Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?
När detta är gjort måste man fälla ner stödbenen och då räknas det som Camping.
Enligt vems definition? I tyskland är det möjligen så, men i svensk lagstiftning finns ingen sådan definition. Det är tveksamt om det ens finns i någon lokal ordningsstadga i någon kommun, så det argumentet köper jag inte, för svenska förhållanden. Ett släpfordon kan parkeras enligt gällande parkeringsföreskrifter. Det finns inget som säger att dragbilen måste vara kopplad för att det skall vara en parkering.
Det förekommer väldig mycket mumbo jumbo för att framhålla husbilsåkare som speciella. Det är inget annat än löjligt.
Diskutera beteende och uppförande snarare än fordonstyper när det gäller uppställningsmöjligheter. Det bör väl ändå vara behovet av service som avgör om man vill stå på en vältplan för timmer mitt ute i skogen, en rastplats längs vägen, en ställplats eller en camping. Inte var det är för fordon. Dock får man ju rätta mun efter matsäck, en trång ställplats inne i en stad är kanske en mindre lämpad plats för en stor husvagn, men det har ju inte med begreppet att göra. Det är ju ingen tvekan om att det är bättre med en ordnad ställplats, even om den är för liten för huvagnsekipage, än ingen alls. Det jag vänder mig emot är attityden att husbilar skall särbehandlas.
Som jag skrev tidigare så är en husbil med släp antagligen minst lika olämplig på en trång ställplats som en personbil (kl1) med husvagn.
Skall man argumentera skall man göra det med riktiga, helst sakliga, argument.
/Mikael