Gunillas Kenth
HBK in Memoriam
- Kommun
- Hässleholm
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Visst blir det ljusare fast har man solstrålar direkt i sovrummet dygnet runt(nästan)då blir man inte så utvilad som man behöver vara.Då är det bra med vintertid ..Har aldrig förstått varför detta är ett problem. Sommartid året om så det blir ljusare längre på sommarkvällarna.
Myrstackarna (inte stackars myrorna) fungerar nog lika bra sommar som normaltid på urtavlan, då dom nog inte byter väderstreck för en sån sakHmm Myrstackarna var det nog
Slutar man sitt jobb kl 20 o solen går ner, säg 21 får du en timme kvällssol, men ändrar du så att 20 blir 19 får du ju 2 timmarAllt runt fenomenet sommar och vintertid är helt obegripligt.
Jag förstår inte nyttan och det spelar mig ingen roll om det tas bort. Tiden går ju fortfarande lika fort och det är ljust och mörkt lika länge oavsett.
Sett ur ett större årsperspektiv med den stora variationen mellan mörka vintrar och ljusa sommardygn verkar det också fånigt med en "justering" på en sketen timme halvvägs.
Bara onödig administration och en källa till fel och misstag som säkert också kostar en del.
Det blir nog automatiskt så behöver man inte tänka påExperterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Nu skall varje land i EU själv bestämma,hoppas bara alla tar samma beslut,jobbigt att resa i Europa om du måste ställa klockan vid varje gränspassage.
Jag tänker en situation där man går i skogen utan kompass och GPS men väl analog klocka.Har man problem med norr och söder så finns det appar att ladda ner, kör man på E4 så kan det heller inte vara så svårt.
Jag har svårt att gå upp på morgonen men kan vara uppe länge på kvällarna såklart man vill ha sommartid, sen när man kom hem från jobbet och hade något att göra var det ju bra med lite extra dagsljus.
Lider svårt av själva omställningen och det gör många och ofta djuren också som inte fattar att mattiderna ändras och rastningen. Har suttit uppe tillsammans med en massa resenärer vid skiftet eftersom ingen visste när flygbussen skulle hämta mitt i natten.
Att varje land ska bestämma är lika dumt som vi hade det på 1800-talet och problemen med järnvägstider.Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Nu skall varje land i EU själv bestämma,hoppas bara alla tar samma beslut,jobbigt att resa i Europa om du måste ställa klockan vid varje gränspassage.
I sängkammaren kvittar det men det spelar väl roll när man står i skogen och ska ta ut väderstrecket utan kompas eller GPS, eller? Solen står i zenit kl 12 eller ska man skriva om alla böcker i ämnet? Ska man kalibrera om alla solur. Hur går det med sådana som är gjutna i betong?Spelar roll?
Jag går upp när jag vaknar och lägger mig när jag får tillräckligt med sömn.
Och som någon konstaterade för något år sedan: de flesta gör större omställningar av dygnet över lördag söndag än vad de gör med sommar- och vintertid.
MVH
Hans
Ja visst kan det påverka individer enskilt.Slutar man sitt jobb kl 20 o solen går ner, säg 21 får du en timme kvällssol, men ändrar du så att 20 blir 19 får du ju 2 timmar
Så nog spelar det någon roll (för en del iaf)
Är det inte bättre att varje arbetsplats justerar sina start- och sluttider än att hela Europa ska bli en enda tidsröra?När jag blir pensionär så kommer jag inte heller att bry mig om vilken tid vi följer.
Men så länge jag har arbetstider att förhålla mig till, så föredrar jag att vi använder sommartid året runt.