• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större fälgar till äldre husbil

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jättebra PeterK om det fungerar!
Men när jag söker på mitt regnummer så får jag enbart svar att det inte finns.

Sen finns det en sak till! Det är mycket trångt på en Burstner att få in o ut hjulet bak. Tar i.... gummikillen mycket erfarenhet proffs fick klura en bra stund innan han lyckades få ut hjulet när jag köpte däck. Detta är då original storlek 14.
Burstner har en nerbyggnad av plast...
Jag skulle gärna vilja köpa nya fälgar!
Också ok med 14 ser prydligt ut med nya fälgar.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tack Pålle! Du har ev hittat något. Kostar dock en del.
För övrigt en massa snack som inte leder nånstans!
Problemet är nämligen Hitta fälgar!
Jag har också haft samma idé men det slutar i att såna fälgar finns inte.
Så börja med att föreslå var man kan köpa fälgar! Var köper man nya fälgar 14 eller 15 ? Jag har inte lyckats hitta.
Varför inte kontakta närmaste däckfirma?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Retorisk fråga?
Ja varför inte? Men det är just det som jag har gjort! Ett flertal. Jag kan inte garantera att de är just de närmsta men det är däckfirmor.
O svaret har varit. Nej det kan vi inte fixa fram.
Men är det någon som kan visa var man kan köpa plåt eller aluminium fälgar men nya?
Jag är intresserad av detta. Också 14.
Det är därför som jag frågat runt på däckfirmor.

Ps att en husbil från 1980 talet går betydligt mera högljutt o skramlar mer det beror nog till väldigt liten del i att det är " små " fälgar?
Det får man på köpet. Lägg till 100 000 - 200 000 så kommer det att gå fortare o mjukare.
Fast å andra sidan.... man får t ex rätt mycket båt för de pengarna just nu... o kanske något annat man gillar. Jag använder min husbil ytterst lite men gillar att pyssla o sköta om den för att hålla den i bra skick. Så är det med mina båtar också. Håller just nu på med att montera en kinavärmare i en. I väldigt maklig tempo. Vi får se när det blir dags för provstart.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har man 185-14 däck blir det 2,4% större rullomkrets om man monterar 195-14 däck på fälgen. Att ha koll på att det går att få bort ett hjul från bilen är en viss poäng.
Att få ett korrekt svar på ett företag beror på vem man frågar. Om någon inte vill engagera sig får man svaret att det finns inte.
Har samma problem i min branch, tar några år innan man lärt sig vilka man kan fråga och få ett vettigt svar
Men ska man leta fälgar som inte är stapelvaror måste man forska fram uppgifter själv,vad har jag idag?
Det man får börja med är att mäta vad har man idag. Sedan får man leta på nätet.
I mitt fall som har ett Ford Transit chassi så är det ett brittiskt Transit forum . Där hämtar jag tekniska kunskaper. Men det kräver lite engagemang.
Var motsvarigheten till det, finns när det gäller Franska och Italienska transport bilar vet jag inte.
Göran i Björnarbo
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tänkte bara på att det är svårt att få bakdäcken att gå fria vid byte. Det gör nog ingen större skillnad om det är 14" eller 16" fälgar på bilen, det som skall få plats mellan skärm och trumma är nog snarare bredden på själva däcket. Det kan gå bättre om båda sidor på bilen är upphissade (i karossen naturligtvis) så bakaxeln hänger vågrätt ner och inte hänger snett ner för då blir det lite mindre rum mellan navet/trumman och skärmkanten.
Ett problem med att hitta 16" fälgar till din bil är ju att de flesta original 16"-are har/hade 130m.m. i bultcirkel. Men att det inte skulle finnas är nog lathet och ointresse hos däcksfirmor eller hos de anställda kanske. Många firmor köper ju från en eller några grossister och om de inte har vad en kund efterfrågar så.... "Finns det inte" helt enkelt.

---------------------
Här.
--------------------------

Här har du några plåt till vettigt pris till Ducato 16" 5x118. (Fri frakt.)
#### Steel rim 16" fiat ducato camper 250 6jx16 et68 5x118 71.1 > 2015 137408208 0 | eBay
-------------------------

Här 4st. 15" till bra pris.
------------------------

Alu. st.pris.((((((((((Sorry det är 18" tum såg jag efteråt.)))))))
----------------------

Alu, 4st.
-----------------------

Det finns fler, men många aluminiumfälgar rusar ju iväg i pris så de blir rätt ointressanta kanske.

Håll lite koll på centrumhålet bara. Ev. för stort går att fixa med en insatsring. För litet blir lite jä.....:msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Jag hade en Euramobil -92 med 2,5D o 185/14" jag köpte 15" hjul ifrån en nyare 215/70-15 o satte på fram, bilen gick mycket lungnare,stabilare o lite tystare, bak tog dom emot bladfjädern så där hade jag 14" kvar!

Provade med 16" fram men då blev den svagare, med 15" körde jag ca 10år o skulle inte sätta tillbaka 14" hjulen!!
besiktningen så inget, mätaren visade för lite men med GPS så hade man full koll ändå!

Har 2st 15" kvar då jag sålde Euran om du vill köpa dom, det funkade kanon på min!

Mvh Alf
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hejsan, jag tänkte bara på att det är svårt att få bakdäcken att gå fria vid byte. Det gör nog ingen större skillnad om det är 14" eller 16" fälgar på bilen, det som skall få plats mellan skärm och trumma är nog snarare bredden på själva däcket. Det kan gå bättre om båda sidor på bilen är upphissade (i karossen naturligtvis) så bakaxeln hänger vågrätt ner och inte hänger snett ner för då blir det lite mindre rum mellan navet/trumman och skärmkanten.
Ett problem med att hitta 16" fälgar till din bil är ju att de flesta original 16"-are har/hade 130m.m. i bultcirkel. Men att det inte skulle finnas är nog lathet och ointresse hos däcksfirmor eller hos de anställda kanske. Många firmor köper ju från en eller några grossister och om de inte har vad en kund efterfrågar så.... "Finns det inte" helt enkelt.

---------------------
Här.
--------------------------

Här har du några plåt till vettigt pris till Ducato 16" 5x118. (Fri frakt.)
#### Steel rim 16" fiat ducato camper 250 6jx16 et68 5x118 71.1 > 2015 137408208 0 | eBay
-------------------------

Här 4st. 15" till bra pris.
------------------------

Alu. st.pris.((((((((((Sorry det är 18" tum såg jag efteråt.)))))))
----------------------

Alu, 4st.
-----------------------

Det finns fler, men många aluminiumfälgar rusar ju iväg i pris så de blir rätt ointressanta kanske.

Håll lite koll på centrumhålet bara. Ev. för stort går att fixa med en insatsring. För litet blir lite jä.....:msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.

De fälgar du länkar till har ET 60-68, men gamla Ducato hade ET 55.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Pålle, ja jag vet... Skulle lägga till att kolla även upp hur mycket utrymme som finns på flera olika sätt. Det kan vara snålt även till baljorna bak på husbilar och även till MacPhersonbenen fram plus bladfjädrar bak. Ibland går det att fixa med spacerplattor m.m. men måste kollas innan köp.
På min så är det bara 12 m.m. kvar bak till hjulhusets utsida med alu,fälgar som breddade utåt men funkade bra för övrigt.

Tyvärr så ringde telefonen om en båt, så tillägget blev fördröjt :msn_tongue:.
Men som Pålle påpekar och jag borde fått med från början, så kolla allt rejält och noga med var de nya fälgkanterna hamnar i förhållande till de gamla och övriga delar på bilen, även om det är lite besvärligt och inte bara att risken finns för att det breddar, utan även åt andra hållet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
När jag har frågat på 4 5 olika firmor
Så har min fråga gällt 14 tum.
Inte om det finns större.
Den mannen som jag brukar anlita mest la en hel del tid på att kolla upp o ringde några ställen som han brukar beställa ifrån.
Obs nu gäller mitt svar årsmodell 1988 och i första inlägget 1987.
Mitt intresse i detta är o var mest att få en snyggare bil. Jag ville i princip helst ha tag i nya plåtfälgar ( eller aluminium)
Jag vet att man nog kan få tag i beg o fixa till o få ommålade. Men jag vill ha nya. Beg kan jag nog fixa i Sjöbo. Jag har varit mycket där o plockat.
Tack Jankro o tack Pålle ditt påpekande är bra att känna till. Et 55
Ps Jankro... ja jag tror att det var så som du skrev gummikillen också kom på att man måste göra. Det sitter en kjol av plast som gör det på gränsen till omöjligt att få ut bakhjulet. Men detta ser ju olika ut på olika husbils märken.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Hejsan, jag tänkte bara på att det är svårt att få bakdäcken att gå fria vid byte. Det gör nog ingen större skillnad om det är 14" eller 16" fälgar på bilen, det som skall få plats mellan skärm och trumma är nog snarare bredden på själva däcket. Det kan gå bättre om båda sidor på bilen är upphissade (i karossen naturligtvis) så bakaxeln hänger vågrätt ner och inte hänger snett ner för då blir det lite mindre rum mellan navet/trumman och skärmkanten.
Ett problem med att hitta 16" fälgar till din bil är ju att de flesta original 16"-are har/hade 130m.m. i bultcirkel. Men att det inte skulle finnas är nog lathet och ointresse hos däcksfirmor eller hos de anställda kanske. Många firmor köper ju från en eller några grossister och om de inte har vad en kund efterfrågar så.... "Finns det inte" helt enkelt.

---------------------
Här.
--------------------------

Här har du några plåt till vettigt pris till Ducato 16" 5x118. (Fri frakt.)
#### Steel rim 16" fiat ducato camper 250 6jx16 et68 5x118 71.1 > 2015 137408208 0 | eBay
-------------------------

Här 4st. 15" till bra pris.
------------------------

Alu. st.pris.((((((((((Sorry det är 18" tum såg jag efteråt.)))))))
----------------------

Alu, 4st.
-----------------------

Det finns fler, men många aluminiumfälgar rusar ju iväg i pris så de blir rätt ointressanta kanske.

Håll lite koll på centrumhålet bara. Ev. för stort går att fixa med en insatsring. För litet blir lite jä.....:msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
Det går väl att montera högre profil på 14-tummarna men jag vill inte att bilen blir svajig. Därför tänker jag att det är bättre med större fälgar så man kan montera ”normal” profil men ändå få lite större omkrets.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Retorisk fråga?
Ja varför inte? Men det är just det som jag har gjort! Ett flertal. Jag kan inte garantera att de är just de närmsta men det är däckfirmor.
O svaret har varit. Nej det kan vi inte fixa fram.
Men är det någon som kan visa var man kan köpa plåt eller aluminium fälgar men nya?
Jag är intresserad av detta. Också 14.
Det är därför som jag frågat runt på däckfirmor.

Ps att en husbil från 1980 talet går betydligt mera högljutt o skramlar mer det beror nog till väldigt liten del i att det är " små " fälgar?
Det får man på köpet. Lägg till 100 000 - 200 000 så kommer det att gå fortare o mjukare.
Fast å andra sidan.... man får t ex rätt mycket båt för de pengarna just nu... o kanske något annat man gillar. Jag använder min husbil ytterst lite men gillar att pyssla o sköta om den för att hålla den i bra skick. Så är det med mina båtar också. Håller just nu på med att montera en kinavärmare i en. I väldigt maklig tempo. Vi får se när det blir dags för provstart.
Att få ner varvet gör en hel del. Det märks en tydlig skillnad att ligga på 70 kmt mot att gå upp till 80, men att köra i 70 blir rätt tröttsamt både för en själv såväl som medtrafikanterna.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej förstår bara delvis hur du menar.
Men hur blir det i förhållande till 5 ans växel. Det är ju jätteviktigt att inte pressa på 5 ans växel vid för låga varvtal ? ?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo men blir det då inte så att man måste växla oftare till fyrans växel?
Om hjulets däckets omkrets är större än original?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Att gå till en högre omkrets medför en förändring i utväxling, dvs lägre varvtal vid samma hastighet, vilket medför att växling till lägre växel bli mer frekvent
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att gå till en högre omkrets medför en förändring i utväxling, dvs lägre varvtal vid samma hastighet, vilket medför att växling till lägre växel bli mer frekvent


Hej förstår bara delvis hur du menar.
Men hur blir det i förhållande till 5 ans växel. Det är ju jätteviktigt att inte pressa på 5 ans växel vid för låga varvtal ? ?

Det beror nog på vilken motor det är i bilen, om det är bensinmotor eller 2,5d är det knappast någon fara för 5:an.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag skapade för ett tag sedan en tråd där jag rekommenderade att man vid frågor av den här typen anger bilens registreringsnummer. Då blir det mycket lättare att ge adekvat hjälp.

Dock var det många som inte tyckte som jag...

Pålle
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tyvärr så tror inte jag att det här med att skriva regnummer är...en nödvändig o bra idé..... kan finnas undantagsfall eller så har jag fel. Men allt som skrivs här är fullt läsbart för alla med internetuppkoppling.

Min bil... 75 hk ska flytta på ca 2500 kg kanske mer. Det blir mer eller mindre segt. Bäst är nerför backe med bra vind bakifrån. Så marginalerna är små.
Husbil ja ett bra hus tycker jag för en billig peng bil njaa det stora problemet är att det saknas 10... 20 hk.
Men annars inget att klaga på med tanke på pris.
Så jag tänker men kanske fel? Om däckens omkrets blev mindre borde detta inte bli en fördel med en hk svag motor ok ytterligare högre ljud!
Fanns 2.5 redan på 1980 talet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr så tror inte jag att det här med att skriva regnummer är...en nödvändig o bra idé..... kan finnas undantagsfall eller så har jag fel. Men allt som skrivs här är fullt läsbart för alla med internetuppkoppling.

Min bil... 75 hk ska flytta på ca 2500 kg kanske mer. Det blir mer eller mindre segt. Bäst är nerför backe med bra vind bakifrån. Så marginalerna är små.
Husbil ja ett bra hus tycker jag för en billig peng bil njaa det stora problemet är att det saknas 10... 20 hk.
Men annars inget att klaga på med tanke på pris.
Så jag tänker men kanske fel? Om däckens omkrets blev mindre borde detta inte bli en fördel med en hk svag motor ok ytterligare högre ljud!
Fanns 2.5 redan på 1980 talet?

Om det är 75Hk bensin behöver man knappat oroa sig för 5:ans överlevnad, den motorn har inte vridmoment nog för att skada den.
 
Toppen