• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommartid eller vintertid året runt?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi ska ju ställa om klockorna till vintertid på söndag.

Man kan ju bestämma väderstreck med hjälp av klockan och vintertid. Varför ändra på det?

1) Ska vi har sommartid eller vintertid året runt i fortsättningen?

1603402320318.png
2) På vilka sätt kan man bestämma väderstreck med hjälp av tecken i naturen?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har inte riktigt hängt med på varför vi skall välja på vilken tid som skall bli standard i SWE.
1. Vintertid är den normaltid vi har i SWE sedan 1879.
Sommartid är ett påhitt som tog en massa år att reda ut om den överhuvudtaget gjort någon nytta. :)
2. Det fick man lära sig i plugget men hur mycket sitter kvar av det nu. Hmm Myrstackarna var det nog
något om men hur gör man på vintern. Det var det nog ingen som sa pga att då var man ju inne mest.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Se på gamle trær, hvilken side er det mest mose og lav. Mener å huske at det er på nordsiden, men hos oss er det motsatt. Men her beveger solen seg motsatt av klokken, men fortsatt fra øst til vest.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har man problem med norr och söder så finns det appar att ladda ner, kör man på E4 så kan det heller inte vara så svårt.
Jag har svårt att gå upp på morgonen men kan vara uppe länge på kvällarna såklart man vill ha sommartid, sen när man kom hem från jobbet och hade något att göra var det ju bra med lite extra dagsljus.
Lider svårt av själva omställningen och det gör många och ofta djuren också som inte fattar att mattiderna ändras och rastningen. Har suttit uppe tillsammans med en massa resenärer vid skiftet eftersom ingen visste när flygbussen skulle hämta mitt i natten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hmm Myrstackarna var det nog
Myrstackarna (inte stackars myrorna) fungerar nog lika bra sommar som normaltid på urtavlan, då dom nog inte byter väderstreck för en sån sak
Solen i ryggen Klockan 12 näsan mot norr, får man väl kosta på sig att byta till kl 13, om man med dagens smartphones gpser o annat behöver veta det. Själv är jag ändå rökt då telefonen är enda klocka jag har med mig när jag är ute
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Allt runt fenomenet sommar och vintertid är helt obegripligt.
Jag förstår inte nyttan och det spelar mig ingen roll om det tas bort. Tiden går ju fortfarande lika fort och det är ljust och mörkt lika länge oavsett.
Sett ur ett större årsperspektiv med den stora variationen mellan mörka vintrar och ljusa sommardygn som vi har verkar det också fånigt med en "justering" på en sketen timme halvvägs.
Bara onödig administration och en källa till fel och misstag som säkert också kostar en del.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Allt runt fenomenet sommar och vintertid är helt obegripligt.
Jag förstår inte nyttan och det spelar mig ingen roll om det tas bort. Tiden går ju fortfarande lika fort och det är ljust och mörkt lika länge oavsett.
Sett ur ett större årsperspektiv med den stora variationen mellan mörka vintrar och ljusa sommardygn verkar det också fånigt med en "justering" på en sketen timme halvvägs.
Bara onödig administration och en källa till fel och misstag som säkert också kostar en del.
Slutar man sitt jobb kl 20 o solen går ner, säg 21 får du en timme kvällssol, men ändrar du så att 20 blir 19 får du ju 2 timmar
Så nog spelar det någon roll (för en del iaf)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Nu skall varje land i EU själv bestämma,hoppas bara alla tar samma beslut,jobbigt att resa i Europa om du måste ställa klockan vid varje gränspassage.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Spelar roll?
Jag går upp när jag vaknar och lägger mig när jag får tillräckligt med sömn.
Och som någon konstaterade för något år sedan: de flesta gör större omställningar av dygnet över lördag söndag än vad de gör med sommar- och vintertid.

MVH
Hans
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Nu skall varje land i EU själv bestämma,hoppas bara alla tar samma beslut,jobbigt att resa i Europa om du måste ställa klockan vid varje gränspassage.
Det blir nog automatiskt så behöver man inte tänka på
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Har man problem med norr och söder så finns det appar att ladda ner, kör man på E4 så kan det heller inte vara så svårt.
Jag har svårt att gå upp på morgonen men kan vara uppe länge på kvällarna såklart man vill ha sommartid, sen när man kom hem från jobbet och hade något att göra var det ju bra med lite extra dagsljus.
Lider svårt av själva omställningen och det gör många och ofta djuren också som inte fattar att mattiderna ändras och rastningen. Har suttit uppe tillsammans med en massa resenärer vid skiftet eftersom ingen visste när flygbussen skulle hämta mitt i natten.
Jag tänker en situation där man går i skogen utan kompass och GPS men väl analog klocka.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Nu skall varje land i EU själv bestämma,hoppas bara alla tar samma beslut,jobbigt att resa i Europa om du måste ställa klockan vid varje gränspassage.
Att varje land ska bestämma är lika dumt som vi hade det på 1800-talet och problemen med järnvägstider. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Spelar roll?
Jag går upp när jag vaknar och lägger mig när jag får tillräckligt med sömn.
Och som någon konstaterade för något år sedan: de flesta gör större omställningar av dygnet över lördag söndag än vad de gör med sommar- och vintertid.

MVH
Hans
I sängkammaren kvittar det men det spelar väl roll när man står i skogen och ska ta ut väderstrecket utan kompas eller GPS, eller? Solen står i zenit kl 12 eller ska man skriva om alla böcker i ämnet? Ska man kalibrera om alla solur. Hur går det med sådana som är gjutna i betong?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Slutar man sitt jobb kl 20 o solen går ner, säg 21 får du en timme kvällssol, men ändrar du så att 20 blir 19 får du ju 2 timmar
Så nog spelar det någon roll (för en del iaf)
Ja visst kan det påverka individer enskilt.
Samma för den som jobbar tidig morgon och skall gå och lägga sig kl 21. Ändrar du enligt ditt exempel måste han gå och lägga sig när det fortfarande är ljust ute i ytterligare 1 timme och får även en solfattigare start på dagen. ;)
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När jag blir pensionär så kommer jag inte heller att bry mig om vilken tid vi följer.
Men så länge jag har arbetstider att förhålla mig till, så föredrar jag att vi använder sommartid året runt.
Är det inte bättre att varje arbetsplats justerar sina start- och sluttider än att hela Europa ska bli en enda tidsröra?
 
Toppen