• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

F

F.d. 22252

Guest
Jag räknade att det är 5 veckor kvar sen jag förra året körde hemåt pga. coronan som inte många pratade om men jag fick råd från vänner hemma då. Den som är vis lyder råd så jag körde hemåt i grevens tid.
Jag instämmer vädret är bara en del av livet och fungerar inte den sociala biten längre så känns det ju jobbigt, jag hade ju mera vänner och umgänge på bahia än hemma men är det borta så måste det kännas tomt och tråkigt. Jag skrev ju då när jag började förstå att kanske inte alla kommer att vara med oss efter pandemins slut som man trodde låg månader framåt. Man ville ju inte tro Tegnell när han pratade om år och i någon debatt nämde 12000 till 20000 döda. Man får verkligen hoppas att man kan träffa gamla vänner igen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu gäller det att läsa på. Mycket hög smittspridning i Portugal , även Spanien och här har Valencia regionen och Murcia nu blivit värst drabbade. Nya inskränkningar dagligen.
Angående kommande hemresor , så mobiliserar Frankrike eftersom det fuskats för mycket med utegångsförbuden. Sedan kommer uppgifter om att stänga gränser , mycket är motstridigt en artikel mot icke EU länder , andra för alla , en tredje för test. Nu får man hoppas att UD om några dagar tar reda på vad som gäller
vid transit till vårt hemland.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
.
Nytt rekord , varmaste januaridagen igår i Alicante sedan 1858 , 29,8 plusgrader.

Ja det är verkligen ett extremt väder den här vintern, slår rekord åt båda hållen, det här klippte jag från Sydkusten igår;

Januari månad går till historien som en av de mest extrema någonsin temperaturmässigt, med en skillnad på 65 grader mellan kallast och varmast.

Under ovädersdagarna då stormen Filomena drog över Spanien, uppmättes officiellt som lägst -35,8 grader i Spanien, närmare bestämt i León den 7 januari. Det kan jämföras med 29,2 grader, plus, som registrerades i Alicante torsdag 28 januari.

Skillnaden mellan lägsta och högsta temperatur under januari, är den största som någonsin registrerats. Temperaturen i Alicante denna veckan är den högsta noterad under januari månad sedan 1982.


Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nu gäller det att läsa på. Mycket hög smittspridning i Portugal , även Spanien och här har Valencia regionen och Murcia nu blivit värst drabbade. Nya inskränkningar dagligen.
Angående kommande hemresor , så mobiliserar Frankrike eftersom det fuskats för mycket med utegångsförbuden. Sedan kommer uppgifter om att stänga gränser , mycket är motstridigt en artikel mot icke EU länder , andra för alla , en tredje för test. Nu får man hoppas att UD om några dagar tar reda på vad som gäller
vid transit till vårt hemland.
Det är mycket riktigt så, som Du skriver, att nu behöver vi vara väl informerade och uppdaterade.

Det lär blir rätt så svårt då en del av information är oklar, t.ex. Vi har klar information om tilltagande smittspridning av COVID-19 i Spanien och Portugal. Det finns vissa detaljer som verkar inte stämma, t.ex. nu på rtve.es kanal "24 h" påstod man att incidensen ‐ den kumulativa 14 dagars/100.000 invånare ligger på 886, samtidigt står det på hemsidan ecdc.europe.eu siffran 1026. Det är ju cirka 20% skillnad. ECDC= European Centre for Disease Prevention & Control uppdaterar i formation varje torsdag, så det borde vara färska data. Vilken källa ska man lita på? Sannolikt blir det ännu svårare om man tar upp specifika praktiska frågor som; vilken regel gäller för att passera gränsen från Portugal, hur länge kan man stanna i Frankrike om man är på väg hem från Spanien, etc.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det är mycket riktigt så, som Du skriver, att nu behöver vi vara väl informerade och uppdaterade.

Det lär blir rätt så svårt då en del av information är oklar, t.ex. Vi har klar information om tilltagande smittspridning av COVID-19 i Spanien och Portugal. Det finns vissa detaljer som verkar inte stämma, t.ex. nu på rtve.es kanal "24 h" påstod man att incidensen ‐ den kumulativa 14 dagars/100.000 invånare ligger på 886, samtidigt står det på hemsidan ecdc.europe.eu siffran 1026. Det är ju cirka 20% skillnad. ECDC= European Centre for Disease Prevention & Control uppdaterar i formation varje torsdag, så det borde vara färska data. Vilken källa ska man lita på? Sannolikt blir det ännu svårare om man tar upp specifika praktiska frågor som; vilken regel gäller för att passera gränsen från Portugal, hur länge kan man stanna i Frankrike om man är på väg hem från Spanien, etc.
ECDCs uppgifter gäller vecka 2-3 och är 1026. Enl sydkusten.se är det 886 t o m 29 jan, men tror det är svårt att få exakt statistik.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Temperatur:
Nu är det snart mitt i natten på Costa Blanca och våra temp.givare (3 st.) visar ca 17,2˚C fast det är rätt blåsigt ikväll.

Aktuell info:
Det sägs mycket på TV (Spanska) men då gäller det att kunna språket. Nyheter just nu handlar mest om vaccinering och Astrazeneca’s avtal med förseningar. Flera kända personer (borgmästare, polischefer, osv.) har gått förbi ”kön” och vaccinerat sig själva, sina anhöriga eller sina medarbetare så att en del t.o.m. har förlorat sina uppdrag. Jag läser oftast på sydkusten.es där jag kan välja vad som gäller just för Costa Blanca. Bra att veta i förväg för reglerna ändras ganska ofta och man vill inte gärna åka 5-6 mil för att konstatera att stället (byn) är stängt.

Allmänt:
Restauranger är stängda, endast mat för avhämtning fungerar medan frisörer har öppet(?) Att handla mat eller gå på Apotek är inga problem bara man har munskydd och håller avstånd. Alla ställen har handsprit vid in/utgångar och uppmanar för användning innan man går in i butiken. Vi har handskar när vi storhandlar, det har vi bunkrat upp med redan hemma. Vi har i övrigt inga problem alls i och med att vi lagar egen mat, eller köper pizza & kinamat ibland...
En fördel är om man har tillgång till bil och kan komma upp i bergen och vandra en hel dag. Vi gör det minst en gång i veckan. Sedan kan man åka till närliggande städer/stränder och promenera längs stranden där det verkligen är glest med folk, troligen då restauranger håller stängt.

Foto: Castell de Castells ca. 1 054 m.ö.h. med nöd-flygplats. Sikt: 360˚ där man t.o.m. ser Ibiza vid fint väder!
1612048770477.jpeg

1612049551760.jpeg

1612049688437.jpeg

1612049784412.jpeg
 
Senast ändrad:

Mrcardu

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Portugal
HBK-Nr
25401
Medlemskap
2024
Hemresa , förutom Corona har många nu snö emot sig. I stort sett hela Spanien har perimeterkarrantän på kommunal niva. Utan giltigt skäl får man inte lämna den kommun man befinner sig i. Finns flera undantag , ett är transit till fast bostad. Men nu är man ju orolig för vad som kan hittas på när det gäller test. Test som vid flygresor och tidskrav 72 timmar är svårt vid 300 mils bilresa. Sedan är det ju ett antal gränser och länder som kan komma med nya regler. Hoppas det ger sig om 2 månader för då vill många ” flyttfåglar” norrut.
Körde förra veckan från Algarvekusten. Inga problem någonstans. De flesta länder godkännner transitresor utan tester. Körde Salamanca Biarritz sydost Paris genom Luxemburg och vidare till Kiel för färjan. Regnigt det mesta och lite snö runt Bremen. Men allt kan ju ändras i en hast
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Körde förra veckan från Algarvekusten. Inga problem någonstans. De flesta länder godkännner transitresor utan tester. Körde Salamanca Biarritz sydost Paris genom Luxemburg och vidare till Kiel för färjan. Regnigt det mesta och lite snö runt Bremen. Men allt kan ju ändras i en hast
Tack Toni för den nyaste uppdateringen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Temperatur:
Nu är det snart mitt i natten på Costa Blanca och våra temp.givare (3 st.) visar ca 17,2˚C fast det är rätt blåsigt ikväll.

Aktuell info:
Det sägs mycket på TV (Spanska) men då gäller det att kunna språket. Nyheter just nu handlar mest om vaccinering och Astrazeneca’s avtal med förseningar. Flera kända personer (borgmästare, polischefer, osv.) har gått förbi ”kön” och vaccinerat sig själva, sina anhöriga eller sina medarbetare så att en del t.o.m. har förlorat sina uppdrag. Jag läser oftast på sydkusten.es där jag kan välja vad som gäller just för Costa Blanca. Bra att veta i förväg för reglerna ändras ganska ofta och man vill inte gärna åka 5-6 mil för att konstatera att stället (byn) är stängt.

Allmänt:
Restauranger är stängda, endast mat för avhämtning fungerar medan frisörer har öppet(?) Att handla mat eller gå på Apotek är inga problem bara man har munskydd och håller avstånd. Alla ställen har handsprit vid in/utgångar och uppmanar för användning innan man går in i butiken. Vi har handskar när vi storhandlar, det har vi bunkrat upp med redan hemma. Vi har i övrigt inga problem alls i och med att vi lagar egen mat, eller köper pizza & kinamat ibland...
En fördel är om man har tillgång till bil och kan komma upp i bergen och vandra en hel dag. Vi gör det minst en gång i veckan. Sedan kan man åka till närliggande städer/stränder och promenera längs stranden där det verkligen är glest med folk, troligen då restauranger håller stängt.

Foto: Castell de Castells ca. 1 054 m.ö.h. med nöd-flygplats. Sikt: 360˚ där man t.o.m. ser Ibiza vid fint väder!
Visa bilaga 205297

Visa bilaga 205300

Visa bilaga 205301

Visa bilaga 205302
Tack Marianne och Ranko... verkligen fina bilder. Sådana värmer i svenska vinterkylan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Läste på DN idag, att reseförsäkringen "kanske" inte gäller om man åker till länder som UD avråder från. ?!
Med förbehåll- jag läser inte DN, så jag inte läst den här artikeln.

Däremot fick jag en konstigt känsla att läsa inlägg #394.
Alltså här kommer mitt generella reflektion ... hur en journalist kan skriva "kanske" i sådan kontext? Vad är syftet med det? Vill man skrämma människor eller vill man förvarna dem? Om journalisten vill upplysa folk om någon så ska denne inhämta säkra uppgifter om något istället för att skriva "kanske". UD avrådan medför konkreta konsekvenser och dessa är beskrivna på UDs hemsida, (där finns också listan av länder som UD avråder från att resa till). Har det ändrats?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Jag har Länsförsäkringar. Så här fungerade det hos dem i våras. Jag hade förlängd reseförsäkring men pga Covid så valde jag att stanna på GranCanaria några månader extra. Det gick att förlänga reseförsäkringen trots UDs reseavrådan för Spanien, men - med undantag för Covid.
Däremot hade det inte gått att nyteckna!

Det är olika hos försäkringsbolagen. Hos en del kan man inte alls ta den utökade reseförsäkringen och hos andra går det bra. Hos LF kunde man I höstas teckna förs så länge inte UD gått ut med avrådan till det land man ska åka.
Ett bra tips är att ”hugga i” hemresedatum med god marginal så man inte behöver förlänga o kanske få undantag, el att det inte går förlänga alls. Pågående försäkring gäller med de villkor man fick vid tecknandet. Man får ligga ute m pengarna, men när man kommer hem kontaktar man förs.bol och de betalar tbx för resterande tid minus en liten avgift. Så har jag gjort denna vinter för att inte hamna i samma situation som i våras.
Kolla med ert eget förs.bol där ni har hemförsäkring vad just de har för regler!
Finns också fristående förs.bol, Gouda och Europeiska. Tyvärr blir ofta deras reseförs rätt mkt dyrare för 70+ Men hos dem kan man iaf försäkra och det gäller även Covid. Iaf när jag kollade strax efter årsskiftet.

Varma och soliga hälsningar från Gran Canaria där vi jmf m Sverige har väldigt lite smitta. Men även här har det ökat, främst i Las Palmas. Vi är försiktiga men känner oss trygga här i södra delen. Folk är duktiga på hålla avstånd o ha munskydd. Myndigheterna är ”på tå” och vi har en del restriktioner. Inget utespring efter kl 22 t.ex och restauranger får bara servera där man kan sitta utomhus. Men det går ju bra i det här klimatet :)
 
Toppen