• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det är en teknisk detalj som jag gärna vill ha vet inte hur det är på Victrons regulatorer. På Mastervolts SCM25 MPPT. Där finns det en temp ingång. Vet hur viktigt det är med tempsensor behov på enklare blåsyra. På litiumen batterier är det väl ett mer eller mindre ett måste?
Göran i Björnarbo
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är en teknisk detalj som jag gärna vill ha vet inte hur det är på Victrons regulatorer. På Mastervolts SCM25 MPPT. Där finns det en temp ingång. Vet hur viktigt det är med tempsensor behov på enklare blåsyra. På litiumen batterier är det väl ett mer eller mindre ett måste?
Göran i Björnarbo
Om du har lithiumbatterier med inbyggd värme skall du inte använda tempsensor om du har Votronic. Vet inte hur det är med andra fabrikat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är en teknisk detalj som jag gärna vill ha vet inte hur det är på Victrons regulatorer. På Mastervolts SCM25 MPPT. Där finns det en temp ingång. Vet hur viktigt det är med tempsensor behov på enklare blåsyra. På litiumen batterier är det väl ett mer eller mindre ett måste?
Göran i Björnarbo

För att kunna ladda ett bly-batteri till 100% så bör det vara +25 grader i batteriet
Ett bly-batteri som är 0-gradigt behöver upp till 15,5V för att laddas fullt, där kommer temp.sensor som monteras på batteriet in och korrigerar laddspänningen till rådande temp på batteriet.

Battery Education


Detta har inget med Lithiumbatterier att göra, där regleras laddningen av ett bms som styr all laddning/urladdning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
För att kunna ladda ett bly-batteri till 100% så bör det vara +25 grader i batteriet
Ett bly-batteri som är 0-gradigt behöver upp till 15,5V för att laddas fullt, där kommer temp.sensor som monteras på batteriet in och korrigerar laddspänningen till rådande temp på batteriet.

Battery Education


Detta har inget med Lithiumbatterier att göra, där regleras laddningen av ett bms som styr all laddning/urladdning.
Den sista raden stämmer inte. Även till Lithiumbatterier utan inbyggd värme kan/skall tempgivare användas.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Till Victrons regulator kan man koppla deras trådlösa Smart Battery Sense som sätts direkt på batteriet och ger batterispänning och batteritemperatur till regulatorn. På regulatorn kan man sen ställa in exakt vid vilken temp laddningen eventuellt skall upphöra. Gäller även Lithiumbatterier.

Sen tycker jag det blir lite fel att blanda ihop en regulator/laddares roll med BMSen vilket vi ofta gör tycker jag.
BMSerna vi har kan ju inte ladda några batterier eller växla mellan bulk, absorbtion och float för att ladda och underhålla ett batteri optimalt. Den kan bara bryta eller öppna.
Med rätt laddare som är rätt inställd skall BMS aldrig behöva blanda sig i och störa laddningen överhuvudtaget. Bara hjälpa till med att balansera cellerna vid behov och vara redo att bryta kretsen i nödfall om man skulle råka tömma batteriet för mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den sista raden stämmer inte. Även till Lithiumbatterier utan inbyggd värme kan/skall tempgivare användas.
Fast inte från en mppt-regulator som justerar laddspänningen till ett blybatteri, för att få fulladdat vid låg temp. samt undvika kokning vid hög temp.
OBS denna funktion skall inte användas på annat än blybatterier.

På ett Lithiumbatteri finns ett inbyggt BMS= Battery Management System, som skyddar cellerna från överladdning/djupurladdning, samt balansering av cellerna, i vissa BMS finns även temp.övervakning på cellerna som stoppar laddning/urladdning vid för låg/hög temperatur.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Nu vart det en Mastervolt SCM25 MPPT regulator. Dom som säljer regulatorer hävdar att system spänningen är den spänning Volt som man har ut på sitt elsystem . Men jag tycker fortfarande att pris spannet mellan ett väl renomerat märke och något billigt är väldigt litet.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Nu tror jag mig veta lite mera. Efter ett långt telefonsamtal med en man som jobbar med elinstallationer på båtar.
Varför dyra regulatorer i båtar . På segelbåtar har man ofta 3-4 parallella system med en regulator per system, då måste regulatorerna kunna kommunicera med varandra där är det alltid någon panel som är skuggad. Det problemet finns inte i samma utsträckning på en husbil.
När det talas om system spänning är det spänningen ut från regulatorn som menas inget annat.
Vid dimensioneringen kollar man hur många watt är panelen på sedan letar man på en regulator som tål det antalet watt vid den systemspänning man vill ha 12volt är väl vanligast på en husbil.
Sedan är det så att vi här i norden förmodligen kan underdimensionera regulatorer och få det att hålla ändå.
Medans jag skrev kom jag på en detalj till hur skulle det bli om man kör ett 24volts system i bodelen?
Våran tunga förbrukare är kylen den går att köra på 24volt. Resten är några led som går att köra på 12 eller 24volt det är köks fläkten som vill ha 12volt .
En detalj till, båt folk förstår inte behovet av en EBL. I många trådar jag läst verkar det som att det är inkopplingen till EBL som ställer till bekymmer vi solcells montering eller byte till litiumbatterier, på båtar finns det ingen EBL.
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Många regulatorer för solpaneler ställer in sig automatiskt för 12 eller 24 volt. Det är därför man skall koppla in batterierna före man kopplar in panelerna till regulatorn

Kommer från båtvärlden och hade också, och har delvis fortfarande, en undran om varför EBL existerar som begrepp. Den orsak jag har hittat är att biltillverkarna, i viss mening, köper hela elsystemet som ett paket från en underleverantör. De köper ett "paket" med allt som har med el att göra och deras eget arbete inskränker sig till att följa underleverantörens instruktioner och ansluta rätt sladd till rätt kontakt.

MVH
Hans
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
En detalj till, båt folk förstår inte behovet av en EBL. I många trådar jag läst verkar det som att det är inkopplingen till EBL som ställer till bekymmer vi solcells montering eller byte till litiumbatterier, på båtar finns det ingen EBL.
Från början var det nog bara en lite mer städad samling för hopkopplingar, säkringar och kanske något mer. Men nuförtiden har de (tyvärr) blivit datoriserade...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Så tänker man utanför vad biltillverkaren har tänkt och monterat är EBL bara i vägen.
De flesta trådar om litiumbatterier har tendenser till att bli väldig långa har fått för mig att det beror på bekymmer med koppling till EBL.
Göran i Björnarbo
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Förstår men kan inte svara på nån vecka, vinterförvaring fortfarande.

Mitt halvbra minne säjer ca 2 amp från 100w panel (ska bli 200w som vårprojekt).
Alltså kanske 15 Ah en hel dag med mulet väder. Ska kolla bättre när bilen är ute.

Tog lite tid, men kom nu ihåg löftet att kontrollera laddning från solcellerna vid mulet väder. Exempel från verkligheten idag, ganska mulet och sent på em.
En normal regnig svensk sommardag kan vara såhär ungefär. /GB

Bild 1
Batteri 13,39 och solcell 14,24
- Normalt 220V laddning hemma, ganska laddat batteri. Nu tillfälligt för testet enbart solcellsladdning
- Moonray regulator, min tidigare Victron hade i ett sånt fall slutat ladda, vilket störde mej och därför bytte jag regulator. /GB

Bild 2
Laddar 1,13A från 105W Sunbeam Nordic, som ska dubblas nu under våren.
 

Bilagor

  • _20210424_171349.JPG
    _20210424_171349.JPG
    68,7 KB · Visningar: 24
  • _20210424_171428.JPG
    _20210424_171428.JPG
    63,5 KB · Visningar: 24

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Tog lite tid, men kom nu ihåg löftet att kontrollera laddning från solcellerna vid mulet väder. Exempel från verkligheten idag, ganska mulet och sent på em.
En normal regnig svensk sommardag kan vara såhär ungefär. /GB

Bild 1
Batteri 13,39 och solcell 14,24
- Normalt 220V laddning hemma, ganska laddat batteri. Nu tillfälligt för testet enbart solcellsladdning
- Moonray regulator, min tidigare Victron hade i ett sånt fall slutat ladda, vilket störde mej och därför bytte jag regulator. /GB

Bild 2
Laddar 1,13A från 105W Sunbeam Nordic, som ska dubblas nu under våren.
Strålande, Tack Rulleriet! Där syns det ju klart att trots mulet/regnigt väder och en liten solpanel på lite drygt 100 watt, så genereras det iaf strax över en 1A strömming till batteriet!
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Har en solcell med 36 celler på taket. Har provat med två olika nya MPPT regulatorer. Vi mätning på de två fria kablarna från panelen avläses på en multimeter ca20 V. Helt ok, men ansluter jag till regulator så blir inkommande spänning under 10v!!!!.Båda regulatorerna visar ungefär detsamma orimligt låga värden.
Anslutning är gjord i rätt ordning med först till batteriet o sedan till panelen.
Batterispänning är 12,8v.
Varför blir det ingen laddning med rätt spänning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en solcell med 36 celler på taket. Har provat med två olika nya MPPT regulatorer. Vi mätning på de två fria kablarna från panelen avläses på en multimeter ca20 V. Helt ok, men ansluter jag till regulator så blir inkommande spänning under 10v!!!!.Båda regulatorerna visar ungefär detsamma orimligt låga värden.
Anslutning är gjord i rätt ordning med först till batteriet o sedan till panelen.
Batterispänning är 12,8v.
Varför blir det ingen laddning med rätt spänning?

Vad för regulatorer är det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är effekten från solcellerna som är det viktiga. Spänningen (V) gånger srömmen (A).
MPPT-regulatorn gör om spänningen från panelerna till rätt laddspänning och "spelar" sedan med panelernas spänning och ström så att effekten maximeras. Det behöver alltså inte vara fel att spänningen på panelsidan är 10V öven om jag tycker det verakar litet lågt.

Vad är spänningen på batterisidan?
 
Toppen