• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större fälgar till äldre husbil

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Hittade ingen passande kategori för denna fråga.. (förslag på ny underkategori: Däck & Fälg ;))

Hej!

Vi har en Peugeot J5 -87 som vi håller på att undersöka om det skulle gå att sätta lite större hjul på för att få ner motorvarvet en aning och därmed något mindre bränsleförbrukning och ljudnivå. I dagsläget sitter det 14” och de är som skottkärrehjul.

Vet någon var man hittar fälgar till äldre husbilar? Har kollat på Bildelsbasen och eBay men sen tog idéerna slut. Går man in på någon sida där man skyltar med ”Kompletta hjul till Peugeot J5” så verkar man alltid komma till vägens ände med meddelandet ”Tyvärr har vi inga passande hjul till din bil”.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
På förra husbil (inget tungt Alko chassi) så bytta jag från 14” till 16”, samt med hög däckprofil.
Bilen fick bättre körkomfort, men också en förändring på utväxlingen.
Fick växla oftare, upplevde ingen förändring på bränsleförbrukningen, vilket är svårt att mäta.
Men den bättre komforten var värt det, samt snyggare med 16” Al-fälgar :)
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Att byta däck och fälgar till annan dimension än som står i registreringsbeviset kan ändra däckets omkrets, och därmed påverkas hastighetsmätaren. Tveksamt om detta är tillåtet. Troligen tillåts max 5% ändring. Kolla för säkerhets skull på Transportstyrelsens hemsida.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det enklaste är nog att höra med någon gummiverkstad.
Jag provade att googla bultmönster Peugeot J5 men fick inga relevanta träffar.
Det finns en sajt som heter autopower.se. Där kan man få reda på vad olika däcks dimensioner har för rull omkrets.
Finns flera tabeller där man kan sitta och leka med siffror.
Det värdet som jag tycker är intressant är vid vilket varv tal lämnar din motor högst vridmoment. Brukar stå i instruktionsboken, vrid moment är motorns ork,ligger man i lite över max vridmoment vid den hastighet man vill hålla då får man ett fordon som orkar rätt bra om varvet sjunker lite i ett motlut.
14 tummare ser väldigt litet ut. Har det på vår Transit , dom är larvigt små.
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Din bil motsvarar Ducato 280/290.

Fanns både 4- och 5-bultade fälgar. Om din är 5-bultad är bultmönster (5/118) och navhål (71,1) samma sompå nyare Ducator-modeller med 15"-hjul.

Problemet är att din bils fälgar (förmodligen) har inpressningsdjup 55 mm, medan modernare Ducato har 58 mm.

Har dock hittat denna fälg med "rätt" specifikationer: MAK Load5 6.5x15 5/118.00 ET55 B71.1 – förmodligen finns det fler.

Om du väl hittar en fälg som passar, är det bara att välja en däckdimension som ger en rullningsomkrets som inte avviker alltför mycket från den du har nu.

Pålle
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Nedan länk kan kanske vara något.

 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Din bil motsvarar Ducato 280/290.

Fanns både 4- och 5-bultade fälgar. Om din är 5-bultad är bultmönster (5/118) och navhål (71,1) samma sompå nyare Ducator-modeller med 15"-hjul.

Problemet är att din bils fälgar (förmodligen) har inpressningsdjup 55 mm, medan modernare Ducato har 58 mm.

Har dock hittat denna fälg med "rätt" specifikationer: MAK Load5 6.5x15 5/118.00 ET55 B71.1 – förmodligen finns det fler.

Om du väl hittar en fälg som passar, är det bara att välja en däckdimension som ger en rullningsomkrets som inte avviker alltför mycket från den du har nu.

Jag antar att inpressningsdjup är detsamma som offset? Det fixar man väl med spacers om det inte skiljer alltför mycket? Sen det där med rullningsomkretsen så är det ju lite det jag är ute efter, annars är ju poängen förlorad.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Att byta däck och fälgar till annan dimension än som står i registreringsbeviset kan ändra däckets omkrets, och därmed påverkas hastighetsmätaren. Tveksamt om detta är tillåtet. Troligen tillåts max 5% ändring. Kolla för säkerhets skull på Transportstyrelsens hemsida.
Det struntar jag då blankt i om jag ska vara ärlig ;) Gick upp någon dimension på min Smart Roadster och har inte blivit stoppad än. Den blev tystare och gick lite billigare även om det inte är några stora mängder det handlar om. Men så är den 6-växlad också. Dessutom finns det GPS så man kan ”kalibrera” hastighetsmätaren.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Det enklaste är nog att höra med någon gummiverkstad.
Jag provade att googla bultmönster Peugeot J5 men fick inga relevanta träffar.
Det finns en sajt som heter autopower.se. Där kan man få reda på vad olika däcks dimensioner har för rull omkrets.
Finns flera tabeller där man kan sitta och leka med siffror.
Det värdet som jag tycker är intressant är vid vilket varv tal lämnar din motor högst vridmoment. Brukar stå i instruktionsboken, vrid moment är motorns ork,ligger man i lite över max vridmoment vid den hastighet man vill hålla då får man ett fordon som orkar rätt bra om varvet sjunker lite i ett motlut.
14 tummare ser väldigt litet ut. Har det på vår Transit , dom är larvigt små.
Göran i Björnarbo
Tack för tipset om vridmomentet. Det ska jag försöka kolla upp.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
På förra husbil (inget tungt Alko chassi) så bytta jag från 14” till 16”, samt med hög däckprofil.
Bilen fick bättre körkomfort, men också en förändring på utväxlingen.
Fick växla oftare, upplevde ingen förändring på bränsleförbrukningen, vilket är svårt att mäta.
Men den bättre komforten var värt det, samt snyggare med 16” Al-fälgar :)
Jag antar att den blev tystare framför allt?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Om jag ”gubbgissar” vilt så det som händer med hastighetsmätaren är att den kan visa verklighastighet.
Det som begränsar är normalt hjulhusen fram.
ET ( Einpress Teife), Offset, inpressningsdjup eller backspace som inte är riktigt samma sak men spelar roll ändå om du ändrar fälgbredden.
Jag har någongång sågat till en träbit som jag lagt ovan på däcket den har fått ett ett mått som stämmer med var kanten på ett större hjul skulle hamna . Då får du en liten aning om vad som är möjligt.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Om jag ”gubbgissar” vilt så det som händer med hastighetsmätaren är att den kan visa verklighastighet.
Det som begränsar är normalt hjulhusen fram.
ET ( Einpress Teife), Offset, inpressningsdjup eller backspace som inte är riktigt samma sak men spelar roll ändå om du ändrar fälgbredden.
Jag har någongång sågat till en träbit som jag lagt ovan på däcket den har fått ett ett mått som stämmer med var kanten på ett större hjul skulle hamna . Då får du en liten aning om vad som är möjligt.
Bra idé.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Till de som har nyare husbilar och undrar varför man gärna vill byta till större hjul på en äldre: åk i 80 på treans växel några mil så förstår du. Har kört syrran och svågerns nyare husbil och det är som dag och natt på ljudnivån. Det är så man börjar leta efter hörselskydd när man sätter sig i våran igen.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Ja över 5% är inte lagligt, men....
När jag bytte så visade hastighetsmätaren rätt vs GPS.
Min uppfattning är att gå lite 5% är ingen större fara, så länge hastighetsmätaren visar lika eller under verklig hastighet.
Alltså vs GPS
Viktig info: Besiktning tittar INTE på hjulstorleken
Slutkläm: Olagligt ja, men ibland är det ok :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Prova den här sidan med ditt reg.nr

Ang. ändra fälgdimension. Jag hörde med Transportstyrelsen om detta. Finns idag inga krav mer än man får inte ändra rullomkretsen så att hastighetsmätaren visar för mycket & att däcken går utanför stänkskärmarna.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack Pålle! Du har ev hittat något. Kostar dock en del.
För övrigt en massa snack som inte leder nånstans!
Problemet är nämligen Hitta fälgar!
Jag har också haft samma idé men det slutar i att såna fälgar finns inte.
Så börja med att föreslå var man kan köpa fälgar! Var köper man nya fälgar 14 eller 15 ? Jag har inte lyckats hitta.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Tack Pålle! Du har ev hittat något. Kostar dock en del.
För övrigt en massa snack som inte leder nånstans!
Problemet är nämligen Hitta fälgar!
Jag har också haft samma idé men det slutar i att såna fälgar finns inte.
Så börja med att föreslå var man kan köpa fälgar! Var köper man nya fälgar 14 eller 15 ? Jag har inte lyckats hitta.
Alternativet för min del verkar vara att köpa 16” plåtisar som passar bultmönster, offset och såna saker. Har hittat en uppsättning på eBay som kanske funkar: 16” fälgar
 
Toppen