• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sommartid eller vintertid året runt?

W

Weckman

Guest
Vi naturmänniskor/stadsbor behöver varken myrstackar eller kompas. Alla djur med fyra ben bajsar mot söder i skogsterräng . Den delen av avföringen som är smalast/tunnast på marken pekar alltid åt norr. :msn_thumbup:
 
Senast redigerad av en moderator:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man kan vel bare vedtage i firmaet at man om vinteren begynder at jobbe kl. 08:00 og om sommeren kl. 07:00. Så passe tiden jo med alle andre som ikke vælger at flytte på arbejdstiden
Ja på en firma som inte har leveranser, kunder, öppettider mm. I princip varje företag är beroende av andra. Transportfirman får stå i en timma o vänta på ett företag som inte ändrat. Vårdcentralens telefontid stänge 1 timma tidigare.
Någon tyckte det var kaos att köra till Kroatien om det blev olika i olika länder.
här blir det olika i samma land
Jag tror inte det blir bra
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför göra detta värre än det är. Det är väl bara att bestämma vilket som skall gälla. Det blir väl en massa gap & gny i början men folk vänjer sig med tiden. Titta hur vi reagerat på bränslepriser & skatter, vi lever med detta idag & man har vant sig. Ärendet ligger förresten på EUparlamentets bord för beslut om ett enhetligt tidssystem inom unionen.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi ska ju ställa om klockorna till vintertid på söndag.

Man kan ju bestämma väderstreck med hjälp av klockan och vintertid. Varför ändra på det?

1) Ska vi har sommartid eller vintertid året runt i fortsättningen?

Visa bilaga 201352
2) På vilka sätt kan man bestämma väderstreck med hjälp av tecken i naturen?

Jag har inbyggd kompass i armbandsklockan:
C265C9BC-7856-4DBC-8431-B341B24D1CC1.jpeg


Några tips på fråga 2:
  • Om man ställer sig med ryggen mot solen mitt på dagen (kl 13.00 sommartid och 12.00 vintertid) och sträcker ut sina armar kan man se väderstrecken i skuggan. ”Med näsan åt norr, har du öster åt höger och väster åt vänster.”
  • vissa träd har frodigare grenar åt söder. Grenarna åt söder lutar neråt mer än grenarna mot norr för att fånga in mer ljus.
  • myrorna bygger sina stackar på sydsidan av något eftersom de tycker om sol och värme.
  • mossa på stenar och stubbar växer helst i skugga, för mossa gillar fukt och växer alltså mot norr.
  • rimfrosten lägger sig ymnigast åt norr.
  • snön smälter fortast på södersluttningar och växtligheten spirar fortast där.
  • under sommaren är södersluttningen gulare och torrare.
  • Titta på björknävern. Björkarnas vita näver går i regel längre ned på stammens södra sida.
  • Undersök himlen. Använd dig av Karlavagnen för att lokalisera Polstjärnan som ligger i rak linje från vagnens framkant. Polstjärnan lyser starkare än de andra stjärnorna runt omkring, så den är lätt att hitta. Polstjärnan står alltid i norr.
 
F

F.d. 22252

Guest
En sån där klocka är totalt oduglig om man förlagt glasögonen har en sån med höjdmätare och allt suunto och ganska dyr men utan glasögon kan man inte använda den så den ligger bara i en låda. Brukar fråga folk om vägen om jag kommit vilse.
Jag tycker att för Eu ska vi införa EU-tid sen blir det enklare att samordna alla transporter.
I Ryssland införde man Moskvatid förut skilde det inte så mycket men desto mer sen.
Fördelen vore att både portugal och finland skulle få samma tid som sverige. Själv har jag problem med tidszonerna det känns hela tiden som att något är fel och det kommer det att göra på söndag.
Har ibland tänkt att jag skulle strunta i att ställa om tiden men nästan allt är ju radiostyrt. Men inte i bilen och glömmer jag det och ställer fel tid på parkeringskivan så kan det bli väldigt dyrt.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Tycker att det viktigaste är att vi har samma i hela EU
Vilken soppa om man behöver ställa om klockan vid varje gränsövergång
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
På norra halvklotet står solen rakt i söder klockan 12 på dagen (med reservation för jordaxelns lutning och jordens elliptiska bana runt solen). Det bör väl ändå vara riktmärket? Allt annat är politiska beslut. Exempel på politiskt beslut är att Kina, som egentligen sträcker sig från GMT+5 till GMT+9, har beslutat att bara ha en tidszon (GMT+8).

Det här kanske är en större fråga för oss i norr, där skillnaden mellan ljus och mörker har större variation än i Centraleuropa.

Den ursprungliga anledningen till sommartid var energibesparing. Försöker vi hitta på nya anledningar till sommartid nu, när energibesparingen inte längre är ett starkt argument?
Har aldrig förstått varför detta är ett problem. Sommartid året om så det blir ljusare längre på sommarkvällarna. Jag är alltså inte pensionär och förfogar inte till 100% över min egen tid. Än.
Jag kontrar - Förstår inte varför man skulle vilja ha ljust ute när man ska gå och sova. Det är lättare att vakna och komma igång om solen hunnit gå upp.
Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Isf är jag expert och i klar minoritet. :twitcy:

För övrigt är min klocka där jag beinner mig nu inställd på GMT+1h 12min 2sek, om vi ska vara teknokratiska.

Sådär. Nu var sommartidsfrågan avklarad. Nu ska jag skriva insändare om varför kardemumma och koriander bör förbjudas som tillsats i livsmedel. Sen ett och annat om sär skrivning.

Trevlig helg!

 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
På norra halvklotet står solen rakt i söder klockan 12 på dagen

Förstår inte varför man skulle vilja ha ljust ute när man ska gå och sova. Det är lättare att vakna och komma igång om solen hunnit gå upp.

kl 13 står solen i söder sommartid (Vilket jag hittills inte haft nytta av angående vart jag är o vart jag skall)

många lägger sig vid olika klockslag, en del tidigare en del senare
 
R

RobbeS

Guest
Sörlandsbekymmer. I de övre delarna av landet är det ljust oavsett när man stiger upp på sommaren och på vintern mörkt. En timme hit eller dit spelar absolut ingen roll.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
En sån där klocka är totalt oduglig om man förlagt glasögonen har en sån med höjdmätare och allt suunto och ganska dyr men utan glasögon kan man inte använda den så den ligger bara i en låda. Brukar fråga folk om vägen om jag kommit vilse.
Jag tycker att för Eu ska vi införa EU-tid sen blir det enklare att samordna alla transporter.
I Ryssland införde man Moskvatid förut skilde det inte så mycket men desto mer sen.
Fördelen vore att både portugal och finland skulle få samma tid som sverige. Själv har jag problem med tidszonerna det känns hela tiden som att något är fel och det kommer det att göra på söndag.
Har ibland tänkt att jag skulle strunta i att ställa om tiden men nästan allt är ju radiostyrt. Men inte i bilen och glömmer jag det och ställer fel tid på parkeringskivan så kan det bli väldigt dyrt.
Ja det flesta knepen förutsätter ju att man ser.
Tar jag av mig glasögonen vete f-n om jag hittade en enda myrstack i skogen:D
Så prio 1 är ju att kunna se.
 
Toppen