• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Ja så är det hemlängtan och dåligt samvete för att jag sviker min far. Felet jag gjort är nog att stanna för länge på samma plats till slut blir det tråkigt. Har ju en bekant som är nere i mazzaron kanske skulle åka dit.
Bengtic, det finns ofta flera aspekter bakom våra beslut att resa eller inte resa. Att ta hänsyn till alla faktorer går det ju inte... så vi väljer. Om Du skulle påbörja din resa till Spanien eller Portugal så jag hoppas att vi får Dina rapporter från Din resa I denna tråd :mh4:
Förresten, kanske Din bekant som är just nu I Mazzaron kan skriva kort om hans/hennes resa dit?
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
The measures for the Moderate, High, Very High and Extreme Risk municipalities seem the same as before and can found as follows

PLEASE NOTE: We have seen a change in that on the government website it does not show that High Risk Municipalities having a curfew in pla

A Summarised version of the provisional Christmas and New Year measures can be found here:


Comment

The measures in place seem the same as before., but special provisional arrangements for Christmas and New Year.
This has just been published so we have not had a chance to study. Please refer to the law before asking questions and then please quote the article as it makes it easier to find and clarify where we can. To help you we have highlighted the articles in bold. We will highlight various parts in due course . We would be grateful if you would keep to questions as it makes it easi
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Julen närmar sig med snabba steg oavsett om man är i kalla Skandinavien eller på varmare ställen i Spanien/Portugal.
Jag skulle vilja tacka Er alla som har bidragit med intressanta, värdefulla inlägg i denna tråd. Jag skulle vilja be om fortsatt uppdatering av Era observationer och nyheter. Då vinter fortsätter och kanske en del resor kommer göras från/till Spanien/Portugal så även en ny information skulle finnas.

GUD JUL och GOTT NYTT ÅR.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej alla!
Får önska er en god fortsättning och ett Godare Nytt År.
Det är väldigt tyst på den här tråden.
Är det några svenska resenärer kvar i Spanien / Portugal?
Det vore trevligt att höra om det finns några skandinaver där och om det i så fall är några förändringar angående läget?
Hur fungerar det med campingar ställplatser restauranger o.s.v.?
Vi funderar på att åka ner så småningom.
MVH Sambal
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tommy, det går inte att logga in sig på HBK via din länk. Kan du inte be någon admin kolla upp detta? Användaren ombeds att uppge mailadressen(!)...
Visa bilaga 201425
Starta HBP (Husbilsplatser i blå länken) innan du klickar på Tommys länk - man måste vara inloggad på HBP för att det ska fungera med länkarna.
Du blir automatiskt inloggad på HBP om du är inloggad på HBK, men du måste alltså starta kartan/HBP först för att bli inloggad även på HBP.

Ett tips: Lägg upp två flikar i Chrome som startat automatiskt när du startar Chrome - HBK i den första, HBP i den andra - då är du alltid automatiskt inloggad i både HBK och HBP. Se Inställningar i Chrome ... Här styr du vilka flikar som ska startas upp när du startar Chrome. Motsvarande finns även i andra webbläsare, t ex Edge.

Skärmbild 2021-01-02 192402.jpg
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Hej alla!
Får önska er en god fortsättning och ett Godare Nytt År.
Det är väldigt tyst på den här tråden.
Är det några svenska resenärer kvar i Spanien / Portugal?
Det vore trevligt att höra om det finns några skandinaver där och om det i så fall är några förändringar angående läget?
Hur fungerar det med campingar ställplatser restauranger o.s.v.?
Vi funderar på att åka ner så småningom.
MVH Sambal
Jovisst! Vi är kvar på "vår" ställplats på Algarve och vi trivs även om det är vinter. +2 på natten sen värmer solen bra. När vi har åkt runt och kollat har det funnits gott om plats på ställplatserna. I vanliga fall hade det nu varit dags att börja åka runt och fricampa men eftersom det är som det är så behåller vi nog platsen. På parkeringen i Pedras dél Rei som brukar vara smockfull med hb stod det inte en endaste en. I Silves gott om platser. Restaurangerna är det lite si och så med, många har ju normalt sett stängt för semester nu men jag tror att många har varit tvungna att slå igen för gott. Lite svenskar lär det finnas men inte hos oss i Galé. Det är just nu, från nyårsafton till 4/1 förbjudet att åka över kommungränserna efter kl 13 på dan och allt är stängt, restauranger och affärer. Lite löjligt tycker vi eftersom det då blir jättemycket folk i affärerna fram till kl 13 istället för att låta det vara utspritt. Men Algarve är väl en av dom säkraste platserna i europa - än så länge. Då gäller det bara att ta sig hit! :cool:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
God Fortsättning, tack Sambal för frågor och tack Brogu för lägesuppdatering on Algarve.
Jag tror att hälsomyndigheter i Portugal och Spanien (även i olika andra EU länder) vill nu avvakta med nya åtgärder (ev. lättnader) tills man får klara sammanställningar över smittspridningen under perioden Jul-Nyårshelgen samt första erfarenheter med vaccinationsprogrammet. Smittspridnings parametrar för Spanien och Portugal har varit gynnsamma de senaste dagarna så om man skulle få till det även de förväntade goda vaccinationseffekter då husbilsresor till Iberiska halvön skulle kunna återupptas snart... Vad betyder "snart" kan jag inte precisera ännu ;) :mh4:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej. Tack för informationen.
Ja, vi får hoppas att det vänder åt rätt håll. Vi väntar någon vecka och ser vart det lutar.
Ha det bra så länge!
Sambal
Jag hoppas också att det vänder, men det finns många orosmoln på himlen... och en av dessa är t.ex. det som Leila Abboud skrev för några timmar sedan i Financial Times :"Frankrike hade fått 500.000 vacciner (BioNTech/Pfizer) och kommer att få samman mängd varje vecka under Januari, dock bara 350 personer kunde vaccineras hittills, jämfört med 1.000.000 personer i Storbritannien, 238.000 i Tyskland".
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Många har en övertro på tidsaspecten när det gäller vaccinenet för man tror har man tagit sprutan så är man safe. Så är det långt därifrån det tar det 6-8 veckor innan man man uppnår det förväntade skyddet. Detta efter man fått Nummer 1. Sedan är det logistikproblem då de som skall ge vaccinet måste vara behöriga, Dvs utbildade för saken och de flesta som är det sliter redan häcken av sig i sjukvården. Allt skall också dokumenteras så tro mig det kommer o ta tid. Vår egen plan är sverige i sommar o Algarve till hösten.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Och sedan väntan på spruta nr 2,,

Skulle tippa på att man kommer behöva ett vaccinpass för att bege sig genom EU fram mot hösten.
(Detta pga alla antivaxxers)
November/December är min gissning att det "värsta" är över och att det kommer finnas något som liknar ett normaltillstånd.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag tittar just nu på TV på fotbollsmatch andra rond av Copa del Rey, mellan Linares Deportivo och Sevilla FC. Det sitter många supporters på bänkar (lilla stadion i Linares). Detta måste betyda att man har lättad på många restriktioner i Spanien.
Stämmer det? Hur ser det ut hos Er, våra HBKlubbens vänner som befinner sig i Spanien/Portugal?
Jag hoppas att Ni mår bra. Var försiktiga och njut av värme och solen.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Jag tittar just nu på TV på fotbollsmatch andra rond av Copa del Rey, mellan Linares Deportivo och Sevilla FC. Det sitter många supporters på bänkar (lilla stadion i Linares). Detta måste betyda att man har lättad på många restriktioner i Spanien.
Stämmer det? Hur ser det ut hos Er, våra HBKlubbens vänner som befinner sig i Spanien/Portugal?
Jag hoppas att Ni mår bra. Var försiktiga och njut av värme och solen.
Valenciaregionen inför från 7/1 nya skärpta restriktioner. Fick denna av Martin vid receptionen Camping Bahia Santa Pola idag 22.45• Översättning får ni göra själva , jag vill inte feltolkas.
6CFDE234-4414-472E-848E-F69E457A1B4B.jpeg
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Lite mer info om läget i Spanien:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade en artikel om några som bor på Camping Bahia i Santa Pola just nu:

Tommy
 
Toppen