• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Nu ser man att det börjar dyka upp husvagnar på ställplatserna hur länge kommer dessa ställplatser att finnas kvar? Bara en liten tanke.
/Jan Erik:swoon:
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Många av medlemmarna i HBK har säkert, liksom vi, haft husvagn under många år. Vi har alltid under våra resor utomlands utnyttjat ställplatser i t ex Tyskland. Vi har då försökt välja relativt stora ställplatser eller de mindre om vi rest på höst/vinter/vår. Vi har dessutom undvikit att ställa oss sådär centralt utan lite i utkanten - som kusinen från landet..:wub:. Endast vid ett tillfälle - i Lesum utanför Bremen där vi stod vid sidan om ställplasen vid en allmän parkering kom en "ordningsman" till oss och hävdade att vi minsann inte fick stå där.

Jag tycker (speciellt i Sverige med vår ymnighet på parkeringar i frihet) att husvagnsekipage skall kunna stå på samma platser som vi husbilsägare utnyttjar - med samma krav på att sköta sig som vi tar som självklart.

Inte skall vi husbilsägare bilda ett lag av "hermeliner" och se på husvagnsägarna som "katter".

Så tycker jag!
/Boo
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Det är väl klart att även husvagnar ska få stå på ställeplatser. Förstår inte varför vi med husbilar ska ha egna platser att stå på. Även husvagngsfolket kan behöva övernatta utan campingens fasaliteter.Känner många med husvagn jätte trevliga människor,och inte alls stökiga.
Hälsningar Abben
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Men jises, vad är det för fel om husvagnar står på ställplatser?
De kanske vill ta in på camping lika lite som många av oss husbilsåkare vill.
Friheten och kajkandet land och rike runt är väl detsamma oavsett om boendet är i husbil eller husvagn.
Man väljer ju sitt ekipage efter behov....
Tänk om lastbilschaufförer skulle klaga när vi ställer oss bland dem.
//Lotta
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

I tex Frankrike är det inte tillåtet för husvagnar att ställa sig på ställplatser. Motiveringen jag hört är att husvagnen kan man ställa av en på campingplats och sedan använda dragfordonet för att ta sig till centrum. Med husbilen har man inte denna möjlighet därför har man gjort särskilda platser centralt för dess fordon.

En annan förklaring, som jag tycker är lite krystad, är att man inte vill ha svårmanövrerade husvagnsekipage körande i centrum på trånga gator.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Visst omdöme måste man väl ändå förutsätta att en en sådan förtappad varelse som en husvagnsägare har? Är det för trångt så är det. Att däremot per automatik anse att en ställplats är endast och allena till för husbilar är inget annat än hutlöst. Vi människor ÄR lika värda, oavsett val av fritidsfordon. Jag ser ingen principiell skillnad på husvagn kontra husbil. I synnerhet inte på husbil med släp kontra personbil med husvagn. Även om det tyvärr förekommer dom som anser att husbil är lite finare. Snobberi kallar jag sådant.

/Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

HBKs privat ställplatser är det billigt o bra,
välkomen till våran
:)

o fler privata ställplatser kan det bli :yes:, det är ingen direkt rusning ännu :wideeyed:, o skulle det bli jobbigt :swoon: ja då är det bara att ta bort den :cool:.
:)
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Hej

Jag tror inte M&J-H menar att dom inte vill umgås med husvagnsägare, utan att det kanske finns en större risk att en husbilsplats ses som en allvarlig konkurrent till campingplatserna om även husvagnarna ställer sig där.
Och därmed kanske den kommunala välviljan försvinner eftersom dom ofta värnar om ortens camping-ägare.

Det är i alla fall så jag tolkar inlägget.

Dessutom kan man kanske se framför sig att även mindre nogsamma utländska medborgare som bor permanent i husvagnen med sina stora familjer och stora bilar, väljer att stanna till på en billig ställplats en längre tid. Detta skulle tveklöst leda till att allmänheten stör sig på ställplatserna mer än vad dom gör i dag. Eftersom denna grupp redan i dag, har svårt att få tillträde till campingplatserna, skulle en obemannad ställplats kunna ses som ett smidigt alternativ för dom.

Självklart är dom allra, allra flesta husvagnsägare lika trevliga och nogsamma som husbilsägare. Vi är antagligen rätt många som började "camping-karriären" med husvagn.

MVH
Karianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Mojfen & Karianne;

Det måste ju vara möjligt att komma åt utan att stänga ut vissa typer av fordon. Man kan ju reglera tillåten uppställningstid till exempel. Jag inbillar mig att det kan finnas husbilsägare som svinar ner och beter sig illa lika väl som det finns husvagnsägare och tältare som gör det. Se till att rikta kritik och åtgärder mot vad som är problemet, snarare än att gruppera folk efter hur de bor.

/Mikael
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Problemet med husvagnar på stellplatser / parkeringsplatser är ju att man oftast måste koppla loss den från dragbilen. När detta är gjort måste man fälla ner stödbenen och då räknas det som Camping. För övrigt så tar ju ett husvagnsekipage i det närmaste dubbelt så stor plats som en husbil vilket kommer att begränsa tillgängligheten.

Jag tror att ju fler husvagnsägare som tar sig friheten att använda utmarkerade stellplatser för husbilar till sina husvagnar, desto svårare blir det för oss husbilsägare att få till stånd bra platser för våra husbilar. Troligtvis kommer även en del befintliga platser att försvinna då den lokala opinionen tycker att det blir för mycket camping av det. I Tyskland t ex tillåts inte husvagnar på de flesta stellplatser.

Jag respekterar de åsikter som finns att även husvagnar ska tillåtas på stellpatser för husbilar, men jag håller definitivt inte med. I denna husbilsklubb och på detta husbilsforum tycker jag istället att vi ska värna om husbilsägarna intresse. Husvagnsägarnas intresse kan tillvaratas i andra föreningar och på andra hemsidor.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

mikaelkr;

Det är bland annat dessa argument som du framför som våra svenska kommunpolitikerna använder sig av för att motivera sina avslag på propåer om att anlägga ställplatser.

Det är ditt val, om du vill färdas i husbil eller i bil med husvagn. De olika för- och nackdelar känner du till i förväg. Väljer du husbilen så finns möjligheten att använda ställplatser, annars inte. Så är det i vartfall på de flesta ställplatser på kontinenten.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

HALLOJ.
Jag ser varken ner på husvagns ägare eller tältare eller för den delen
då man själv har varit både och, för inte så länge sen.
Men en betalnings ställplats är ju till för husbilar, orättvist :confused:
Tycker inte det varje år är jag med vänner som har husvagn på Grebbestads camping de har bil vagn och yttertält jag får en jätte fin plats för husbilen men en tredjedel så stor, men jag betalar samma kostnad.:eek:
Kungälvs camping har både en camping och en ställplats där platserna är enklare och mindre men till en lägre kostnad.
Jag tycker den stora fördelen med husbil är att jag kan stå på ställplats och parkeringar och förflytta mig snabbt och lätt till nästa plats.
När jag hade husvagn tänkte jag inte ens tanken .

Ha en underbar dag/ C.C.:p
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Problemet med husvagnar på stellplatser / parkeringsplatser är ju att man oftast måste koppla loss den från dragbilen. När detta är gjort måste man fälla ner stödbenen och då räknas det som Camping.

Detta är något som man hör ofta, men stämmer det?
Jag har försökt hitta något som reglerar detta, om det är skillnad på husvagn och andra fordon, och har inte hittat något annat än att en husvagn är ett registrerat fordon som kan parkeras precis som andra fordon. Så länge man har hjulen på :), så verkar det inte spela någon roll om man vevar stödben.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

När detta är gjort måste man fälla ner stödbenen och då räknas det som Camping.

Enligt vems definition? I tyskland är det möjligen så, men i svensk lagstiftning finns ingen sådan definition. Det är tveksamt om det ens finns i någon lokal ordningsstadga i någon kommun, så det argumentet köper jag inte, för svenska förhållanden. Ett släpfordon kan parkeras enligt gällande parkeringsföreskrifter. Det finns inget som säger att dragbilen måste vara kopplad för att det skall vara en parkering.

Det förekommer väldig mycket mumbo jumbo för att framhålla husbilsåkare som speciella. Det är inget annat än löjligt.

Diskutera beteende och uppförande snarare än fordonstyper när det gäller uppställningsmöjligheter. Det bör väl ändå vara behovet av service som avgör om man vill stå på en vältplan för timmer mitt ute i skogen, en rastplats längs vägen, en ställplats eller en camping. Inte var det är för fordon. Dock får man ju rätta mun efter matsäck, en trång ställplats inne i en stad är kanske en mindre lämpad plats för en stor husvagn, men det har ju inte med begreppet att göra. Det är ju ingen tvekan om att det är bättre med en ordnad ställplats, even om den är för liten för huvagnsekipage, än ingen alls. Det jag vänder mig emot är attityden att husbilar skall särbehandlas.

Som jag skrev tidigare så är en husbil med släp antagligen minst lika olämplig på en trång ställplats som en personbil (kl1) med husvagn.

Skall man argumentera skall man göra det med riktiga, helst sakliga, argument.

/Mikael
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

"Det jag vänder mig emot är attityden att husbilar skall särbehandlas."

Vi särbehandlas väl åt båda håll i så fall
Precis så menar jag när jag säger att det är fel när vi får betala för i ordnings gjorda platser för husbilar på campingar som är en tredjedel så stor som en vanlig campingplats men ändå får betala fullpris, och det är många campingar som har det så i stället för 5 husvagnar får man plats med 14 husbilar.
Öresundsbron tar samma pris för en husbil över 6 meter som en bil och husvagn.
Det finns både nackdelar och fördelar med husbil en av födelarna är att jag kan stå på ställplats gjorda för husbil och det skäms jag inte för.

Hade gott/C.C.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

På Ferjer i Norge finnes det spesialpris for personbil med henger, disse betaler mye mindre enn en husbil på over 6 meter. Husbilen må betale som for tilsvarende lengde lastebil.
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Om det är OK med en Scaniabuss med bostadsinredning, men inte med en Ford fiesta med en Polar 300 efter så ar platsargumentet ganska skumt. Sätt en max ekipagelängd där det är trångt! Om man in absurdum hävdar att husbliar kräver mindre än husvagnar, så skall man inte bli förvånad om camping-ägare lyssnar dom också.

Husvagnsägar är lika måna om att kunna övernatta enkelt under färd som en husbilsägare. Det är ju inte alltid så att man vill ligga veckovis med husvagn heller, typ.

Angrip rätt problem med rätt argument istället för att dela uppvärlden i Husbilsåkare och husvagnsåkare. Det blir trevligare då.

/Mikael
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

mikaelkr;

Du är fel på det, vi har inget emot om även folk med husvagnar får möjlighet att övernatta på ställplatser.

Vi är dock en föreningen som i första hand tar tillvara husbilsägarnas intressen och därför försöker förbättra möjligheterna för dessa att övernatta nära centrum i tätorterna.

Du bör vända dig till en intresseförening som kan tala för din sak och förbättra möjligheterna för dem med husvagn och inte försöka göra denna fråga till något den inte är, en kamp mellan husbils- och husvagnsägare.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

finns inte med ett ord nämnt i Svensk lagstiftn.att du campar när stödben är nere.Gör husbilen det ochså då?Svensk lag är luddig i Danmark t.ex.campar du när du börjar plocka fram möbler etc.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Ställplatser till vettiga priser. Hur länge?

Frankia skriver at i Tyskland tillates ikke husvagner på de fleste Stellplatzer. Jeg vet ikke hva Frankia mener med de fleste? Er det 90 % av plassene, eller 60% eller er det bare gissnining? I den Stellplatzoversikt jeg har;ADAC, sin så tillates husvagner på mange av de og jeg tror antallet kommer til å øke siden Bordatlas fra Reisemobil også har begynt å fortelle hvilke plasser som tillater husvagner. Stellplatzenes fremtid avgjøres ikke av fordontyp, men om hvordan folk som bruker plassen oppfører seg.
 
Toppen