• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygladdning

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte ett nytt startbatteri innan resan, jag har en fast volt mätare i "styrhytten" som tänds när tändningen slås på...
Jag tycker att jag ser konstiga värden... Så jag monterade in en bluetooth volt mätare till startbatteriet idag..
Nu är kl över 22:00 och ingen laddning har varit på i flera tim, så jag kollade appen...
20:16..visar den på 13.9v
21:46 visar den på 13.6v
22:16 visar den på 13.5v
Appen säger också att batteriet tar emot ström..

Jag var ute och mätte med en tång amperemätare och den säger att det laddas med 0.12-0.13 A..

Jag har varit med om att något stjäller strömmen.... Men detta är ju skrattretande....

Några idéer om vad som pågår...

Misstänker själv att "laddningen" kommer från mina lifepo4 batterier... Men hur?
Kollade också dc/dc laddaren kablen till startbatteriet, men där visade 0.0 A. Vilket är ju rätt..

Screenshot_20220914_201644_com.habakom.intAct_edit_19155391085097.jpg

Screenshot_20220914_214654_com.habakom.intAct_edit_19180954262698.jpg

Screenshot_20220914_221611_com.habakom.intAct_edit_19206581221548.jpg
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kollade på biltemas hemsida om batteriet....
Tydligen är det ett kalcium & kalcium batteri....:rolleyes:.... Men jag vet ändå inte vad detta rent praktiskt betyder för mig... Annat än högre vilospänning... Som ju är 13.0v. Och längre livslängd

Och någon ventilering finns inte heller på batteriet även om det står så i beskrivningen...



Visa bilaga 225327

God morgon, nu en högaktuell fråga för mig, jag måste köpa två nya bodelsbatterier.
Det visade sig att ena var helt kaputt häromdagen, idag vet jag att det andra också är
dåligt efter en natts full laddning från "perfect power" laddare

Har du använt ditt batteri med 13 volts vilospänning till din förbrukning?
Utan tillkopplad laddare.
Hur verkar det då?
Har du kört nån tyngre förbrukare typ kylskåp, omvandlare till 220 volt med heavy load (micro e.d.)
eller annat?
Jag har bara Jula eller Biltema att välja på i Avesta dit jag ska idag, ev dyra OK eller annan dyr mack.

EDIT
Nähä, nu läste jag första inlägget igen, du har det ju som startbatteri. Hade jag glömt
Hur verkar det vara?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
God morgon, nu en högaktuell fråga för mig, jag måste köpa två nya bodelsbatterier.
Det visade sig att ena var helt kaputt häromdagen, idag vet jag att det andra också är
dåligt efter en natts full laddning från "perfect power" laddare

Har du använt ditt batteri med 13 volts vilospänning till din förbrukning?
Utan tillkopplad laddare.
Hur verkar det då?
Har du kört nån tyngre förbrukare typ kylskåp, omvandlare till 220 volt med heavy load (micro e.d.)
eller annat?
Jag har bara Jula eller Biltema att välja på i Avesta dit jag ska idag, ev dyra OK eller annan dyr mack.

EDIT
Nähä, nu läste jag första inlägget igen, du har det ju som startbatteri. Hade jag glömt
Hur verkar det vara?
Just det... Startbatteriet har jag bara haft sen september, och hittills har motorn startat varje gång.

Som bodelsbatteri har jag 350A lithium batteri...
Jag bor året om i husbilen så blybatteri kan jag glömma...
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Just det... Startbatteriet har jag bara haft sen september, och hittills har motorn startat varje gång.

Som bodelsbatteri har jag 350A lithium batteri...
Jag bor året om i husbilen så blybatteri kan jag glömma...
Härligt, skulle jag kunna tänka mig också, både lithium och åretrunt boende.
Edit
tog bort utvikningen om bostadstillägg, någon kan börja orera om att det är "ostrukturerat"

Nu får det väl bli Biltema eller Jula batterier, för jag står helt utan bodels batteri.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Härligt, skulle jag kunna tänka mig också, både lithium och åretrunt boende.
Hörde av en pensionär som jobbat på F-kassan att man faktiskt kan få bostadstillägg för husbil.
Får väl ta upp det i annan rubrik
(Jag har varit rätt mycket utomlands och lättare sjuk i MS sen ca 30 år, samt allvarlig olycka med åratals
sjukskrivning så pensionen kommer bli dålig och BT blir bra att få, hur det funkar utomlands vet jag inte än)

Nu får det väl bli Biltema eller Jula batterier, för jag står helt utan bodels batteri.
Ta med en multimeter om du ska köpa nytt batteri. Köp det som har högst spänning.
Risken finns annars att du får ett batteri som är urladdat. Batterierna kan ha stått på hyllan under lång tid. Vid köp av flera är det nog ännu viktigare om man vill få likvärdiga batterier.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ta med en multimeter om du ska köpa nytt batteri. Köp det som har högst spänning.
Risken finns annars att du får ett batteri som är urladdat. Batterierna kan ha stått på hyllan under lång tid. Vid köp av flera är det nog ännu viktigare om man vill få likvärdiga batterier.

Jag gjorde så, mätte på 5 st av den moell jag tänkte köpa, alla höll nästan precis 12,7 volt och de små "ögonen"
lyste grönt. "Kampanjvara eller dylikt på skyltning, vilket bara ett fåtal modeller var märkta som, tyder på att det är
omsättning på dessa.
Trevlig personal lämnade garantipapper mm.
Värt att chansa på tycker jag.
Så är just hemkommen med två såna, fritidsbatterier 70 AH
Vi får se vilken tomgångsspänning de håller efter lite laddning.
Med tanke på Muskattens "mysterium".
Även de jag köpte kallas Kalcium/Kalcium och har tydligen lite silver pålagt någonstans.


Jula hade batterier "Hamron" med samma data, men ca 500 kr mer för två, så jag valde Biltema.
De har inte varit så bra på el-tillbehör, men batterier är ju en av deras stora artiklar sen många år.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kom ihåg att inte tömma dem djupare än max 50% = 12,4V i vilospänning.
Då förkortar du inte livslängden.
Samt ladda så ofta du kan/kommer åt.
Du har alltså 70Ah att tillgå, har du koll på vad dina förbrukare drar på ett ungefär, så kan du enkelt räkna ut hur länge du kan fricampa.

Japp, inte under 12,4 volt ser jag på panelen inne, den stämmer bra. Och det har aldrig hänt, jag bor inte i bilen och har inte använt den på flera månader. Det som hände var tydligen att batterierna inte tålde en kraftig laddare som stod på en hel natt.
Samt att det var två olika batterier, olika fabrikat, olika ålder och olika kapacitet - i parallell.
Jag har två såna där nya batterier, så totalt 140 AH. Identiska data, nya och i parallell.
Enda som inte är perfekt är att jag kopplar laddare och ev inverter till bara ett av batterierna och de sitter med 2 meters avstånd, ett på varje sida bak.
Det är ju bäst att koppla minus till det ena och plus till det andra, sägs det.
Men de utjämnar nog varandra ändå.
Annars behöver jag en lång saftig svart kabel. Det var original (Scandimobil) kopplat ihop med bara en röding och jordade i chassit. Det är ju en plåtis.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Japp, inte under 12,4 volt ser jag på panelen inne, den stämmer bra.
Jag har två såna där batterier, så totalt 140 AH. Identiska data, nya och i parallell.
Enda som inte är perfekt är att jag kopplar laddare och ev inverter till bara ett av batterierna och de sitter med 2 meters avstånd, ett på varje sida bak.
Det är ju bäst att koppla minus till det ena och plus till det andra, sägs det.
Men de utjämnar nog varandra ändå.
Annars behöver jag en lång saftig svart kabel. Det var original (Scandimobil) kopplat ihop med bara en röding och jordade i chassit. Det är ju en plåtis.
Den erfarenhet som jag har av två batteri som inte är korskopplad... Är att det ena batteriet dör långt före det andra..... :swoon:
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Den erfarenhet som jag har av två batteri som inte är korskopplad... Är att det ena batteriet dör långt före det andra..... :swoon:
Ok men i en plåtis blir det annorlunda, jord på ett ställe i karossen är oerhört nära jord på ett annat ställe i "potential"
så att dra en jordledning i en sån är onödigt. Scandimobil visste nog detta. Men det kunde vara en liten fördel att koppla plus på det bortre batteriet, två meter bort.
Sen om ett batteri dör kan ju bero på så mycket, men händer det flera gånger så...
För mig dog plötsligt en cell i ena och strax därefter en cell i andra.
Samt en massa hjärnceller :eek:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok men i en plåtis blir det annorlunda, jord på ett ställe i karossen är oerhört nära jord på ett annat ställe i "potential"
så att dra en jordledning i en sån är onödigt. Scandimobil visste nog detta. Men det kunde vara en liten fördel att koppla plus på det bortre batteriet, två meter bort.
Sen om ett batteri dör kan ju bero på så mycket, men händer det flera gånger så...
I föreg ägares och mitt fall, dog båda batterierna. För förra ägaren var två celler döda i ena, en cell i andra. Jag övertog bilen sån. Kylen gick bara när motorn var igång. Webaston samma, för att starta den. Pumpen gick hela tiden pga en läcka. Damen hade ledsnat och fixade inget själv.
För mig en cell i ena och strax därefter en cell i andra.
Samt en massa hjärnceller :eek:
Lycka till..... Och sån tur är så kan man ju alltid köpa nya batterier när det behövs... :rolleyes:;)
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Lycka till..... Och sån tur är så kan man ju alltid köpa nya batterier när det behövs... :rolleyes:;)

tomgångsspänningen på mina nya bobatterier är 12,94 volt efter 2,5 timmar utan laddning eller förbrukning.
Kalcium -bly -silver
Polskorna sitter iofs på och två lysdioder drar väldigt lite kom jag på, de sitter i kontrollpanelen.
En för huvudbrytaren, en för att visa spänning på bobatterierna.
Allt annat är fimpat, tom säkringarna för webaston och till solcellen.
i morgon gör jag som du, kollar vilospänningen igen.
Tänkte att du kanske är intresserad av detta pga din tråd om ditt batteri av samma typ.
Ingen har ju hittat data om detta så det borde fortfarande vara intressant (??)
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
tomgångsspänningen på mina nya bobatterier är 12,94 volt efter 2,5 timmar utan laddning eller förbrukning.
Kalcium -bly -silver
Polskorna sitter iofs på och två lysdioder drar väldigt lite kom jag på, de sitter i kontrollpanelen.
En för huvudbrytaren, en för att visa spänning på bobatterierna.
Allt annat är fimpat, tom säkringarna för webaston och till solcellen.
i morgon gör jag som du, kollar vilospänningen igen.
Tänkte att du kanske är intresserad av detta pga din tråd om ditt batteri av samma typ.
Ingen har ju hittat data om detta så det borde fortfarande vara intressant (??)

Och efter ca 15 timmar var det 12,79 volt (voltmeterplacering enbart för att siffrorna ska synas)

IMG_20221009_110924.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det ser ju ut som att laddaren är fortfarande inkopplad....

Nix, det är sladdarna till mätaren, röd kabel till andra batteriet och en annan in till förbrukare.
Laddaren var frånslagen helt under en hel natt och halv dag när jag mätte
Har du funderat på att ringa guinness rekordbok och säga att ditt batteri håller rekordhög vilospänning!
Har du tur kommer de farande med helikopter och tältar vid din husbil ett dygn för att stadfästa rekordet
:applaus:
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har använt bly-calcium batteri som stått en månad i rumstemperatur och det höll 13,3 Volt fortfarande och
med batteritester visade det att det hade ok inre motstånd trots att det var fyra år gammalt. Det var ett Biltema…

Vilken spridning!
13,3 - 12,8 dvs 0,5 volt Muskattens exemplar ligger i mittfältet....
På mina har man använt lite silver också och de räknas som fritidsbatterier,
de är lite annorlunda

Var det 13,3 volt från början eller ännu högre?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Vilken spridning!
13,3 - 12,8 dvs 0,5 volt Muskattens exemplar ligger i mittfältet....
På mina har man använt lite silver också och de räknas som fritidsbatterier,
de är lite annorlunda

Var det 13,3 volt från början eller ännu högre?
Vanliga bly brukar ligga på 12,7 V när de är fulladdade, men de med calcium hade så hög spänning trots att de inte var fulladdade! Belastade med 50 A en stund, mätte sedan dagen efter och då var det fortfarande över 13 V… provade flera multimeter med samma resultat! Så kan nog konstatera att laddspänningen bör vara lite högre än 14,4 V för att fylla dessa.
Laddade upp meden Ctek 25 A laddare och lät batteriet så till dagen efter, 13,3 V fortfarande… Men det fungerade som batteri
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vanliga bly brukar ligga på 12,7 V när de är fulladdade, men de med calcium hade så hög spänning trots att de inte var fulladdade! Belastade med 50 A en stund, mätte sedan dagen efter och då var det fortfarande över 13 V… provade flera multimeter med samma resultat! Så kan nog konstatera att laddspänningen bör vara lite högre än 14,4 V för att fylla dessa.
Laddade upp meden Ctek 25 A laddare och lät batteriet så till dagen efter, 13,3 V fortfarande… Men det fungerade som batteri
Testa att belasta med > 0,1C över lite längre tid >4h, vad händer då?
 
Toppen