• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större gasolbrännare på spisen

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Det går bra att reglera lågan.
I dom lägre effektnivåerna är det ju vredet som bestämmer gasflödet, inte munstycket.
Blir det inte mer gasflöde även på lägsta effektläget?Tycker att vår häll är lite åt det hållet,svårt att få låg effekt på lågorna
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Truma Monocontrol, finns färdiga set att köpa, vill minnas att jag köpte här, men den finns på alla säljställen för campinggrejer. Har kraschsensor, slangbrottssensor och gasfilter, så allt jag behöver och den har fungerat helt smärtfritt.

Finns en Duocontrol också som automatiskt ska växla mellan gasflaskorna, men jag valde bort den, dels för att jag vill ha koll på gasen och dels för att jag använder den andra flaskan till grillen och då är det bökigt att koppla bort den varje gång.

Det enda negativa är att själva gasslangen är ganska bökig att skruva på. Den gamla hade två fina "vingar" man fick kraft med, men på den här så måste man använda verktyg och det är bökigt och trångt i min bil. Plastverktygen som följde med är dessutom extraordinärt värdelösa, så jag står där med en skiftnyckel i metall istället.

Så tipset är kanske att köpa en Truma Duo/Monocontrol, men inte ta den slangbrottsventil som ofta följer med i paketen utan att satsa på en smidigare, mer lättanvänd.
Behöver man ha ett filter när man kör med svensk gas?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Olja kan finnas i all gasol, oavsett "nationalitet", och jag har inte sett att Truma i sina garantivillkor gjort något undantag för "svensk" gas.

Pålle
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Behöver man ha ett filter när man kör med svensk gas

Se:

Jag låste tråden för att hålla den ren och tydlig för just dessa tillfällen.
Frågan kommer upp några gånger per år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Blir det inte mer gasflöde även på lägsta effektläget?Tycker att vår häll är lite åt det hållet,svårt att få låg effekt på lågorna
Troligen lite olika som vanligt, men när man vrider helt ner på sparlåga så är det ett liiitet munstycke inne i vredet och före huvudmunstycket som tar över max gasolflöde, så huvudmunstycket kan vara hur stort som helst för det släpper bara genom den lilla mängd gasol som kommer från första sparlågemunstycket.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen