• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Med förbehåll- jag läser inte DN, så jag inte läst den här artikeln.

Däremot fick jag en konstigt känsla att läsa inlägg #394.
Alltså här kommer mitt generella reflektion ... hur en journalist kan skriva "kanske" i sådan kontext? Vad är syftet med det? Vill man skrämma människor eller vill man förvarna dem? Om journalisten vill upplysa folk om någon så ska denne inhämta säkra uppgifter om något istället för att skriva "kanske". UD avrådan medför konkreta konsekvenser och dessa är beskrivna på UDs hemsida, (där finns också listan av länder som UD avråder från att resa till). Har det ändrats?

Försäkringen kan sluta gälla efter reseavrådan
Efter Utrikesdepartementets avrådan gäller inte reseförsäkringar utanför Europa hos alla försäkringsbolag. För den som saknar skydd kan det kosta miljoner att bli sjuk i covid-19 eller råka ut för en olycka.
– Det varierar. Därför är det jätteviktigt att kontakta sitt försäkringsbolag före resan, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Försäkringen kan sluta gälla efter reseavrådan
Efter Utrikesdepartementets avrådan gäller inte reseförsäkringar utanför Europa hos alla försäkringsbolag. För den som saknar skydd kan det kosta miljoner att bli sjuk i covid-19 eller råka ut för en olycka.
– Det varierar. Därför är det jätteviktigt att kontakta sitt försäkringsbolag före resan, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Varför står det kan sluta gälla...... när det längre in i texten står gäller inte.. :swoon: för mig är det ju två olika saker :swoon:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
SR ekot berättar nu om Portugal som för övrigt har samma befolkningsmängd som Sverige 10.3 milj. Har 12 500 dödsfall i Corona , Sverige har ca 11 500 , det allvarliga i Portugal är att den allvarliga brittiska mutationen fått fäste och över 5000 dödsfall inträffade i januari månad. Nu ser jag att BBC rapporterar att IVA patienter flygs till Österrike och att Tyskland skickar sjukvårdspersonal.
Så ni som är där , håll extra avstånd!
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
UD skriver så här om Frankrike
 

Bilagor

  • 634962EF-95DF-48B3-80D3-915CEA7B126D.png
    634962EF-95DF-48B3-80D3-915CEA7B126D.png
    417,2 KB · Visningar: 59
  • 6B4B9BF8-EA06-4095-A9D0-415259CF6C24.png
    6B4B9BF8-EA06-4095-A9D0-415259CF6C24.png
    436,4 KB · Visningar: 60
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vill inte skriva något, bara visa 2 bilder från gårdagens frukost vid strandkanten... Våren, värmen, saltdoften, rullande småstenar, Fransk baguette med brie ost, oliver och rödlök... vad mer kan man önska sig? Alla sinnen tillfredsställda tack vare husbilsintresset...

Kram till alla som behöver en...4BEA64C0-17F2-4D4A-9EA8-2834B3348EF8.jpegC57D3F26-9ABD-48C5-B209-92A9BDB3614E.jpeg
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Vill inte skriva något, bara visa 2 bilder från gårdagens frukost vid strandkanten... Våren, värmen, saltdoften, rullande småstenar, Fransk baguette med brie ost, oliver och rödlök... vad mer kan man önska sig? Alla sinnen tillfredsställda tack vare husbilsintresset...

Kram till alla som behöver en...Visa bilaga 205411Visa bilaga 205412
Va gött att se er välmående o med ett gött leende, här i götet är de kalt!
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Vill inte skriva något, bara visa 2 bilder från gårdagens frukost vid strandkanten... Våren, värmen, saltdoften, rullande småstenar, Fransk baguette med brie ost, oliver och rödlök... vad mer kan man önska sig? Alla sinnen tillfredsställda tack vare husbilsintresset...

Kram till alla som behöver en...Visa bilaga 205411Visa bilaga 205412
Ser himla gött ut, men du skulle uppdatera dig med en Roxy strandstol :)

1612294528966.png1612294528966.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läser om gränser som kräver färska corona intyg, vilket är helt OK, tycker jag. Fransmännen släpper in långtradare utan några corona tester, men alla andra kontrolleras, fick reda på det genom en bekant som åkte hem till Tyskland häromdagen.

Vi tar det lugnt, strosar uppe i fjällen, promenerar vid havet och handlar ”på avstånd”, solar och mår bra. Det blir inte bättre av att stirra eller oroa sig, bara ta det som det kommer och njuta av värmen. Nästa stora grej i Europa blir väl Påsken och då vi kanske ska planera vår hemresa (innan eller efter?).

Igår var vi i Tarbena för att se mandelblommning, helt fenomenalt med alla blommor och bin där det doftade honung hela vägen. Men vi fick se en ovanlig kaktustyp utanför ett hus som var rätt taggig men ändå kändes ganska bekant...
1612613911209.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sunt förnuft säjer att transit till sverige borde gå sverige måste ju släppa in sina medborgare. Problemet är ju att man måste sova på vägen och det är inte helt säkert på tradarställen, och runt barcelona ska man absolut inte stanna. Viktigast är ju att man har gas så det räcker tömt och fyllt och laddat med mat och dricka och eventuella mediciner som inte får ta slut. Att det är kallt norrut just nu gör att man bör lugna sej ett tag innan man börjar köra norrut.
Coronan kan man nog glömma så länge som man vistas i sin husbil eller är ute i friska luften utan en massa människor.
Sen är det ett vanligt flyktbeteende att vilja åka hem när det börjar bli problem men inte bättre här. Bara ta det lungt tills det börjar lungna sej.
 
Toppen