termostat?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej....
Just nu skulle jag vilja ha en steglös termostat :msn_weird:
Men jag vet inte ens om det finns sådana att köpa.. Skall ha den till en värmefläkt..... Tänkte den skulle varva ner fläkten steglös istället för att stänga helt.... Någon som vet om sådana termostater finns.... Den skall då vara på 12v....
:rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du har inte kvar delar från din gamla truma? i den satt det alla gånger en sådan

Godmorgon Peter...
Det var från truman jag fick tanken.. Men även om jag hade kvar delen, så satt den som kontrollerar hastigheten på det stora kretskort... Att "plocka" bara ut just den delen hade nog blivit omöjlig.
I mitt huvud kan jag tänka att med en digital termostat och ett ntc motstånd... Och säkert lite till så skulle det inte var omöjlig..... När tempen stiger minskar ut spänningen... Enkelt :eek: :rolleyes::bye:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En 100% stegløs elmotor kan løses på forskjellige måter avhengig av type motor. Enkleste løsning er med en stegmotor og en styrbar pulsgiver - mange ville i dag benytte en Arduino or similar programerbar enhet. En ren DC motor kan styres med pwm krets. En børsteløs 3fas mtor styres med en esp krets. Men for ditt bruk ville en liten Aurdino eller tilvarende være beste løsning, benytt en eller flere av inngagene for teperaturfølere som kan styre både vifte og varme.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En 100% stegløs elmotor kan løses på forskjellige måter avhengig av type motor. Enkleste løsning er med en stegmotor og en styrbar pulsgiver - mange ville i dag benytte en Arduino or similar programerbar enhet. En ren DC motor kan styres med pwm krets. En børsteløs 3fas mtor styres med en esp krets. Men for ditt bruk ville en liten Aurdino eller tilvarende være beste løsning, benytt en eller flere av inngagene for teperaturfølere som kan styre både vifte og varme.

Hej Knut...
Din tanke är säkert helt rätt.... Men nog lite för avancerad för mig som inte har någon utbildning i el & teknik.
Jag är då lite bekvämare av mig och hoppas jag kan hitta på nätet en färdig sådan termostat.... Även om jag idag inser att jag tycker det är himla intressant med denna typ av kunskap.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sen behövs det troligen också byggas in någon form av tröghet i regleringen eller givaren. Du vill ju sannolikt inte att en vindpust efter att man snabbt öppnat och stängt ett fönster skall få fläkten att omedelbart skena iväg på fullfart?

Hur blir det med värmen? Även om du minskar fläkten och luftens hastighet så tillför du ju fortfarande lika mycket energi och värme?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Skrota en gammal 12-volts borrmaskin och använd den krets som reglerar hastigheten. Motståndet för hastighetsreglering kanske kan ersättas av ett NTC-motstånd kanske parallellkopplat med annat lämpligt motstånd för att få rätt värde.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Såg nu när jag läste ordentligt att det var fläkten :)

Det beror lite också på värmekällan.
Om värmekällan är en dieselvärmare och du lägger in styrningen på fläkt motorn är risken stor att brännaren går fullt och ingen luft då löser den på överhettning...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
ska du ha det till att sänka effekten på en elvärmare eller en fläkt motor?
Och är det 230 eller 12v
Jag har "gjort" en värmefläkt där motorn är på 12v resten på 230v....
Så jag tänkte att det hade ju varit himla bra om jag hade hittat en termostat/regulator som minskar på fläktens varvtal ju närmre den inställd temp systemet kommer...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skrota en gammal 12-volts borrmaskin och använd den krets som reglerar hastigheten. Motståndet för hastighetsreglering kanske kan ersättas av ett NTC-motstånd kanske parallellkopplat med annat lämpligt motstånd för att få rätt värde.

Det låter kanon bra och enkelt :yes:.... Men nog lite överkurs för mig... Idag kan jag ställa fläkt hastigheten med en liten motorstyrning från kina.... :spinny::bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen behövs det troligen också byggas in någon form av tröghet i regleringen eller givaren. Du vill ju sannolikt inte att en vindpust efter att man snabbt öppnat och stängt ett fönster skall få fläkten att omedelbart skena iväg på fullfart?

Hur blir det med värmen? Även om du minskar fläkten och luftens hastighet så tillför du ju fortfarande lika mycket energi och värme?

Ang värmen så har den egna termostater... Ett vrid termostat och ett överskydd termostat...
Har just idag kopplat in en extern tillfällig termostat som läser av tempen i hb :yes: :bye:

IMG_20201219_161100.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Läser värmeregleringen på värmeelementet av utgående eller rumstemperatur?

På värmefläkten sitter det en vrid termostat.... Den har jag ställt på max
Sen har vi över värmeslyddet (en knapp termostat) den löser ut på 65° och går inte att ändra på...
Idag monterad jag tillfälligt in en digital termostat, för att slippa öppna lucka varje gång jag skulle testa något ich därför ställer jag just nu vrid termostaten på max så den inte "bråkar"....
Fläkten styr jag med en liten kina varvtals reglerare för 12v.
Styr jag inte ner varvtalet så löser överskyddet ut då Det blir någon konstigt baksug inne i fläkten och då kyls inte överskyddet som tänkt, med följd att det löser ut hela tiden...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På värmefläkten sitter det en vrid termostat.... Den har jag ställt på max
Sen har vi över värmeslyddet (en knapp termostat) den löser ut på 65° och går inte att ändra på...
Idag monterad jag tillfälligt in en digital termostat, för att slippa öppna lucka varje gång jag skulle testa något ich därför ställer jag just nu vrid termostaten på max så den inte "bråkar"....
Fläkten styr jag med en liten kina varvtals reglerare för 12v.
Styr jag inte ner varvtalet så löser överskyddet ut då Det blir någon konstigt baksug inne i fläkten och då kyls inte överskyddet som tänkt, med följd att det löser ut hela tiden...
Det är det som Jag misstänker kommer hända om du skruvar ner varvet på fläkten utan att effektreglera värmen vilket inte går med den termostat du har eftersom den bara slår ifrån matningen på värmen.
Det du skulle behöva är även en effektreglering på värmen vilket går att lösa med en triac-styrning.
Den pulsar spänningen i olika intervaller beroende på hur mycket värme du behöver.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man kan ju inte värmereglera med enbart varvet på fläkten ska man värmereglera så måste man minska värmeffekten.
Och då kan man välja att enbart reglera värmen och behålla varvtalet eller reglera bägge två men då måste man ha ett bestämt förhållande mellan värme och varv så det inte blir överhettning. Enklast är ju att bara reglera värmen men då kan man ju komma i det läget att när inställd temp är uppnådd så upplever man att det drar eftersom det blåser på mycket med låg temp. Värsta scenariot är ju on off reglering på värmen där fläkten går för fullt och värmen är avstängd i perioder beroende på hysteresen i flera grader vilket gör att det pendlar mellan kallt och varmt. Så har jag på truman med eltillsatsen inget trevligt kör man på gas så går ju lågan på en termostat och fläkten på en annan och det fungerar riktigt bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.134
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan ju inte värmereglera med enbart varvet på fläkten ska man värmereglera så måste man minska värmeffekten.
Och då kan man välja att enbart reglera värmen och behålla varvtalet eller reglera bägge två men då måste man ha ett bestämt förhållande mellan värme och varv så det inte blir överhettning. Enklast är ju att bara reglera värmen men då kan man ju komma i det läget att när inställd temp är uppnådd så upplever man att det drar eftersom det blåser på mycket med låg temp. Värsta scenariot är ju on off reglering på värmen där fläkten går för fullt och värmen är avstängd i perioder beroende på hysteresen i flera grader vilket gör att det pendlar mellan kallt och varmt. Så har jag på truman med eltillsatsen inget trevligt kör man på gas så går ju lågan på en termostat och fläkten på en annan och det fungerar riktigt bra.

Just så som du skriver om när du kör truman med el, så blir det nu.... Varm luft när elementet drar... Och kall luft när det slår ifrån. :eek:
Kom på nu att skall man göra så att fläktens hastighet minskar när termostaten slår ifrån då blir det ju en 230v signal... Visserligen kan jag koppla in ett relä... Men då blir det så att fläkten stannar helt...
Njaa detta blir nog lite mer att fundera över :rolleyes::bye:
 
Toppen