• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 52924

Guest
Hej !
Har just gjort premiärturen med husbilen och servat den.Allt har gått bra,underbart att åka husbil igen.
Funderar på att montera solcell på bilen,jag undrar om ni som har det redan,kan tipsa lite om det.
Hur det fungerar,är det dyrt?
MVH guran-medl 608
 
F

F.d. 53020

Guest
Sv: Solceller

Hej !
Vi har 2 st solceller som ligger platt på taket. Funkar mycket bra. Men, vad jag vet idag, så hade jag valt en modell som följer solens riktning. Den ger ungefär 3 gånger mer. En firma som är duktiga på detta är J.R.Larmcenter.

Denna firma ligger i Kållered, lite söder om Göteborg. Skall du ut och åka åt detta hållet,
kanske det kanske passa.

Lycka till

Jan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solceller

Hej,
Har hittat en firma i Norrköping - Solar Lab HB - som säljer solpaneler. En panel på 85 W kostar 5015:- och är tillverkad i Kina. Någon som har synpunkter på om detta kan vara ett vettigt köp?
Mvh Owe
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Solceller

Hej alla,

Passar på att bryta in eftersom vi också funderar på solceller, men jag var inne i en butik idag som sa att jag skulle ha minst 480W på taket! Kan det verkligen stämma? 22.000:- med överladdningsskydd etc. Låter saftigt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solceller

Hej,
Kan väl bero på vilka elvanor man har. Vi är en glad gammal familj utan barn, så behoven är nog olika. För oss tror jag runt 100 W skall räcka, om man nu hittar något bra till hyfsat pris.
Owe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Max 30:-/watt är det som gäller, plus regulator, kablar, aluprofiler och skruvar. Man kanske bör ta hänsyn till hur många kilo allt väger - om man har trångt med vikten. Annars är det nog mängden pengar som styr storleken på panelen.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solceller

Vore klart intressant att få veta var man kan hitta en bra panel för 30:-/W. Verkar snarare vara det dubbla hos de flesta firmor jag har hittat.
Mvh Owe
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Lät min hymerförsäljare, Hymercenter i Ängelholm, montera det bästa och modernaste de hade och trodde att vi behövde utifrån våra önskemål - och jag måste säga att det för oss var en perfekt lösning. Och som de totalt teknikokunniga och dessutom lika teknikointresserade husbilsresenär som jag och kära hustrun är känns det helt i sin ordning att överlämna denna typ av överväganden åt personer som begriper sig på saker som dessa. Inte minst att montera hela apparaturen på ett perfekt och synnerligen snyggt sätt. Vi älskar att resa omkring och uppleva saker och ting med vår husbil, men att mixtra, skruva och extrautrusta bilen är långt ifrån vår grej. Vi är helt enkelt inte intresserade av denna form av verksamhet. För oss är husbilen enbart ett medel att för en någorlunda vettig penning kunna se oss omkring i Europa. Tolka nu för allt i världen inte detta som att vi på något sätt skulle se ner på alla er som tvärtemot älskar denna typ av sysselsättning. Ni har vår oreserverade respekt!

Idag fungerar allt om det ska med solcellerna och vi kan bara njuta av resultatet. Batterierna laddas och vi kan i det närmaste vara helt utan elanslutning - vid ett normalt bruk av bilens olika energislukare. Visst, det kostade måhända en slant att låta experter ta hand om det hela, men det var (i våra ögon) värt vartenda öre! Och sett i perspektivet vad husbilen i sig kostade så var ju kostnaden för solcellerna en spottstyver. Jag har för mig att kostnaden stannade omkring 6000 kronor.

Det enda problemet vi haft med vår anläggning var att vi i efterhand tvingades att montera en plastlist framför själva solcellen eftersom det vid en viss hastighet uppstod ett oerhört irriterande tjut då luften pressades under solcellsplattan. Numera är även detta åtgärdat och färden kan företas under tystrnad.

mvh

Staffan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Solceller

Max 30:-/watt är det som gäller, plus regulator, kablar, aluprofiler och skruvar. Man kanske bör ta hänsyn till hur många kilo allt väger - om man har trångt med vikten. Annars är det nog mängden pengar som styr storleken på panelen.

Hur resonerar Du då?

Om man köper ett bröd i affären kan man ju inte säga - Ni skall inte ha mer än 15 kronor, för här är bara 15 skivor.

Varje vara har väl sin kostnad att bära? Sedan är det väl upp till kund att avgöra vad man tycker är värt att betala för.

Jag betalar gärna 20 spänn för ett bröd om det smakar bra, även om det bara är tio skivor i påsen. "Smakar det så kostar det" gäller nog än idag till viss mån.
Men åter igen, - baken är delad.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Vad jag menar är att t.ex en solpanel på 185watt kostar 30*185=5550:- och med lite skönhetsfel (s.k. sekunda), så kan det bli en 5:a i rabatt = 4625:- Sen är det ju upp till var och en hur många watt man vill ha och om den fysiskt får plats på taket. Som jag nämnde i förra inlägget tillkommer kringutrustning och eget arbete.
Hälsningar
Esbjörn
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Lysande!!!:)
Om det sedan växer solrosor på taket med stora maffiga solrosblommor, . . . . .då har vi ju löst husbilens energiproblem en gång för alla, . . . . . . .för visst går väl det italienska fullblodet lika bra på solrosolja som på diesel, eller?:cool:
JvH:D

PS Ursäkta mina skämt i denna tråd! Jag skall faktiskt ut i blåsten nu och montera färdig min solpanel på taket, kan inte påstå att det finns någon större glädje i det. Stollen, Roland, m.fl. driver mig till det! Får inte hamna på efterkälken! Ha en bra dag! DS
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solceller

Ivan - du behöver inte känna dig jagad - det är jag som ännu inte kommit igång med det rent praktiska monterandet. Har bara skaffat grejer än så länge.... Fick IVT regulatorn från Conrad i veckan. Letar fortfarande efter passande kopplingsdosa till genomföringen genom taket. Men snart!!!
 
Toppen