• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 52924

Guest
Hej !
Har just gjort premiärturen med husbilen och servat den.Allt har gått bra,underbart att åka husbil igen.
Funderar på att montera solcell på bilen,jag undrar om ni som har det redan,kan tipsa lite om det.
Hur det fungerar,är det dyrt?
MVH guran-medl 608
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Roland, ang dosan.
Jag införskaffade an vanlig IP44 klassad utomhus kopplingsdosa.
Placerad så att de kablar som vi fick med till solcellerna, räcker in i dosan.
Där i ligger en vanlig kopplingsplint, på så vis slipper jag skarvalöda kablarna till regulatorn.

Jag lade Bostik Lim-O-Tät under hela dosan, tryckte fast den i taket, sedan borrade jag hål rätt igenom både dosan och taket, klart.

Om det kan vara till hjälp...

Mvh. Magnus

Ps. I morgon köper jag kontakten till Schaudt EBL 269 blocket och dess ingång för solpanel.

Lite lustigt dock, på vår Bavaria har de även dragit fram en separat kabel till solpanel, (går nog bara till bodelen)
men då misstänker jag att man missar kontrollen och laddningen till både h-batteri + bil-batteri via EBL blocket...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Roland, ang dosan.
Jag införskaffade an vanlig IP44 klassad utomhus kopplingsdosa.
Placerad så att de kablar som vi fick med till solcellerna, räcker in i didosan.
Där i ligger en vanlig kopplingsplint, på så vis slipper jag skarvalöda kablarna till regulatorn.
..
Tyvärr räcker inte panelens kablar till stället där jag vill gå ner genom taket - så jag måste skarva utanför dosan. Köpte kontakter på Elfa tillsammans med grov kabel. Ska fylla kontakterna med butylgummi. Nomogrammet sa 4mm - på gränsen till 6mm - så, jag valde 6mm. När jag kapade befintlig kabel för att montera nya kontakter så såg jag att dom var nog 4mm - så jag tog nog i lite i överkant - men hellre för grov än för klen.

Mätte idag med en enkel voltmeter - vid havlmulet gav panelen 28 volt. Jag kunde inte mäta Amp med min enkla voltmeter. Har beställt fjärrkontroll till IVT regulatorn så att jag ska få någon form av kontroll på laddningen. Montering blir om två veckor när Hubilscenter kan hjälpa till att få allt rätt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Ramla inte ned från stegen när du ska släpa upp panelen på taket! Det stämmer Roland, dom medskickade kablarna är för korta
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

I väntan på att min panel skall komma försöker jag förkovra mig i ämnet. Jag läser då bl.a. på Solarlab.se deras hemsida under kunskapsbanken, där står att man kan fördubbla effekten genom att rikta en spegel ca.120 grader mot solcellspanelen. Nu undrar jag om det är ngn. som skulle vilja testa detta med t.ex. en hallspegel. obs.detta är inte ett aprilskämt vi är faktiskt snart inne i sommaren
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Har upptäckt ett nytt "problem": Kabeln från regulatorn (IVT från Conrad) till tempgivaren för batteriet är bara 120 cm. Måste tänka om hela installationen och gå ner en helt annan väg - montera regulatorn bakom diskbänken eller nåt för att sladden ska räcka till batteriet - hmm.

Kan man skicka ut tempgivaren nån annanstans under bilen och tro på att batteriet håller ungefär samma temperatur som givaren säger??? Batteriet sitter i en låda ute längs vänster sida ungefär mitt på bilen. Helst skulle jag vilja Installera på höger sida men då kanske det blir fel när solen lyser på vänster sida av bilen??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

PS
fortfarande inget svar från Bergholm eller Calira om koppling via säkringsplinten eller direkt på batteriet.....
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Roland, det sitter ett motstånd i änden som är tempgivaren, du kan kapa kabeln och förlänga den med en grövre kabel, t.ex. 0.75. Den medskickade kabeln var för kort för mig också. Tunn dessutom!
Jag silvertejpade fast motståndet på batteriet.

Jonils, det hade jag gärna testat innan jag lyft upp panelen på taket. Intressant tanke. Räcker det med en liten spegel eller ska den vara lika stor som panelen?
 
Senast ändrad:

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

ungefär samma storlek som solcellspanelen typ hallspegel ung . 120 graders vinkel mot panelen. Skulle vara väldigt intressant att veta om detta fung. Men då kanske man får köpa en större regulator från början mvh kent
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Kanske det går lika bra med en blank plåt av aluminium. Eller hissa "segel" av blankfolie när man står stilla. Tack för tipset Kent! Detta blir kul att testa
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Hej
har du elbock i bilen så är det bästa att koppla där igenom

mvh
Problemet var att laddar-tillverkaren Calira svarade tvärtom på fråga - rekommenderade koppling direkt på batteriet medan generalagenten för Knaus-Weinsberg (Bergholm)rekommenderade koppling via Caliras kopplings/säkringsbox.........????
(frågade Calira först - när dom dröjde med svaret skickade jag frågan vidare till generalagenten - sen fick jag svar av båda - fast med motsägande budskap)
:confused:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

På den tiden då allt var mycket bättre :rolleyes: hade många, även jag ;), en vikskärm av kartong med en blank aluminiumfoliebeläggning. Den hölls under hakan när man solade sig, med syfte att påskynda en vacker solbränna i facet. Jag vill minnas att det faktiskt funkade. Sedan vet ju alla att man blir lättare solbränd på havet på grund av småvågornas reflektion av solljuset.
Vågar t.o.m. påstå att det sker en fördubbling av solljusets effekt. Visserligen använder solpanelen inte det ultravioletta ljuset men väl den totala ljuseffekten i fotoner.
Så visst kommer någon form av ljusspegling i panelen att öka solpanelens effekt. Tveklöst ja!
Men jag antar att det fungerar bäst vid sämre ljusförhållanden. Så snart panelen arbetar som bäst och ger sin maxeffekt antar jag att mera ljus knappast är till nytta. Snarare tvärtom, panelen blir alldeles för varm och då minskar effekten.

Kom just nu att tänka på en helt annan sak: att skydda panelen mot oväder!
Skall man skydda panelen mot hagel? Eller mot kringflygande grenar och dylikt i storm?
Eller är det en långsökt tanke? Vem har synpunkter eller erfarenheter?

Nu är helgen slut igen! :mad: Längtar till freda´n! :D
Julian :cool:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Roland! Mitt råd, för vad det nu är värd?
Börja med att koppla in MPPT-regulatorns ACCUutgång till Calira EBL´ns solpanelingång. Det är säkrast så! Om du sedan tycker att du har för låg matningsspänning kan du koppla direkt till batteriet. Rätt eller fel?!?!
Så gjorde i alla fall jag!:cool: Jag har dock ingen Calira förståss! :confused:

Apropå tempgivaren!
Jag lekte lite med regulatorns temperaturgivare för att testa/kontrollera funktionen. Nar jag doppade den i mitt heta morgonkaffe minsklade matningspänningen med nästan 1Volt. När jag på eftermiddagen la den i en iskall Heineken (kyllt med hjälp av solpanelen), då ökade matningsspänningen med 0,7V.
Nu sitter den fastklämd under batteriets plastkant där den skall vara.
En till Heineken fick jag också på plats!:D
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Caliran har ingen Solpanelingång - därav en del av förvirringen. Det var när jag frågade var på Caliran som solpanelen skulle kopplas, som tillverkaren sa en sak och generalagenten tvärtom.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Caliran har ingen Solpanelingång - därav en del av förvirringen. Det var när jag frågade var på Caliran som solpanelen skulle kopplas, som tillverkaren sa en sak och generalagenten tvärtom.

Roland!
Jag har surfat runt lite på utrikiska (England, Holland, Tyskland) och alla ägare till Calira EVS 30/20-DT/IU har uppenbart anslutad sin solpanel direkt till bodelsbatteriet. Många beklagar sig dock över att startbatteriet inte laddas.
Personligen är jag ganska bestämd över att startbatteriet är till för att starta bilen och hantera allt som har med bikörningen att göra, inget annat!
Jag har ingen solpanel på min vanliga bil heller! :D

Solpanelen skall endast ladda mina bodelsbatterier. Radio/CD, bodelslarm, m.m. är således ansluten till bobatterierna.
Jag har lite svårt att förstå :confused: behovet av att ladda startbatteriet med solpanelen!
Det gör motorns generator alldeles utmärkt!:cool:
"Var rädd om ditt startbatteri, använd det endast vid körning!" :D
Julian
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Tja,
Radio/CD och belysning i förarhytten går på startbatteriet, allt annat på Bodelsbatteriet.
Vi får se hur jag gör.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller

Radio/CD bør kobles over på bobatteriet, Jeg hadde det på bilbat orginalt, men da kunne jeg ikke bruke CDen mange timene før det lå an til trøbbel. Radiobeistet har 4x40 watt forsterker! Et ledningpar med sikkring fra blokket til radioen er det som skal til - en kan trenge å være akrobat for å tre ledningene pent under panelet. Finner en kablingen for det lyset en bruker om kvelden så er det bare å koble det til også.

Som en annen sa: "Var rädd om ditt startbatteri, använd det endast vid körning!"

CBE blokket har logikk som lader bilbatteriet hvis det kommer under en grense og det er lading på for bobatteriet. Så jeg kan faktisk lade bilbatteriet fra solpanelet hvis det skulle bli lite strøm.
 
Toppen