• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större fälgar till äldre husbil

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Jag hittade denna sida där man kan laborera med b.la. storlekar och offset (jag hittade inte verktyget som föreslogs tidigare i tråden).

Offset Calculator
 
Senast ändrad:

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
5F518934-4866-4758-A025-7574B641C8ED.jpegVad gäller frigång runt hjulen så verkar vi ha rätt gott om den varan, åtminstone på vår bil. Bak är hjulhusen stora som badkar. Det jag får hålla koll på är väl fjädringsdetaljer fram så inget tar i på baksidan/insidan av hjulen.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Man får skärpa sig lite när man använder någon funktion på den , kan det vara så att den delvis vänder sig till off road folk
det talas på några ställen om däckens ytter diameter i tum, vilket man inte brukar göra på ”vanliga” bilar.
Är det din bil på bilden?
Om det är det.
Det blanka på hjulen är det navkapslar?
Vad är känt? ET 55 bultcirkel 5/118mm bult cirkeln är vanlig verkar finnas på Peugote,Citroen,Fiat och Renault med lite olika ET det högsta jag sett hittills är 68.
Vilken diameter fälgen har spelar ingen roll alls. Det som spelar roll är hur hur stort är däcket är, nu har det fram kommit att det har körts med 215/70-15 däck med trevligt resultat.
Vi vet inte vilka motorer som det har körts med.
Göran i Björnarbo
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Framkommit...... njaaaaaaa Peugot Citroen o Fiat är inte tre olika bilar om vi är på 1980 talet om jag förstått rätt så är det samma bil.... så det handlar om en bil. Förmodligen två chassie ett mindre o ett större? Inte många olika motorstyrkor undet 1980 talet. Skiljer 10 hk om jag förstått rätt. Bensin eller disel.
216 70 15 fast det var nog inte en 1980 tals modell ? ? ?
Så jag har frågat efter nya fälgar till en 1988. Svaret har varit på däckfirmor... nej det finns inte.
Min bil är tillräckligt seg vill inte ha den ännu segare med större däckomkrets.
Ja jag tror att modellbeteckningen för Ducato är 280 och 290 ? Men detta var också Peugot o Citroen . Så har jag uppfattat det. Var det så att litet chassie hade 14 tum o stort chassie 15 tum från början? Kanske! Men det kan ha varit olika. När jag bytte hjullager bak så passade enbart de som egentligen var för stort chassie..... så det stämde inte mitt chassie bör vara litet. Vad stort o litet chassie egentligen står för mera exakt vet jag inte. Men det kan vi säkert få en förklaring till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag upprepar: Hade vi från början vetat husbilens registreringsnummer, hade det inte blivit så mycket gissningar och spekulationer.

Med utgångspunkt från registreringsnumret hade man kunnat ta reda på chassinumret – och därmed chassigeneration – och då hade det gått att ta reda på alla data för den originalmonterade fälgen. Man hade också haft information om däckdimension för originalmontaget,och därmed enkelt kunna ta fram lämpliga däckdimensioner om man vill/måste byta till en fälg med större diameter.

Men detta är ju ett önsketänkande...

Pålle
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det var samma bil men olika märken.
Vanligt på transport bilar.
Det vi vet är att det sitter 14 tums fälgar på dom och att dom verkar ha ett ET på 55 .
På min bil har jag med hjälp av diverse tabeller typ som det länkas till ovan. Lagt in utväxlingen på högsta växeln slut växelns utväxling. För att få fram vilket motorvarv jag har vid den hastigheten jag vill hålla har även kollat vid vilket motor varv jag har max vridmoment på motorn som ska monteras .
Pålle var hittar du tekniska data vi reg nr?
Kollar man på transportstyrelsen på äldre bilar som skulle kunna stämma med dessa får jag bara fram 185/14 C men ingen bredd på fälgen.
När det gäller min veteran är det att göra en seriös ljuddämpning av hytten som står högst på åtgärdslista.
Göran i Björnarbo
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja en ljuddämpning av motorrum o hytt... det tror jag kan förbättra mycket. En sådan tråd behövs... Helst för 1980 talsbilar enbart. Annars blir det snabbt förvirrat.
Pålle jodå du har kanske rätt. . . Men jag kollade på appen mina fordon som för närvarande upptar 7 fordon det gäller ju att nå så hög siffra som möjligt till döden.
Där står Däckdim 185R 14C
Och idnr börjar på 280 .......

Jag har i ett flertal trådar drivit min tes att det är viktigt att rubrik o trådens innehåll ungefär stämmer. Jag tänker på att kunna söka på en problemställning i framtiden. Detta är ju ett exempel på en viktig fråga för ägare av äldre husbilar.
Rubriken kunde också varit... fälgar husbilar 1980 tal.
Jag själv har delvis brutit emot rubriken då jag inte är intresserad av större fälgar.... samma storlek men..snyggare...
Går det att få fram mer fakta om en bils däck o fälg än som visas på mina fordon... om man har regnr?
Överallt online där jag letat fälg o sökt på mitt regnummer så får jag svar finns inte .
Det som jag upplever som ett problem med t ex denna tråd o många andra är att de olika inläggen .. spretar.... de för ganska ofta inte samtalet vidare emot en lösning... utan skribenterna vill gärna berätta om något som de har eller som de gjort.... men bidrar då ibland till att det hoppar mellan t ex årsmodell motor..mm mm o andra frågor som gränsar till ursprungsfrågan... Ex här vad är lagligt o inte. Men detta blir ju mindre intressant eftersom vi fortfarande inte riktigt har hittat en fälg.
I varje fall inte jag som vill ha tag i en helt ny oanvänd plåtfälg...
Kan kanske finnas i Italien Frankrike eller Tyskland? ? Det är ju en bilmodell som sålts i stora mängder!
Ps ett liknande problem har jag till Toyota Previa.... jag vill ha en liten smal minifälg till reserv hjulet som ligger under bilen. Också däck omöjligt...Ganska rostigt nu. Men nej verkar också omöjligt att få tag i. Ja jag har kollat på Toyota... Men nej finns inte.
Nu pratar vi om årsm 99.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det var samma bil men olika märken.
Vanligt på transport bilar.
Det vi vet är att det sitter 14 tums fälgar på dom och att dom verkar ha ett ET på 55 .
På min bil har jag med hjälp av diverse tabeller typ som det länkas till ovan. Lagt in utväxlingen på högsta växeln slut växelns utväxling. För att få fram vilket motorvarv jag har vid den hastigheten jag vill hålla har även kollat vid vilket motor varv jag har max vridmoment på motorn som ska monteras .
Pålle var hittar du tekniska data vi reg nr?
Kollar man på transportstyrelsen på äldre bilar som skulle kunna stämma med dessa får jag bara fram 185/14 C men ingen bredd på fälgen.
När det gäller min veteran är det att göra en seriös ljuddämpning av hytten som står högst på åtgärdslista.
Göran i Björnarbo

Transportstyrelsen är den sämsta sidan att finna exakta uppgifter på om fordon, finns otroligt med fel där.
Det är VIN-numret man bör söka på, då får man oftast fram det man söker.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
VIN nummer finns inte detta under app mina fordon?
Jag hittade identifieringsnummer där?
Inte samma sak? Måste man titta i bilen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
...jag kollade på appen mina fordon som för närvarande upptar 7 fordon det gäller ju att nå så hög siffra som möjligt till döden.
Där står Däckdim 185R 14C
Och idnr börjar på 280 ....

Det är dessa uppgifter jag hade önskat att trådskaparen lämnat redan från början beträffande sin bil.

Men jag låter er fortsätta med era gissningar.

Pålle
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det är 75Hk bensin behöver man knappat oroa sig för 5:ans överlevnad, den motorn har inte vridmoment nog för att skada den.
Stämmer delvis . Det är inte bara momentet det handlar om. Smörjningen av 5 drevet blir dålig vid för lågt motorvarv. Jag bytte oljan i växellådan när jag skaffade bilen för drygt 20 år sen. Det är 89:a bensinare
med 75hk motorn. Magneterna på botten pluggarna var överfulla med spån.
Ökad nivå gäller i växellådan. Finns många trådar om det.

Jag kan hålla med att den svagare motorn har delvis skonat växellådan.
Uppförsbacke är lika med att växla ner. Även motvind.

Hur det är med större hjul, varvtalet och smörjning av växellåda kanske man ska tänka på när kör bilen. Växla oftare och inte segdra.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Om man har ett VIN nummer kan man via det få ut någon form byggspecifikation?
På många bilar finns det en skylt där det finns en massa koder. Man behöver då ha tillgång till en kodnyckel.
På en bil som är lite äldre kan det ha bytts delar så att den inte överensstämmer med det ursprungliga. Hur det är på dom här bilarna har jag ingen aning
Dom bilarna var väl väldigt vanliga lite söder ut i Europa någonstans borde det väl gå att få tag på nya fälgar.
Göran i Björnarbo
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
På förra husbil (inget tungt Alko chassi) så bytta jag från 14” till 16”, samt med hög däckprofil.
Bilen fick bättre körkomfort, men också en förändring på utväxlingen.
Fick växla oftare, upplevde ingen förändring på bränsleförbrukningen, vilket är svårt att mäta.
Men den bättre komforten var värt det, samt snyggare med 16” Al-fälgar :)
Du kommer inte ihåg dimensionerna på däcken? Skulle vara intressant att veta.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Roade mig med att googla ”wheel size Fiat Ducato” hittade då listor från -82- 21.
Från -82 till -92 är det 185-14 däck på 6x14 fälg bultcirkel 5/188 ET 55. Centrum hål 71.1mm
-93-94 finns det både 14 och 15 tums fälgar med 6 tums bredd 14 har ET 55 15 har ET68.
Fanns även 16 fälgar då 6.5 och 7 tum ET 65.
I dag finns det 15x6 eller 16x6 ET 68
Samt att det någongång tillkommit hjul med bultcirkel 5/130 och centrumhål 78,1mm.
Hur mycket skillnaden på ET påverkar vet jag inte. men de går att kompensera med spacers.
Motorer -87 var från 66-94 hk . Hjulskruvarna -82 till idag verkar ha varit m14x1,5.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Om listan stämmer vet jag inte kollade på Volvo 240 då finns inte de smalaste fälgarna med.
Men var man hittar nya 14 tums plåtfälgar är fortfarande okänt.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har kollat på en massa olika ställen men 14 tums plåt fälgar nada.
Men 15,16 och17 i lättmetall finns det gott om.
Göran i Björnarbo
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Roade mig med att googla ”wheel size Fiat Ducato” hittade då listor från -82- 21.
Från -82 till -92 är det 185-14 däck på 6x14 fälg bultcirkel 5/188 ET 55. Centrum hål 71.1mm
-93-94 finns det både 14 och 15 tums fälgar med 6 tums bredd 14 har ET 55 15 har ET68.
Fanns även 16 fälgar då 6.5 och 7 tum ET 65.
I dag finns det 15x6 eller 16x6 ET 68
Samt att det någongång tillkommit hjul med bultcirkel 5/130 och centrumhål 78,1mm.
Hur mycket skillnaden på ET påverkar vet jag inte. men de går att kompensera med spacers.
Motorer -87 var från 66-94 hk . Hjulskruvarna -82 till idag verkar ha varit m14x1,5.
Göran i Björnarbo
Utmärkt info! Tack för det.
 
Toppen