• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större fälgar till äldre husbil

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ungefär så . Verkar inte finnas 14 att uppbringa ett annat alternativ om man inte har plats inåt är Renault Traffic -07-14 dessa finns i 6x16 5/118 71,1 ET 50. Ett annat alternativ är att flytta centrum åt något håll så att det passar.
Då har det ägnats. Mer än 50 inlägg för att komma dit vi startade.
En sak till bara för att jag är en grinig gubbe, Pålle en liten detalj i inlägg 6 som förvirrade mig lite du skrev ET 58 visst var det 68 du menade?
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Originaldimensionen är 185/75R14C. Rullningsomkretsen är 1922 mm, däckets LI är 102 och det sitter (förmodligen) på en 5" bred fälg.

Lämplig ersättningsdimension är 205/65R15C, som har rullningsomkrets 1969 (+2 %) och LI 102. Det bör monteras på en 6"-fälg. Fälgen jag tipsade om är 6,5" bred, så det funkar.

Tänk bara på att den nya däck/fälg-kombinationen breddar ca 2 cm utåt och inåt. Kolla så att det går fritt från hjulupphängningar o dyl, och att det inte sticker ut utanför karossen.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ett förslag till TS är att försöka ljudisolera bilen med diverse i dörrar osv.
Har själv testat på min gamla HB att gå upp i dimension på däck (+7%).
Det gjorde lite skillnad på varvet mot gps:ad hastighet och bilen sackade oftare i uppförsbackar och i motvind.
Tyvärr gjorde det i princip inget på kupeljudet, eller oljudet.
Hade ändå svårt å höra passageraren fram, att prata med baksätet var lönlöst.
Nya bilen är nästan lika tyst som en personbil...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Bäckis min tro är att du är något på spåren.
Men en uppsättning blanka 16 tummare syns mera än ljudisoleringen.
Pålle när jag har kollat listor på däck och fälgar på nätet till Ducaton är den enda dimensionen jag fått fram
185R14 på fälgar 6x14 . Någon annan dimension har jag inte sett.
Storleken på dessa kan vara lite olika beroende på tillverkare
Där jag kollat står det 2047 mm i rullomkrets.
Jag hade en Euramobil -92 med 2,5D o 185/14" jag köpte 15" hjul ifrån en nyare 215/70-15 o satte på fram, bilen gick mycket lungnare,stabilare o lite tystare, bak tog dom emot bladfjädern så där hade jag 14" kvar!

Provade med 16" fram men då blev den svagare, med 15" körde jag ca 10år o skulle inte sätta tillbaka 14" hjulen!!
besiktningen så inget, mätaren visade för lite men med GPS så hade man full koll ändå!

Har 2st 15" kvar då jag sålde Euran om du vill köpa dom, det funkade kanon på min!

Mvh Alf
Det här inlägget var lite intresant. Alf har provat något som ska ge en rullomkrets på 2142mm vilket ska vara 4,6% större .
Han var tydligen väldigt nöjd med den kombinationen. dom fälgarna var nyare , ET68. Problemet att däcken tog i bladfjädren kanske skulle ha gått att lösa med spacerplattor.
Vill man ha lättmetall fälgar 6,5x15 5/118 ET 55 centrumhål 71,1 finns det en länk till Tyrelia ( ibörjan på tråden) som har sådana till rimliga priser. Handlar man nytt blir det väl lite grovt 10-15 tusen kr för däck och fälg.
Hur det skulle bli med någon 15 tums variant på Toyotas Burstner, kanske skulle kunna gå är mera plats på baksidan av en 15 tums fälg.
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Pålle när jag har kollat listor på däck och fälgar på nätet till Ducaton är den enda dimensionen jag fått fram
185-14C på fälgar 6x14 fälgar någon annan dimension har jag inte sett.

Här ser vi vikten av att ange registreringsnumret när man ställer en fråga av detta slag.

Trådskaparen har angett registreringsnumret MWX847. Enligt transportstyrelsens bilregister är däckdimensionen på denna bil 185/75R14.

Enligt tillgängliga listor är den nominella rullningsdiametern för denna dimension 1922 mm. Enligt samma listor ska denna dimension normalt monteras på en 5 tum bred fälg.

Om man utgår från rullningsomkretsen, och dessutom tar hänsyn till ett LI på minst 102, och i samma listor letar bland 15-tumsdäck som inte är alltför breda, hamnar man på 205/65R15C.

Ett annat alternativ är 195/70R15C som har rullningsomkretsen 1985 (+3,3%) mm, och där några tillverkare kan erbjuda LI 103.

Pålle
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ställer mig tvivlande till att transportstyrelsens uppgift är korrekt.
Kollar man transport styrelsens fordonsrgister är det lite spridda skurar när det gäller vad som står 185–14 eller 185/70-14 varför vet jag inte.
Det jag vet av egen erfarenhet är att det som står i transportstyrelsensfordonsregister inte alltid stämmer.
Olika däck av samma dimension kan vara olika stora . Inte jätte stora men skillnader men skillnader. Det som inte avviker är den inre diametern på däcket dimensionen i tum.
Trådstartaren efterfrågar större hjul, Inte enbart större fälgar så det är nog Ducato Affes inlägg som tillfört mest .
Fälg bredd brukar finnas flera rekomendationer till en däcks bredd men 5 tum till 185 bredd känns smalt.
Det är fullt möjligt att montera däcket på en fälg med 4 tums bredd eller 8 tums för den delen.
Den enda fälgbredd jag har sett listad till dessa bilar när det är 14 tums fälgar är 6 tum. och ingen har tittat på vad det står på någon fälg.
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Trådstartaren efterfrågar större hjul,

Rubriken på tråden är "Större fälgar till äldre husbil", och det är detta jag utgått från i hela mitt resonemang.

Jag anser mig ha ge tips på både fälg- och däckdimensioner utifrån trådskaparens frågeställning (inlägg #6 resp #65 och #68). Därmed anser jag mig inte ha mer att tillföra i denna tråd.

Pålle
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Att hitta en lämplig tråd rubrik är en riktigt grannlaga uppgift.
Sen hålla reda på att fälg och däck blir ett hjul.
Göran i Björnarbo
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tycker att i den här tråden är rubriken helt ok. Man får också veta att vi är tillbaka på år 1987. Men visst kunde kanske varit lite mera info om bilmodell o info kring fälg o däck som sitter på nu.

Med en förhoppning att de utpekade inte tar illa upp..... bara som några exempel...
Inlägg 2 på förra husbilen bytte tiil 16 tum blev bättre komfort..... Men vilken årsmodell är detta ? ? ? Var detta en 1987 ?

I inlägg 6 hittar Pålle en 15 tum fälg som mycket väl kan passa. Så långt bra.
Sen kommer inlägg om laglighet hastighet mm.
Jankro kommer med ..lösning på hur man måste göra på bakhjulet i varje fall på en Burstner 1988 plastkjolen utsidan går långt ner svårt att få ut hjulet. Bra info.
Så det blir kul om jag kör punktering ute på en väg!
Sen har vi då Ducato Affe .. ja detta är ju ett steg emot en lösning ? ? Men här skulle man behöva mer info? Affes bil är 1992.... O han tar från en nyare! Men här börjar vi väl närma oss ett byte av modell? ! ? Också i din lista Gösta inlägg 56 så anger du år 82 till 92... Så Affes bil ligger kanske vid en gräns ?

.
Att räkna ut vilka dimensioner o vad detta gör på höjd o bredd det fixar nog alla däckfirmor.. Men att fixa fram en fälg... jag ser det som problemet.

Lite från min erfarenhet... Burstner 1988.
När jag köpte bilen satt gamla däck på. Bra mönster men hårda o uttorkade. För två år sedan köpte jag nya däck.. det var då han hade problem att ta bort bakhjulet. Nya däck gjorde enormt mycket för komforten.... men då var de gamla hårda... En mycket stor förändring var att det gick att vrida på ratten! ! Innan var det mycket tungt ingen servostyrning nu känns det som halv servo helt ok. Så därför funderar jag kring det lämpliga i att sätta bredare däck på en gammal bil som inte har servostyrning! Borde bli trögare..eller?
Dessutom.. att köpa nya al. Fälgar o nya däck. Tja man kanske hamnar på 15000 kr kanske kan va rimligt om bilen är värd 500 000kr. Men bilar från slutet av 1980 talet kanske ligger i snitt på tiondelen av det. Kanske ca 50 000kr.
Priset på gamla bilar är så klart enormt styrt av skicket värst är så klart ev vattenskador! Så då blir 15 000 kr en förhållandevis stor del av bilens totala värde. Själv har jag ju helt nya däck.... Så det känns inte motiverat att skippa dem o köpa helt nya bara för att få snyggare 15 tum fälgar! ! Men visst om man ändå behöver 4 nya däck...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En bra trådrubrik bör på någotvis vara sökbar så att någon annan med samma fråga hittar tråden, vilken bil modell och årsmodell kanske.
Inlägg 2 vart lite förvirrande. Står inget om vilken bil det gäller, eller vilka däck det byttes ifrån eller till.
Att en tråd spårar ur är ett fenomen som är rätt vanligt på de flesta forum.
Göran i Björnarbo
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Jo, såhär i efterhand skulle jag nog ha varit lite mer utförlig i rubriken, men ju mer jag började ”forska” i ämnet ju mer komplicerat blev det. Naturligtvis var det ju hela hjulet jag var nyfiken på och inte bara fälgen. Ber om ursäkt för det (vet skillnad på däck, fälg och hjul).

Jag var även in på det engelska forumet talbotoc.com för att se om någon där hade monterat större hjul på ett äldre fordon. Några hade gjort det men då man inte fick reda på dimensionerna före och efter så gav det inte så mycket.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Uppdatering:

Sedan sist har jag köpt en uppsättning hjul och monterat dom. Inga problem där. Inget tar i och det är fortfarande ganska luftigt omkring. Det enda jag behövde göra var att ta bort centreringspinnarna då de tog emot lite (ok, ett litet problem då).

Jag hade kanske kunnat gå upp lite i profilhöjd men jag ville inte riskera att ta i för mycket så man inte kommer igång från stillastående.

Fälgar: Alcar pf9506 6X16, 5X118, ET50, B71
Däck: Nokian Nordman SC 185/75-16, 104S C


513ED76A-C508-40FD-997E-6E387CCC6908.jpeg
5418858A-7C7A-494D-97FF-DFA6C860EF3B.jpeg
Har dock inte haft möjlighet att provköra än så jag återkommer med en till uppdatering inom kort (förhoppningsvis till helgen).
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Fälg dimensionen är det som är standard på Renult Traffic. -07-14 bilens spårvidd kommer att bli 10mm bredare
Enl. någon omräknings tabell ska rull omkretsen öka med 4.7%.
Då ser jag fram emot provkörnings rapporten.
Göran i Björnarbo
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Sammanfattning av bytet till större hjul:

Vi har nu kört cirka 25 mil med de nya hjulen och man märker faktiskt skillnad på ljudet i bilen. Om jag kunde så skulle jag lägga upp de ljudklipp jag spelade in före och efter bytet men hittar ingen sådan funktion.

En aning segare att komma igång från stillastående, men när man väl har kommit igång så rullar det på som vanligt.

Jag var rädd för att den skulle bli slö vid minsta motlut, men eftersom vi nu kan hålla 80 utan att bli lika trött på oljudet (och just 80 verkar vara en sweetspot för vår bil) så har jag uppfattningen att man inte behöver växla ner lika ofta som förut. Givetvis måste man växla oftare vid brantare backar.

Bränsleförbrukningen är jag än så länge lite osäker på. Har för mig att den låg på 1.2L/mil innan hjulbytet, men när vi kom hem igen så verkade den nu ligga på 1.3L/mil. Det kan eventuellt förklaras med att luftmotståndet ökat nu när vi kan ligga på 80 km/t istället för 70-75. Måste kolla lite mer.

Hastighetsmätaren visar cirka 2 kilometer för lite men detta kommer märkas ut på mätartavlan vid tillfälle.

Att den skulle ha blivit mer lättstyrd med de större hjulen är inget jag har märkt av.

Slutsats:
Överlag så är vi väldigt nöjda med bytet. Tystare i hytten, kan hålla 80 utan att bli lomhörd och på köpet ser det bättre ut med 16” än 14”.6999CA95-645E-4BB3-B33A-A9889249FB65.jpeg
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Om jag varit någon annan skulle jag sagt ” Lysande” . Då är slutsatsen att på 80tals Fiat Ducati och dess franska syskon Peugote och Citroen funkar det att ersätta 14 tums 185 däck med 16x6 fälgar skodda med 185/75-16 däck.
Det som är bra är att du kom med en uppföljning.
Då återstår en detalj ,att få en forums administratör att skapa en sökbar rubrik.
Göran i Björnarbo
 
Toppen