• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större gasolbrännare på spisen

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Vu har en Dometic-spis i husbilen, men jag tycker att det är får dålig fart på gasen, t.ex när man steker eller ska koka upp en stor gryta vatten.

Brännarna har den diameter de har och med den storleken blir det ju inte mer watt, så jag funderar på om det går att byta brännare? Kan man köpa en med större diameter och i så fall vart?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, svårt att råda någon om gasspis överhuvudtaget , men jag har märkt stor skillnad om vilket tryck det är på regulatern, på husbilen har jag 50regulater, på husvagnen är det 30 , allt enligt skylt , det tar lång tid i husvagnen att tillverka något , vet ej om regulatern har nån inverkan.
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Tack för svaret.

Regulatorn kan hantera att panna, kylskåp och tre spisplattor går samtidigt, så jag tror inte flödet genom den är någon större begränsning. Jag har en 30-regulator så det kan ju förstås vara så att den begränsar också, jag vet helt enkelt inte. Någon som vet mer?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svaret.

Regulatorn kan hantera att panna, kylskåp och tre spisplattor går samtidigt, så jag tror inte flödet genom den är någon större begränsning. Jag har en 30-regulator så det kan ju förstås vara så att den begränsar också, jag vet helt enkelt inte. Någon som vet mer?

Hur gammal är din bil?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan var igensatta munstycken under locken. Lätt att rengöra. Gjorde det och oj vilken fräs det blev. Ta bort locket så ser du pyttelitet hål i munstycket. Det kan behöva rengöras. Jag rengjorde kransen och locket. I det lilla hålet pillade jag lite med ett avklippt strå från en koppar stålborste. Blev perfa. Kanske bättre lossa munstycket och rengöra men det behövdes inte..

Liten torks behövs. Finns på biltema mm. Lite wd 40 olja eller liknande först som får dra in ett tag I skruven...
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vu har en Dometic-spis i husbilen, men jag tycker att det är får dålig fart på gasen, t.ex när man steker eller ska koka upp en stor gryta vatten.

Brännarna har den diameter de har och med den storleken blir det ju inte mer watt, så jag funderar på om det går att byta brännare? Kan man köpa en med större diameter och i så fall vart?
Vår spis har två brännare med samma diameter och synbarligen identiska i övriga mått också. Den ena är betydligt klenare än den andra eftersom det sitter ett mindre munstycke i den, överväger därför att byta till ett större. Jag vill tro att det är riskfritt att göra det så länge man inte överskrider den munstycksstorlek som brännaren klarar, i vårt fall (minst) den storlek som den ”starkare plattan” har. Att öka utöver det kan nog däremot vara en dålig ide. Jag har inte letat efter nytt munstycke än, men det måste väl finnas som reservdel.

Bilden visar brännare med bortplockat ”lock”. Siffran 64 på munstycket förmodar jag är ett kapacitets- eller storleksmått. I den andra brännaren är munstycket märkt 50.

Edit: Siffrorna på munstyckena har nog med hålens diameter att göra. Skillnaden i area blir isåfall c:a 60% vilket stämmer bra med den effektskillnad mellan brännarna som anges i spisens bruksanvisning.

73200CF3-EAF4-4B46-A72B-13DBA11C6F2D.jpeg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det stämmer säkert, det du skriver sist. Om brännarna sedan har samma diameter och utseende i övrigt men olika storlek på munstycken så kan det knappast vara något problem att byta det mindre till ett med samma storlek som det större. Enda begränsningen, vilket antagligen är mindre trolig, skulle vara att gasmängden fram till spisen skulle vara för liten för att driva båda, större, brännarna samtidigt.

När jag installerade vår gasspis hemma i köket kom munstyckena separat i en påse med olika uppsättningar för stadsgas respektive gasol (eller om det var naturgas respektive gasol). Jag monterade naturligtvis ett av de större munstyckena i en mindre brännare och det blev en konstig låga som brann med en större flamma utanför brännarringens hål. Lätt att byta tillbaka sedan jag med ett förstoringsglas kunde läsa av siffrorna på brännarna och då blev det fina lågor. Jag tänker därför att du skulle kunna skifta plats på de munstycken du har och se hur lågan ser ut efteråt. Blir det konstigt så är det kanske ingen idé att köpa ett större munstycke.

//Michael, medlem
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Kan var igensatta munstycken under locken. Lätt att rengöra. Gjorde det och oj vilken fräs det blev. Ta bort locket så ser du pyttelitet hål i munstycket. Det kan behöva rengöras. Jag rengjorde kransen och locket. I det lilla hålet pillade jag lite med ett avklippt strå från en koppar stålborste. Blev perfa. Kanske bättre lossa munstycket och rengöra men det behövdes inte..

Liten torks behövs. Finns på biltema mm. Lite wd 40 olja eller liknande förs som får dra in ett tag..
Hur ta bort locket på brännare på köksspis?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
De brännare jag sett i husbilar har ett lock som sitter fast med två diametralt placerade skruvar ganska nära kanten. Dessa kan vara svåra att lossa om de suttit länge och ärgat fast.

//Michael, medlem
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Eftre tio års drift skruvade jag loss locket och brännaren. Fullt med avlagringar. Rengjorde allt noggrant och rensade munstycket. Skruvade ihop allt och nu funkar gasolspisen perfekt.
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Hur gammal är din bil?
Dethleffs från 2011. Jag har precis monterat in en sån där krocksensor med filter och ny regulator, men det ändrade ingenting vad gäller gasens funktion i bilen.

Ska tillägga att lågan bränner fint och blått och jag kan öka till ganska bra låga, bara det att den är för liten så att säga.

Många intressanta svar i tråden. Nu är bilen på vinterförvaring, jag sitter och planerar underhåll för nästa säsong. Så jag kommer att titta på det här på allvar om några månader.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vilken regulator med filter mm har du installerat? Är på gång att mordernisera min husbil
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Vilken regulator med filter mm har du installerat? Är på gång att mordernisera min husbil
Truma Monocontrol, finns färdiga set att köpa, vill minnas att jag köpte här, men den finns på alla säljställen för campinggrejer. Har kraschsensor, slangbrottssensor och gasfilter, så allt jag behöver och den har fungerat helt smärtfritt.

Finns en Duocontrol också som automatiskt ska växla mellan gasflaskorna, men jag valde bort den, dels för att jag vill ha koll på gasen och dels för att jag använder den andra flaskan till grillen och då är det bökigt att koppla bort den varje gång.

Det enda negativa är att själva gasslangen är ganska bökig att skruva på. Den gamla hade två fina "vingar" man fick kraft med, men på den här så måste man använda verktyg och det är bökigt och trångt i min bil. Plastverktygen som följde med är dessutom extraordinärt värdelösa, så jag står där med en skiftnyckel i metall istället.

Så tipset är kanske att köpa en Truma Duo/Monocontrol, men inte ta den slangbrottsventil som ofta följer med i paketen utan att satsa på en smidigare, mer lättanvänd.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Truma Monocontrol, finns färdiga set att köpa, vill minnas att jag köpte här, men den finns på alla säljställen för campinggrejer. Har kraschsensor, slangbrottssensor och gasfilter, så allt jag behöver och den har fungerat helt smärtfritt.

Finns en Duocontrol också som automatiskt ska växla mellan gasflaskorna, men jag valde bort den, dels för att jag vill ha koll på gasen och dels för att jag använder den andra flaskan till grillen och då är det bökigt att koppla bort den varje gång.

Det enda negativa är att själva gasslangen är ganska bökig att skruva på. Den gamla hade två fina "vingar" man fick kraft med, men på den här så måste man använda verktyg och det är bökigt och trångt i min bil. Plastverktygen som följde med är dessutom extraordinärt värdelösa, så jag står där med en skiftnyckel i metall istället.

Så tipset är kanske att köpa en Truma Duo/Monocontrol, men inte ta den slangbrottsventil som ofta följer med i paketen utan att satsa på en smidigare, mer lättanvänd.
Tack för användbar information
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har man 2st gasolflaskor, rekommenderar jag starkt en duocontrol, vill man ha koll på nivåer finns mätning för sånt, vill man inte att det ska växla flaska när en är tömd, så kan man ju stänga kranen på den andra, men då måste man ju ändå ut och öppna den när det är dags, oftast på natten :(
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Plastverktygen som följde med är dessutom extraordinärt värdelösa, så jag står där med en skiftnyckel i metall istället.
Det Truma plastverktyg jag har ser ut som bilden nedan. Det är avsiktligt vekt för att man inte skall kunna dra åt hårdare än avsett, då börjar verktyget ”slira” runt muttern.

1641225980457.png
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som vet var man kan köpa större brännarmunstycken.
Jag borrade upp ett munstycke till 1mm, det blev en djäv..a fart på brännaren.
Ett mindre munstycke skulle göra det lättare att reglera lågan.
(ny spis från 2018)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Någon som vet var man kan köpa större brännarmunstycken.
Jag borrade upp ett munstycke till 1mm, det blev en djäv..a fart på brännaren.
Ett mindre munstycke skulle göra det lättare att reglera lågan.
(ny spis från 2018)

Det beror väl på vilket fabrikat på spis du har?
 
Toppen