• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna Magnus..

Har du fixat nått än???:)
Jag har skurit 4st skåror på långsidan på 5mm och 5mm djupa osså 2 på kortsidan.
Då far ev kondensvatten ut...
Sen limmar jag de på taket med profilerna som sitter på panelen....
Har du shoppat nått bra lim än???

Tänkte hämta bilen i helgen och sätta igång....:wink:

MVH/Robban
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Jag har en 2004 Knaus sf655mf med Calira laddar och en elbox calira VB06-1
Om du har en sådan el box ska du koppla in solcellen på den via utag som heter Duerplus
Då laddar du både bo och bil.

detta enl Weststrands husvagnsservice i Kristinehamn

Min Calira elbox heter EVS 30/20 DS/IU. Det finns en Dauerplus (permanent positive), men den verkar vara kopplad tillsammans med utenheter som kylskåp mm. Borde inte panelen koppas på "ström in-sidan", som till exempel generatorn - eller tänker jag helt fel?

http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/89.pdf

Nästa fråga: Om jag förstått det rätt så känner MPPT regulatorn av batteriets status och anpassar laddningen till batteriets laddningsstatus. Kan den göra det "igenom " en laddare - eller funkar de funktionerna bara om regulatorn kopplas direkt till batteribanken??
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

ang. solpaneler.
vi ser på en Eura mobil Profilia 580 LS altså alkov bil
om jeg har forstået det ret når jeg læser om det ekstra udstyr man kan sætte på er det ikke muligt med solceller.
Kan det være rigtigt ????? og hvad beror det på ???
er der for lidt plads på taget , eller ?
vi har set meget små biler med solceller før

er der nogen der kan hjælpe ?
hilsen Marianne
 
Senast ändrad:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Har varit på resande fot och inte läst på forumet , mina uppgifter kan tyvärr inte sökas på internet då jag fick ( läste ) dessa på instruktionen till mina gamla kiselceller från Photowatt ( fransk tillverkare ?! ) och där rekommenderas att inte lämna cellerna utan batterikoppling vid fullt solljus.
Sorry att inte kunna ge dig bättre info men jag skulle ta det säkra före .....

mvh
Bengt
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna Magnus..

Har du fixat nått än???:)
Jag har skurit 4st skåror på långsidan på 5mm och 5mm djupa osså 2 på kortsidan.
Då far ev kondensvatten ut...
Sen limmar jag de på taket med profilerna som sitter på panelen....
Har du shoppat nått bra lim än???

Tänkte hämta bilen i helgen och sätta igång....:wink:

MVH/Robban

Hej Robban.
Nix jag har inte fått tiden att räcka till, det har kommit en hel del
emellan som inte vart planerat, sån't e livet.

Jag har köpt lim! :) men inget mer. Jag lurar dock på extra alu-lister
mer mutter fäste, för ev. framtida behov att plock av panelen.

Just nu sitter jag med 39gr feber, du vet vi män...
Så inget lär bli gjort det närmaste, ligger nämligen back med andra uppdrag.

Hoppas att allt går bra med eran montering och att nu blir riktigt nöjda!
Vänligen, Magnus

Jo... Limmet blev Bostik: lim & tät
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Magnus,
jag har nu kollat igenom denna tråd och är alldeles snurrig av alla effektuppgifter, spänningar, regulatorer, kablar, håltagningar m.m.
Detta tänker jag absolut inte ge mig på, jag väljer att köpa det färdigt, rätt dimensionerat och helt klart.
Jag är imponerad över ert engagemang, diskussionen och era kunskaper.
Krya på dig och lycka till!
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, Robban, Magnus, Roland, Esbjörn, m.fl.
Vill bidraga med lite idéer och hoppas ni vill ge lite synpunkter/feedback så att jag inte i efterhand hamnar i situationen: ”Oj, det tänkte jag inte på!”:mad:

Alltså! Jag har en plan!:cool:

Målet:
Inga hål och minst möjliga åverkan på taket. Begränsa kostnaderna. Modulen (800x1600mm) skall kunna ställas i gynnsam vinkel mot solen vilket även ger möjlighet att tvätta och inspektera under panelen.
Planen:
Modulen monteras på längden (minst luftmotstånd) utefter styrbords långsida.
Två stycken gångjärn (35x80) monteras med mellanlägg på den aluminiumskenan som markislådan (Omnistor) hänger i. Mellanlägget (ca 25mm 4kant alu.) behövs för att modulen skall ligga över takkantlisten och minst 10mm över taket. Modulen monteras i gångjärnen med förstärkning (3x20mm plattlist i alu) på insidan av modullisten. Där så är möjligt används huvudsakligen riggpoppnit vid monteringen.
På motsatta långsidan vilar modulens ram på två gummikuddar som monteras i ramens underkant.
På varje kortsida monteras en rostfri luckhållarbeslag så att modulen kan resas upp ca.45gr. och en låsanordning (sprint /gummistropp) i nedfälld läge (jag råkar ha turen att beslag och låsning är åtkomliga från takluckorna, behöver inte ens gå upp på taket!). Beslagen limmas på taket med Epoxilim.:confused:
2 st 6mmkv kabel dras genom ett hål i Omnistor markislådan (aj, det kommer att göra ont!:eek:) och sedan genom väggen vid fästbulten för markisen (enda åverkan på bodelen som kan riskera fuktgarantin!:rolleyes:)

Har ni några goda råd innan jag sätter igång?:D
VH
Julian van Hilst
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Den benämningen du uppger Calira elbox heter EVS 30/20 DS/IU är själva laddaren, i min knaus sitter den under ett säte tillsammans med en svart strömmfördelingsbox
Verteilerbox VB 06-1 se sidan 8 bifogad länkmed olika strömm kretsar i denna sitter även säkringarna http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/74.pdf jag har allstå laddaren och en el box dauer plus är nr 20, om du har en sådan kopplar du in panelen där och både laddare och generator kommer att känna av och ladda rätt. lätt att kolla är att slå av stömmen på maöverpanelen i hus bilen och då ska det vara strömm på polen dauerplus.
sen reglerar ju även regulatorn strömmen
Om du har en Weisberg skulle det kunna se ut så här http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/73.pdf här har du både manöverpanel laddare och elboxen VB06-1

mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej JvanH!

Jösses vad du har tänkt till! Å' visst är de genomförbart, men i vårt fall så har vi gott om ledig tak yta, därför hellre en större panel platt på taket.
Förlorar verkningsgrad, men absolut minst bekymmer, klättrande och behov av att planera bilens parkeringsriktning.

Ang. epoxy så är den kanske inte helt optimalt, tror ni mår bättre av ett starkt men flexibelt fästlim. Typ Sikaflex, Bostik Tät & Lim, även Biltema har bra alt.

Kabeln area beror som sagt på längd och beräknad Ah från panelen, det finns ju vänliga personer som postat dessa formler i denna tråden.

Annars, bara att buga å' bocka inför Era planer!
Posta gärna några bilder på/efter monteringen, det kommer många bli glada över!

Bästa Hälsningar,
Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Magnus,
jag har nu kollat igenom denna tråd och är alldeles snurrig av alla effektuppgifter, spänningar, regulatorer, kablar, håltagningar m.m.
Detta tänker jag absolut inte ge mig på, jag väljer att köpa det färdigt, rätt dimensionerat och helt klart.
Jag är imponerad över ert engagemang, diskussionen och era kunskaper.
Krya på dig och lycka till!
V-backen ;)

Hej Lars.

Ja de är inte för inte som jag själv "snurrat" till det emellanåt! :wub:
Samtidigt är det förbaskat intressant och lärorikt.
Tala gärna om vad som investeras gällande Er solenergi, kan tillföra ytterligare dimension!

Tack, jag skall bädda ned mig igen, vart nog över 10år sedan "bacillen" bet så här hårt i mig.
Kanske var det årets första kalla rundor på Tomelilla Gk i Påskhelgen som tog ut sin rätt.. (PS. har inte hunnit förbi Partille Gk än, så fort en e frisker e jag där)

Bästa Hälsningar,
Magnus
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Magnus,
är du redan frisk?
Det blev en Kabe 750 T till slut för vår del. På taket monteras en solpanel på 85W med regulator och övervakningspanel nere i bodelen. 2010 års version med trolig leverans i slutet av september.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Den benämningen du uppger Calira elbox heter EVS 30/20 DS/IU är själva laddaren, i min knaus sitter den under ett säte tillsammans med en svart strömmfördelingsbox
Verteilerbox VB 06-1 se sidan 8 bifogad länkmed olika strömm kretsar i denna sitter även säkringarna http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/74.pdf jag har allstå laddaren och en el box dauer plus är nr 20, om du har en sådan kopplar du in panelen där och både laddare och generator kommer att känna av och ladda rätt. lätt att kolla är att slå av stömmen på maöverpanelen i hus bilen och då ska det vara strömm på polen dauerplus.
sen reglerar ju även regulatorn strömmen
Om du har en Weisberg skulle det kunna se ut så här
http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/73.pdf här har du både manöverpanel laddare och elboxen VB06-1

mvh Mats

Hej Mats,
precis vad jag behövde veta! Ska kolla i lådan under dinetten i morgon, men det ser väldigt bekant ut.
:yes:
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hej Detta gäller er som köpt eller tänker köpa pv-enterprice solpaneler. Kolla di.se under fliken börssnack. Dom har tydligen fuskat med panelerna.mvh kent
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Dom hade ju en f.d. delägare som ställde till ganska mycket trassel och man kan ju inte utesluta att han gjorde nåt vid den polska fabriken (som nu är flyttad till Sverige). Jag svänger inom PVE på måndag och kollar läget.
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, har talat med Mikael på Pve och även fått fraktsedel nr och nu är den på väg upp till Ösd
ett tips från honom är att täcka över solpanelen när man skarvar och kopplar så man inte får ström i sig, speciellt om man står ute, så kräm lär det vara i panelen.
Nu är det lite lim och kabel kvar sen så.
mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Redogörelse för påstådd fusk av solpanelerna. Bra med en öppen redovisning, tycker jag. Tidigare har bakstycken av polyester använts, men sen januari är detta ersatts av ett annat material av högre kvalité. Om dessa är tillverkade i Polen eller Vilshult framgår inte. Solen har väl käkat upp plasten:cool:


Så här säger man från PVE:

En större reklamation har inkommit, från en kund i Spanien, där vi tvingas byta bakstycken på ca 3600 paneler till följd av brister i materialet levererat från en av våra underleverantörer. Arbetet måste utföras i Vilshult eftersom ett byte av bakstycken kräver en omlaminering med därför avsedda specialmaskiner.
I den process som nu pågår där bakstycken byts ut används ett högkvalitativt material som vi införde som standard för alla paneler som produceras från och med januari 2009. Arbetet är omfattande och kommer sannolikt att ta en stor del av innevarande år i anspråk. En avsättning på 4,7 MSEK har gjorts för att täcka kostnaden för denna reklamation. Det kan tilläggas att risk för liknande problem kan föreligga även hos andra kunder men vi har i dagsläget inga sådana indikationer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Nu har alla grejor kommit och montering i helgen.
Tycker att panelen ser bra ut, det blir spännade att se hur den laddar.
Solcell 4395 175W 86x167cm
Regulator ivt 1595+200 kr frakt
Lim 440kr
Kabel 209kr 6 kvadrat
Hörnfästen 590kr
Totalt 7429kr
Återkommer när allt är monterat
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Roland

Nu är allt monterat,på morgonen var jag ut och bobatteriet var fullt men bilbatteriet lika som igår
Så att den laddar startbatteriet det vettesjutton, men låter allt gå så får vi se.
Märkte att när jag kör TV så kan man se små pulseringar i bilden samma som regulatorn ger.
Om det inte laddar bilbatteriet kan man lika gärna gå direkt på bobatterierna för regulatorn kommer att känna av både laddare och generator.
sen kommer jag att dra om strömmen till bilstereon till bobatterierna.nu stitter det på tändningen.
återkommer med rapport
Mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej igen
Var lite förhastad i föregående inlägg.
Nu är det fullfräs på alla batterier, nu laddas även bilbatteriet. verkar fungera kanon.
Mvh Mats
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej.

Lite "out of topic" men enl. mitt tycke på sin plats...

Tack Roland (& Viola) för himla schyst service!
(För Ert införskaffande/samköp av alu-list till solpanelen även till oss)

Nu har jag inga ursäkter, Mia pekar med "hela handen" mot installationen...
Jag skall försöka att dokumentera projektet med fotografering på bästa möjliga vis...
(Återkommer med bilder inom "harkel" kort..! ~1mån?:rolleyes:) ;)

Bästa Hälsningar,
Magnus (& Mia) :)
 
Toppen