• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommartid eller vintertid året runt?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu verkar det som att det inte blir något beslut denna säsong heller,politikerna har viktigare saker att lösa just nu!
 
R

RobbeS

Guest
Egentligen borde staten bli ränte skyldiga under vinterhalvåret då man får lönen en timme senare än på sommaren!
 
F

F.d. 22252

Guest
Enklast är väl om hela jorden kör samma tid?
Skippa tidszonerna. Då behöver man inte bry sig att ställa klockan alls....
Jo om jag inte fattat fel finns den tidszonen redan och flygplanen använder den och förmodligen flera. men det är bara för trafiken ska fungera smärtfritt och förmodligen handlar det om rymdfart och militären också. Lite svårt om man sitter på rymdstationen att räkna tid. Finns en skärmsläckare som det hette förut att ladda ner gratis så kan man se jorden ovanifrån hela tiden.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jo om jag inte fattat fel finns den tidszonen redan och flygplanen använder den och förmodligen flera. men det är bara för trafiken ska fungera smärtfritt och förmodligen handlar det om rymdfart och militären också. Lite svårt om man sitter på rymdstationen att räkna tid. Finns en skärmsläckare som det hette förut att ladda ner gratis så kan man se jorden ovanifrån hela tiden.
Den skärmsläckaren heter Earth och är riktigt gammal, men den funkar bra i Windows 10 t ex.
 
R

RobbeS

Guest
Vintern är normaltid. Så du bör betala ränta för den timmen Tidigare du får lönen IOM sommartid

I såna fall väntar jag gärna en timme till på sommaren :p. Ska kräva hos min arbetsgivare att de under sommaren betalar ut min lön kl 01:00 den 25 varje månad. Här uppe är det ju ljust den tiden också under sommarmånaderna så då är det lika bra att stiga upp om meningen med sommartid är att följa ljuset. Frågan är när man ska sova?
 
F

F.d. 22252

Guest
ISS live now. Fungerar bra på mobilen eller hellre på en surfplatta. Och den är live så det som händer där händer i verkligheten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I såna fall väntar jag gärna en timme till på sommaren :p. Ska kräva hos min arbetsgivare att de under sommaren betalar ut min lön kl 01:00 den 25 varje månad. Här uppe är det ju ljust den tiden också under sommarmånaderna så då är det lika bra att stiga upp om meningen med sommartid är att följa ljuset. Frågan är när man ska sova?
Tja... oktober till mars eller nått liknande...
Ide kallas det vist :p
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ja visst kan det påverka individer enskilt.
Samma för den som jobbar tidig morgon och skall gå och lägga sig kl 21. Ändrar du enligt ditt exempel måste han gå och lägga sig när det fortfarande är ljust ute i ytterligare 1 timme och får även en solfattigare start på dagen. ;)
Exakt ..har jobbat skift hela mitt liv och nu som pensionär lever efter dom inlärda premisserna så jag vill ha dagens normaltid
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sista ordet inte sagt än i denna fråga än!
SVT text:

Beslut om tidsomställning dröjer

I natt är det dags att ställa om
klockan till normaltid igen. 03.00
blir 02.00. Men det kanske inte är
sista gången. Avskaffandet av
tidsomställningen har kört fast i EU.

EU-kommissionen trodde tidsomställ-
ningen skulle vara avskaffad redan
förra hösten. Men för att inte
Europa ska bli ett lapptäcke av
olika tidszoner krävs mer tid för
att fatta beslut i frågan.

-Dessutom är vi mitt i en pandemi, så
det finns viktigare saker för EU att
hantera, säger infrastrukturminister
Tomas Eneroth (S).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej, vi skiter i tiden helt. Då kan jag gå upp när jag har lust på morgonen.
Fimpar vi dessutom även datum och alla andra dumheter som t.ex. årstider som någon har hittat på så kan jag gå i pension nu, åka mer husbil och betala räkningarna när jag tycker dom förfaller.
nana.gif
 
Toppen