• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 52924

Guest
Hej !
Har just gjort premiärturen med husbilen och servat den.Allt har gått bra,underbart att åka husbil igen.
Funderar på att montera solcell på bilen,jag undrar om ni som har det redan,kan tipsa lite om det.
Hur det fungerar,är det dyrt?
MVH guran-medl 608
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Har nu fått besked från Bergholm/Knaus Weinsberg. Dom rekommenderar att koppla direkt på bodelsbatteriet, så det kommer jag att göra.

Inkoppling på kopplingsboxens Dauerplus funkar men tillför ingen extra funktionalitet, varför dom rekommenderade att gå direkt på batteriet.

Dom sa också att startbatteriet kommer att få laddning när bodelsbatteriet är fulladdat > 14,3V.
Ska se om jag lyckas koppla om Stereon till Bodelens batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solceller

Hej Roland

Hur fungerar det? kanske jag med ska koppla om till batteriet.
Vart drog du minus?

Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Jag behöver hjälp med kabeldragning och sånt - är inte så praktisk. Husbilscenter har haft mycket att göra de sista dagarna. Vi ska montera nästa vecka. Vet inte var dom brukar sätta minus.
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solceller

Ok
Hör gärna av dig när du är klar, spännade och se hur det fungerar med startbatteriet och om det laddar på mer om man koppar direkt till batteriet.
Mvh Mats
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Nu är panelen på plats och kablarna nerdragna. Ska koppla in regulatorn på tisdag.
Blir spännande att se hur det funkar och om det blir mycket vindbrus runt panelen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Nu är allt kopplat och klart. Funkar så vitt jag kan se. Solpanelen ger ström men batteriet laddas inte - är full-laddat. Har stått på 230V före monteringen. Återkommer med lägesrapport när vi varit ute.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Nu har vi varit ute och testat laddningen i solskenet i torsdags – funkar klockrent! Båda batterierna var full-laddade vid avfärden efter rasten.:yes:

Jag var lite orolig för eventuellt vindbrus runt panelen – men det hördes inte ett smack vid 95 km/h – vi brukar inte köra fortare än så.

Vi monterade panelen på tvären mellan tackluckorna och täckte hela framsidan med aluminiumprofil (se inlägg 142 i tråden Solpaneler och Regulatorer.. http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/16429d1241385442-profil.doc )
På baksidan satte vi 2 st 40 cm bitar. Använde totalt 2,5 meter aluprofil – Magnus ”Stollen” använde andra halvan av 5 metersbiten till sin installation.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Hej alla,

Passar på att bryta in eftersom vi också funderar på solceller, men jag var inne i en butik idag som sa att jag skulle ha minst 480W på taket! Kan det verkligen stämma? 22.000:- med överladdningsskydd etc. Låter saftigt.
Det låter som ett kärnkraftverk jag har 85 funkar bra och ledlampor det borde räcka med 125w
mvh:music-icon:Drutten
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Vi lät också Hymercenter i Örebro montera en 85w panel när vi köpte våran bil och då denna kopplades in på elektroblocket så kan man ju se på panelen hur mycket det laddar i bodelsbatteriet och även om bilens batterier laddar .
 
Toppen