• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snålt och fräckt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Stod på en camping här i Värmland ett par dagar och blev varse en snål och fräck gäst.
Efter att personalen gått hem svänger en plåtis upp utanför bommen.
Två personer kommer kånkande på en väldigt tung latrinburk och tömmer den och drar iväg
Nästa morgon kommer den tillbaka före personalen och låtsas kolla platsen men använder servicehuset faciliteter.
Tillbaka i bilen och drar iväg. Ibland kan man förstå varför vi inte alltid är välkomna överallt.
Kan tillägga att det inte var en nordisk bil.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Stod på en camping här i Värmland ett par dagar och blev varse en snål och fräck gäst.
Efter att personalen gått hem svänger en plåtis upp utanför bommen.
Två personer kommer kånkande på en väldigt tung latrinburk och tömmer den och drar iväg
Nästa morgon kommer den tillbaka före personalen och låtsas kolla platsen men använder servicehuset faciliteter.
Tillbaka i bilen och drar iväg. Ibland kan man förstå varför vi inte alltid är välkomna överallt.
Kan tillägga att det inte var en nordisk bil.
När vi andra ser sådana beteende bör vi agera, ta kontakt, säg din åsikt, fotografera, men var lugn och samlad. Det tar betydligt hårdare än affekt! Strunta i språket, det du säger är internationellt. Mottagaren kommer att förstå vad du menar.

Sedan har jag dessvärre sett liknande beteende hos svenska bilar! De här smitarna och miljösvinen är internationella!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan det vara så svårt att förstå? De har ju använt och förbrukat campingens faciliteteter utan att betala!
Tycker inte du behöver vara otrevlig i tonen....

Som jag ser det så har de inte stulit något.... Däremot tror jag det kallas... Olovligt förfogande..
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De gör sig skyldiga till en form av bedrägeri som kallas snyltningsbrott. Dessvärre ganska vanligt. Fängelse upp till 2 år i straffskalan.
Jag googlade... Snyltningsbrott och fick upp detta.... För mig låter det de gjorde inte som snyltningsbrott..

Vad är Snyltningsbrott?


Ringa bedrägeri

Snyltningsbrott där gärningsmannen levt på annans bekostnad regleras i 2 § andra stycket. Även om brottet är ringa kan fängelse följa på detta brott. En person bytte i en skivaffär de ursprungliga prislapparna på tre CD-skivor till prislappar med lägre pris.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag googlade... Snyltningsbrott och fick upp detta.... För mig låter det de gjorde inte som snyltningsbrott..

Vad är Snyltningsbrott?


Ringa bedrägeri

Snyltningsbrott där gärningsmannen levt på annans bekostnad regleras i 2 § andra stycket. Även om brottet är ringa kan fängelse följa på detta brott. En person bytte i en skivaffär de ursprungliga prislapparna på tre CD-skivor till prislappar med lägre pris.
Snyltningsbrott är de bedrägerier där du helt enkelt inte gör rätt för dig. Antingen genom att inte betala eller lura till dig ett lägre pris. Typexemplet är springnotan från krogen, eller att smita från campingavgiften.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De gör sig skyldiga till en form av bedrägeri som kallas snyltningsbrott. Dessvärre ganska vanligt. Fängelse upp till 2 år i straffskalan.
Intressant, den brottsformen kände jag inte till! Försökte läsa på lite, alltså en form av bedrägeri, synd att inte ett foto togs eller i varje fall Regnummer som kunde lämnas till campingens personal.
Sedan har det för mej mindre betydelse vad det heter i juridiken, om man tar, använder eller förbrukar någon annans egendom utan tillstånd är det ändå stöld.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Snyltningsbrott är de bedrägerier där du helt enkelt inte gör rätt för dig. Antingen genom att inte betala eller lura till dig ett lägre pris. Typexemplet är springnotan från krogen, eller att smita från campingavgiften.
Okey... Det du skriver nu låter bättre....

Så att de har stulit... Kan vi säkert utesluta nu..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Okey... Kan det då vara olovligt brukande..?

Hur som helst så kanske vi kan vara överens om att det inte är stöld.
Olovligt brukande kräver skada eller olägenhet. I det här fallet utnyttjar de bara faciliteter på rätt sätt. Brottet är att de inte betalar. Solklart bedrägeri, i det här fallet ett s k snyltningsbrott.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Olovligt brukande kräver skada eller olägenhet. I det här fallet utnyttjar de bara faciliteter på rätt sätt. Brottet är att de inte betalar. Solklart bedrägeri, i det här fallet ett s k snyltningsbrott.
Tack för den informationen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad fick de för straff? ;)

Men det verkar ganska tydligt att de inte frågat om lov, när de dyker upp på dessa tidpunkter.
Jag brukar ibland tömma/fylla tankar på campingar, men självklart frågar jag i receptionen först, ibland är det gratis, ibland vill de ha en 50-lapp.
Annars är kommunen skyldiga att anvisa ett gratis tömningsställe, men där brister det i många kommuner. :(
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad fick de för straff? ;)

Men det verkar ganska tydligt att de inte frågat om lov, när de dyker upp på dessa tidpunkter.
Jag brukar ibland tömma/fylla tankar på campingar, men självklart frågar jag i receptionen först, ibland är det gratis, ibland vill de ha en 50-lapp.
Annars är kommunen skyldiga att anvisa ett gratis tömningsställe, men där brister det i många kommuner. :(
Sex månader i elektriska stolen... ;):twitcy:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad fick de för straff? ;)

Men det verkar ganska tydligt att de inte frågat om lov, när de dyker upp på dessa tidpunkter.
Jag brukar ibland tömma/fylla tankar på campingar, men självklart frågar jag i receptionen först, ibland är det gratis, ibland vill de ha en 50-lapp.
Annars är kommunen skyldiga att anvisa ett gratis tömningsställe, men där brister det i många kommuner. :(
Kan någon hänvisa till var man kan läsa mer om denna skyldighet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen