• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:cool: Om det är så att man ska tolka dom skyltar rätt som finns vid våra parkeringar, så är det väl ändå så, att finns det en skylt med Handikapparkering,så utgår man väl ändå ifrån att det är dessa Parkeringsrutor som är till för dom Handikappade bilförarna eller???. Parkeringen är för personbilar men med olika parkeringsbehov.

Är det en skylt med en Husbil på parkeringen så BORDE det väl betyda att den gäller för Husbil,annars skulle det finnas en tilläggstavla med ett Husvagnsekipage på samma stolpe.

Varför sätter man annars upp skyltar och tillägstavlor?.
Samma sak med familjeparkeringar utanför stormarknader,trots det har ser man ofta par utan barn som använder dessa:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hej
Snurrade runt lite på nätet och hittade det här (ingen reklam)
Brevik stellplatz stellplats husbilsparkering

Det är ju liksom fixat och menat åt oss med Husbilar. husvagnsekipage förväntas väll åka in på campingen och packa upp inventarierna för en veckas vistelse eller mera :D
Skillnad mellan husbil och husvagn ser jag ju klart., husbil köpte jag för resandets skull, ville jag vara mera stilla hade jag valt husvagn med förtält och trädgårdsmöbler.
Undra om det finns flera campingar eller dylikt som satsar så här verkar profsigt och med framförhållning

Gurra
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:cool:mikaelkr Det skulle vara roligt att veta hur din tolkning av en 90 skylt på vägen är? Gör du som du skriver i ditt inlägg Citat: vist tolkningsutrymme måste man nog ha när man läser skyltar.slut citat.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

En tanke slog mig om någon ser en bil med husvagn stå någonstans tror jag att det lyser mera i ögonen på han som tittar ut i sommarstugefönstret än om han ser en husbil stå på samma ställe.:cool:
Bilen med husvagn förknippar han med en campingplats, husbilen ser han mera som en bil som snart åker igen.:music-icon:
Fast han ändrar snart uppfattning ju flera husbilar det blir :swoon:

Gurra
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:cool:mikaelkr Det skulle vara roligt att veta hur din tolkning av en 90 skylt på vägen är? Gör du som du skriver i ditt inlägg Citat: vist tolkningsutrymme måste man nog ha när man läser skyltar.slut citat.

Hur konstigt det än verkar så är jag ingen idiot.
Enligt din tolkning får man bara bo i tält på en campingplats. Pictogram (dvs stiliserade bilder) på skyltar fungerar lite annorlunda än siffror. En skylt med en husbil på kan naturligtvs betyda "ställplats" men lika lite som att en skylten med ett tält på betyder "Endast tält" behöver skylten med en husbil betyda "Endast husbilar".

Lite bättre kvalitet på argumenten vill jag nog se.

Det enda riktiga argumetet som har framkommit hittils är att det är olämpligt med husvagnar på trånga ställplatser i trånga tätorter. Det köper jag rakt av. Med den reservationen att det även bör gälla husbil med släp.

Att hänvisa till diffusa "Problem" som uppstår då man kopplar loss dragfordonet är rätt okonstrutivt. Vad jag kan förstå borde samma problem uppstå då den lilla shoppingbilen backas ut ur den större husbilens garage.

Än så länge verkar argumentationen mest gå ut pa att husbilar har någon egenskap som ger andra rättigheter än andra fordon. Inte mycket att övertyga politiker med. Ingen vet vilka komunalpoliter som kan komma att läsa argumenten.

Lite bättre kan ni.

/Mikael
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Innan husbilen fanns i campingens begynnelse uppstod tältskylten för att markera att här finns det en campingplats eller :confused::D

Gurra
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Intressant diskussion.

Vi har stått på uppmärkta ställplatser i Tyskland som varit anpassade till husbilar, ca 4m breda och ca 7m långa. I de rutorna får inte en husvagn med dragbil rum. Vid de tillfällen som en husvagn placerats i en ruta så har dragbilen stått i rutan bredvid, men bara ett parkeringskvitto har funnits i antingen husvagnens fönster eller i dragbilens dito. För mig innebär det att husvagnsekipaget tar upp en extraplats utan att betala för den till förfång för ställplatsägaren (förlorad inkomst) och för en husbil (som inte får plats).

Slutsats:
Ställplatser är till för ett sammanhängande, enskilt fordon som får plats i parkeringsrutan. I annat fall ska två avgifter erläggas (vilket jag aldrig har sett ske).

//Roger
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hej

Först av allt, så vill jag säga att det här är - i mina ögon - en utav dom viktigaste diskussioner vi haft här på forumet: Husbilsplatsernas framtid.

Sedan vill jag påpeka att vi köpte husbil därför att det blev billigare än att köpa en bra husvagn. Bilen vi har att dra med (den är gammal nu, en 01:a) var för dålig för att dra en bra husvagn med komfort.
Om vi skulle ha köpt en nyare, större bil och en nyare, större husvagn, hade priset blivit högre än det vi betalade för vår första, begagnade husbil. Så summan beror helt enkelt på vad du har att tillgå från början. Man behöver inte alltid en stor bil för att ta sig till och från jobbet.

Jag håller fortfarande fast vid vad jag försökte säga i mitt första inlägg: Det blir betydligt svårare att få acceptans för ställplatser om även husvagnar parkerar där. Det beror inte på husvagnsägarna, dom är precis lika trevliga och skötsamma som vi, men på allmänhetens attityder. Och eftersom vi är en husbilsklubb, är det våra egna intressen vi skall ivarata först och främst.
En husvagnsägare som avskyr campingar, borde fricampa eller skaffa husbil i stället.

MVH
Karianne
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Innan husbilen fanns i campingens begynnelse uppstod tältskylten för att markera att här finns det en campingplats eller :confused::D

Gurra

Menar du denna skylten? :D
IMG_6587.JPG
Mycket vettigt pris på platsen i alla fall. :cool:
Julian
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hej
Det blev en riktig bra diskussion om detta med ställplatser. Givetvis vill vi umgås med dom som har husvagnar.
Min tanke var lite att få lite respons på detta och vad som kan hända om det blir så att allt fler med husvagn kommer att välja ställplats i stället för campingplats. Jag tänker då främst på ställplatser som är inom statskärnan med gång och cykelavstånd till city (om det finns några)
Husbilsklubbarna uppvaktar kommunerna för att få till ställplatser som är bra och inte allt för långt från centrum i städerna. Kommer kommunerna att vara välvilliga till att ordna fram nya ställplatser Eller vill dom ha in alla på campingen?
Kommunpolitikerna påverkas av allmänhetens attityder och ser då ingen skillnad på husbil och husvagn utan tycker att alla campar.
Om det dessutom är så att kommunen äger marken som campingen ligger på och arrenderar ut till campingvärdarna det blir lite av att konkurrera med sig själv.
Janne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Inte är vi väl så trångboda här uppe i nord att vi behöver skilja olika fritidsfordon från varandra när vi övernattar väl?

Visst! Ser det trångt ut så åker nog dom flesta inte in på platsen. Det händer ju att husbilar ochså har släp efter seg. Eller är så stora att man helt enkelt låter bli.

Hade jag ställt meg på en Ställplats, och haft en husvagn och vanlig personbil. Så hade jag nog inte kopplat av vagnen och åkt därifrån. Nej, då skulle jag som alla andra på platsen tatt apostelhästarna till hjälp och promenerat dit jag skulle (typ centrum). Tror ochså att andra hade gjort likadant med husvagn och personbil.

För det handlar väl om tillfällig övernattning/rast oavsett fordontyp och inte camping.

Vi måste ju inte jämnt göra som resten av europa. Dom har ju till exempel inte allemansrätten som vi har. :)

Nu har jag blitt så kallad "Full Timer" med husvagn och husbil. Senast på tur med bägge. Fast jag fant mina smultronställen för det. Vad med oss? Är jag välkommen? :twitcy:



(klick, bilden går att förstora)
 

Bilagor

  • DSC_0196.JPG
    DSC_0196.JPG
    181,3 KB · Visningar: 22
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Det borde väl i så fall has stått "Gäller även i husvagn och husbil"?:p

/Mikael
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Skyltningen betyder snarare att förtält till husbil eller husvagn inte får användas.

Skämt åsido, hela diskussionen tycks mynna ut i att det saknas en definition på vad som är camping, åtminstonne i juridisk mening.

Tidigare diskussioner i ämnet har antytt att så länge stödbenen inte är nedfällda så skulle det inte röra sig om camping, bara parkering. Fälls de ner på husbil eller husvagn, kanske i kombination med att en husvagn kopplas loss från dragbilen så betraktas det som camping i mångas ögon. Att sedan stolar och bord, markiser, grillar mm står ute även när dessa inte används blir också en belastning vad gäller camping.

Däremot att ta fram stolar och bord medan man använder dem kan knappast betraktas som camping. Det finns ju många som är ute med peronbilen på en dagstur och har pick nick i det gröna sittandes på medhavda campingmöbler. Jag tror knappast någon skulle komma på tanken att beskylla dem för att campa.

Vad som borde efterlysas är därför en klar definition av ordet camping i rättsliga sammanhang. Detta torde dock inte komma till stånd förrän någon fått en kontrollavgift för att ha parkerat och övernattat i sitt fordon på en parkering med tilläggsskylt Camping förbjuden och överklagat detta upp till HD. Då ligger dock vi husbilsåkare i underläge eftersom vi skall försvara en definition som inte finns. Bättre är då att utarbeta en egen definition och sedan förankra den hos så många organisationer inom fritidssektorn som möjligt. Då kan man luta sig mot denna när en eventuell rättslig prövning kommer.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Här finns mer info om Allemansrätten och husvagn/husbil:
Allemansrätten: Husvagn och husbil - Naturvårdsverket

Här står bl.a:
Allemansrätten: Husvagn och husbil
Grundregeln är att du får stanna i högst 24 timmar på rastplatser och skyltade P-platser utmed allmän väg på vardagar. På lördagar, söndagar och helgdagar får du stanna till nästa vardag.

De likställer alltså husvagn och husbil...
Jag tror det viktigaste i denna diskussion är HUR man beter sig på en ställplats, inte vilken sorts fordon man har. Tidigare har vi liksom många andra kuskat runt med husvagn.

Nåväl, campare är vi allihopa oavsett om vi tältar, bor i husbil eller husvagn - vi har alla ett gemensamt intresse och det är ju att komma ut o gotta oss :)
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Vad skönt att det finns medlemmar som accepterar alla former av fordon. Själv har vi en gammal V70- 00 som troligen utan problem drar vad som hakas på bakefter. Haft den sen ny och vet vad den går för. Vi var på väg att skaffa husvagn igen, men det slutade med husbil, dock ej på grund av gammal bil. Men eftersom vi inte var i behov av större ytor som behövs med barn, hund så blev det som det blev, dyrt. Som sagt, pengen styr oss vanliga i det vardagliga, men en sak glädjer mig, och det är att fler o fler yngre tar sig råd med husbil. Och med det följer friska och sunda ideer.
Ha nu en skön helg, alla campare.

// Jonny
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Allemansrätten som Markus refererar är inte tillämplig i dessa sammanhang!

Allemansrätten på lätt svenska http://www.naturvardsverket.se/uplo...n/Allemansrätten/Allemansratt_lattsvenska.pdf

Hej Ingela & Bosse. :)

Inte var det heller min andemening att tillämpa allemansrätter när det gäller vem som kan/kan inte använda seg av ställplatser.

Men, mera att vi av och till har en mera demokratisk syn på vem och vad man kan få lov till att göra här uppe i nord. Så att ingen blir utanför... :)

Kanske detta är en generationsfråga? Att man tycker det är ok med husvagn på ställplatser. De "yngre" (utan att trampa någon på tårna) ser ut att tycka det är ok på tråden. :)


Tror inte jag tills nu har varit på en sk. Ställplats som har varit full. Dessutom på dom som jag varit på har det alltid varit andra parkeringsmöjligheter i närheten. Kanske detta inte är det stora problemet egentligen. Tror inte vi är så trångaboda här uppe i nord.
 
Toppen