• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja i gasolen, svar från Linde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skrev till Linde (före detta AGA) och frågade om olja i gasolen.

Hej,
Det kommer med jämna mellanrum diskusionstrådar i Husbilsklubben.se ( ca 15 000 medlemmar) angående olja som följer med gasolen och förströr tryckregulatorn.
Jag är inte mycket för skrönor och hemsnickrade teorier, och har hittat en del uttalanden från Amerikanska LPG/Gasol leverantörer.

Skulle någon kunnig person hos er vilja förklara med fakta hur oljan kommer med gasolen in i husbilarnas system?
Var kommer oljan ifrån?
Varför drabbas inte alla husbilar?

Svaret:
Hej Michael

Ja detta är en fråga som dyker upp lite då och då.

Eftersom gasol är en oljeprodukt så kan det ibland bli små oljerester som fälls ut i slangar och regulatorer. Mängden utfällning beror på kvaliteten på gasol. Vi har en blandning på 95% propan och 5% butan och köper man gasol utomlands kan det vara andra blandningar och ev en annan kvalitet.

Varför inte alla husbilar drabbas kan jag inte ge något bra svar på då jag inte är tillräckligt kunnig om gasolinstallationerna i husbilar/vagnar. En tanke är dock att det beror på var man köper sin gasol och hur mycket man använder, ju mer man gör av med desto större risk för utfällning.

Jag stänger tråden nu.
Om någon vill diskutera ämnet, vv starta en ny tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen