• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Intressant hur massmedia framställer pandemin och hur folk på plats upplever det. Från att ha haft väldigt lite smitta i Peniche har man nu ca 3 ggr så många insjuknade på sista tiden jämfört med t.e.x Portimao men Eva & Hasse 9 upplever det som ganska lugnt om jag förstår det riktigt?
Har också en kompis som drog från Algarvekusten igår och är på väg till Göteborg. Vi diskuterade alla möjliga problem som kan uppstå genom Europa och första hindret var gränsen till Spanien. Fick rapport från Salamanca igår kväll. Ingen kontroll alls!!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det rullar på mycket snabbt och det är den mest färska informationen som gäller.
Just nu ny artikel i Aftonbladet om ambulanskaos i Portugal.
Men man glömmer att Sverige är ett av de sämsta länderna i Europa.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Hemresa , förutom Corona har många nu snö emot sig. I stort sett hela Spanien har perimeterkarrantän på kommunal niva. Utan giltigt skäl får man inte lämna den kommun man befinner sig i. Finns flera undantag , ett är transit till fast bostad. Men nu är man ju orolig för vad som kan hittas på när det gäller test. Test som vid flygresor och tidskrav 72 timmar är svårt vid 300 mils bilresa. Sedan är det ju ett antal gränser och länder som kan komma med nya regler. Hoppas det ger sig om 2 månader för då vill många ” flyttfåglar” norrut.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tackar för alla inlägg med uppdateringar och observationer. Just nu, enligt spansk tv, håller man i vissa regioner av Portugal att skicka COVID-19 patienter, som är i behov av vård på IVA (intensivvårdsavdelning), till andra länder. Indexet i Portugal steg över 1200 under vecka 2, i Spanien över 800.
Samtidigt visas på spansk tv flertal polis ingripanden mot illegala fester, ffa äldre ungdomar i större städer som Barcelona, Madrid...
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ursäkta för mina bristfälliga språkkunskaper i mitt förra inlägg.

Jag borde skriva "dåliga " nyheter (det var vad jag menade), inte "tråkiga". Katastrofer och dylika händelser är aldrig något tråkigt, de är dramatiska och ofta tragiska för många.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Njaa jag tycker inte alls att du har något att be om ursäkt för! Jag tycker att i ditt inlägg så kan du utan problem använda både tråkiga nyheter och dåliga nyheter. Stör inte.
Betydelsen är identisk.
Jag misstänker att du tänker lite för mycket engelska? ? ?

Sen finns det kanske vissa fasta uttryck där man inte på samma sätt kan byta ut de två orden.
Man kan t ex säga.

Det var tråkigt att höra....
Men inte lika bra... det var dåligt att höra.
Finns många andra vändningar på detta.
Det var verkligen inte kul att höra.
Det var verkligen en dålig nyhet.

Jag tror som jag skrev... här ligger ett utländskt språk och spökar i bakgrunden....
Kanske Sad Bad ?? ? Boring.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Håller med ovanstående. Vi måste få skildra verkligheten , genom att vara välinformerad kan man göra smarta val och beslut. Nu har två engelsmän i min närhet Covid , men jag har sett att de brutit mot de mesta bestämmelser och tidigare när restaurangerna var öppna satt de nästan i knäet på varandra. Även här gäller håll i håll ut tråkigt om man stupar på mållinjen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja när det gäller väder är det svårt att slå kanarieöarna, men jag har ofta undrat hur det skulle vara att bo där skulle man bli uttråkad av att ständigt ha fint väder? När jag var yngre funderade jag ibland att ta med ett tält och bo i. Träffade en ung kvinna som blivit kvar därnere bodde i en grotta vid havet?? Fast de finns inte kvar de har ju shaktat och röjt hela kuststräckan man känner inte igen sej om man går ut på google Earth.
Fiskarna hade en stor grotta där de förvarade båtarna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Ja när det gäller väder är det svårt att slå kanarieöarna, men jag har ofta undrat hur det skulle vara att bo där skulle man bli uttråkad av att ständigt ha fint väder? När jag var yngre funderade jag ibland att ta med ett tält och bo i. Träffade en ung kvinna som blivit kvar därnere bodde i en grotta vid havet?? Fast de finns inte kvar de har ju shaktat och röjt hela kuststräckan man känner inte igen sej om man går ut på google Earth.
Fiskarna hade en stor grotta där de förvarade båtarna.
Om man blir uttråkad av det fina vädret kan man ju alltid ta husbilen till fastlandet. ;) Vi skulle ha tagit en tur i höst till Grekland och Moldavien, men vi skjuter upp det ett år. Blir nog att vi åker runt på de andra Kanarieöarna istället.

Än så länge är vi inte uttråkade av bra väder, även om frugan tycker att det ser vackert ut när det är riktigt mycket orörd snö.

141992418_10214940579026627_5721414724510416718_o.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Träffade en kanadensisk kvinna som bodde i på teneriffa för många år sedan hon saknade en riktig vinter med snö och storm, de hade blivit kommenderade att flytta dit så det var inget fritt val. Funderade mycket på det. Corona har förstört ett helt år mer eller mindre och idag verkar det inte finnas någon ljusning annat än vaccin men nu har ju snikenheten tagit ut sin rätt bolagen ska tjäna pengar på andras sjukdom och död. Men så har det kanske alltid varit? Bahia gruppen verkar inte ha det så roligt just nu även om vädret är fint. De finns på facebook men någon annan får ta upp det i den här tråden. Väldigt hårda restriktioner nu och svårt att komma därifrån.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Om man blir uttråkad av det fina vädret kan man ju alltid ta husbilen till fastlandet. ;) Vi skulle ha tagit en tur i höst till Grekland och Moldavien, men vi skjuter upp det ett år. Blir nog att vi åker runt på de andra Kanarieöarna istället.

Än så länge är vi inte uttråkade av bra väder, även om frugan tycker att det ser vackert ut när det är riktigt mycket orörd snö.

Visa bilaga 205215
20210128_202405.jpg
Om man blir uttråkad av det fina vädret kan man ju alltid ta husbilen till fastlandet. ;) Vi skulle ha tagit en tur i höst till Grekland och Moldavien, men vi skjuter upp det ett år. Blir nog att vi åker runt på de andra Kanarieöarna istället.

Än så länge är vi inte uttråkade av bra väder, även om frugan tycker att det ser vackert ut när det är riktigt mycket orörd snö.

Visa bilaga 205215
Louise, så här kanske. Älta i går kväll. Hälsningar Mats & Agneta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om man blir uttråkad av det fina vädret kan man ju alltid ta husbilen till fastlandet. ;) Vi skulle ha tagit en tur i höst till Grekland och Moldavien, men vi skjuter upp det ett år. Blir nog att vi åker runt på de andra Kanarieöarna istället.

Än så länge är vi inte uttråkade av bra väder, även om frugan tycker att det ser vackert ut när det är riktigt mycket orörd snö.

Visa bilaga 205215

Lite O.T, men kom att tänka på en sorglustig historia, när jag ser Louise stå där vid Maspalomasskylten.

141992418_10214940579026627_5721414724510416718_o.jpg

Det var för ganska precis för 51 år sedan. Året var 1970, det var januari, en torsdag och klockan var 09.30 och telefonen på mitt rum på Hotel Casakant, skrällde med det där aggressiva ljudet som spanska telefoner vid den tiden bjöd på. Sömndrucken lyfte jag på luren och får direkt höra en stressad röst i andra änden, "Hej Malou här, kom omedelbart till kontoret, du måste ta en buss till Mas Palomas!" Jaha, å´ vem är Malou och varför skall jag åka buss till Mas Palomas?

Att jag var förvirrad kan ha berott på att jag under natten landat på Las Palmas flygplats, för att sätta upp ett nytt bokningssystem hos den då SAS-ägda researrangörsgruppen VRC, som bestod av Vingresor, Club33, EuropaResor och Svenska Turistbyrån, alla idag saligen insomnade researrangörer, utom Vingresor.

Ja, som nyanställd och med tanke på den där Malous stressade röst kändes det inte som det var läge att göra några följdfrågor. Men visst snurrade frågorna i mitt huvud, frågor som, vad är Mas Palomas för något och varför skall jag åka buss?

På med långärmad vit skjorta, mörkgrå kostym, den där breda röd/blå slipsen som modet vid den tiden krävde och var en favorit, på fötterna svarta putsade skor med snörning, för troligen var jag kallad till ett möte någonstans som hette Mas Palomas. Frukost var inte att tänka på förstod jag, tänkte det har säkert med busstidtabellan att göra.

När jag blev hämtad på flygplatsen på natten och körd till hotellet så hade jag blivit informerad om var kontoret, min framtida arbetsplats låg. Så det var full fart ut från hotellet, uppför Calle Kant mot Calle Portugal och in på kontoret. Där stod hon, den där stressade Malou. Varför tittade hon så konstigt på mig när jag kom inrusande i mina fina gåbortkläder? Förstod direkt att här var det inte tid för hälsningsceremonier, eller förklaringar.

Nej, hon stack bara en bunt papper i mina händer och sa, "bussen står utanför, Jesus heter chauffören och gästerna skulle blivit hämtade för en timma sedan!" Vadå.......? "Ja, du får ta utflykten det är enkelt, Ulfi har blivit sjuk!"

Gick ombord på bussen som stod utan för dörren, sa Hallo till Jesus, som svarade med Hola och något annat på spanska som jag inte förstod. Även Jesus hade precis som Malou, den där konstiga blicken när han såg mig. Han insåg troligen snabbt att här skulle han inte få mycket hjälp, så han tog pappersbunten som jag just fått, ögnade snabbt igenom den och startade bussen och körde iväg.

Jesus sa på sin bästa engelska, efter att gått igenom papperen och startat bussen, "fiftiuno pasajeros", jaha...... Min blick bekräftade för Jesus att den här unge mannen fattar ingenting, vilket jag inte heller gjorde. Jag trodde i min enfald att jag skulle åka med en vanlig buss till något som hette Mas Palomas. Nu hade jag i alla fall förstått att vi skulle åka med turister till något som hette Maspalomas. Bussen stannade till vid ett hotell som jag noterade hette Hotel Las Palmas Palace, Jesus gav mig tillbaka pappret som hade rubriken Las Palmas Palace, ett antal namn och längst ner hade någon, troligen den där Malou, med tuschpenna skrivit 12 pax. Men där stod bara 6 gäster och väntade och de sex som var kvar visade sig inte vara så glada när vi kom. Det märkligaste var att alla sex var klädda i badmunderingar, som om man var på väg till playan. En sak till, alla tittade konstigt på mig, som om de aldrig sett en välklädd ung man i slips, vit skjorta och mörkgrå kostym tidigare. Men värst var att de var förbannade och det var obehagligt att jag redan vid första stoppet tappat 6 gäster, hälften!

Vid stopp nummer två, vid ett flottare hotell som hette Reina Isabel så hade jag blivit lite varmare i kläderna, ja på flera sätt. Här skulle 4 gäster hämtas, men där stod inga kvar och den elegant klädda dörrvaktmästaren sprang efter mig när jag ilade in i receptionen för att leta mina 4 gäster. Fick en snabb lektion på rätt bra engelska att hotellet inte uppskattade att ha en stor turistbuss som blockerade den tjusiga entrén som han hade till uppgift att bevaka. Vi åkte vidare och jag började gruva mig för hur jag skulle förklara alla borttappade gäster som vid det här laget var 10 av 16 gäster, dvs över hälften. Sedan gick det bättre, gästerna var upprörda över att ha fått vänta, men vi lämnade Las Palmas med 36 gäster av de bokade 51. Nu hade jag också förstått att vi var på väg på en badutflykt och att det där konstiga namnet Mas palomas, som den lilla röda turistparlören gett mig översättningen "fler duvor", egentligen var en badort med bättre badväder än vad Las Palmas erbjuder om vintern.

Vi kom så småningom, efter de dryga sex milen fram till Maspalomas, nu skulle jag kompensera gästerna för att de fått vänta. Jag erbjöd mig chevalereskt att de skulle sitta lugnt kvar i bussen, medan jag skulle se till att det fanns solstolar till alla. Alla såg nöjda ut, troligen för att de visste något som jag inte visste, nämligen att det var väldigt svårt att få tag i lediga solstolar i Maspalomas i början av 70-talet. Svårt för att inte säga helt omöjligt om man kommer med en buss, som ankommer över en timma senare än alla andra 77 badbussarna som redan kommit ner från Las Palmas den morgonen.

Där sprang jag runt i lågskor, slips och kostym, som en hind över Maspalomas sanddyner, ja ända bort till nudisternas egna lilla avdelning på stranden, men lediga solstolar fanns det inte, inte en enda en! Det var med tunga steg jag vandrade tillbaka till bussen för att berätta om mitt misslyckande, jag kunde direkt se på ansiktsuttrycken hos de solvarma passagerarna i bussen, att de inte var så imponerade av den unge mannens misslyckanden. Jesus styrde upp det hela genom att helt enkelt ta fram mikrofonen och med myndig stämma säga, "Damas y caballeros la guagua vuelve a Las Palmas a las cuatro en punto", samtidigt som han satte upp fyra fingrar i luften.

Klockan 4 gick bussen tillbaka efter att jag räknat in de 36 gästerna som nu var röda av solen och svettiga om näsan. Det blev mera en transport än en utflyktsresa, eftersom den välklädde färdledaren där framme bara hade en gemensam nämnare med en riktig färdledare, jag satt på stolen vid chauffören som de riktiga reseledarna brukar göra.

Nu körde Jesus en annan väg tillbaka, vi åkte upp mot bergen, helt plötsligt vid en skylt som sa Escuela de bordado en Ingenio, så stannade Jesus bussen, slog av tändningen, vände sig mot mig och gjorde konstiga handrörelser...... Ja, nu vet jag att "escuela de bordado", betyder broderiskola och förstår att Jesus försökte visa mig att han broderade, för att ge en fingervisning till varför han stannat. Men förlåt mig, se en storvuxen, säkert över 100 kg Kanarisk busschaufför göra konstiga saker med fingrarna och få det till broderiskola för unga flickor, nej det fick inte jag ihop där jag satt i färdledarstolen. Tack gästerna som satt bakom mig och såg den uppkomna situationen och sa, vi är nog vid broderiskolan som skulle ingå i utflykten, vilket det också visade sig vara.

När vi sedan kom tillbaka till Las Palmas, visst såg jag att Jesus la fram sin fina skärmmössa med busskooperativets mössmärke, upp och ner på instrumentbrädan vid bussdörren, men tänkte inte mer på det. Själv tog jag adjö av gästerna, som helt plötsligt verkade väldigt nöjda och jag fick flera uppmuntrande klappar på axeln och visdomsord på vägen, typ det här kommer nog att bli bra och alla har vi varit nybörjare. Kände mig nöjd, ja nästan lite styv i korken och ett förbättrat självförtroende, ända tills........

......... alla gästerna lämnat bussen och Jesus gav mig tillbaka det sista pappret i bunten som jag fått av Malou, det visade sig vara ett kuvert med rubriken; Utflyktsredovisning, på den skulle man fylla i utflyktens namn, datum ............ antal gäster ............... x ...........Pesetas = ..................... Pesetas att redovisa. Va?? Skulle jag ta betalt? Jaha, det var därför som gästerna visade sig så nöjda när man klev av bussen, de fick åka gratis till Maspalomas den januaridagen 1970. Självklart var det pinsamt första dagen på nya jobbet, troligen skrattades det en hel del bakom min rygg, "har du hört om den nya killen som skall lägga upp det nya bokningssytemet....".

Men värst blev det när Jesus med mörk blick tog tag i sin fina skärmmössa, lyfte den sakta från instrumentbrädan, för att sedan vända den neråt för att se om något föll ur mössan, men det gjorde det inte. Jesus skakade på mössan, samma resultat, tomt. Vad jag inte förstått tidigare när han lade sin mössa där vid dörren, var att det var min uppgift att göra gästerna uppmärksamma på att om de ville ge en slant till chauffören, så låg hans skärmmössa vid utgången. Det hade jag inte sagt, så det hade inte blivit några Pesetas i skärmmössan, vilket Jesus på ett mycket dramatiskt och pedagogiskt sätt visade mig. Förstod att Jesus hade stor familj, många munnar att mätta, som nu skulle stå där med öppna munnar som inte skulle fyllas med någonting alls, på grund av mitt tillkortakommande. Nu hade jag dagen innan växlat till mig 3000 Pesetas på Skandinaviska Bankens kontor i avresehallen på Arlanda, så i min plånbok låg 3 stycken stora 1000 Pesetassedlar. Såg ingen annan lösning än att att ta en 1000 Pesetas sedel, överräcka den till Jesus, som lyste upp. bockade och tackade, förstod senare att det var var minst 5 gånger så mycket som han skulle fått om man gjort det den normala vägen via hans upp och nervända busschaufförsmössa på instrumentbrädan.

Ja på tal om Maspalomas och dagen då jag inte visste att jag senare i livet skulle bo på ön i över 25 år!


Tommy
 

Bilagor

  • 141992418_10214940579026627_5721414724510416718_o.jpg
    141992418_10214940579026627_5721414724510416718_o.jpg
    49,8 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Träffade en kanadensisk kvinna som bodde i på teneriffa för många år sedan hon saknade en riktig vinter med snö och storm, de hade blivit kommenderade att flytta dit så det var inget fritt val. Funderade mycket på det. Corona har förstört ett helt år mer eller mindre och idag verkar det inte finnas någon ljusning annat än vaccin men nu har ju snikenheten tagit ut sin rätt bolagen ska tjäna pengar på andras sjukdom och död. Men så har det kanske alltid varit? Bahia gruppen verkar inte ha det så roligt just nu även om vädret är fint. De finns på facebook men någon annan får ta upp det i den här tråden. Väldigt hårda restriktioner nu och svårt att komma därifrån.
Jag rapporterade hela förra säsongen från Bahia tills vi evakuerade därifrån 21 mars. Sedan dess har jag bara varit tillbaka en vecka i sommar för att titta till vårt boende. Valde inför hösten att inte återvända. Kände att risken att bli sjuk där eller hamna i en ny LockDown inte lockade oss. Visst är det kallt och eländigt här hemma men valet känns rätt än så länge. Just nu rusar smittan i Santa Pola och jag kan bara hålla tummarna för att alla vänner där klarar sig och att vi kan återvända senast i september 2021. 1BDD03B1-7CEF-4319-8B3C-3BA446B93346.png
 
Senast ändrad:
Toppen