• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snålt och fräckt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har nu läst lite av texten i "Kommunen ansvarar för avfall från hushåll" och de relevanta lagar som där hänvisas till. Jag hittar inget som talar om kommuners ansvar i detta gällande oss med husbil och på tillfälliga besök, bara om fastighetsägare och därmed jämställda. Besökare nämns över huvud taget inte så vitt jag kunnat läsa mig till.

Sedan vet jag inte var detta med gratis i sammanhanget kommer ifrån, med undantag för de av Husbilsklubben.se sponsrade tömningsplatser.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kommunerna ska kunna hänvisa till ett tömningsställe, hittar vi inget där vi råkar befinna oss, ringer vi kommunen och frågar var ska vi tömma våra tankar, rätt ofta får man då en adress till en camping, men inte alltid, ibland har de tömnings plats.
Det är i detta forum jag läst för några år sedan att kommuner ska anvisa en plats för tömning.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kollade i enlighet med inlägg 29 där Blaser338 hänvisade till husbilsplatskartan och det funkar klockrent. Tryck på meny och bocka av ”tömmningsvagn” och vips kommer ett antal platser som vad jag förstår skal härbärgera en dylik vagn. Men i de fall då denna vagn är placerad på en camping är det då tillåtet att kostnadsfritt utnyttja denna vagn för klubbens medlemmar?
Jag antar att du menar "bocka i" och inte "bocka av". Bockar man i "Tömningsvagn" kommer alla platser med tömningsvagn upp. Men alla dessa är inte sponsrade av Husbilsklubben. Och det var väl tömningsplatser sponsrade av Husbilsklubben som frågan gällde.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag antar att du menar "bocka i" och inte "bocka av". Bockar man i "Tömningsvagn" kommer alla platser med tömningsvagn upp. Men alla dessa är inte sponsrade av Husbilsklubben. Och det var väl tömningsplatser sponsrade av Husbilsklubben som frågan gällde.
Dialektproblematik?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Dialektproblematik?
Ok, glöm bocka i eller bocka av (vilket jag i o f s inte tror är dialektalt). Men det handlar trots det om tömningsplatsen är sponsrad av Husbilsklubben eller inte. Och alla tömningsplatser man får fram på ditt sätt är inte sponsrade av Husbilsklubben.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
ja precis, dom som är sponsrade av klubben
det verkligen konstigt att ingen har koll på dom
Om de inte finns i en lista är det inte enkelt att få fram en men det skulle kunna gå.

Eftersom det är en kostnad för föreningen skall varje utplacerad tömningsvagn finnas protokollförd i styrelseprotokollen och, förhoppningsvis, noterade i verksamhetsberättelsen. I det senare fallet är det inte så värst mycket att läsa, i det förra lite mera men inte oöverstigligt om några medlemmar kan tänkas hjälpas åt med att ta fram en lista.

OM alla protokollen finns kvar i ett läsbart format förståss.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det skrivs ovan om "tömningsvagnar" och "delats ut". Notera att Hubilsklubben även sponsrar andra typer av tömningsplatser. Även dessa ska vara med i en "sponsringslista". En lista bör innehålla både "Vad" och "Var".
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har man frågor eller synpunkter till styrelsen så använd "Kontakta oss"!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tycker du att det är fel att använda Kontakta oss när du har frågor eller synpunkter på klubbens arbete? Det är ju det sättet som styrelsens medlemmar har behandla en fråga sins emellan.

Michael, medlem
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Tycker du att det är fel att använda Kontakta oss när du har frågor eller synpunkter på klubbens arbete? Det är ju det sättet som styrelsens medlemmar har behandla en fråga sins emellan.

Michael, medlem
Nej jag tycker inte alls att det är fel. Men diskussionen på forumet borde ge mycket mer input än om någon enskild kontaktar styrelsen för att be om att en lista görs. Det måste väl inte vara så formellt så att en bra idé går via "Kontakta oss". Och är idén inte tillräckligt bra så blir det inget i alla fall.
Nu har jag inte lusläst tråden innan jag skrev det här men det är väl ingen som har bett styrelsen göra något utan det har "bara" diskuterats en del saker som hade varit bra.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Fick fram detta bara genom att googla, en välkänd metod att skaffa information, hur gör du annars?

Kommunalt ansvar - Avfall Sverige
Hur en husbilsturist skall göra med sitt avfall är inte kommunens ansvar, däremot har kommunen ansvar för kommuninnevånarnas avfall, alltså sophämtning mm. Det finns även ett krav att vi kommuninnevånare inte får frakta sopor till annan kommun och detta blir ju lite problematiskt för oss som ju ganska ofta är utanför kommunen. När det gäller avloppsvatten så ligger ju ansvaret på varje kommuninvånare att ha ett godkänt avloppssystem. I tätorter betalar vi ju för att kommunen tar hand om avloppsvattnet medan det ute på landet blir invånarna som får ordna med det genom privata reningssystem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Nej jag tycker inte alls att det är fel. Men diskussionen på forumet borde ge mycket mer input än om någon enskild kontaktar styrelsen för att be om att en lista görs. ……..

Där tänker du fel! Styrelsen kan omöjligt följa alla inläggen och de olika diskussioner som förs. Har du en idé som du tycker skulle vara bra att styrelsen bör ta del av så är rätta vägen ”Kontakta oss”!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det sitter en rostfri skylt på alla platser som är sponsrade. Det enklaste är väl att klubbens medlemmar kollar om platsen är med i Husbilsplatser när man ser en skylt. På många platser finns redan angivet att tömningen är sponsrad av husbilsklubben i listan med husbilsplatser.
Tex: Bryggövägen Limhamn | Husbilsklubben.se
Det är dock inte sökbart på enkelt sätt men det skulle kunna utvecklas i framtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen