• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snålt och fräckt

Status
Stängd för vidare inlägg.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när vi är inne på ämnet så har jag en fråga.
Där husbilsklubben har sponsrat tömning m.m. med tillbehör och annat för en komplett anläggning så har vi ju rätt (hade vi rätt??) att säga till och använda tömningen gratis på dessa ställen.
Jag har nog bara använt mig av det två gånger under åren varav en gång för två år sedan när jag sa till i en båthamn mitt på dagen att jag var medlem i HBK och skulle använda våra sponsrade grejer för tömning. Jag blev fullständigt utskälld av en övernitisk tvärilsken man som aldrig hade hört talas om någon liknande dumhet.
Jag sa bara (snällt) att då skulle ni nog ha tackat nej till sponsringen och åkte därifrån samtidigt som mannen ........ började bli högröd av ilska, egentligen helt utan orsak..... för jag var snäll och trevlig hela tiden.

Men hur är det egentligen nu, är det så att det ingår tömning för HBK medlemmar på sponsrade ställen så man vet säkert nästa gång man kanske blir ifrågasatt, och tveksam.

M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, när vi är inne på ämnet så har jag en fråga.
Där husbilsklubben har sponsrat tömning m.m. med tillbehör och annat för en komplett anläggning så har vi ju rätt (hade vi rätt??) att säga till och använda tömningen gratis på dessa ställen.
Jag har nog bara använt mig av det två gånger under åren varav en gång för två år sedan när jag sa till i en båthamn mitt på dagen att jag var medlem i HBK och skulle använda våra sponsrade grejer för tömning. Jag blev fullständigt utskälld av en övernitisk tvärilsken man som aldrig hade hört talas om någon liknande dumhet.
Jag sa bara (snällt) att då skulle ni nog ha tackat nej till sponsringen och åkte därifrån samtidigt som mannen ........ började bli högröd av ilska, egentligen helt utan orsak..... för jag var snäll och trevlig hela tiden.

Men hur är det egentligen nu, är det så att det ingår tömning för HBK medlemmar på sponsrade ställen så man vet säkert nästa gång man kanske blir ifrågasatt, och tveksam.

M.v.h. JANKRO.
Så är det. Blir det några problem så får vi väl hämta tömningsvagnen bara.
 
F

F.d. 73249

Guest
vart finns dessa gratis tömnings ställe.
jag behöver tömma tanken men vill inte betala 350 kr på campingen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så är det. Blir det några problem så får vi väl hämta tömningsvagnen bara.

Men det är väl inte riktigt det resultatet vi önskar? Snarare en dialog med de som vi har sponsat, så att alla där känner till avtalet
och vi kan tömma. Inte så kul för klubben att bli stående med ett antal tömningsvagnar. Finns det f.ö. någon förteckning på vilka vi
har sponsat?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad fick de för straff? ;)

Men det verkar ganska tydligt att de inte frågat om lov, när de dyker upp på dessa tidpunkter.
Jag brukar ibland tömma/fylla tankar på campingar, men självklart frågar jag i receptionen först, ibland är det gratis, ibland vill de ha en 50-lapp.
Annars är kommunen skyldiga att anvisa ett gratis tömningsställe, men där brister det i många kommuner. :(
Kan någon hänvisa till var man kan läsa mer om denna skyldighet?
Ingen som har något svar på detta? Inte ens @PeterK som skrev det?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men det är väl inte riktigt det resultatet vi önskar? Snarare en dialog med de som vi har sponsat, så att alla där känner till avtalet
och vi kan tömma. Inte så kul för klubben att bli stående med ett antal tömningsvagnar. Finns det f.ö. någon förteckning på vilka vi
har sponsat?
Nej inget önskat resultat men om man nu inte vill följa ett avtal man undertecknat så är det ju upp till varje tömningsplats, vi har beställt nya vagnar i år eftersom det finns platser som behöver vagnar och vill följa avtalen, efter högtryckstvätt så är de begagnade vagnarna precis lika fina som nya. Vagnarna är ju definitivt inte gratis så vill man inte följa avtalen kan man ju köpa vagnar själv utan mängdrabatt som vi får. Jag tror inte att klubben kommer att bli stående med en "massa" tömningsvagnar då det finns efterfrågan på dessa.
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
På olika ställplatser runt i Sverige. Kolla på ställplatskartan. Gå in på ställplatskartan och klicka i "tömningsvagn" så kommer det upp en del.
Det finns ganska många tömningsplatser på ställplatskartan att leta igenom. Finns det ingen lista som någon ansvarig på Husbilsklubben kan delge intresserade?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
@Frankia har du koll på detta och kan hjälpa till med lista? Gärna även vilka "regler" som gäller, dvs finns det avtal som säger att det ska vara gratis för medlemmar "i all framtid"?
Hej

Jag har tyvärr ingen lista.
Det är många som varit involverade i sponsring av tömningsvagnar under de senaste15 åren.

Det som gäller är att vi skriver ett sponsringsavtal som ska ge HBK:s medlemmar fri tömning.

mvh // Åke
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad fick de för straff? ;)

Men det verkar ganska tydligt att de inte frågat om lov, när de dyker upp på dessa tidpunkter.
Jag brukar ibland tömma/fylla tankar på campingar, men självklart frågar jag i receptionen först, ibland är det gratis, ibland vill de ha en 50-lapp.
Annars är kommunen skyldiga att anvisa ett gratis tömningsställe, men där brister det i många kommuner. :(

Kan någon hänvisa till var man kan läsa mer om denna skyldighet?
Ingen som har något svar på detta? Inte ens @PeterK som skrev det?
Nej, inga svar. Då är kanske en rimlig slutsats att kommunerna tyvärr inte har denna skyldighet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej

Jag har tyvärr ingen lista.
Det är många som varit involverade i sponsring av tömningsvagnar under de senaste15 åren.

Det som gäller är att vi skriver ett sponsringsavtal som ska ge HBK:s medlemmar fri tömning.

mvh // Åke
har det alltså delats ut tömningsvagnar m.m. utan att det har dokumenterats var dom finns?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har tömt någon enstaka gång vid en HBK-sponsrad tömningsplats men det var när jag fann en av en ren slump.
I likhet med flera så hade jag gärna sett en markering på ställplatskartan var dessa finns någonstans, visst någon ska göra jobbet med att få dit dem men om det är möjligt så vore det önskvärt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Fick fram detta bara genom att googla, en välkänd metod att skaffa information, hur gör du annars?

Kommunalt ansvar - Avfall Sverige
Jag söker också på nätet. Men kanske inte tillräckligt bra eftersom jag inte har hittat något om att kommunerna är skyldiga att anvisa ett gratis tämningsställe för gråvatten och svartvatten från husvagnar och husbilar som jag förutsätter att vi talar om. Inte heller i den länk du ger ger kan jag hitta något om att kommuner har denna skyldighet. Huvudrubriken är "Kommunen ansvarar för avfall från hushåll".

Jag är verkligen intresserad av vilka skyldigheter kommunen eller andra myndigheter har för möjlighet av tömning gråvatten och svartvatten från husbilar och husvagnar och hoppas att någon kan komma med fakta som t o m jag kan förstå.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har tömt någon enstaka gång vid en HBK-sponsrad tömningsplats men det var när jag fann en av en ren slump.
I likhet med flera så hade jag gärna sett en markering på ställplatskartan var dessa finns någonstans, visst någon ska göra jobbet med att få dit dem men om det är möjligt så vore det önskvärt.
Jag kollade i enlighet med inlägg 29 där Blaser338 hänvisade till husbilsplatskartan och det funkar klockrent. Tryck på meny och bocka av ”tömmningsvagn” och vips kommer ett antal platser som vad jag förstår skal härbärgera en dylik vagn. Men i de fall då denna vagn är placerad på en camping är det då tillåtet att kostnadsfritt utnyttja denna vagn för klubbens medlemmar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen