• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:cool: Om det är så att man ska tolka dom skyltar rätt som finns vid våra parkeringar, så är det väl ändå så, att finns det en skylt med Handikapparkering,så utgår man väl ändå ifrån att det är dessa Parkeringsrutor som är till för dom Handikappade bilförarna eller???. Parkeringen är för personbilar men med olika parkeringsbehov.

Är det en skylt med en Husbil på parkeringen så BORDE det väl betyda att den gäller för Husbil,annars skulle det finnas en tilläggstavla med ett Husvagnsekipage på samma stolpe.

Varför sätter man annars upp skyltar och tillägstavlor?.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Är det en skylt med en Husbil på parkeringen så BORDE det väl betyda att den gäller för Husbil,annars skulle det finnas en tilläggstavla med ett Husvagnsekipage på samma stolpe.

Så på en campingplats får man bara bo i tält, menar du? Symbolen på skylten är ju ett tält.:spinny:

Visst tolkningsutrymme måste man nog ha när man läser skyltar. Symbolen behöver inte vara bokstavlig. Man få kolla vad vägmärket betyder troligen på transportstyrelsens web-plats.
http://
Vägmärken - Transportstyrelsen
Egna tolkningar av skyltar blir lätt fel, dessvärre.
Just nu finns ingen officiell skylt med en husbil på på den plasen, men väl en med en husvagn. Min gissning är att en husbil är välkommen på en "Husvagnsplats".

Hela mitt engagemang i denna fråga kommer av att det i det första inlägget i tråden framkom en åsikt om att det är ett problem att det börjar dyka upp husvagnar på ställplatser. Läs gärna artikeln i Fricampingkatalogen från i år, där detta ämne diskuteras ingående.

/Mikael
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hej!

Ute i Europa betyder denna skylt husbil och inget annat. Den betyder inte Husvagn eller tält.
I Sverige där det stora husbilsägandet först under senare år blommat ut har vi inte användt oss av den på samma sätt. Ute i Europa är ju husbilslivet otroligt stort jämfört med Sverige, men vi är på G.

I övrigt så är jag inte särskilt imponerad av dessa skriverier på en husbilssida. Här försöker vi ta vara på husbilsägarnas intresse i första hand. Så har i alla fall jag uppfattat det. Att man då som HBK intresserad propagerar för husvagnar på Husbilsställplatser ser jag mer som att man missförstått det hela och hamnat på fel hemsida. Att sedan tonen i det som skrivs inte känns speciellt trevlig gör inte saken bättre. Nej, avsluta detta och hoppa över till en husvagnssida istället. Det vinner alla på.

[SIZE=-1] [/SIZE]​

Tjingeling
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Jeg håper at man aldri får egoistiske (tyske) tilstander på de svenske Stellplatzene. Glad for at de fleste svenske Stellplatzer også er åpne for husvagner. Tåler man ikke å se en husvagn, så fricampa!
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Självklart skall INTE husvagnar vara på Stellplatserna. Förstår inte disskussionen här. Husbilsklubben skall väl se till husbilarnas intressen. Har själv varit husvagnscampare i många år (22) och då varit på camping.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Är det husbilsklubben som ordnar ställplatserna.
Trodde i min enfald att på varje "rastplats " så är alla välkomna.
Ser ni ofta skyltar där det står Ställplats på i Sveruge.
I Oxelösund så har vi ett par platser på en parkering där står det Uppställningsplats för husbil.
Övriga platser så står det P på.
Har jag missuppfattat detta med ställplats.
I Tysklnad ser man ofta Stellplats. Där har vi även stått och sovit i vår volvo.
//Lotta
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Skulle någon kunna ha vänligheten att förklara vilka problem som en husvagn ställer till med på en ställplats, som inte en husbil gör? (Förutom att ta plats som eventuellt kunde ha nyttjats av en annan husbil). Hela diskussionen är i mitt tycke egoistisk och inskränkt. Nog bör det vara behovet av servicenivå som avgör var man övernattar, snarare än någon form av kategorisering efter vilket fordon som är passar respektive person. För min del avskyr jag campingplatser som pesten. Varför skall jag då tvingas dit bara för att jag inte har råd att ha en husbil?

/Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Det är inte mkt billigare att ha personbil och husvagn än att ha husbil. Så det snyftet köper jag inte. Du har gjort ditt val och då är det campingplatser som gäller.
MVH Marianne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Mikael, jag förstår inte ditt syfte, men det verkar som att du vill att enbart din egen åsikt skall vara gällande. Respektera att detta är en husbilsklubb och att vi värnar om våra "särintressen". Sen vore det kanske lite klädsammare om du betalade in din medlemsavgift och visade ditt seriösa intresse.
PS Det är inget tvång för husbilsåkare heller, att stå på ställplats.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Mikael, jag förstår inte ditt syfte, men det verkar som att du vill att enbart din egen åsikt skall vara gällande. Respektera att detta är en husbilsklubb och att vi värnar om våra "särintressen". Sen vore det kanske lite klädsammare om du betalade in din medlemsavgift och visade ditt seriösa intresse.
PS Det är inget tvång för husbilsåkare heller, att stå på ställplats.

Om vi skall hävda våra "särintressen" så gäller det att vi försöker vara sakliga. Annars får vi lika lite trovärdighet som de personer runt om i landet som hävdar att husbilister bara skitar ner och bär sig allmänt illa åt.
Saklighet här tycker jag är att husvagnar är i lagens mening fordon precis som husbilar, och kan parkeras som vilket fordon som helst. Saklighet tycker jag också är att det inte alls behöver vara campingar för husvagnar, fricamping fungerar alldeles utmärkt med dessa fordon.
Sedan kan vi ha olika åsikter om det skall finnas ställplatser för enbart husbilar eller om det är helt OK om husbilar och husvagnar samsas om utrymmet. Men argumentera då för respektive åsikt med relevanta argument.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

TACK TureKA.
Äntligen ett inlägg som håller.




// Jonny
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Oavsett vad man tycker eller inte tycker om de med husbil, husvagn, husbuss, semitrailer med bostadsinredning, camper osv så är det sitt syvende och sist skyltningen på platsen som gäller.

Här i Husbilsklubben.se förutsätter jag att diskussioner om ställplatser handlar om ställplatser för husbilar (Pb 2, lätt lastbil med bostadsinredning etc), inget annat. Andra former av parkeringar som exempelvis rastplatser, kundparkeringar, parkeringar vid fritidsanläggningar och allt vad det vara må blir upp till var och en att ta hänsyn till gällande regler och tillhörande skyltningar.

Jag tycker det är egendomligt att blanda in värderingar av de som framför och använder alla de olika fordonslag som nämnts här ovan. Skall denna tråd fortsätta så ser jag helst inga beskyllningar om inskrängtheter eller egoism gentemot våra medtrafikanter.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Nog tycker jag att det är billigare att ha en husvagn än husbil.
Vår husbil kostade ca 5-600tkr mer än vad än ny Kabe husvagn skulle kostat.
Bil äger vi i vilket fall som helst, så kostnaden för bil har man ju oavsett.
Sen väljer man ju vad man vill åka med och vad man vill lägga pengarna på.
Har själva åkt husvagn i ca 15 år innan vi satsade på husbil.
Med tre barn och hund så var husvagnsalternativet bra för oss, både utymmesmässigt och prismässigt.
Vi upplevde aldrig några problem att fricampa med husvagnen.
Jag tycker att alla är lika mycket värda och har samma rätt.
För intresset och syftet är ju detsamma oavsett märke, sort, ålder och pris......
Tror nog att alla har lika roligt i sitt campingliv oavsett prislappen.
Nu är det problem med både och, vägar som är avstängda, camping förbjuden, privat enskild väg mm.
Man undrar ibland om allemansrätten verkligen finns kvar i Sverige
Det som är roligt nu, är att så många yngre har råd att skaffa husbil, ser att flera st finns i HBK.
//Lotta
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Det är ju skillnad på ställplats o ställplats. Är det en plats som tex. en quickstopp i sverige som någon tar betalt för så är det upp till den att avgöra vilka som ska stå där med tex. skyltning. Beror nog på hur platsen är markplanerad.
När det gäller "våra" ställplatser så är det min tolkning att det bara är tips om bra övernattningsplatser som man får värdera själv om dom är ok att stå på. Dom flesta är också gratis o fria för vem som helst att stå på så det gäller även husvagnar.

Men nere i europa o speciellt tyskland så är väldigt många avgiftsbelagda o där är ofta bara husbilar välkomna. Alla här som varit runt lite har sett att dom är byggda många gånger bara för en husbil. Eller som en parkeringsplats. Där är det väl ganska självklart att man inte kör in med en husvagn o tar upp två platser. Det tycker jag är som att reta upp folk om det inte är skylltat för även husvagnar. Självklart är det väl i sin ordning att fråga någon om det är ok att stå där.

Har för en del år sedan åkte vi Moseldalen med husvagn och jag kan lova att dom är snabba ut och fråga om man ska sova där. Det är inte tillåtet med husvagn. Det är bara så. Får dom till svar att det är lunchdags så var det ok att stå en kort stund.

Ser inte det här som ett problem. Och deffinitivt inte en klassfråga på vad man äger.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Det är inte mkt billigare att ha personbil och husvagn än att ha husbil. Så det snyftet köper jag inte. Du har gjort ditt val och då är det campingplatser som gäller.
MVH Marianne

Kvalificerat skitsnack. Jag är. förutom dusch lika självförsöjande i min vagn som du i din bil. Om man har endast en husbil kan ditt kostnadsresonemang ev hålla (Dvs avstår från att också ha en vanlig personbil kl1). Ett vanligt argument FÖR ökade rättigheter för husbilar är ju just att man har så hög fordonsskatt och försäkring. Kom med relevanta argument.

Mikael
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Vi var i Hunnebostrand förra helgen och märkte då att det var skyltat med förbud för husvagnar. Det måste väl bero på något att det är så. Måhända det skulle bli omöjligt att komma till med husbil om husvagnar skulle tillåtas. Stellplatserna har ju kommit till för HUSBILS parkering.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hunnebostrand har alltid varit mycket vänliga mot husbilar.
Vi var där i påskas och och vi fick hjälp med anvisning av plats nära elskåp.

// Bosse HBK 1812
 

Suzan og Holger

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
128
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

bare husvagnen ikke er afkoblet er det vel ok. hvis husvagne står alene uden personbil vare det ikke længe førend der bliver problemer. dette skete i danmark på Farø hvor campingpladsejere fik sat campingforbudt skilt op.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

mikaelkr, jag vet inte vad du är ute efter i din argumentation. Jag tror dock att du missar en väsentlig aspekt i problematiken husvagn på ställplats: en husvagn kan du parkera en bit från de centrala delarna av en stad eller en bit ifrån sevärdheterna och sedan ta dragfordonet till dessa platser. En husbil har inte denna möjlighet. Därför kämpar vi husbilsägare för att få till stånd centralt eller strategiskt placerade ställplatser för husbilar. Från dessa kan vi sedan göra våra besök. Blir då dessa ställplatser belagda med husvagnar så faller argumentationen och båda fordonslagen blir hänvisade till camingplatserna.

Jag vet inte riktigt vad som pågår i denna fråga på de sajter och klubbar som främst inriktar sig på husvagnsåkarnas intressen. Kanske du kan hitta ytterligare information där.
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

:mh:Idén med ställplatser var väl inte riktigt att det skulle bli husvagnsparkeringar.
på många ställen är dom planerade så att det inte alls är lämpligt att parkera med så långa ekipage.
men jag tillhör väl inte dom som skulle ha något emot en o annan katt bland hermelinerna som inte hittat lämpligt övernattningsställe för sitt ekipage.
det händer väl att man ibland får leta länge innan man hittar en plats i vissa länder att sova på.

PS. POSITIV UPPTÄCKT
Det är fler o fler svenskar som visar sig utanför sina revir på ställplatser
kan det vara ett sätt att söka trygghet i att man är flera?
annars är det väldigt osvenskt att man pratar med andra än dom som tillhör resesällskapet :cool:
(GÄLLER INTE GÖTEBORGARE NORRLÄNNINGAR O FOLK PÅ LÅNGRESOR I EUROPA)
:bye:många svenskar är fortfarande, även campingfolk svårflörtade till en pratstund om man bor på en trygg campingplats .
CAMPAT SEDAN SLUTET PÅ -70 talet
:mcride:
 
Toppen